Marketplace – co to jest i jak wygląda tworzenie takiej platformy?

Marketplace'y w polsce, sklep online

Już od kilku lat marketplace staje się coraz popularniejszym rodzajem sklepów internetowych. Przede wszystkim ze względu na łatwość prowadzenia oraz możliwość oferowania wielu różnych produktów w jednym miejscu. Dodatkowo e-commerce typu marketplace nie wymaga zbyt dużych inwestycji – potrzebna Ci jest dopasowana strona, gdzie klienci znajdą towary z licznych kategorii typu elektronika lub ogród. Przekonaj się, czym dokładnie jest marketplace.

Spis Treści

| Co to jest sklep marketplace?

Marketplace możesz rozumieć po prostu jako internetowy rynek e-commerce, w którym można kupować produkty. Ten rodzaj platformy handlowej polega na tym, że produkty lub usługi są udostępniane przez wielu sprzedawców. W przypadku marketplace, Ty jako operator platformy jesteś odpowiedzialny za przetwarzanie transakcji i dostosowanie się sklepów do regulaminu strony.

Marketplace jest rodzajem wielokanałowego e-commerce i często jest wykorzystywany do usprawnienia procesu sprzedaży. Sposób działania marketplace umożliwia konsumentom i sprzedawcom zawarcie umowy online. Zgodnie z prawem stanowi również miejsce zawarcia tej umowy.

Bardzo ważne jest to, że ta forma sprzedaży jest popularna nie tylko w Polsce. Zainteresowanie klientów wynika z możliwości znalezienia wielu różnych produktów i sprzedawców w jednym miejscu. Dlatego często platforma jest nazywana internetowym targowiskiem. W końcu kupisz tam zarówno nowe i znane marki. Takie rozwiązanie zapewnia towary z każdej kategorii – dom, sport czy podzespoły komputerowe.

Pamiętaj tylko, aby nie utożsamiać marketplace z porównywarkami cenowymi. Taka platforma działa na innych zasadach, a każdy sprzedawca musi dostosować się do obowiązujących reguł i pozostałych partnerów handlowych.

 

 

Porozmawiajmy o Twoim pomyśle

Napisz do nas

     

     

    |Jak działa platforma marketplace?

    Proste i intuicyjne działanie platformy to jedno z najważniejszych zalet marketplace tego sklepu. Kluczowe jest przedstawienie ofert zgodnych z życzeniem potencjalnych klientów. Gdy odbiorcy znajdą już określone produkty i usługi, zostają przekierowani na stronę wybranego sprzedawcy.

    W przypadku marketplace ważne jest zdobycie szczegółowych informacji, bo to one pozwalają na maksymalne dopasowanie wyników wyszukiwania do potrzeb klientów. Dzięki temu bardzo szybko może odnaleźć to, czego szuka. W marketplace nie może zabraknąć filtrowania wyników i sortowania według ceny, dostępności czy czasu dostawy.

    Marketplace nie tylko udostępnia w jednym miejscu oferty wielu sprzedawców, oprócz tego przerzuca odpowiedzialność za przetwarzanie transakcji na operatora sklepu. Jednak za realizację sprzedaży odpowiadają hurtownicy, detaliści lub inne firmy.

    Jeśli jesteś właścicielem sklepu marketplace i pośiadasz własny sklep internetowy to masz kilka obowiązków, czyli np.:

    • dodajesz i zatwierdzasz nowych sprzedawców,
    • kontrolujesz profile sprzedawców i sprawdzasz, czy działają zgodnie z regulaminem
    • ustalasz prowizje od sprzedaży,
    • możesz analizować statystyki związane ze sprzedażą, zarobkami lub prowizjami poszczególnych sprzedawców.

    Zastanawiasz się, na czym polega bycie sprzedawcą w marketplace? Tego typu sklepy w Polsce zapewniają dostęp do gotowej platformy – zazwyczaj na zasadzie abonamentu. Oprócz tego zajmujesz się dodawaniem produktów i zarządzasz swoją ofertą. Zyskujesz także pełną kontrolę nad sposobem wysyłki – ceną czy rodzajem dostawy. W jednym miejscu masz też dostęp do danych klientów, raportów sprzedaży i zamówień.

     

    | Dla kogo jest e-commerce typu marketplace?

