Digital marketing – kompletny poradnik

cała prawda o digital marketingu
Współczesny konsument czerpie wiedzę z Internetu. To właśnie w sieci szuka porad zakupowych, opinii na temat konkretnych produktów czy usługodawców, a coraz częściej także finalizuje zakupy bądź rozpoczyna współpracę. Z tego powodu tak ważne jest poznanie potęgi digital marketingu i wdrożenie go w swojej firmie. Odkryj praktyczne porady na temat marketingu cyfrowego, które powinna wdrożyć obecnie każda firma.

Spis Treści

|Digital marketing – co to jest?

W Polsce coraz częściej można spotkać się z określeniami marketing cyfrowy czy też marketing internetowy w kontekście digital marketing. Mimo, że jest to jeszcze szersze pojęcie od standardowego marketingu internetowego. W końcu wiąże się z wszelkimi działaniami promocyjnymi firmy w obrębie Internetu, w tym z kampaniami SMS czy MMS. Obecnie użytkownicy podczas surfowania po sieci korzystają z różnych urządzeń – smartfonów, komputerów stacjonarnych, tabletów czy laptopów. Dlatego marketing internetowy powinien odbywać się na wielu płaszczyznach, aby możliwe było pozyskiwanie klientów z każdego źródła w obrębie Internetu. Oczywiście duże znaczenie dla marketingu cyfrowego odgrywają zoptymalizowane pod Google treści. Pozwalają one na docieranie do użytkowników i przy okazji nie wiążą się z dużymi kosztami.

Omów z nami swój pomysł

michal-ostrowski-kontakt

Napisz do nas

    | Dlaczego warto inwestować w digital marketing?

    Koszty związane z działaniami marketingowymi bywają naprawdę spore i często małe, oraz nowopowstałe firmy boją się inwestować w promocję. Jak to się kończy? Ich rozwój cały czas jest hamowany i nie są w stanie zrealizować swojego potencjału. Digital marketing jest oparty na szczegółowej analizie profilu firmy, działań konkurencji i całej branży zawsze się zwraca i opłaca. Poznaj najczęściej przytaczane powody, dlaczego warto inwestować w marketing cyfrowy.

    | Mierzalne efekty

    Analiza odgrywa bardzo ważną rolę w marketingu internetowym. Specjaliści w trakcie tworzenia kampanii czy po prostu podczas realizacji dalszych założeń strategii marketingowej wykorzystują szereg narzędzi analitycznych. Pozwalają im one jeszcze bliżej poznać grupę docelową, sprawdzić liczbę wyświetleń, kliknięć, poznać źródło, z którego użytkownik dotarł na stronę i wiele innych przydatnych informacji. W szczególności działania takie jak pozycjonowanie, kampanie Google Ads, prowadzenie profili na YouTubie, Instagramie czy Facebooku, wymagają gruntownej analizy. Wykonywane są też testy A/B, dzięki którym możliwe jest zoptymalizowanie dotychczasowych działań marketingowych, a także zwiększenie ich skuteczności.

    | Marketing digital to większa kontrola kosztów

    Zwróć też uwagę na to, że digital marketing pozwala na ścisłą kontrolę ponoszonych przez firmę kosztów. Dobrym przykładem są tutaj kampanie PPC, gdzie stosowana jest metoda rozliczania na podstawie liczby kliknięć linku. Dzięki temu klient może określić górny limit, który nie ma być przekraczany. Zazwyczaj już na samym początku współpracy, np. z agencją marketingową ustalany jest dzienny bądź też miesięczny budżet i do niego dostosowywane są konkretne działania oraz cele.

