Marketplace – co to jest i jak wygląda tworzenie takiej platformy?

Marketplace - co to jest?

Już od kilku lat marketplace staje się coraz popularniejszym rodzajem sklepów internetowych. Przede wszystkim ze względu na łatwość prowadzenia oraz możliwość oferowania wielu różnych produktów w jednym miejscu. Dodatkowo e commerce typu marketplace nie wymaga zbyt dużych inwestycji – potrzebna Ci jest po prostu dopasowana strona, gdzie klienci znajdą towary z licznych kategorii typu elektronika lub dom i ogród. Przekonaj się, czym dokładnie jest marketplace.

Spis Treści

| Co to jest marketplace?

Marketplace możesz rozumieć po prostu jako internetowy rynek e-commerce. Ten rodzaj platformy polega przede wszystkim na tym, że produkty lub usługi są udostępniane przez wielu sprzedawców. W przypadku marketplace Ty jako operator platformy jesteś odpowiedzialny za przetwarzanie transakcji i dostosowanie się sklepów do regulaminu strony.

Zwróć uwagę na to, że marketplace jest rodzajem wielokanałowego e-commerce i często jest wykorzystywany do usprawnienia procesu sprzedaży. Poza tym sposób działania marketplace umożliwia konsumentom i sprzedawcom zawarcie umowy online. Zgodnie z prawem stanowi również miejsce zawarcia tej umowy.

Bardzo ważne jest także to, że ta forma sklepu internetowego jest popularna nie tylko w Polsce, ale również na całym świecie. Zainteresowanie klientów wynika przede wszystkim z możliwości znalezienia wielu różnych produktów i sprzedawców w jednym miejscu. Dlatego często taka platforma jest nazywana internetowym targowiskiem. W końcu kupisz tam zarówno nowe, jak i naprawdę znane marki. Poza tym taki e commerce zapewnia towary z każdej kategorii – dom i ogród, RTV, sport czy kosmetyki.

Pamiętaj tylko o tym, aby nie utożsamiać marketplace z porównywarkami cenowymi. W końcu taka platforma działa na innych zasadach, a każdy sprzedawca musi dostosować się do obowiązujących reguł.

 

 

Porozmawiajmy o Twoim pomyśle

Napisz do nas

     

     

    | Jak działa marketplace?

    Proste i intuicyjne działanie marketplace to jedna z najważniejszych zalet tego sklepu internetowego. Kluczowe jest przedstawienie ofert zgodnych z życzeniem klientów. Gdy odbiorcy znajdą już określone produkty i usługi, to zostają przekierowani na stronę lub zakładkę wybranego sprzedawcy.

    W przypadku marketplace bardzo ważne jest zdobycie szczegółowych informacji, bo to one pozwalają na maksymalne dopasowanie wyników wyszukań do potrzeb klientów. Dzięki temu bardzo szybko może odnaleźć to, czego szuka. Dlatego w marketplace nie może zabraknąć filtrowania wyników i sortowania według ceny, dostępności czy czasu dostawy.

    Marketplace nie tylko udostępnia oferty wielu sprzedawców w jednym miejscu. Oprócz tego przerzuca odpowiedzialność za przetwarzanie transakcji na operatora sklepu. Jednak za realizację sprzedaży odpowiadają hurtownicy, detaliści lub inne firmy.

    Jeśli jesteś właścicielem sklepu marketplace to masz kilka obowiązków, czyli np.:

    • dodajesz i zatwierdzasz nowych sprzedawców,
    • kontrolujesz profile sprzedawców i sprawdzasz, czy działają zgodnie z regulaminem strony
    • ustalasz prowizje od sprzedaży,
    • możesz analizować statystyki związane ze sprzedażą, zarobkami lub prowizjami poszczególnych sprzedawców.

    Zastanawiasz się, na czym polega bycie sprzedawcą w marketplace? Tego typu e commerce w Polsce zapewniają dostęp do gotowej platformy – zazwyczaj na zasadzie abonamentu lub prowizji. Oprócz tego zajmujesz się dodawaniem produktów i zarządzasz swoją ofertą. Zyskujesz także pełną kontrolę nad sposobem wysyłki – ceną czy rodzajem dostawy. W jednym miejscu masz też dostęp do danych klientów, raportów sprzedaży i zamówień.