    Nie chcesz inwestować zbyt wiele pieniędzy w e-commerce? W takim razie marketplace jest dla Ciebie. W końcu musisz zająć się przede wszystkim stworzeniem przyjaznego miejsca dla wielu odbiorców. Kluczowe znaczenie ma również reklama strony i wysoka lokata w Google. Nie musisz przejmować się zaopatrzeniem – to zadanie dla firm, które chcą otworzyć sklep na Twojej platformie. Ty musisz zadbać o to, żeby serwis dobrze działał.

    Zastanawiasz się, dla kogo jeszcze dobry jest sklep internetowy typu marketplace? Takie rozwiązanie przyda się firmom, szukającym sposobu na dywersyfikację przychodów. Pozwala to na kontynuowanie sprzedaży własnych produktów. Jednocześnie masz szansę nieco urozmaicić ofertę, poprzez dodawanie produktów i usług innych sklepów internetowych.

    Marketplace to dobre rozwiązanie w wielu sytuacjach – bez względu na to, czy prowadzisz mały czy duży sklep. W każdym z tych przypadków możesz dostosować platformę do swoich potrzeb np. zapewnić dostęp szerokiej grupie odbiorców dopasowanych do odpowiedniej kategorii. Poza tym możesz nawet już w trakcie działania platformy zmieniać wysokość prowizji czy zasady funkcjonowania sklepów.

     

    | Czy sklep internetowy marketplace jest darmowy?

    Marketplace to dobry sposób na zarobienie pieniędzy, więc nie jest to darmowe rozwiązanie, z którego każdy może skorzystać. Zwróć uwagę na to, że marketplace to popularny typ e-commerce w Polsce i na całym świecie. Dlatego w większości przypadków jest to opłacalne rozwiązanie, zapewniające spore zyski – zarówno operatorowi, jak i sprzedawcom. Szczególnie ma to związek z rosnącą konkurencją, co zmusza sklepy internetowe do sprzedaży produktów i usług przy wykorzystaniu wielu kanałów sprzedaży.

    Do wyboru masz kilka modeli rozliczania sklepów internetowych, ale wśród najpowszechniejszych jest abonament lub prowizja. Przekonaj się, czym wyróżniają się poszczególne sposoby płacenia za prowadzenie sklepu na marketplace.

    • Abonament

    Kilka opcji abonamentu to dobra forma rozliczenia sklepu internetowego. Zróżnicowanie tej metody sprawia, że jeszcze więcej firm może z niej skorzystać, a przede wszystkim dopasować do swoich potrzeb np. wybrać opcję z ograniczonym asortymentem. Zazwyczaj takie rozwiązanie jest możliwe przy koncie podstawowym, co odpowiada e-commerce z mniejszą liczbą usług lub produktów. Zainteresuje to też nowych sprzedawców.

    Pamiętaj jednak o tym, aby w swoim marketplace udostępnić możliwość wykupienia konta profesjonalnego, gdzie dla klientów nie ma żadnych ograniczeń. W tym przypadku koszty abonamentu zazwyczaj są wyższe.

    • Prowizja

    Kolejną opcją rozliczania sklepów jest model prowizyjny. W takim przypadku jako operator marketplace ustalasz wartość prowizji – zazwyczaj jest to konkretna kwota bądź określony procent. Wówczas prowizja może być jednakowa lub uzależniona od wybranej kategorii, liczby oferowanych produktów, sprzedawcy czy produktów.

     

     

    Omów z nami swój pomysł

    michal-ostrowski-kontakt

    Napisz do nas

       

       

      | Zalety i wady marketplace

      Marketplace to jeden z najważniejszych trendów zarówno w Polsce, jak i w innych częściach świata. Ma to związek z wieloma ułatwieniami dla sklepu internetowego. Szczególnie dotyczy to niskich kosztów operacyjnych oraz niewielkiego progu wejścia dla sprzedawców. Jednak tak jak każda opcja, tak również marketplace ma swoje mocne i słabe strony, które warto wziąć pod uwagę jeszcze przed skorzystaniem z tej opcji. Poznaj je i sam przekonaj się, czy sklep internetowy na takiej platformie to dobre rozwiązanie w Twoim przypadku.

       

      | Korzyści z e-commerce w Polsce typu marketplace

      • Dla kupujących

      Polskie marketplace dla potencjalnych klientów to idealne rozwiązanie, bo mają dostęp do wielu sprzedawców i produktów, a to wszystko w jednym miejscu. Dzięki temu wystarczy, że wejdą na stronę typu Facebook Marketplace, a zrobią tam zakupy. Inne zalety to łatwość zapoznania się ze szczegółami oferty bez konieczności otwierania wielu stron. Dodatkowo marketplace bardzo często zapewniają niższe ceny, niż standardowy sklep internetowy, co przyciąga większe grono odbiorców. Takie platformy wyróżniają się sporym bezpieczeństwem w przechowywaniu danych i przebiegu transakcji. Poza tym sprzedawcy są sprawdzani przez operatorów.

