Brief czyli początkowy projekt marketingowy

Co powinien zawierać brief marketingowy, jak wygląda planowanie i wzór przykładowego briefu marketingowego  Agnieszka Nowok

W dzisiejszym świecie, brief dla agencji marketingowej jest niezwykle ważnym narzędziem, które pozwala na określenie celów i oczekiwań klienta. Aby uzyskać jak najlepsze rezultaty, warto zastanowić się nad kilkoma kluczowymi pytaniami przed przystąpieniem do jego tworzenia.  Jak sprecyzować i przedstawić swoje oczekiwania względem działań marketingowych agencji? Na jakie aspekty i elementy briefu zwrócić uwagę, aby prawidłowo opisać cel kampanii? Jakie błędy najczęściej są popełniane przy tworzeniu briefu? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć w tym artykule..

Spis Treści

|Co to jest brief?

Samo słowo “brief” z języka angielskiego oznacza “streszczenie” i można to porównać do dokumentu, jakim jest brief marketingowy. Zatem brief marketingowy to dokument, zazwyczaj w formie pisemnej, który zawiera niezbędne informacje do komunikacji między klientem a agencją. To punkt wyjścia, aby każda ze stron była świadoma działań oraz pożądanych efektów. Dobry brief marketingowy strony internetowej powinien zawierać dane, które w sposób wyczerpujący opisują działania firmy, grupy docelowe, jaka jest dotychczasowa strategia marketingowa, co firma sprzedaje i co ma do zaoferowania na rynku, czym wyróżnia się na tle konkurencji, jaką kwotę chce przeznaczyć na działania marketingowe oraz jak długo takie działania mają trwać.
Ten plik ma pomóc w zrozumieniu, czego potrzebujesz, tu jest właśnie miejsce na oczekiwania klienta – miejsce, w którym musisz opisać specyfikację swojej branży i dane, które dla agencji mogą okazać się kluczową informacją.
Należy pamiętać, że plik ten ma trafić “pod lupę” specjalisty, a to oznacza, że twoje cele marketingowe zostaną zweryfikowane przez wybraną przez ciebie firmę, oraz zostaną wybrane działania, które w sposób najlepszy będą odpowiadać na problematykę i specyfikację twojego briefu.
Ważną rolę odgrywa tutaj wzajemne zaufanie – Ty dostarczasz odpowiednio przygotowany brief, na którym będą bazować pracownicy agencji, a więc muszą Ci zaufać i temu, co zostało zawarte, bo to przecież ty jesteś specjalistą w swojej branży. Natomiast to samo tyczy się działań, jakie zostaną zaproponowane przez agencję. Każdy z nas ma swoje wizje i może własne ścieżki, którymi chciałby popchnąć swój interes do przodu, jednak warto się skonfrontować i przedyskutować, jakie działania należy przygotować i dlaczego mogą być rozwiązaniem, które spełnią podany cel.
Nie zgłaszasz się do agencji, żeby pokazać, że potrafisz zrobić coś lepiej. Po co miałbyś płacić komuś, gdyby była to prawda? I właśnie dlatego Ty, jako klient agencji, powinieneś zaufać specjalistom i budować relację na właśnie wzajemnym zaufaniu. Aby uzyskać wymierne efekty, musicie działać jak drużyna – razem, a nie przeciwko sobie.

Omów z nami swój pomysł

michal-ostrowski-kontakt

Napisz do nas

    |Jak wygląda brief marketingowy i co powinien zawierać?

    Napisaliśmy wcześniej, bardzo ogólnie, co powinien zawierać dobrze przygotowany dokument. W takim razie jak napisać brief, aby każda ze stron była zadowolona? Rozbijemy teraz wszystko na czynniki pierwsze, aby móc w pełni oddać specyfikację tego zagadnienia.