    | Trafiasz z reklamą do grupy docelowej

    Najgorszym rozwiązaniem jest kierowanie reklamy do wszystkich. W ten sposób nie tylko bezsensownie tracisz pieniądze, ale też niewiele zyskujesz. Digital marketing opiera się na poznaniu i docieraniu do ściśle określonej grupy docelowej. Takie rozwiązanie zapewnia Ci oszczędność finansową i znacznie większą skuteczność. Istnieje wiele specjalistycznych płatnych, ale też darmowych narzędzi, które pomogą Ci w sprawdzeniu, kim są osoby odwiedzające Twoją witrynę, np. Google Analytics. Taka wiedza sprawia, że przestaniesz wydawać pieniądze w ciemno. Poza tym ulepszysz ofertę tak, aby zmaksymalizować swoje zyski. Osoby z firmy SOLV zajmujące się skutecznym digital marketingiem m.in. SEO, Social Media, PPC itp.

    | Skuteczne i tanie formy dotarcia do klientów

    Owszem, marketing zewnętrzny nie ma granic i może kosztować naprawdę sporo pieniędzy. Jednak istnieje też wiele jego form, które nie wymagają właściwie żadnych nakładów finansowych, a jedynie poświęcenia swojego czasu lub zlecenia innym osobom, aby zrobili to za nas. Mowa tutaj oczywiście o content marketingu, który w ostatnich latach jest bardzo wysoko ceniony przez wyszukiwarkę Google. Pisanie artykułów na bloga firmowego czy aktywność w social mediach nie wymagają od Ciebie żadnych inwestycji, poza właśnie znalezieniem na to czasu. Digital marketing zapewnia spore korzyści, a nie kosztuje tak dużo, co kampania outdoor, reklamy w telewizji czy też w radio. Zatem staje się znakomitym sposobem promocji także dla małych i średnich firm, choć marketing internetowy wybierany jest również przez duże firmy i korporacje.

    | Zwiększysz zasięg

    Skoro przy pomocy zoptymalizowanych treści jesteś w stanie trafiać do grupy docelowej, to zwiększasz zasięg swojej strony bądź sklepu, a w konsekwencji firmy. Wykorzystując potencjał Internetu i wyszukiwarki Google, sprawiasz, że witryna staje się widoczniejsza w sieci. To zwiększa Twoje szanse na zdobycie nowych klientów i zyskanie większej rozpoznawalności. Czy wiesz, że nawet nowopowstała firma może wykorzystać potencjał tzw. długiego ogona i przegonić liderów branży w wyszukiwarce Google, generując całkiem spory ruch i zwiększając zasięg? W ten sposób dotrzesz tak samo do klientów z Polski, jak i z różnych części świata.

    | Digital marketing można łączyć z marketingiem tradycyjnym

    Jeśli dotychczas inwestowałeś jedynie w działania związane z marketingiem tradycyjnym, to marketing cyfrowy może znakomicie go uzupełnić. Nie musisz rezygnować z wcześniejszych sposobów promocji, skoro przynosiły pozytywne efekty. Kiedy rozpoczniesz współpracę ze specjalistą ds. marketingu internetowego, to koniecznie powiedz mu, które działania przynosiły największe korzyści.

    | Zbudujesz bazę mailową

    Marketing digital pozwala trafiać do grupy docelowej, ale też ułatwia proces budowania bazy stałych klientów czy przynajmniej takich, którzy mogą być bardzo zainteresowani Twoją ofertą. Niezawodny w tym celu staje się E-mail marketing, a dokładnie stworzona dzięki niemu baza mailowa. Kiedy zbierzesz adresy e-mailowe osób, np. dzięki newsletterowi, będziesz mógł jeszcze skuteczniej komunikować się z klientami.

    | Łatwiejszy kontakt z klientem

    Zwróć uwagę na to, że kiedy Twoja firma będzie aktywna w mediach społecznościowych czy w ogóle wdroży mechanizmy marketingu cyfrowego, to może skuteczniej pozostać w kontakcie z klientami. Ułatwia to proces komunikacji i pozwala skuteczniej angażować społeczność. Warto zwrócić uwagę na to, że web marketing właśnie wyróżnia się swoim dwustronnemu charakterem reklamy, w przeciwieństwie do marketingu tradycyjnego. Użytkownicy w Social Mediach czy czytelnicy bloga mogą zostawiać komentarze, zadawać pytania, a przedstawiciel firmy powinien w krótkim czasie udzielić odpowiedzi. W jaki sposób kontaktować się z klientem? Po pierwsze dodaj na swoją stronę internetową formularz kontaktowy, dodaj CTA, czyli call to action, aby pokazać jakich działań oczekujesz od klienta. Następnie możesz też połączyć witrynę z Facebookiem, Messengerem czy też zainstalować chatboty.