      • Dla sprzedających

      Portale sprzedażowe w polsce typu marketplace to ogromna możliwość dotarcia do szerszej grupy odbiorców. W ten sposób sprzedawcy nie muszą samodzielnie dbać o promocję, wysoką lokatę w Google czy budowanie własnej strony. Dzięki temu możliwe jest zminimalizowanie opłat za dodatkowe usługi związane z prowadzeniem i promocją. Sklep internetowy prowadzony na marketplace może dostrzec też inne zalety. Wśród nich warto wymienić:

      • wykorzystanie dodatkowych kanałów sprzedaży,
      • korzystanie z rozpoznawalności danego marketplace,
      • możliwość dowolnego zarządzania czy modyfikowania produktów lub oferowanych usług,
      • możliwość sprzedaży zarówno produktów fizycznych, jak i cyfrowych, a także usług oraz rezerwacji,
      • niewielka liczba opłat za dostęp do gotowej platformy sprzedażowej,
      • korzystanie z rozbudowanej bazy klientów w Polsce i na świecie,
      • dostęp do profesjonalnego supportu,
      • intuicyjna obsługa sklepu internetowego,
      • bezproblemowa kontrola liczby zamówień i zysków,
      • możliwość otrzymywania raportów sprzedaży,
      • większa widoczność oferowanych produktów i usług w Internecie, a szczególnie w wyszukiwarce Google,
      •  umożliwiają budowanie świadomości własnej marki.

       

      • Dla właścicieli

      Jako właściciel, możesz dostrzec wiele zalet tego rozwiązania. Oczywiście jednym z najważniejszych z nich jest możliwość zarobienia sporych kwot pieniędzy – szczególnie jeśli serwis jest popularny wśród kupujących i sprzedających. Poza tym do korzyści warto zaliczyć skalowanie własnego biznesu. W końcu możesz bez problemu rozszerzyć ofertę. Dzięki temu klienci jeszcze chętniej będą korzystali z tej oferty. Oprócz tego marketplace umożliwia dołączenie do platformy dużej liczby dostawców. Masz pełną władzę nad sposobem działania serwisu, ustalasz też warunki sprzedaży, wysokość prowizji i stawki za prowadzenie sklepu internetowego.

      Jeśli wprowadzisz wyróżnienia ofert czy płatną formę reklamy w serwisie, to zyskasz dodatkowe źródło dochodu – robi tak m.in. Allegro.

       

      | Słabe strony marketplace

      • Dla kupujących

      Wśród najważniejszych wad dla kupujących trzeba zaznaczyć wysokie koszty dostawy. Dotyczy to sytuacji, gdy chcesz zamówić produkty z wielu sklepów. W takim przypadku musisz płacić osobno za każdą wysyłkę, co ostatecznie zwiększa kwotę zakupów.

      Oprócz tego takie platformy często ograniczającą kontakt klientów ze sprzedawcami. Często utrudnia to większą indywidualizację zamówienia

      • Dla sprzedających

      Choć liczba korzyści dla sklepu, korzystającego z marketplace jest spora, nie możesz zapomnieć o słabych stronach. Przede wszystkim stale rosnąca konkurencja. Im ten model jest popularniejszy, tym więcej firm zakłada konta. W serwisach typu Allegro trudno jest się wyróżnić. Regulamin próbuje maksymalnie ujednolicić sposób prezentowania oferty, dlatego pojawiają się problemy. Konieczne jest też dostosowanie się do zasad obowiązujących na danej platformie sprzedaży. Do wad można zaliczyć obowiązek płacenia za możliwość prowadzenia konta lub wystawianie przedmiotów. Prowadząc sklep na platformie marketplace płacisz prowizję od sprzedaży bądź miesięczny abonament. Musisz również dostosować się do zmian w polityce cenowej i przyzwyczaić się do ograniczonego kontaktu z klientami.

      • Dla właścicieli

      Marketplace nie ma wielu wad dla właścicieli tej platformy. Najwyżej możesz dostrzec trudności w prowadzeniu tak rozbudowanego serwisu. W końcu moderacja wymaga mnóstwa czasu i dokładności. Dzięki temu zyskasz pewność, że każdy sklep będzie działał zgodnie z regulaminem i zasadami, a grupa specjalistów na pewno poradzi sobie z tym zadaniem.