    • Dane na temat firmy – w tym miejscu należy wypisać mocne i słabe strony firmy bądź danego produktu. To również miejsce, w którym powinny pojawić się takie dane jak ilość pracowników, rodzaj świadczonych usług, zaplecze techniczne.
    • Oferta firmy – tutaj powinieneś dokładnie przeanalizować, które produkty cieszą się największą popularnością, co wyróżnia na tle konkurencji, z czego najbardziej zadowoleni są klienci oraz czy aby na pewno wykorzystywane są wszystkie kanały dystrybucji.
    • Persona – zapewne nie raz, nie jeden pracownik czy kierownik sklepu internetowego wyobrażał sobie swojego wymarzonego wręcz klienta – “grupą docelową tej kampanii, są osoby, które chcą kupić nasz produkt”. I gdyby to tylko mogło być aż tak proste. Musimy jednak dokładnie określić preferencje zakupowe, grupę wiekową, zainteresowania, a nawet wykształcenie.
    • Oczekiwania i cele biznesowe – cel musi być szczegółowy, nie może składać się tylko z chęci zwiększenia sprzedaży. Jakie mogą być przykładowe cele, które nie będą ogólnikami?
      • Dotarcie do nowych klientów
      • Budowanie wizerunku i  świadomości marki
      • Zwiększenie kanałów sprzedażowych
      • Zmniejszenie ilości porzuconych koszyków.

    Są to jedynie przykłady, natomiast przedstawiają konkretny cel, dzięki czemu dopasowanie i trafienie z odpowiednią strategią będzie po prostu łatwiejsze.

    • Budżet i czas trwania kampanii – narzędzia oraz metody działania są ściśle powiązane z budżetem oraz czasem, jaki ktoś chce przeznaczyć. Całkiem inaczej zostanie przedstawiony plan działania, który ma składać się z 12 miesięcy z kwotą powyżej 50 000 zł, a całkiem inaczej będzie wyglądać kampania, która ma działać tylko 2 miesiące, ale z tym samym budżetem. To jest właśnie czas, aby poważnie zastanowić się nad tym, jak dużo chcemy i możemy zainwestować w działania marketingowe.
    • Dodatkowe informacje – jeśli masz kolorystykę, czcionkę lub pomysł jak chcesz eksponować swoje logo, to możesz zawrzeć te informacje w briefie. To pomoże w wizualizacji twojej marki i jednocześnie ułatwi pracę grafikom.

    Skuteczny brief marketingowy sklepu internetowego powinien być rozbudowany również o wszelkie integracje, które są niezbędne do prawidłowego działania  e-sklepu. Zaznacz dokładnie interesujące języki oraz waluty, które będą potrzebne – przede wszystkim jeśli chcesz zacząć prowadzić działalność za granicą. Możesz również zaznaczyć, jaki CMS interesuje cię najbardziej. W razie jakichkolwiek wątpliwości agencja odpowie na wszelkie pytania i pomoże wybrać najbardziej odpowiedni system dla twojej działalności.

    Wytyczne co powinien zawierać dobry brief marketingowy 

     

    |Brief marketingowy przykład

    Nie ważne, z jakim przedsiębiorstwem chcesz ruszyć. Brief strony internetowej? Nie ma problemu. Dzięki takiemu dokumentowi przedstawisz agencji dokładnie jakie są twoje oczekiwania i jak chcesz, aby strona wyglądała, tak żeby była to najładniejsza strona internetowa i najbardziej praktycznie przygotowana dla twojego biznesu.
    Dodatkowo nie musisz przygotowywać takiego dokumentu tylko jako plik tekstowy. Możesz przedstawić swoje potrzeby w sposób graficzny, np. za pomocą prezentacji czy wideo. Są to mniej popularne sposoby na przygotowanie briefu, ale jeśli w taki sposób będzie wygodniej przedstawić siebie i swoje oczekiwania to nie ma potrzeby męczyć się z plikiem tekstowym.
    Nie ma również określonej długości briefu, chociaż przyjmuje się, że dobrze skonstruowany powinien składać się od 3 do 5 stron.  Pamiętaj jednak, że najważniejsze jest zawarcie najważniejszych informacji. Nie musisz przejmować się długością treści. Dopóki czujesz, że temat twojej firmy został wyczerpany, to jest to jedyny punkt, który powinien być spełniony.

    Przykłady briefu znajdziesz w internecie, ale z reguły każda agencja ma swój brief, więc jeżeli decydujesz się na jakąś agencję, to poproś ich o brief dla usługi, której potrzebujesz.

    Na naszych infografikach znajdziesz podpowiedzi, co powinno znaleźć się w briefie.

    Wzór briefu i wytyczne dotyczące tworzenia briefu marketingowego

    |Najczęściej popełniane błędy przy tworzeniu briefu marketingowego

    Wypełnianie briefu dla agencji marketingowej wiąże się z kilkoma powszechnymi błędami, których warto unikać.