    | Szybkie efekty

    Na koniec warto zwrócić uwagę również na to, że wiele działań marketingowych, które wchodzą w skład marketingu zewnętrznego, dają szybkie rezultaty. Dotyczy to np. kampanii Google Ads (dawniej Google AdWords), które pozwalają Twojej stronie zdobyć czołowe miejsca w wynikach wyszukiwania Google niemal od razu. Jednak oczywiście taki stan rzeczy pozostanie do momentu, kiedy będziesz uiszczać zapłatę. Co stanowi zupełne przeciwieństwo pozycjonowania SEO (search engine optimization). Oczywiście, nie tylko Google AdWords może zapewnić szybkie efekty. Kiedy stworzysz zaangażowaną społeczność, to także Social Media Marketing pozwoli już w kilka minut od publikacji postu, zwiększyć sprzedaż czy osiągnąć inny ustalony cel. Zarówno kampanie na Facebooku, Instagramie, jak i Google Ads mają jeszcze jeden bardzo ważny atut. Jaki? Otóż sprawiają, że nie tylko rezultaty przychodzą bardzo szybko, ale też taką reklamę można uruchomić szybko. W dodatku z powodzeniem zrobisz to nawet przy pomocy smartfona. Oczywiście konieczne jest też doświadczenie i wiedza, aby sprawić, żeby kampania na pewno się zwróciła i zrealizowała zamierzony cel biznesowy. Strategia marketingowa, mierzenie skuteczności kampanii i targetowanie

    | Marketing cyfrowy – najważniejsze elementy i techniki

    Pamiętaj, że nie musisz od razu wykorzystywać każdego kanału promocji, możesz to robić krok po kroku, dzięki czemu na początku koszty związane z digital marketingiem nie będą aż tak duże. Najważniejsze jest to, aby wybrać obszary, które przyniosą Ci największy zwrot z inwestycji (najwyższy ROI), dzięki temu zyskasz realny dowód na to, że marketing cyfrowy Ci się opłaca, a dodatkowo zyskasz fundusze na to, by Twoja firma zaczęła być aktywna także w obrębie kolejnych obszarów.

    Omów z nami swój pomysł

    michal-ostrowski-kontakt

    Napisz do nas

      Oto najpopularniejsze elementy digital marketingu:

      | SEO

      SEO, a właściwie Search Engine Optimization, wiąże się z optymalizacją strony internetowej tak, aby była wyposażona w najkorzystniejsze słowa kluczowe, dzięki którym zdobędzie wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Duże znaczenie odgrywa także link building, czyli pozyskiwanie linków po to, aby umocnić autorytet domeny w oczach wyszukiwarki Google. Pozycjonowanie to działanie marketingowe, które przynosi wiele korzyści – wzrost ruchu na stronie, docieranie do nowych klientów, budowanie pozycji eksperta, wzrost rozpoznawalności, budowanie pozycji lidera w danej branży, docieranie do klienta lokalnego itd. Jednak trzeba przygotować się na to, że SEO to działania długofalowe.

      | Social Media Marketing

      Media społecznościowe gromadzą dziś miliony użytkowników, co sprawia, ze stają się znakomitym miejscem, gdzie można docierać do potencjalnych klientów. Twoja firma może angażować społeczność na Facebooku, Instagramie, YouTubie, TikToku czy na portalu Pinterest, Twitter lub LinkedIn. Najważniejsza staje się regularna aktywność, otwarta komunikacja i interakcje z użytkownikami oraz przemyślana strategia związana z publikowaniem treści. Marketing w mediach społecznościowych może przynieść Twojej marce czy firmie sporą rozpoznawalność i zaufanie grona odbiorców. Największą popularnością cieszą się posty wyposażone w filmy wideo, wysokiej jakości grafiki, infografiki, karuzele czy poradnikowe wpisy, ale też posty wykorzystujące Real-Time Marketing.