     

    | Dla kogo jest e commerce typu marketplace?

    Nie chcesz inwestować zbyt wiele pieniędzy w e commerce? W takim razie marketplace jest dla Ciebie. W końcu musisz zająć się przede wszystkim stworzeniem przyjaznego miejsca dla wielu odbiorców. Kluczowe znaczenie ma również reklama strony i wysoka lokata w Google. Poza tym nie musisz przejmować się zatowarowaniem sklepu internetowego – to zadanie dla firm, które chcą otworzyć sklep na Twojej platformie. Ty musisz zadbać o to, żeby serwis dobrze działał – w tym przypadku zarabiasz na abonamencie lub prowizji od sprzedaży.

    Zastanawiasz się, dla kogo jeszcze dobry jest sklep internetowy typu marketplace? Takie rozwiązanie przyda się firmom, szukającym sposobu na dywersyfikację przychodów. W końcu pozwala to na kontynuowanie sprzedaży własnych produktów. Jednocześnie masz szansę nieco urozmaicić ofertę, poprzez dodawanie produktów i usług innych sklepów internetowych.

    Po prostu marketplace to dobre rozwiązanie w wielu sytuacjach – bez względu na to, czy prowadzisz mały lub duży e commerce. W każdym z tym przypadków możesz dostosować platformę do swoich potrzeb np. zapewnić dostęp szerokiej bądź naprawdę wąskiej grupie odbiorców. Poza tym możesz nawet już w trakcie działania platformy zmieniać wysokość prowizji czy zasady funkcjonowania sklepów.

     

    | Czy sklep internetowy marketplace jest darmowy?

    Marketplace to dobry sposób na zarobienie pieniędzy, więc nie jest to darmowe rozwiązanie, z którego każdy może skorzystać. Zwróć także uwagę na to, że marketplace to popularny typ e commerce w Polsce i na całym świecie. Dlatego w większości przypadków jest to naprawdę opłacalne rozwiązanie, zapewniające spore zyski – zarówno operatorowi, jak i sprzedawcom. Szczególnie ma to związek z rosnącą konkurencją, co zmusza sklepy internetowe do sprzedaży produktów i usług przy wykorzystaniu wielu kanałów sprzedaży.

    Do wyboru masz kilka modeli rozliczania sklepów internetowych, ale wśród najpowszechniejszych jest abonament lub prowizja. Przekonaj się, czym wyróżniają się poszczególne sposoby płacenia za prowadzenie sklepu na marketplace.

    Abonament

    Kilka opcji abonamentu to dobra forma rozliczenia sklepu internetowego. Zróżnicowanie tej metody sprawia, że jeszcze więcej firm może z niej skorzystać, a przede wszystkim dopasować do swoich potrzeb np. wybrać opcję z ograniczonym asortymentem. Zazwyczaj takie rozwiązanie jest możliwe przy koncie podstawowym, co odpowiada e commerce z mniejszą liczbą usług lub produktów. Zainteresuje to też nowych sprzedawców.

    Pamiętaj jednak o tym, aby w swoim marketplace udostępnić możliwość wykupienia konta profesjonalnego, gdzie dla klientów nie ma żadnych ograniczeń. W tym przypadku koszty abonamentu zazwyczaj są wyższe.

    Prowizja

    Kolejną opcją rozliczania sklepów jest model prowizyjny. W takim przypadku jako operator marketplace ustalasz wartość prowizji – zazwyczaj jest to konkretna kwota bądź określony procent. Wówczas prowizja może być jednakowa lub uzależniona od wybranej kategorii, liczby oferowanych produktów, sprzedawcy czy produktów.

