Jakie rozwiązanie na sklep internetowy, SaaS, open source…?

Jakie rozwiązanie na sklep internetowy, saas, open source czy system dedykowany?

Listen to “Na czym postawić sklep internetowy: SaaS, open source czy dedykowany system?” on Spreaker.
Dzisiejszy odcinek z serii wiedza w pigułce w którym dowiesz się:

  • Jakie rozwiązania Masz do dyspozycji chcą stworzyć własny sklep internetowy
  • Jakie są wady i zalety każdego z nich i który będzie najlepszym rozwiązaniem konkretnej sytuacji biznesowej

Zanim jeszcze przejdę do sedna tematu, chciałbym powiedzieć czym ten odcinek nie będzie, na jakie pytanie nie odpowie.

Dam Tobie jasne i klarowne informacje, jakie elementy powinieneś brać pod uwagę, podejmując decyzję. Nasze wnioski poparte są dziesiątkami realizacji sklepów różnej wielkości, na wielu systemach, nie będzie to odcinek, w którym precyzyjnie odpowiem, jakie rozwiązanie powinieneś Ty wybrać, decydując się na własny sklep online.

Kolejna sprawa to, że niestety nie dowiesz się, czy wybrać jakieś konkretne rozwiązanie spośród np. popularnych systemów Open Source CMS typu woocommerce, prestashop czy magento. I nie dlatego że boję się odpowiedzialności za udzielone wskazówki. Ale ten temat poruszę w kolejnym odcinku, dlatego że ten wybór w logicznym ciągu zdarzeń jest konsekwencją wyboru którego dokonasz na podstawie dzisiejszego materiału.

Tłumacząc nieco inaczej przed wyborem jednego z trzech przedstawionych powyżej rozwiązanie Open Sourcowych dedykowanych do sklepów internetowych czyli woocomerce, magento, prestashop, staniesz dopiero, jeżeli na podstawie dzisiejszego odcinka podejmiesz decyzję, że najwłaściwsza dla ciebie droga do własnego sklepu internetowego to system Open Source. A system Open Source to jedna z trzech możliwości, jakie masz do dyspozycji, spośród tych, o których opowiem dzisiaj.

W temacie dzisiejszego odcinka miałam okazję niedawno napisać artykuł, jednak uznałem, że warto to jeszcze przełożyć na nieco bardziej przystępną formę. Kolejność rozwiązań nie jest przypadkowa ułożyłem ją od tych najtańszych w uruchomieniu do najdroższych. Jeśli mogę Cię o coś prosić, to proponuję nie wyłączać odcinka po wysłuchaniu pierwszego z rozwiązań, gdyż, zapewniam, że każde z nich ma swoje plusy i minusy, i jeżeli nie chcesz za parę lat stanąć przed kosztowną zmianą środowiska sklepowego – a takie sytuacje często spotykamy kiedy firma musi przesiąść się z jednego systemu na inny – proponuję wysłuchać do końca, aby świadomie podjąć decyzję. I nie mówię też dlatego, że na końcu są rozwiązania najdroższe, które wykonuje nasza agencja interaktywna, a cały materiał jest treścią sprzedażową 🙂 Wprost przeciwnie, z wykonaniem sklepu internetowego w 3 “wariancie”, które uważam w wielu aspektach za najlepszy kierunek, będziesz musiał zgłosić się do software hausu – którym my nie jesteśmy. Więc jak widzisz staram się być obiektywny mimo iż nie zawsze może się to udać 🙂

Rozwiązanie pierwsze: Sklep internetowy na Saas, w modelu Saas

To rozwiązanie w którym Funkcjonalność sklepu internetowego świadczona jest jako usługa chmurze. Saas oznacza software as a Service. Są to gotowe sklepy internetowe na dedykowanych platformach, w których możesz założyć konto. Które konfigurujesz, uzupełniasz o dane firmy, produkty jakie będziesz sprzedawał, definiujesz layout najczęściej wybierając jeden spośród wielu gotowych. Przykładem tego typu rozwiązań jest platforma Shopper Ab Store,  shopify, sellingo, sky-shop idosell (wcześniej i&ishop) i znajdziesz jeszcze całą masę innych.

  1. Jakie są PLUSY sklepu internetowego na Saas:
    1. możesz bardzo szybko uruchomić sklep i rozpocząć sprzedaż,
    2. najtańsza w uruchomieniu droga,
    3. masz do dyspozycji wiele gotowych szablonów layoutu, czyli szaty graficznej sklepu,
    4. właściciele tych platform starają się przyciągać kolejnych użytkowników chcących założyć sklep poprzez szereg gotowych integracji z zewnętrznymi narzędziami jak płatności online, obsługa kurierska, integracje z programami kasowo-magazynowymi czy innymi platformami handlowymi jak allegro, amazon, ceneo.
  2. Jakie są MINUSY sklepu internetowego na saas:
    1. duży sklep na Saas jest kosztowny, Z reguły model biznesowy sklepów Saas opiera się wielkość ruchu w swoim sklepie wielkość sprzedaży w twoim sklepie im wartości te będą wyższe tym więcej będziesz musiał miesięcznie płacić. Koszt obsługi dużego sklepu w zależności od platformy może sięgać nawet kilku tysięcy zł miesięcznie,
    2. brak możliwości wdrożenia bardziej zaawansowanych zmian dostosowujących sklep do twoich wymagań bez zgody właściciela platformy,
    3. brak całkowitej kontroli nad sklepem sklep z reguły jest wypożyczony, a ty nie jesteś właścicielem jego właścicielem.
  3. PODSUMOWUJĄC: Saas to najszybsza i najtańsza droga do własnego sklepu internetowego. Jednak w miarę jego rozwoju musisz liczyć się z zdecydowanie droższą obsługą w porównaniu do pozostałych rozwiązań. Jest też rozwiązaniem najmniej elastycznym. Osobiście rekomenduję to rozwiązanie raczej dla osób dopiero startujących z własnym biznesem, które mają skromny budżet i są w stanie przeznaczyć sporo własnego czasu na rozwój sklepu internetowego.

