Optymalizacja PageSpeed WordPress WooCommerce, czyli sklep na sterydach

Pozycjonowanie ułatwiają wtyczki WordPressa

Optymalizacja PageSpeed WooCommerce to nic innego jak przyspieszenie ładowania sklepu stworzonego za pomocą wtyczki WooCommerce w CMS WordPress. Czas wczytywania istotnie wpływa na wynik strony w wyszukiwarce. Jak zoptymalizować witrynę, aby szybko się ładowała? Jak poprawić wyniki Google PageSpeed? Czy jest to niezbędne do pozycjonowania?

WordPress umożliwia stworzenie strony internetowej, a nawet e-sklepu bez znajomości kodowania. Google PageSpeed Insights pokazuje, jak zoptymalizować stronę tak, by ładowanie nie obciążało serwera i nerwów potencjalnych klientów.

Spis Treści

| Jak wygląda optymalizacja PageSpeed WordPress?

Zaletą sklepu w WordPressie jest fakt, że większość funkcjonalności włącza się za pomocą gotowych wtyczek. Nawet bez znajomości HTML-a, CSS-a czy JavaScriptu można skutecznie zoptymalizować działanie witryny.

Optymalizacja PageSpeed obejmuje dostosowanie:

  • zdjęć i wideo,
  • motywu WordPressa,
  • pluginów,
  • kodu strony,
  • kolejności ładowania poszczególnych elementów strony,
  • plików cache.

 

| Optymalizacja PageSpeed WooCommerce – czy warto?

W przypadku sklepów WooCommerce korzyść z takiej optymalizacji jest jeszcze większa, gdyż oznacza więcej potencjalnych klientów. Nie musi przełożyć się na zyski, ale na pewno zwiększa ich potencjał.

Zawsze można również znaleźć dobrą agencję interaktywną, która zajmie się optymalizacją kodu sklepu. Jest to szczególnie korzystne, jeśli witryna się rozrasta i standardowe rozwiązania przestają wystarczać do prawidłowego funkcjonowania. Usługa przyspieszenia stron na CMS WordPress nie kosztuje więcej niż kilkaset złotych.

 

| Co to jest Google PageSpeed Insights?

Z angielskiego page speed to po prostu prędkość strony. W pewnym uproszczeniu, PageSpeed Insights jest więc narzędziem Google’a służącym do testowania szybkości ładowania stron internetowych.

Google Insights może działać jako wtyczka WordPress

Jeśli masz stronę lub sklep WordPress, możesz zainstalować sobie wtyczkę Google Insights, aby bezpośrednio w dashboardzie zobaczyć wyniki swojej witryny. Możesz też zaplanować automatyczne raporty szybkości strony – codziennie, co tydzień, co miesiąc lub dwa.

 

Ale uwaga! Nawet w najnowszej wersji PageSpeed Insights jego twórcy nie twierdzą, że wynik przekłada się bezpośrednio na końcowy czas ładowania strony (“Wynik nie jest pomiarem szybkości wczytywania, a jedynie wskazaniem zakresu, w jakim można tę szybkość poprawić”).

 

Zwróć więc uwagę na to, co możesz zrobić, by zwiększyć wydajność, a sam wynik traktuj jako pewnego rodzaju sugestię – czy można jeszcze poprawić SEO strony za pomocą zwiększenia jej szybkości, czy szukać innych sposobów na pozycjonowanie witryny.

 

Porozmawiajmy o Twoim pomyśle

Napisz do nas

     

    | Ile punktów Google Page Speed trzeba mieć…

    Google PageSpeed podaje szybkość działania strony w skali od 0 do 100:

    • czerwony wynik od 0 do 49 jest niezadowalający,
    • pomarańczowy wynik od 50 do 89 jest niezły (w wielu przypadkach wystarczający),
    • zielony wynik od 90 do 100 jest doskonały.