      | Content Marketing

      Content marketing, czyli marketing treści uznawany jest za najłatwiej dostępny sposób dotarcia do potencjalnych klientów. Ceniony za to, że często nie wymaga inwestowania dużych kosztów, a za to pozwala zyskać sporo korzyści. Do głównych zalet content marketingu zaliczamy – budowanie pozycji eksperta, wspieranie działań SEO, generowanie ruchu na stronie, budowanie zaufania, tworzenie określonego wizerunku marki itd. Kiedy wykorzystujesz wartościowe treści, możesz skutecznie zachęcić potencjalnego klienta do dokonania zakupu czy wybrania Twoich usług. Oczywiście warto podkreślić, że content marketing to nie tylko treści tekstowe, ale też m.in. filmy wideo, podcasty, grafiki, infografiki, pliki audio i wiele innych. Wszystko to może mieć charakter poradnikowy, edukacyjny, informacyjny, ale też typowo sprzedażowy.

      | Digital Display Advertising

      To mechanizm, który polega na prezentowaniu w Internecie reklam graficznych w różnych dostępnych formatach. Warto zaznaczyć, że w tym przypadku digital marketingu nie musi odnosić się jedynie do reklam w postaci obrazków, ale też tekstów, dźwięków audio czy wideo. Efekty tego typu reklam także można z łatwością śledzić, aby przekonać się, jaki jest odbiór użytkowników i czy sprawdzić, czy naprawdę się opłacają. Zazwyczaj reklama displayowa dostępna jest w postaci banerów na stronach czy w sklepach internetowych.

      | Web Analytics

      Jak sama nazwa wskazuje, Web Analytics jest związany z analityką internetową. Ta z kolei dotyczy gromadzenia danych, a następnie dokonywania pomiarów, poddawania ich analizie, żeby ostatecznie opracować na ich podstawie wiarygodny raport. Digital marketing analizuje dane, żeby jak najlepiej poznać użytkowników i zrozumieć ich zachowania. Dzięki temu będzie można zoptymalizować kampanię, jeszcze lepiej dopasować ją do potrzeb grupy odbiorców i zminimalizować ryzyko niepowodzenia reklamy.

      | E-mail marketing

      Wielu właścicieli firm nadal nie docenia ogromnego potencjału, jaki wyróżnia E-mail marketing. Ta forma digital marketingu, która doskonale sprawdza się do utrzymania stałego kontaktu z klientami. Kiedy użytkownik zapisze się do newslettera, będziesz mógł informować go o aktualnych promocjach, nowych produktach, okazjonalnych kodach rabatowych, np. z okazji urodzin klienta, wydarzeniach itd. Tego typu marketing pozwala też na przypominanie o istnieniu firmy i np. odwiedzeniu sklepu po dłuższej nieobecności. Kluczowe staje się jednak zachęcenie potencjalnych klientów do pozostawienia swojego adresu e-mailowego. Możesz w zamian oferować kody rabatowe, darmowe e-booki czy darmową dostawę.

      | SMS i MMS marketing

      Myślisz, że SMS-y i MMS-y odeszły już do lamusa? Nic bardziej mylnego! Owszem, inwestowanie w reklamę MMS-ową w wielu przypadkach się nie sprawdza, ale za to SMS-y to zupełnie inna historia. Ta forma digital marketingu jest w stanie zwiększyć sprzedaż, przypomnieć o firmie, generować ruch na stronie i pozyskiwać nowych klientów. Działania digital marketingowe szczególnie sprawdzają się, gdy prowadzisz sklep internetowy, ale też będą dobrym rozwiązaniem w przypadku posiadania również sklepu stacjonarnego. Wiele dużych marek zbiera numery telefonu od klientów, którzy już dokonali u nich zakupu. Dzięki temu mogą informować ich o aktualnych promocjach, nowej ofercie, sezonowych wyprzedażach i przesyłać kody rabatowe. Digital marketing w porównaniu do marketingu internetowego umożliwia dotarcie do klientów, którzy akurat nie przebywają w obrębie Internetu. Jednak niemal na pewno mają przy sobie smartfona. Zatem, gdy wyślesz do nich SMS-a, to zachęcisz ich do powrotu do sieci, dokonania zakupu, wejścia na stronę www lub po prostu przypomnisz o swojej firmie. Rodzaje digital marketingu w strategii marketingowej

      | Kampanie Google Ads, PPC (Pay Per Click)

