Wdrożenie marketing automation

Marketing jest kluczem do rozwoju każdej firmy. Nawet najlepsza oferta nie zapewni sukcesu, jeśli nie zostanie w odpowiedni sposób przekazana i zaprezentowana. Istnieje skuteczny sposób, który może podkręcić każde działania marketingowe, a jest nim marketing automation. Przekonaj się, jak go wdrożyć i jak wiele korzyści zapewnia.

Spis Treści

|Automatyzacja marketingu – zastosowanie

Zapewne zastanawiasz się, do czego w praktyce jest obecnie wykorzystywany marketing automation. Otóż do:

  • przesyłania grupie subskrybentów informacji o ofertach oraz o aktualnych akacjach promocyjnych,
  • informowania o ważnych wydarzeniach w firmie lub z jej udziałem,
  • zbierania opinii od klientów lub kontrahentów,
  • wysyłania powitalnych informacji do nowych klientów, aby ich wdrożyć,
  • personalizowania treści dynamicznych do różnych grup docelowych,
  • wysyłania wiadomości w zależności od lokalizacji, płci czy różnych innych kryteriów,
  • automatyzacji e-mail marketingu, Social Mediów oraz Content Marketingu,
  • wysyłania powiadomień o porzuconych koszykach,
  • komunikacji posprzedażowej itd.

Marketing automation stosuje się zarówno w branży e-commerce, w B2B, jak i podczas sprzedaży produktów i usług w sposób tradycyjny. Przekonaj się zatem, jak wygląda w praktyce wdrożenie marketing automation.

Omów z nami swój pomysł

michal-ostrowski-kontakt

Napisz do nas

    |Wdrożenie marketing automation B2B

    Marketing automation ma na celu zwiększenie efektywności kampanii. Staje się to możliwe dzięki przetwarzaniu informacji na temat klientów. Niezbędne w tym celu jest oprogramowanie, dzięki któremu wykonuje się identyfikację grupy docelowej, a następnie kieruje się do niej najskuteczniejsze działania marketingowe.

    W branży B2B kluczowe dane dotyczą danych demograficznych, ale też zainteresowań potencjalnych klientów. Oprócz tego analizie poddawane są również zachowania użytkowników w obrębie strony firmowej.

    Platforma automatyzacji marketingu wysyła przygotowane oferty i treści do różnych grup klientów. Obecnie najczęściej odbywa się to drogą e-mailową. Najlepsze efekty uzyskasz, gdy w Twojej firmie oprogramowanie do automatyzacji marketingu będzie kompatybilne z CRM-em oraz z innymi narzędziami, np. w e-mail marketingu.

    Jak wdrożyć marketing automation w branży B2B?

    Kluczowych jest zrealizowanie kilku bardzo ważnych kroków, oto one:

    • Wyznaczenie celu dla marketing automation – postawienie na automatyzację działań marketingowych musi mieć konkretny powód, np. lepsze dopasowanie oferty sprzedażowej do kontrahentów czy dotarcie do nowych kontrahentów z konkretnego regionu.
    • Przygotowanie bazy danych – marketing automation opiera się na zbieraniu i analizie danych o odbiorcach i ich zachowaniach. Aby móc wysyłać im spersonalizowane i trafne komunikaty, musisz mieć dobrze zorganizowaną i aktualną bazę danych. Upewnij się, że masz zgodę na przetwarzanie danych osobowych swoich klientów i potencjalnych klientów, a także że dbasz o ich bezpieczeństwo i prywatność. Segmentuj swoją bazę według kryteriów demograficznych, behawioralnych lub innych, które są dla Ciebie istotne.
    • Ustalenie, kto będzie odpowiedzialny za wdrożenie automatyzacji – kolejnym krokiem będzie już zdecydowanie, kto ma odpowiadać za wdrożenie automatyzacji marketingu. Może to być dział IT, a może marketingowy lub trzecia opcja, czyli zewnętrzna firma, która będzie działała na zasadzie outsourcingu. Jeśli szukasz oszczędności i nie chcesz zatrudniać kolejnych pracowników, a dotychczasowi mieliby trudność ze znalezieniem czasu na nowe obowiązki, to zewnętrzna firma wydaje się być najlepszym rozwiązaniem.
    • Ustalenie budżetu – nie zapomnij również o tym, jak ważne jest ustalenie budżetu. System marketing automation może być dostępny w różnych przedziałach cenowych, dlatego znajdź taki, który spełni Twoje oczekiwania zarówno pod względem praktycznym, jak i finansowym.
    • Wybranie narzędzia marketing automation – pozwala osiągać ustalone cele. Wśród popularnych narzędzi można wymienić np. Hubspot, Mautic, Marketo, Salesforce Pardot czy też Salesforce Pardot. Gdy zdecydujesz się zaufać zewnętrznej firmie, to obowiązek wybrania i wdrożenie najlepszego narzędzia dla Twojej firmy, będzie leżeć po jej stronie.
    • Szkolenie – nie da się ukryć, że marketing automation powinien być ściśle połączony z działaniami prowadzonymi przez dział sprzedaży oraz dział marketingu. Dlatego też w wielu przypadkach niezbędne staje się przeprowadzenie szkoleń z zakresu obsługi nowego oprogramowania, aby pracownicy poznali jego funkcje, wiedzieli jak analizować efekty działań marketingowych i potrafili wprowadzać różne modyfikacje.
    • Ustalenie strategii działania – kolejnym krokiem powinno być już rozpisanie strategii działania, najlepiej przy wykorzystaniu schematu blokowego. Strategia wiąże się z celem, który został ustalony. Przykładem działania w obrębie pozyskiwania nowych kontrahentów, może być wysyłanie do nich e-maili. Ważne jest jednak wcześniej wymyślenie skutecznej treści, która znajdziesz się w tych e-mailach. Zaplanowanie wszystkich tych działań to klucz do skuteczności automatyzacji marketingu.
    • Wybranie mierników automatyzacji – bardzo ważnym krokiem podczas wdrożenia marketing automation jest ustalenie wskaźników efektywności. Do wyboru masz kilka opcji, wśród nich jest np. wskaźnik otwarć, czyli Open Rate (OR) czy też współczynnik konwersji lub choćby współczynnik kliknięć, czyli Click-Through Rate (CTR).