       

      | Marketplace Facebook – na czym polega?

      Do mediów społecznościowych również dotarł trend związany z marketplace. Jednym z najlepszych przykładów jest Facebook Marketplace, który prężnie rozwija się w tym kierunku. Dzięki temu w serwisie dostępna jest przestrzeń dla użytkowników, gdzie mogą sprzedawać zarówno nowe, jak i używane produkty.

      Czym dokładnie wyróżnia się Facebook Marketplace? Przede wszystkim serwis umożliwia wystawianie publicznej oferty. Klienci widzą te produkty w konkretnych kategoriach. Znacznie ułatwia to znalezienie dopasowanej oferty, a Ty możesz liczyć na sporo zamówień za pośrednictwem Messengera.

      Oprócz tego Facebook Marketplace jest bardzo intuicyjny w obsłudze, a Ty możesz tam sprzedawać właściwie jakiekolwiek produkty – choć istnieje też lista niedozwolonych ofert. Samo dodanie oferty nie zajmuje wiele czasu i możesz to zrobić nawet za pośrednictwem Messengera. Klienci chętnie korzystają z tej opcji ze względu na dostęp do wielu płatności i możliwość znalezienia wielu produktów.

       

      | 5 najważniejszych marketplace w Polsce i za granicą

      Nie musisz zakładać własnego marketplace, aby korzystać tego rozwiązania. Ciekawą opcją jest również stworzeniu sklepu internetowego, a następnie rozszerzenie swojej oferty na jednej z najpopularniejszych platform.

      Marketplace to może być kolejny kanał sprzedaży. W takim przypadku skorzystaj z integracji ERP lub innego wygodnego rozwiązania. Dzięki temu w jednym panelu administracyjnym zyskasz dostęp do wszystkich platform, gdzie oferujesz swoje produkty i usługi. Nie będziesz mieć problemów z synchronizacją cen oraz stanów magazynowych, a do tego z łatwością dodasz nowe oferty lub opisy produktów. Zanim skorzystasz z tych przydatnych narzędzi, to przekonaj się, jakie platformy marketplace są najpopularniejsze.

      Allegro

      Bez wątpienia market place Allegro to jeden z najchętniej wybieranych serwisów w Polsce – pod względem świadomości marki, a także popularności wśród sprzedawców i kupujących. Ta platforma zyskała uznanie nie tylko wśród firm, oferujących przeróżne produkty, ale również wśród potencjalnych klientów, ponieważ mogą tam znaleźć dosłownie wszystko. W końcu statystyki pokazują, że na Allegro jest aż 100 milionów ofert, co każdego dnia przyciąga blisko 14 milionów Internatów.

      Jednak potencjał Allegro odkryło już wiele firm, a ich liczba stale rośnie. Dlatego w serwisie panuje spora konkurencja – odczujesz to szczególnie wtedy, gdy oferujesz dość popularne towary. Poza tym im bardziej rozwija się ta platforma, tym bardziej rosną prowizje. Jednocześnie nie będziesz mieć problemów z połączeniem sklepu na Allegro ze swoim. W końcu wiele platform sprzedażowych udostępnia nawet bezpłatnie takie narzędzia.

      Morele.net

      Kolejny polski marketplace, czyli Morele.net. Choć nie jest to tak popularna opcja jak Allegro, to serwis i tak jest bardzo chętnie odwiedzany. Przede wszystkim ze względu na łączenie wielu sprzedawców i dostępność przeróżnych produktów. Choć prawdziwą specjalizacją tej platformy jest elektronika, to na Morele.net dostępny jest również inny asortyment. Dlatego możesz tam stworzyć konto biznesowe i połączyć je ze sklepem internetowym, nawet wtedy, gdy masz nieco inną ofertę. W przypadku Morele.net tak samo, jak w innych marketplace nie będziesz mieć problemów ze znalezieniem integracji umożliwiającej zarządzanie swoim profilem. Dzięki temu z łatwością dodasz produkty, zmienisz opis, cenę lub po prostu zaczniesz korzystać z płatnej promocji w tym serwisie.