     

     

    Omów z nami swój pomysł

    michal-ostrowski-kontakt

    Napisz do nas

       

       

      | Zalety i wady marketplace

      Marketplace to jeden z najważniejszych trendów w e commerce zarówno w Polsce, jak i w innych częściach świata. Ma to związek z wieloma ułatwieniami dla sklepu internetowego. Szczególnie dotyczy to niskich kosztów operacyjnych oraz niewielkiego progu wejścia dla sprzedawców. Jednak tak jak każda opcja, tak również marketplace ma swoje mocne i słabe strony, które warto wziąć pod uwagę jeszcze przed skorzystaniem z tej opcji. Poznaj je i sam przekonaj się, czy sklep internetowy na takiej platformie to dobre rozwiązanie w Twoim przypadku.

       

      | Korzyści z e commerce w Polsce typu marketplace

      Dla kupujących

      Dla klientów marketplace to idealne rozwiązanie, bo mają dostęp do wielu sprzedawców i produktów, a to wszystko w jednym miejscu. Dzięki temu wystarczy, że wejdą na stronę typu Allegro, Amazon, Empik czy Facebook, a zrobią tam wszystkie zakupy. Jednak dla klientów ta opcja ma też inne zalety. Wśród nich warto wymienić łatwość zapoznania się ze szczegółami oferty bez konieczności otwierania wielu stron. Dodatkowo marketplace bardzo często zapewniają niższe ceny, niż standardowy sklep internetowy, co przyciąga jeszcze większe grono odbiorców. Takie platformy wyróżniają się również sporym bezpieczeństwem w przechowywaniu danych i przebiegu transakcji. Poza tym sprzedawcy są sprawdzani przez operatorów marketplace.

      Dla sprzedających

      Sprzedaż na stronie typu marketplace to dla wielu e commerce w Polsce i na świecie ogromna możliwość dotarcia do jeszcze szerszej grupy odbiorców. W ten sposób sprzedawcy nie muszą samodzielnie dbać o promocję, wysoką lokatę w Google czy budowanie własnej strony. Dzięki temu możliwe jest zminimalizowanie opłat za dodatkowe usługi związane z prowadzeniem i promocją e commerce. Tak naprawdę sklep internetowy prowadzony na marketplace może dostrzec też inne zalety. Wśród nich warto wymienić:

      • wykorzystanie dodatkowych kanałów sprzedaży,
      • korzystanie z rozpoznawalności danego marketplace,
      • możliwość dowolnego zarządzania czy modyfikowania produktów lub oferowanych usług,
      • możliwość sprzedaży zarówno produktów fizycznych, jak i cyfrowych, a także usług oraz rezerwacji,
      • niewielka liczba opłat za dostęp do gotowej platformy sprzedażowej,
      • korzystanie z rozbudowanej bazy klientów w Polsce i na świecie,
      • dostęp do profesjonalnego supportu,
      • intuicyjna obsługa sklepu internetowego,
      • bezproblemowa kontrola liczby zamówień i zysków,
      • możliwość otrzymywania raportów sprzedaży,
      • większa widoczność oferowanych produktów i usług w Internecie, a szczególnie w wyszukiwarce Google,
      • platformy marketplace umożliwiają też budowanie świadomości własnej marki.

      Dla właścicieli

      Jako właściciel platformy marketplace możesz dostrzec wiele zalet tego rozwiązania. Oczywiście jednym z najważniejszych z nich jest możliwość zarobienia sporych kwot pieniędzy – szczególnie jeśli serwis jest popularny wśród kupujących i sprzedających. Poza tym do korzyści warto zaliczyć skalowanie własnego biznesu. W końcu możesz bez problemu rozszerzyć ofertę produktową sklepu internetowego. Dzięki temu klienci jeszcze chętniej będą korzystali z tej oferty. Oprócz tego marketplace umożliwia dołączenie do platformy dużej liczby dostawców. Dodatkowo masz pełną władzę nad sposobem działania serwisu, ustalasz też warunki sprzedaży, wysokość prowizji i stawki za prowadzenie sklepu internetowego.

      Jeśli wprowadzisz wyróżnienia ofert czy płatną formę reklamy w serwisie, to zyskasz dodatkowe źródło dochodu – robi tak m.in. Allegro.