      PPC, czyli Pay Per Click, to płatność za kliknięcie. Oznacza to, że płacisz, kiedy użytkownik kliknie link, prowadzący na Twoją stronę www. Kampanie PPC przybierają najczęściej postać graficzną, wyszukiwarkową lub remarketingową. Musisz wiedzieć, że obecnie PPC jest bardzo chętnie wykorzystywane podczas tworzenia kampanii Google Ads. Najczęściej tworzy się kampanie PPC po to, żeby generować większy ruch na stronie. Doskonale współgra z pozycjonowaniem, w szczególności jeśli SEO jeszcze nie przynosi oczekiwanych efektów. Przy pomocy płatnych reklam Google Ads witryna, artykuły czy strony produktowe mogą być wyświetlane na czele wyników wyszukiwania Google. Zwiększa to rozpoznawalność marki, zaufanie użytkowników, ale też podnosi sprzedaż. Jeśli kampania reklamowa zostanie poprawnie i w przemyślany sposób uruchomiona, to możesz zacząć zyskiwać pierwsze korzyści już w ciągu kilku godzin.

      | Aplikacje mobilne a marketing internetowy

      Coraz więcej firm zaczyna dostrzegać ogromny potencjał, jaki tkwi w aplikacjach i urządzeniach mobilnych. W szczególności dotyczy to sklepów internetowych, co ma jeszcze bardziej przyspieszyć i ułatwić proces zakupowy. Jednak samo zamówienie czy stworzenie aplikacji nie wystarczy. Konieczne staje się także jej promowanie i przyciąganie do niej klientów. Jak zawsze w przypadku digital marketingu duże znaczenie odgrywa tworzenie wartościowego contentu, ale też wideo marketing, tworzenie płatnych kampanii w Google Ads czy w Facebook Ads. Zainstalowanie aplikacji mobilnej może stać się też celem biznesowym na stronie, a użytkownik w zamian może uzyskać kod rabatowy.

      | Marketing afiliacyjny

      To technika digital marketingu, która polega na tym, że reklamodawca deleguje pewne zadania niezależnym partnerom i płaci im za efekt. Często wykorzystuje się do tego tzw. linki afiliacyjne, partnerskie, które marketingowcy rozprzestrzeniają, zachęcają do skorzystania z usługi czy dokonania zakupu, a kiedy zadanie zostanie wykonane, reklamodawca płaci prowizję. Najczęściej stosowany jest model rozliczania Pay Per Sale, czyli właśnie od wartości sprzedaży. Istnieje też model Pay Per Lead – rozliczanie za wypełnienie formularza, zostawienia numer telefonu itd. Bądź też Pay Per Call – czyli płacenie za skontaktowanie się z reklamodawcą, czy też Pay Per Click – za unikalnego użytkownika. Wbrew pozorom tego typu digital marketing opłaca się obu stronom, zapewnia wzrost zysków, ale też pozwala zaoszczędzić sporo czasu.

      | Marketing Automation – automatyzacja marketingu

      To działania marketingowe, które mają na celu wykorzystanie technologii, aby zautomatyzować zadania marketingowe. Dzięki zastosowaniu marketing automation możliwe staje się przyspieszenie i usprawnienie działań pracowników oraz podniesienie poziomu ich pracy. Cel jest jasny – zwiększenie przychodów firmy w krótszym czasie. Poprzez marketing automation można skuteczniej prowadzić wiele działań marketingowych związanych z SMS marketingiem, social media marketingiem czy też z E-mail marketingiem.

      | Cele marketingu internetowego – jaki cel wybrać dla swojej firmy?