    |Wdrożenie marketing automation PrestaShop

    Wiele etapów wdrożenia marketingu automatyzacji jest podobna zarówno w branży e-commerce, jak i w B2B. W przypadku sprzedaży produktów przez Internet duży nacisk kładzie się na lead nurturing, który polega na stałym utrzymywaniu relacji z dotychczasowymi kupującymi poprzez wysyłanie ofert bądź też specjalnych kodów rabatowych drogą e-mailowych.

    Poza tym prowadzone działania marketingowe przeprowadzane są w taki sposób, aby na różnych etapach podejmowania decyzji zakupowych przygotować użytkownika do dokonania świadomego zakupu. Marketing Automation sprawdza się w tym celu doskonale, gdyż przyspiesza proces przemiany użytkowników w kupujących.

    Warto zwrócić uwagę jednak na to, że wdrożenie marketingu automation może różnić się również w zależności od tego, jaki system zarządzania treścią (CMS) wybraliśmy do sprzedaży.

    W przypadku Prestashop pomocne jest skorzystanie z różnych modułów, które są dostępne w wersji darmowej oraz płatnej. Oto kilka przykładowych modułów, które zautomatyzują Twoje kampanie mailingowe i nie tylko:

    Moduł MARA

    Obecnie to jedno z najlepszych narzędzi do automatyzacji działań marketingowych na PrestaShop. Od teraz zyskasz kontrolę nad e-mail marketingiem, nad dynamicznymi wiadomościami, rekomendacjami produktów, powiadomieniami push, testami A/B itd.

    Dzięki temu modułowi zmniejszysz liczbę porzuconych koszyków, wyślesz prośbę o wystawienie opinii na temat produktu, przypomnisz użytkownikom o swojej ofercie i zautomatyzujesz wszystkie kampanie mailingowe, które prowadzisz w swoim sklepie. Stworzysz też raporty w czasie rzeczywistym.

    Moduł SALESmanago

    Zyskujesz możliwość integracji swojego sklepu na PrestaShop ze znanym i cenionym narzędziem w branży marketing automation. Prowadź działania marketingowe i sprzedażowe, które zapewnią większą konwersją i oszczędzą Twój czas. Skutecznie identyfikuj oraz monitoruj zachowania użytkowników na Twojej stronie www, a także podczas stosowanych działań marketingowych.

    Wdrożenie tego modułu wymaga przejścia na stronę SALESmanago.pl. Następnie niezbędne jest zalogowanie się tam oraz w sklepie PrestaShop. W menu SALESmanago, a dokładnie w zakładce Ustawienia-Integracja, znajdziesz kod monitorujący, który następnie trzeba wkleić do pliku footer.tpl w PrestaShop.

    Konieczne jest później dodanie nowego modułu, czyli SALESmanago w sklepie. Po instalacji ważne staje się też wprowadzenie takich parametrów, jak ID klienta, API Secret czy e-mail. Wszystkie informacje znajdziesz na stronie w zakładce Ustawienia-Integracje.

    Innym ciekawym modułem do automatyzacji jest iPresso Marketing Automation.

    Porozmawiajmy o Twoim pomyśle

    Napisz do nas

      |Wdrożenie marketing automation WooCommerce

      Planujesz samodzielnie wdrożyć w swoim sklepie internetowym WooCommerce marketing automation? Masz sporo różnych możliwości, jednak jak to bywa w przypadku WordPressa, świetnym rozwiązaniem jest wykorzystanie wtyczek, które znacząco ułatwiają cały ten proces.