       

      | Słabe strony marketplace

      Dla kupujących

      Wśród najważniejszych wad dla kupujących trzeba zaznaczyć wysokie koszty dostawy. Dotyczy to sytuacji, gdy chcesz zamówić produkty z wielu sklepów. W takim przypadku musisz płacić osobno za każdą wysyłkę, co ostatecznie zwiększa kwotę zakupów.

      Oprócz tego platformy marketplace często ograniczającą kontakt klientów ze sprzedawcami. Często utrudnia to większą indywidualizację zamówienia

      Dla sprzedających

      Choć liczba korzyści dla sklepu, korzystającego z marketplace jest naprawdę spora, to nie możesz też zapomnieć o słabych stronach tego rozwiązania. Przede wszystkim zwróć uwagę na stale rosnącą konkurencję. W końcu im ten model jest popularniejszy w Polsce lub na świecie, tym więcej firm zakłada konta na tych portfelach. Poza tym w serwisach typu Allegro trudno jest się wyróżnić. Regulamin próbuje maksymalnie ujednolicić sposób prezentowania oferty wśród sprzedawców, dlatego pojawiają się nawet problemy z zaprezentowaniem innej miniatury. Konieczne jest też dostosowanie się do zasad, obowiązujących na danej platformie marketplace. Do wad można także zaliczyć obowiązek płacenia za możliwość prowadzenia konta lub wystawianie przedmiotów na sprzedaż. Dodatkowo prowadząc sklep internetowy na platformie marketplace płacisz prowizję od sprzedaży bądź miesięczny abonament. Musisz również dostosować się do zmian w polityce cenowej i przyzwyczaić się do ograniczonego kontaktu z klientami.

      Dla właścicieli

      Tak naprawdę marketplace nie ma wielu wad dla właścicieli tej platformy. Najwyżej możesz dostrzec trudności w prowadzeniu tak rozbudowanego serwisu. W końcu moderacja wymaga mnóstwa czasu, a przede wszystkim dokładności. Dzięki temu zyskasz pewność, że każdy sklep będzie działał zgodnie z regulaminem i przyjętymi zasadami. Jednak grupa specjalistów na pewno poradzi sobie z tym zadaniem.

       

      | Marketplace Facebook – na czym polega?

      Do mediów społecznościowych również dotarł trend związany z marketplace. Jednym z najlepszych przykładów jest Facebook, który prężnie rozwija się w tym kierunku. Dzięki temu w serwisie dostępna jest przestrzeń dla użytkowników, gdzie możesz sprzedawać zarówno nowe, jak i używane produkty. Istotne jest to, że platforma jest dostępna dla firm oraz dla użytkowników indywidualnych.

      Czym dokładnie wyróżnia się marketplace stworzony przez Facebooka? Przede wszystkim serwis umożliwia wystawianie publicznej oferty. Klienci widzą te produkty w konkretnych kategoriach, mogą je wyszukać na podstawie lokalizacji, a nawet sortować według ceny. Znacznie ułatwia to znalezienie dopasowanej oferty, a Ty możesz liczyć na sporo zamówień.

      Oprócz tego marketplace Facebooka jest bardzo intuicyjny w obsłudze, a Ty możesz tam sprzedawać właściwie jakiekolwiek produkty – choć oczywiście istnieje też lista niedozwolonych ofert. Samo dodanie oferty nie zajmuje wiele czasu i możesz to zrobić nawet z aplikacji mobilnej serwisu. Klienci chętnie korzystają z tej opcji ze względu na dostęp do wielu płatności i możliwość bezproblemowego znalezienia wielu produktów z różnych sklepów w Polsce i na świecie.

       

      | 5 najważniejszych e commerce marketplace w Polsce i za granicą

      Nie musisz zakładać własnego marketplace, aby korzystać z zalet tego rozwiązania. W końcu ciekawą opcją jest również stworzeniu sklepu internetowego, a następnie rozszerzenie swojej oferty na jednej z najpopularniejszych platform. Do wyboru masz naprawdę wiele opcji np.: Allegro, Amazon czy Morele.net. Po prostu do dyspozycji masz zarówno serwisy marketplace, działające w Polsce, jak i te z globalnym zasięgiem.

