SEO – co to jest?

Noscript a SEO - czy warto wykorzystywać tagi noscript SOLV

Często słyszymy, że SEO jest jedną z najważniejszych rzeczy dla optymizacji i pozycjonowania każdego nowoczesnego biznesu. Głównym jego celem jest poprawienie pozycji witryny w rankingach wyszukiwania. Czym jest i jak działa SEO w praktyce? Ten, wydawałoby się, skomplikowany proces, tak naprawdę jest dość prosty. Zacznijmy od podstaw.

Spis Treści

|SEO: przewodnik dla początkujących

SEO, czyli Serach Engine Optimization w dosłownym tłumaczeniu z angielskiego oznacza optymalizację pod silnik wyszukiwarki. Jest to narzędzie, które jest wykorzystywane w celu zdobywania ruchu z organicznych wyników wyszukiwania. Cały proces opiera się na optymalizacji strony pod silniki — algorytmy Google. Jeśli chcesz zrozumieć, jak działa SEO search, musisz najpierw zrozumieć, jak działa wyszukiwarka Google.

|SEO a Google

„Zapytaj Google!” – mówimy często, jak nie wiemy, co odpowiedzieć. W obecnych czasach sięgamy po pomoc sztucznego intelektu prawie w każdej sytuacji, czasem nawet kilkanaście razy na dzień. Całkiem możliwe, że na nasz artykuł też trafiłeś, pytając Google o to, czym jest SEO.

Głównym zadaniem wyszukiwarek internetowych jest dostarczanie użytkownikom jak najbardziej wartościowych informacji. Żebyśmy po wpisaniu słowa lub frazy kluczowej dostali satysfakcjonującą nas odpowiedź, zespół specjalistów Google ciągle pracuje nad udoskonaleniem swoich algorytmów. Tutaj mogłoby się wydawać, że skuteczne pozycjonowanie jest dość proste: publikujesz wysokiej jakości treści, odpowiadające na pytania, zadawane przez użytkowników i jesteś w topie. W rzeczywistości jednak sytuacja jest trochę bardziej skomplikowana. Oczywiście, publikowana treść jest ważna, ale dla poprawy pozycji witryny w rankingach samej treści za mało. Musisz przekonać też robotów indeksujących, że właśnie Twoja odpowiedź jest najtrafniejsza, wyróżniająca się na tle konkurentów.

Głównym zadaniem Search Engine Optimization jest optymizacja i pozycjonowanie strony www w taki sposób, aby wyświetlała się ona na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Rozumienie tego procesu często błędnie jest zawężane wyłącznie do pracy wewnątrz strony internetowej. SEO jest jednak pojęciem nieco szerszym. Obejmuje ono zarówno o działania on-page, w tym treść publikowanych informacji, aspekty techniczne strony www, jej strukturę, jak i off-page – zdobywanie linków pozycjonujących z innych domen w sieci.

|On-page i off-page SEO

Wyróżnia się dwie kategorie działań SEO:

  • on-page, czyli działania, związane z samą witryną, jej treścią i strukturą,
  • off-page, czyli działania poza stroną, pokazujące, jak popularna oraz autorytatywna jest Twoja strona.

Nie patrząc na to, że znajdują się one po zupełnie innych stronach, są tak samo ważne dla pozycjonowania i optymalizacji.

On-page SEO odpowiada za optymalizację części witryny, nad którymi masz całkowitą kontrolę oraz które mogą mieć wpływ na pozycję w rankingu. To, na jakim miejscu Twoja strona będzie się znajdowała w wynikach wyszukiwania, zależy między innymi od:

  • Content, czyli zawartość strony: treści na Twojej stronie muszą być zrozumiałe oraz przydatne dla użytkowników, dostarczać satysfakcjonujących odpowiedzi na ich pytania;
  • Architektura strony: zrozumiała, przejrzysta struktura witryny pomaga robotom Google oraz użytkownikom lepiej zrozumieć zawartość strony i sprawnie się nią poruszać;
  • Title tags: docelowe słowa kluczowe warto umieścić w tytułowym tagu strony oraz wszystkich podstron;
  • H1, czyli nagłówek, któremu wyszukiwarki nadają nieco większego znaczenia: upewnij się, że na jednej stronie masz tylko jeden H1, pozostałe nagłówki są H2 lub H3.
  • Linkowanie wewnętrzne: jest pomocne nie tylko dla użytkowników, ale również cenione przez wyszukiwarkę;
  • Struktura adresu URL: jeśli jest taka możliwość, warto umieścić docelowe słowa kluczowe w adresach URL;
  • Optymalizacja szybkości ładowania strony i poszczególnych jej elementów.

 

Off-page SEO — to są wszystkie działania poza stroną www, mające na celu zwiększenie jej autorytetu poprzez pozyskiwanie linków z innych stron internetowych. Zasada jest prosta: im więcej linków prowadzi do Twojej witryny, tym większy ma ona autorytet, a więc tym wyższą pozycję osiąga w rankingu wyników wyszukiwania.

Digital Third Coast wymyślili bardzo trafną, zrozumiałą nawet dla początkujących analogię dla zrozumienia tego procesu. Jeśli masz pustą wannę z gumowymi kaczuszkami (to są twoje strony) i zaczniesz napełniać ją wodą (to są linki), wszystkie twoje kaczki wzniosą się na górę, a kiedy w wannie już będzie dużo wody, każda kolejna wrzucona kaczuszka bez żadnego wysiłku wypłynie na szczyt.

Głównym celem off-page SEO jest budowanie autorytetu oraz zaufania do Twojej witryny z zewnątrz. Całkowitej kontroli nad tym procesem nie masz, ale możesz pozytywnie wpłynąć na niego między innymi za pomocą:

  • wykorzystywania technik, pobudzających użytkowników do linkowania strony,
  • influencer marketingu;
  • udostępnianie własnych treści w mediach społecznościowych;
  • gościnnego blogowania (guest blogging) lub publikowania (guest posting), czyli publikowanie własnych wpisów na czyimś blogu i na odwrót – czyichś na własnym;
  • SMM (Social media marketingu).
  • no i oczywiście tworzenie na tyle wartościowych, ciekawych treści, aby użytkownicy chcieli je udostępniać, tworząc linki do Twojej strony.

 

Pamiętaj jednak, że ważna jest nie tylko ilość, ale też jakość pozyskanych linków. Za każdą próbę manipulowania rankingiem wyników wyszukiwania poprzez kupowanie linków lub inne działania, naruszające regulamin Google może grozić kara.

Działania on-page i off-page są jak fundament oraz dach dla domu: tworząc strategię optymalizacji i pozycjonowania, nie możemy zrezygnować z żadnej z tych części. Jednak w celu zwiększenia skuteczności, specjaliści radzą zadbać najpierw o fundament — czyli zawartość strony, zanim skupimy się na dachu.

| Search Engine Optimization

Działania promujące serwisy internetowe w wyszukiwarkach.

Porozmawiajmy o Twoim pomyśle

Napisz do nas

    Powiązane wpisy

    Masz pytanie zadzwoń lub napisz do nas

    Skontaktuj się z nami