    1. Obiektywizm – wiemy, że każdy właściciel swoją firmę uważa za najlepszą na rynku i zapewne frustruje się, że inni tak nie uważają. Bądźmy jednak obiektywni i spróbujmy spojrzeć na markę “z zewnątrz”.
    2.  Zachowaj logiczną całość – w briefie w miarę możliwości utrzymaj hierarchię, pilnuj, by pewne rzeczy się nie wykluczały (ważna jest terminologia – jeżeli chcesz by klient mógł usunąć konto – to będzie ono usuwane, na stałe, a nie dezaktywowane. A więc stracisz dane, raport miesięczny też może wykazać braki).
    3. Nie pisz ogólnikami – im mniej informacji przekażesz agencji, tym mniej precyzyjna będzie wycena. Jednak nie popadajmy ze skrajności w skrajność – brief kilkunastostronicowy utrudni agencji przebrnięcie przez wszystkie informacje. Możesz posługiwać się też tzw. mapami myśli, bądź stworzyć zarys na kartce czy aplikacji np. w miro.
    4. Racjonalizm – sklep internetowy z niestandardowymi funkcjonalnościami do napisania nie jest możliwy do wykonania w 2 miesiące w budżecie 6 tysięcy. Podobnie jak kampanii seo czy reklamy w google za 500 zł. Agencje to zespół ludzi, gdzie każdy jest specjalistą w swojej dziedzinie. W cenie projektu dostajesz wiedzę i doświadczenie. Bycie z klientem w stałym kontakcie to również jest czas. Twój dla Ciebie jest cenny, prawda?

    |Realne korzyści a tworzenie briefu

    W tym wszystkim warto jeszcze poświęcić chwilę na temat korzyści, które płyną z poprawnie stworzonego i przedstawionego briefu. Dzięki temu, że plik zostanie odpowiednio i wyczerpująco stworzony, usprawni komunikacja z wybraną agencją będzie dużo prostsza. Pracownicy agencji będą już znali twoje preferencje, cele, wymagania i potrzeby, to  przygotowanie strategii będzie przebiegać o wiele sprawniej, wycena będzie bardziej precyzyjna, łatwiej będzie też doradzić pewne rozwiązania.
    Przyśpieszy to również decyzyjność. Nie każda agencja będzie chciała podjąć się współpracy, a dzięki temu, że dostaną gotowy plik, będziesz od razu wiedzieć, czy na taką pomoc możesz liczyć lub być może warto odezwać się do kogoś innego.
    Opracowanie takiego dokumentu może być praco- i czasochłonne, jednak w dłuższej perspektywie pozwoli Ci ten czas zaoszczędzić i uniknąć późniejszych nieporozumień. Wszystkie ważne informacje są zawarte w jednym dokumencie, co pozwala agencji na szybsze i bardziej efektywne działanie, co w rezultacie przyniesie oczekiwane rezultaty. Dodatkowo, brief pozwala na lepszą kontrolę nad przebiegiem i efektami kampanii, ponieważ pozwala na śledzenie postępów i sprawdzanie czy kampania odpowiada założonym celom. Warto zatem zadbać o stworzenie rzetelnego i dokładnego briefu dla agencji marketingowej.

    Jeżeli nie potrafisz stworzyć briefu i nie masz określonych założeń – czasowych, finansowych i wizji działania – prawdopodobnie nie przemyslałeś tego dobrze, nie zbadałeś rynku. Tą pracę musisz wykonać, jeżeli chcesz, by projekt się udał.

    |Podsumowanie

    Po tym artykule zapewne już wiesz, czym jest brief, jak odpowiednio przygotować ten plik i na co zwrócić największą uwagę. Wiesz również jakie korzyści płyną, jeśli przy odrobinie cierpliwości postanowisz taki plik stworzyć i jakich błędów unikać. Czas i energia, które poświęcisz, przełożą się realnie na korzyści, a więc mówiąc prosto – na zyski, a przecież o to chodzi.
    Jeśli nadal masz wątpliwości, zapraszamy do kontaktu.

    Porozmawiajmy o Twoim pomyśle

    Napisz do nas

      Powiązane wpisy

      Masz pytanie zadzwoń lub napisz do nas

      Skontaktuj się z nami