      Marketplace to może też być dla Ciebie kolejny kanał sprzedaży. W takim przypadku skorzystaj z integracji ERP lub innego wygodnego rozwiązania. Dzięki temu w jednym panelu administracyjnym zyskasz dostęp do wszystkich platform, gdzie oferujesz swoje produkty i usługi. Oprócz tego nie będziesz mieć problemów z synchronizacją cen oraz stanów magazynowych, a do tego z łatwością dodasz nowe oferty lub opisy produktów. Jednak zanim skorzystasz z tych przydatnych narzędzi, to przekonaj się, jakie platformy marketplace są najpopularniejsze.

      Allegro

      Bez wątpienia Allegro to jeden z najchętniej wybieranych serwisów marketplace w Polsce. Po prostu od względem świadomości marki, a także popularności wśród sprzedawców i kupujących króluje właśnie Allegro. Ta platforma zyskała uznanie nie tylko wśród firm, oferujących przeróżne produkty, ale również wśród klientów, ponieważ mogą tam znaleźć dosłownie wszystko. W końcu statystyki pokazują, że na Allegro jest aż 100 milionów ofert, co każdego dnia przyciąga blisko 14 milionów Internatów.

      Jednak potencjał Allegro odkryło już wiele firm, a ich liczba stale rośnie. Dlatego w serwisie panuje spora konkurencja – odczujesz to szczególnie wtedy, gdy oferujesz dość popularne towary. Poza tym im bardziej rozwija się ta platforma, tym bardziej rosną prowizje. Jednocześnie nie będziesz mieć problemów z połączeniem sklepu na Allegro ze swoim e commerce. W końcu wiele platform sprzedażowych udostępnia nawet bezpłatnie takie narzędzia.

      Morele.net

      Kolejny polski marketplace, czyli Morele.net. Choć nie jest to tak popularna opcja jak Allegro, to serwis i tak jest bardzo chętnie odwiedzany przez klientów. Przede wszystkim ze względu na łączenie wielu sprzedawców i dostępność przeróżnych produktów. Choć prawdziwą specjalizacją tej platformy jest elektronika, a szczególnie komputery, laptopy, RTV, AGD czy podzespoły komputerowe. To właśnie te kategorie są najbardziej rozbudowane, ale tak naprawdę na Morele.net dostępny jest również inny asortyment. Dlatego możesz tam stworzyć konto biznesowe i połączyć je ze sklepem internetowym, nawet wtedy, gdy masz nieco inną ofertę. W przypadku Morele.net tak samo, jak w innych marketplace nie będziesz mieć problemów ze znalezieniem integracji umożliwiającej zarządzanie swoim profilem. Dzięki temu z łatwością dodasz produkty, zmienisz opis, cenę lub po prostu zaczniesz korzystać z płatnej promocji w tym serwisie.

      Amazon

      Jednym z najbardziej znanych marketplace na całym świecie jest właśnie Amazon. W końcu zrzesza bardzo wielu sprzedawców z różnych kategorii. Znacznie wpływa to na silną pozycję tej platformy, a także na wysokie przychody, które są notowane każdego roku. Choć początkowo Amazon ograniczał się jedynie do książek, to obecnie możesz tam znaleźć dosłownie wszystko. Poza tym każdy może otworzyć sklep w tym serwisie – bez względu na lokalizację. Dzięki temu w jednym miejscu spotykają się klienci z Polski, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Chin, Stanów Zjednoczonych, Brazylii czy Egiptu. Choć ten marketplace wprowadził pewne ograniczenia, dotyczące dostarczania towarów, to jednak i tak serwis wyróżnia się naprawdę sporą dostępnością.