      Amazon

      Jednym z najbardziej znanych marketplace jest właśnie Amazon, gdzie pojawiają się klienci z całego świata. Zrzesza bardzo wielu sprzedawców z różnych kategorii. Znacznie wpływa to na silną pozycję tej platformy, a także na wysokie przychody, które są notowane każdego roku. Początkowo Amazon ograniczał się jedynie do książek, to obecnie możesz tam znaleźć dosłownie wszystko. Poza tym każdy może otworzyć sklep w tym serwisie – bez względu na lokalizację. Dzięki temu w jednym miejscu spotykają się klienci z Polski, Niemiec, Chin, Stanów Zjednoczonych czy Egiptu. Choć ten marketplace wprowadził pewne ograniczenia, dotyczące dostarczania towarów, to i tak serwis wyróżnia się naprawdę sporą dostępnością.

      Dopiero niedawno otwarto platformę Amazon, skierowaną typowo dla Polaków. To dobry moment na skorzystanie z tego serwisu i rozwinięcie tam sprzedaży. W końcu Twój sklep nie będzie musiał mierzyć się z tak dużą konkurencją wśród krajowych dostawców. Rozpoznawalność tej marki skutecznie zachęca klientów do odwiedzenia serwisu. Nie będziesz też mieć problemów z podłączeniem sklepu internetowego do profilu na Amazon, bo do dyspozycji masz liczne integracje z tym marketplace.

      AliExpress

      Kolejnym liderem na rynku platform marketplace bez wątpienia jest AliExpress, czyli część chińskiej grupy Alibaba. Silna pozycja jest związana, chociażby z globalnym zasięgiem. Szczególną popularność serwis zyskał wśród sprzedawców – nieco rzadziej z tego rozwiązania korzystają klienci detaliczni. Jednocześnie AliExpress to dobre miejsce do zakupu masowej liczby produktów w niższych cenach. Choć musisz nastawić się na dłuższy czas oczekiwania na przesyłkę, bo duża część asortymentów jest dostarczana z Chin.

      Zwróć uwagę na fakt, iż w serwisie AliExpress znajduje się ponad milion produktów, a wysyłka jest możliwa do ponad 200 krajów. Ten marketplace również możesz zintegrować ze swoim sklepem internetowym. W takim przypadku możesz stać się np. sprzedawcą na zasadach dropshippingu, co znacznie ograniczy koszty, jakie musisz ponieść.

      OLX

      OLX to nieco inny rodzaj platformy marketplace w porównaniu do poprzednich przykładów. W końcu jest to serwis z ogłoszeniami lokalnymi. Możesz tam zarówno sprzedawać, jak i kupować przedmioty z wielu kategorii typu dom i ogród, elektronika, hobby, sport czy zwierzęta. Popularne są również ogłoszenia o pracę, informacje o wynajmie lub sprzedaży nieruchomości czy samochodów.

      Z OLX może korzystać każdy – zarówno firmy, jak i osoby prywatne. To właśnie druga grupa stanowi największe grono odbiorców. Jednak możesz utworzyć też konto dla sprzedawcy. Szczególnie jest to popularne rozwiązanie w kategoriach praca, dom i ogród, elektronika i usługi.

      OLX jest popularny w Polsce, więc jeśli kierujesz swoją ofertę do klientów z kraju, to powinieneś zadbać o integrację sklepu z tym serwisem. Dzięki temu zyskasz kolejny kanał sprzedaży, a dodatkowo ten znany marketplace zwiększy widoczność Twojej oferty w Google.

      Empik.pl

      Polska sieć sprzedaży książek, już od dawna nie ogranicza się jedynie to tych produktów. Choć właśnie taki asortyment znajdziesz w stacjonarnych punktach sprzedaży, to na stronie dostępnych są również towary z innych kategorii. Po prostu już od kilku lat Empik.pl przeobraża się w marketplace. Sprawia to, że są tam dostępne różne towary – od elektroniki, aż po kosmetyki. W serwisie znajdują się zarówno produkty, oferowane przez Empik.pl, jak i przez zewnętrzne firmy. Ty również możesz skorzystać z tej opcji. Choć nie wszystkie platformy sprzedażowe zapewniają integracje z serwisem Empik, to te najpopularniejsze na pewno ułatwią Ci połączenie sklepu z kontem biznesowym. Empik jako marketplace stale zyskuje popularność i już teraz panuje tam spora konkurencja. Obecność w tym serwisie pozwoli Ci trafić do jeszcze szerszego grona odbiorców, a do tego ułatwi zajęcie wyższej lokaty w wyszukiwarce Google.

       

       

      Porozmawiajmy o Twoim pomyśle

      Napisz do nas

        Powiązane wpisy

        Masz pytanie zadzwoń lub napisz do nas

        Skontaktuj się z nami