      Strona internetowa to z jednej strony wizytówka, która ma posłużyć głównie do przedstawienia oferty Twojej firmy. Jednak drzemie w niej znacznie większy potencjał, gdyż jest w stanie realizować konwersję. Zanim zdecydujesz się na to, w jaki sposób digital marketing sprawdzi się najlepiej w Twojej firmie, powinieneś ustalić konkretny cel biznesowy. Kiedy poznasz swoje oczekiwania, znacznie łatwiej będzie można ustalić, czy najlepsze efekty uzyskasz przy pomocy działań w wynikach wyszukiwania Google, w social mediach czy też poprzez E-mail marketing. Nie wiesz, jakie cele pozwala osiągnąć digital marketing? Zatem poznaj kilka najpopularniejszych celów, na które decydują się nasi klienci:
      • wzrost sprzedaży produktów w sklepie internetowym,
      • wzrost sprzedaży usług,
      • pozyskiwanie większej liczby klientów,
      • generowanie większego ruchu w obrębie witryny internetowej,
      • skontaktowanie się przez telefon,
      • zapisanie się do newslettera,
      • odwiedzenie sklepu stacjonarnego,
      • zainstalowanie aplikacji mobilnej,
      • wzrost świadomości na temat marki,
      • wzrost lojalności klientów względem marki,
      • budowa zaufania klientów,
      • kontakt e-mailowy,
      • poproszenie o dokonanie wyceny zlecenia itd.
      Planowanie działań reklamowych w kanałach cyfrowych

      | Digital marketing a ustalanie budżetu – na co zwrócić uwagę?

      Skoro marketing cyfrowy pozwala na kontrolowanie kosztów i długofalowe efekty, ale też na mierzenie na bieżąco wyniku działań marketingowych, to ustalenie budżetu powinno być dość łatwe. Jednak, aby tak się stało, konieczne jest wcześniejsze stworzenie indywidualnie dopasowanej strategii digital marketing. Następnie podczas ustalania kwot, jakie chcesz wydać na marketing, zwróć uwagę na:
      • dobór narzędzi, które będą potrzebne do realizacji celu i zadań, gdyż każde z nich ma inny sposób rozliczania się, a ich ceny również mogą się znacząco różnić,
      • czy narzędzie ma pomóc w natychmiastowym zrealizowaniu zadań, czy też powinno być nastawione na długofalowe efekty,
      • możliwości finansowe swojej firmy, gdyż digital marketing nie może zachwiać płynności finansowej Twojego przedsiębiorstwa,
      • budżet należy dopasować tak, aby nadal możliwe było dokonywanie optymalizacji czy ciągłej analizy działań,
      • sezon, gdyż w niektórych częściach sezonu kampanie mogą być po prostu droższe, niż w innych,
      • liczbę osób, które będą pracowały nad Twoim zleceniem.

      | Digital marketing – podsumowanie

      Social Media, Content Marketing, E-mail marketing, SEO, PPC i wiele innych form, które wchodzą w skład digital marketingu to dziś podstawowe techniki promocji firmy w Internecie. Zapewniają większą rozpoznawalność, wzrost zysków i ułatwiają docieranie do nowych klientów. Dlatego jesteśmy pewni, że nie stać Cię na to, żeby zrezygnować z tych korzyści. Postaw na digital marketing, aby odmienić swój biznes i możliwość uzyskania całego potencjału. Pamiętaj, że marketing internetowy zawsze się opłaca, ale tylko wtedy, gdy jest oparty na szczegółowej analizie. Skoro już wiesz, jak duży potencjał tkwi w digital marketingu, to skontaktuj się z naszymi specjalistami, abyśmy mogli pomóc Ci w promocji Twojej firmy w Internecie.

      Porozmawiajmy o Twoim pomyśle

      Napisz do nas

        Powiązane wpisy

        Masz pytanie zadzwoń lub napisz do nas

        Skontaktuj się z nami