      Nie zapomnij jednak o tym, że żadne rozszerzenie nie zastąpi procesu planowania, wybierania wskaźników i budowania strategii. Bez wcześniejszego poświęcenia czasu nie będziesz w stanie tworzyć naprawdę skutecznych kampanii mailingowych i prowadzić innych działań z zakresu marketing automation.

      Oto 3 wtyczki do automatyzacji marketingu na WooCommerce:

      Retainful

      Niewątpliwą zaletą tego rozszerzenia jest prosta konfiguracja. Świetnie sprawdza się w sklepach internetowych, gdyż pomaga w szybkiej automatyzacji wszystkich kampanii marketingowych, które zachodzą w Twoim sklepie.

      Dzięki niej skutecznie zautomatyzujesz e-maile powitalne, związane z zamówieniami czy z podziękowaniami, zmniejszysz liczbę porzuconych koszyków, np. poprzez wysyłanie dedykowanych rabatów, aby sfinalizować sprzedaż. Możesz też wdrożyć program polecający, co ma skutecznie zwiększyć liczbę nowych klientów.

      Sporą zaletą tej wtyczki jest to, że nie musisz znać się na kodowaniu, aby z łatwością obsługiwać swoje kampanie. Tutaj wiadomości e-mailowe wykreujesz edytorem, działającym na zasadzie “przeciągnij i upuść”.

      HubSpot for WooCommerce

      To wydajne narzędzie, którego celem jest z jednej strony automatyzacja kampanii mailingowch, ale też wszystkich zadań w obrębie WooCommerce. Wykorzystywane do śledzenia wiadomości e-mailowych, ale też umożliwia dostęp do analityki strony oraz do zarządzania reklamami wyświetlanymi na różnych stronach.

      Postaw na oszczędność czasu, którą gwarantuje ta wtyczka, gdy zostanie odpowiednio wykorzystana. Zwróć uwagę na to, że zapewnia ona aż 300 różnych integracji, co sprawia, że to jedno z najlepszych narzędzi do automatyzacji marketingu w sklepie internetowym.

      Mailchimp

      Popularne narzędzie do tworzenia kampanii malingowych, ale też do automatyzacji działań marketingowych, gdy chcesz zwiększyć sprzedaż i zbudować swoją markę. Wśród najważniejszych korzyści, jakie zapewnia ta wtyczka, jest na pewno możliwość wysyłania wiadomości, prowadzenia kampanii Google Ads, tworzenia landing pages, generowania raportów, zarządzania subskrybentami itd.

      Dzięki niej stworzysz, wyślesz i przeanalizujesz kampanie online i e-mailowe, aby Twój sklep mógł zwiększyć obroty i stale się rozwijał.

      Inne ciekawe wtyczki, które pozwalają na automatyzację prowadzonych działań, to np. ShopMagic, Callback24, Recostream, WooCommerce PDF Vouchers itd.

      |Inne systemy warte uwagi

      Edrone

      System umożliwia skorzystanie z gotowych scenariuszy automatyzacji, które pozwolą na zbudowanie ścieżki konwersji. Dzięki temu odzyskach porzucone koszyki, podniesiesz wartość koszyka i wzmocnisz swoje relacje z klientami. Według informacji na stronie, system zawiera ponad 50 funkcjonalności, w tym m.in.: newslettery email & SMS, program lojalnościowy, rekomendacje, cross-selling, pop-upy, dynamiczne banery internetowe, czat i wiele innych.

      Samito

      Samito to kompleksowe rozwiązania do automatyzacji marketingu, które zwiększa sprzedaż w e-commerce. Wraz z tym narzędziem otrzymujemy pomoc dedykowanego specjalisty, który pomoże ułożyć skuteczne scenariusze komunikacji, które angażują, inspirują i zachęcają do zakupów klientów Twojego e-sklepu. Tutaj również znajdziemy funkcjonalności podobne do tych ofertowanych przez inne systemy, jak np. komunikaty na zdarzenia, aktywowane określonymi zachowaniami użytkowników.

      |Podsumowanie

      Marketing automation to nie magia, która sama zrobi wszystko za Ciebie. To narzędzie, które wymaga odpowiedniego przygotowania i zarządzania. Ale jeśli dobrze je wykorzystasz, możesz znacznie poprawić efektywność i skuteczność swoich działań marketingowych. A to przełoży się na większą lojalność i zadowolenie klientów oraz większe zyski dla Twojego biznesu. Wybierz więc odpowiedni system i zacznij działać!

       

      Powiązane wpisy

      Masz pytanie zadzwoń lub napisz do nas

      Skontaktuj się z nami