    Wynik pomarańczowy w Insights nie musi wymagać poprawy

    Przyspieszenie strony jest zwykle potrzebne przy wyniku poniżej 70/100 (może źle wpływać na pozycjonowanie). Aby wystarczająco przyspieszyć ładowanie strony niekoniecznie trzeba celować w “zielone”. Zadowalającym wynikiem jest już 85/100. Nie trzeba wcale dążyć do mitycznego 100/100, ani nawet 90/100.

     

    | …i dlaczego nie 100/100

    Pamiętaj też, że nawet wielkie firmy nie do końca przejmują się swoim wynikiem z Google Insighs i niewiele im to szkodzi:

    • witryna New York Times’a obecnie ma wynik 16/100;
    • eBay może się poszczycić punktacją 42/100;
    • Google.com ma aż (nie, nie 100/100!) …84/100.

    Możesz wpisać dowolną witrynę na stronie https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights i zobaczyć, jak sobie radzi z wprowadzaniem zaleceń Google’a.

     

    Punktacja nie jest celem samym w sobie a pewną informacją. I tylko od ciebie (lub od specjalisty SEO, jeśli zdecydujesz się na profesjonalną pomoc) zależy, co z tą informacją zrobisz.

    Wynik 100/100 w Google Insights może być niemożliwy do osiągnięcia nawet ze względu na to, że sklep działa na WordPressie. Jeśli problemy z szybkością ładowania pojawią się od strony platformy, możesz nie mieć na nie wpływu.

     

     

    | Analiza prędkości strony i działania optymalizacyjne

    Ważną (jeśli nie najważniejszą) częścią wyniku Google PageSpeed Insights są sugestie, które mogą korzystnie wpłynąć na szybkość strony. Niektóre komunikaty (typu “Minifikuj CSS” czy “Unikaj zbyt dużego DOM”) mogą niewiele nam mówić, jeśli nie znamy się na programowaniu stron internetowych.

     

    Wiele jest jednak zrozumiałych dla laika i pozwala na poprawę wydajności, szczególnie jeśli korzystamy z CMS WordPress, który sprawę ułatwia.

     

    | Częsty problem przy optymalizacji PageSpeed WordPress – ciemna strona obrazów

    Najczęściej stronę „zamulają” pliki graficzne. Obrazki o dużej rozdzielczości, blokujące wczytywanie się całej witryny, sprawiają, że potencjalny klient może stracić cierpliwość i po prostu zamknąć stronę.

    Obrazek WebP nie traci na jakości w porównaniu z bardziej znanymi JPG czy PNG

    Rozsądnym rozwiązaniem jest wykorzystywanie od początku zoptymalizowanych zdjęć. Strony WordPress mają tę zaletę, że problem dużych zdjęć może rozwiązać odpowiednio dobrana wtyczka służąca do kompresji i optymalizacji obrazów (np. WP Smush, Imagify czy ShortPixel).

    Najnowocześniejszym formatem jest obecnie WebP (pliki WebP są lepszej jakości niż tradycyjne JPG i PNG i zajmują dużo mniej miejsca, a do tego obsługują przezroczystość). Do zamiany grafik na WebP służą wtyczki WordPress takie jak WebP Express czy WebP Converter for Media.

     

    Omów z nami swój pomysł

    michal-ostrowski-kontakt

    Napisz do nas

       

      | Pozycjonowanie i lenistwo, czyli lazy loading

      Aby przyspieszyć stronę, można zastosować tzw. lazy loading, czyli leniwe ładowanie, które znacząco skraca czas odpowiedzi serwera. Polega na tym, że ściąga się nie całą stronę internetową, a tylko to, co w danym momencie powinno być widoczne na ekranie. WordPress ma odpowiednie wtyczki do takiej optymalizacji (np. Lazy Load, Lazy Loader).