      Dopiero niedawno otwarto platformę Amazon, skierowaną typowo dla Polaków. Dlatego to dobry moment na skorzystanie z tego serwisu i rozwinięcie tam sprzedaży. W końcu Twój sklep internetowy nie będzie musiał mierzyć się z tak dużą konkurencją wśród krajowych dostawców. Jednocześnie rozpoznawalność tej marki skutecznie zachęca klientów do odwiedzenia serwisu. Nie będziesz też mieć problemów z podłączeniem sklepu internetowego do profilu na Amazon, bo do dyspozycji masz liczne integracje z tym marketplace.

      AliExpress

      Kolejnym liderem na rynku platform marketplace bez wątpienia jest AliExpress, czyli część chińskiej grupy Alibaba. Silna pozycja jest związana, chociażby z globalnym zasięgiem. Szczególną popularność serwis zyskał wśród sprzedawców – nieco rzadziej z tego rozwiązania korzystają klienci detaliczni. Jednocześnie AliExpress to dobre miejsce do zakupu masowej liczby produktów w niższych cenach. Choć musisz nastawić się na dłuższy czas oczekiwania na przesyłkę, bo duża część asortymentów jest dostarczana z Chin.

      Zwróć uwagę na fakt, iż w serwisie AliExpress znajduje się ponad milion produktów, a wysyłka jest możliwa do ponad 200 krajów. Ten marketplace również możesz zintegrować ze swoim sklepem internetowym. W takim przypadku możesz stać się np. sprzedawcą na zasadach dropshippingu, co znacznie ograniczy koszty, jakie musisz ponieść.

      OLX

      OLX to nieco inny rodzaj platformy marketplace w porównaniu do poprzednich przykładów. W końcu jest to serwis z ogłoszeniami lokalnymi. Możesz tam zarówno sprzedawać, jak i kupować przedmioty z wielu kategorii typu dom i ogród, elektronika, hobby, sport czy zwierzęta. Popularne są również ogłoszenia o pracę, informacje o wynajmie lub sprzedaży nieruchomości czy samochodów.

      Z OLX może korzystać każdy – zarówno firmy, jak i osoby prywatne. To właśnie druga grupa stanowi największe grono odbiorców. Jednak możesz utworzyć też konto dla sprzedawcy. Szczególnie jest to popularne rozwiązanie w kategoriach praca, dom i ogród, elektronika i usługi.

      OLX jest popularny w Polsce, więc jeśli kierujesz swoją ofertę do klientów z kraju, to powinieneś zadbać o integrację sklepu z tym serwisem. Dzięki temu zyskasz kolejny kanał sprzedaży, a dodatkowo ten znany marketplace zwiększy widoczność Twojej oferty w Google.

      Empik.pl

      Polska sieć sprzedaży książek, płyt muzycznych, filmów, gier, audiobooków czy prasy już od dawna nie ogranicza się jedynie to tych produktów. Choć właśnie taki asortyment znajdziesz w stacjonarnych punktach sprzedaży, to na stronie dostępnych są również towary z innych kategorii. Po prostu już od kilku lat Empik.pl przeobraża się w marketplace. Sprawia to, że są tam dostępne różne towary – od elektroniki, aż po kosmetyki, a skończywszy na książkach czy perfumach. Zwróć uwagę na to, że w serwisie znajdują się zarówno produkty, oferowane przez Empik.pl, jak i przez zewnętrzne firmy. Ty również możesz skorzystać z tej opcji. Choć nie wszystkie platformy sprzedażowe zapewniają integracje z serwisem Empik, to jednak te najpopularniejsze na pewno ułatwią Ci połączenie sklepu z kontem biznesowym. Zauważ, że Empik jako marketplace stale zyskuje popularność i już teraz panuje tam spora konkurencja. Jednak obecność w tym serwisie pozwoli Ci trafić do jeszcze szerszego grona odbiorców, a do tego ułatwi zajęcie wyższej lokaty w wyszukiwarce Google.

       

       

      Porozmawiajmy o Twoim pomyśle

      Napisz do nas

        Powiązane wpisy

        Masz pytanie zadzwoń lub napisz do nas

        Skontaktuj się z nami