      Wtyczki WordPress pozwalają na zastosowanie lazy loading na stronie

      Wideo na stronie internetowej spowalnia jej działanie. Czy to jednak oznacza, że należy zrezygnować z filmów produktowych? Nie możemy zubażać treści tylko po to, by przyspieszyć działanie strony. Ważne jest jednak, aby każdy plik był odpowiedni zoptymalizowany. Są także wtyczki pozwalające na leniwe ładowanie filmów – np. Lazy Load Video.

       

      | Optymalizacja działania strony WordPress, czyli dobrze wybierz szablon!

      Wygląd strony WordPress można łatwo zmienić za pomocą odpowiedniego szablonu (theme). To bardzo wygodne, ale trzeba pamiętać, że zbyt dużo “fajerwerków”, graficznych wzorów w tle, wymyślnych czcionek czy animacji może wpłynąć nie tylko na estetykę, ale i na szybkość ładowania strony.

      Długie wczytywanie witryny może wynikać z faktu, że wybrany szablon WordPressa jest zbyt „ciężki”. Składają się na to przede wszystkim:

      • niezoptymalizowany kod,
      • niezoptymalizowane pliki obrazów,
      • duże pliki czcionek.

      Minimalizm jest w modzie, warto więc zwrócić uwagę na szablony, które będą miały schludny design, z dwoma-trzema krojami czcionek, bez zbyt wielu graficznych ornamentów.

       

      W przypadku polskich stron internetowych WordPress ważne jest, by sprawdzić dostępność polskich znaków diakrytycznych w wybranych czcionkach.

       

      | Sprzątanie kodu a oszczędność czasu

      Nawet jeśli nie „grzebiesz” samodzielnie w kodzie strony, tylko stosujesz pluginy WordPressa, możesz mieć wpływ na to, czy kod twojej strony internetowej jest w miarę optymalny. Generalnie im więcej kodu, czyli np. pluginów, tym strona będzie się ładowała wolniej. Niektóre są potrzebne właśnie do optymalizacji, ale przy dodawaniu każdego kolejnego dobrze się zastanów.

      Nie zapominaj o regularnym czyszczeniu listy nieaktywnych pluginów oraz aktualizowanie wtyczek do ich najnowszych wersji. Pluginy niekompatybilne z najnowszą wersją platformy mogą pogarszać wydajność strony.

      Nieaktualne wtyczki WordPress należy aktualizować lub usuwać

      Ważne jest, aby na bieżąco aktualizować WordPressa (pamiętając o robieniu kopii zapasowych plików, tak na wszelki wypadek). Nieaktualny system również może źle wpłynąć na wydajność.

       

      Napisz do nas

         

        | Dlaczego pamięć podręczna (cache) jest ważna dla pozycjonowania?

        Dzięki buforowaniu, czyli wykorzystaniu do załadowania strony pamięci podręcznej (cache), można znacząco poprawić szybkość strony. W pamięci podręcznej pozostanie część plików, których nie trzeba ładować przy każdym wczytywaniu.

        Lista wtyczek do buforowania w WordPressie

        W tym celu w WordPressie można wybrać jedną z wtyczek optymalizujących buforowanie, np. WP Fastest Cache, WP-Optimize (dość uniwersalna wtyczka do cache’owania, czyszczenia baz danych, kompresowania zdjęć, ograniczania liczby zapytań do serwera).

         

        | Content Delivery Network (CDN) – komu pomoże, a komu nie?

        Jeśli ktoś na drugim końcu globu chciałby skorzystać z twojego sklepu, musi liczyć się z tym, że strona będzie się ładowała odrobinę dłużej niż gdyby wybrał lokalny serwis. Taki problem można ograniczyć za pomocą CDN.

         

        Content Delivery Network (CDN) to system rozproszonych serwerów, które pozwalają na znaczne przyspieszenie ładowania stron. W pamięci cache poszczególnych serwerów są zapisywane pliki, które można bezpośrednio wykorzystać, bez konieczności oczekiwania na odpowiedź serwera, na którym fizycznie jest twoja strona. Nawet jeśli jest odległy o setki tysięcy kilometrów.

        Taka usługa ma sens w przypadku sklepu kierującego swoją ofertę do klientów międzynarodowych. Lokalne restauracje czy kwiaciarnie niekoniecznie skorzystają na CDN. Może się zdarzyć, że Content Delivery Network wydłuży ładowanie strony.

         

        | Szybkość ładowania strony www i mobile

        Generalnie celujemy w jak najszybsze ładowanie się strony, niezależnie od tego czy jest to www czy mobile. Jednak trudniej jest osiągnąć zadowalający wynik na urządzeniach mobilnych, a to ze względu na to, że do analizy PageSpeed bierze się pod uwagę słabszy internet mobilny 3G. I dobrze, bo wielu użytkowników ma taki dostęp do sieci w smartfonach.

         

        Nie bez znaczenia jest fakt, że według Google’a ruch z urządzeń mobilnych stanowi już ponad połowę całości ruchu w internecie. Warto się dla nich postarać.

         

        | Czy przyspieszenie ładowania witryny wystarczy do SEO?

        Musisz pamiętać, że Insights to tylko jedno z narzędzi optymalizacji strony www. A optymalizacja to z kolei jedno z ważnych czynników pozycjonowania (na wyniki twojej strony internetowej wpływają także np. linki zewnętrzne, jakość treści SEO czy ruch z social mediów). Prędkość ładowania strony nie równa się pierwszemu miejscu w wyszukiwarce.

        Ale jeśli witryna będzie się wczytywała szybko, to osiągniesz dwie ważne korzyści:

        • Google rzeczywiście podniesie ranking strony, co przełoży się na wyższe miejsce w wynikach wyszukiwania (ale nawet wyniki 100/100 nie dają gwarancji pierwszego miejsca!);
        • potencjalni klienci będą pozostawali na stronie przez więcej czasu, co może (ale nie musi!) przełożyć się na konwersje.

        Wynik 100/100 Google PageSpeed to „święty Graal” dla speców od optymalizacji

        Ważne! Wyższa pozycja w wyszukiwarce oznacza także mniejsze koszty reklamy w Google.

         

        | Po co jest ci potrzebna optymalizacja PageSpeed w WordPress?

        Możesz mieć pewność, że liczba twoich klientów będzie malała z każdą sekundą wczytywania się twojego sklepu. Jeśli strona będzie ładowała się za długo (a u klientów online 3 sekundy to wieczność!), to nawet świetne SEO, piękne zdjęcia czy linki w znanych blogach niewiele pomogą.

         

        Z badań przeprowadzonych przez Google wynika, że te nieszczęsne 3 sekundy sprawiają, iż większość mobilnych użytkowników rezygnuje z czekania i zamyka stronę. Już 100 milisekund obniża liczbę konwersji o 7 proc. A im tych milisekund więcej, tym wyższy współczynnik odrzuceń.

         

        | Przyspieszanie strony WordPress za wszelką cenę

        Nie możesz też przesadzić w drugą stronę. Jeśli próbujesz osiągnąć wynik 100/100 kosztem atrakcyjności witryny (czyli np. ograniczając liczbę zdjęć czy pogarszając ich jakość), strzelisz sobie w stopę. Sklep internetowy musi mieć odpowiednią liczbę wyraźnych grafik i sporo zawartości, inaczej żaden klient nie pozostanie na stronie dłużej niż zajmuje wciśnięcie „X” w przeglądarce.

        Atrakcyjna witryna oferuje dobre zdjęcia i przemyślaną treść

        W twoim sklepie najważniejszy musi być klient i jego doświadczenie. Jeśli będzie dobre, to nawet jeśli użytkownik nic nie kupi za pierwszym razem – możesz mieć nadzieję, że wróci lub poleci cię znajomym. Dobre SEO powinno dążyć właśnie do tego.

         

        Porozmawiajmy o Twoim pomyśle

        Napisz do nas

          Powiązane wpisy

          Masz pytanie zadzwoń lub napisz do nas

          Skontaktuj się z nami