Omów z nami swój pomysł

michal-ostrowski-kontakt

Napisz do nas

    Rozwiązanie drugie: Sklep internetowy oparty na systemie OPEN SOURCE 

    Rozwiązanie Open Source to gotowe silniki, które możesz zainstalować na własnym hostingu i w oparciu o ich mechanizm stworzyć sklep internetowy. Przykładami CMS content management system dedykowanymi do sklepów internetowych jest Woocommerce  PrestaShop i magento. Ich ogromną zaletą jest to, że do każdego systemów istnieją dziesiątki setki a czasami tysiące rozwiązań gotowych mogących rozszerzyć ich funkcjonalności na przykład o indywidualny mechanizm obliczania kosztów dostawy oparty o kilometry indywidualny kalkulatory produktów. Czy usług funkcjonalność budowy forum internetowego serwisu społecznościowego i masę masę innych. Przykładem sklepów internetowych działających w oparciu o Open Source jest sklep marki Reserved oraz wcześniejsza wersja sklepu eobuwie.pl.

    1. Jakie są PLUSY sklep internetowy na Open Source:
      1. Darmowe oprogramowanie, choć same rozszerzenia. Czy themy graficzne. Są już płatne.
      2. Duża ilość funkcji z nich jest nieodpłatna.
      3. Duża społeczność rozwijająca platformy, która jest gwarancją tego że będą nadążały za zmieniającymi się wymogami np. wyszukiwarek.
      4. I jeszcze większa dostępność płatnych funkcjonalności rozszerzeń które nie wymagają zlecenia ich wykonania programistom.
      5. Sklep internetowy należy do właściciela i może go przenosić pomiędzy hostingami, modyfikować, rozwijać, integrować.
    2. Jakie są MINUSY sklep internetowy na Open Source:
      1. Konieczność zastosowania dodatkowych zabezpieczeń przez doświadczonego i znającego dany CMS web developera.
      2. Jak w przypadku każdej platformy należy uwzględniać ograniczenia wydajnościowe i dobrać zasoby adekwatne do spodziewanych obciążeń (ruch, ilość produktów w sklepie itd.).
    3. PODSUMOWUJĄC: Open Source to rozwiązanie pośrednie pomiędzy najtańszym (przynajmniej w uruchomieniu saasem), a dedykowanym sklepem stworzonym na indywidualne zamówienie przez zespół projektowy – o którym za chwilę powiem. Open Source to optymalne rozwiązanie dla sklepów o większych ambicjach rynkowych. W przeciwieństwie do saas rozwiązanie to możemy “skroić” na miarę naszych potrzeb implementując do niego np. takie rozwiązania jak indywidualne kalkulatory, indywidualne ścieżki zakupowe, niestandardowe procesy, integracje z zewnętrznymi systemami. Jest dużo tańszy w obsłudze ze względu na brak opłat abonamentowych, które z reguły w sasach zależą od ilości ruchu i wartości sprzedaży. Sklep internetowy oparty na systemie Open Source, jest zdecydowanie tańszy w postawieniu niż sklep dedykowany, wykonany na zlecenie przez software house. I na koniec to Ty jesteś jego właścicielem.

    Rozwiązanie trzecie: Sklep internetowy tworzony pod indywidualne zamówienie DEDYKOWANY 

    Każdy, kto pragnie sklepu zaprojektowanego od początku do końca wedle własnych wymagań, powinien postawić właśnie na tą drogę. W jej efekcie dostajemy platformę, którą możemy porównać do szytego na miarę garnituru, nie tylko doskonale leży, ale brak w nim elementów, które nigdy nie będą użyte i nie potrzebnie obciążają system. Przykładem tego typu sklepów jest aktualnie castorama czy Ikea.

    1. Jakie są PLUSY:
      1. Konfiguracja dopasowana do wymagań właściciela.
      2. Szybkość działania..
    2. Jakie są MINUSY:
      1. Dedykowany sklep internetowy to najdroższe rozwiązanie.
      2. Każda zmiana w funkcjonalnościach wymaga zlecenia do zespołu projektowego – mówiąc wprost jest droga.
    3. PODSUMOWUJĄC: Jak wspomniałem, sklep oparty na dedykowanej platformie to równoważnik garnituru szytego na miarę. Z reguły to rozwiązanie na które decydują się rozwinięte biznesy, dla których budżety mierzone w setkach tysięcy, a czasami nawet w milionach to kwestia drugorzędna ze względu na ich udział w danym rynku. Czy potencjał jaki widzą w danym przedsięwzięciu, w zdobyciu którego dedykowany sklep ma być tylko narzędziem – zapewne ważnym narzędziem

    I to tyle w dzisiejszym moim spotkaniem z Tobą, mam nadzieję, że rzuciłem nieco światła na tą kwestę dla przypomnienia:

    1. Saas – rozwiązanie najszybsze i najprostsze, tanie w przypadku mniejszych sklepów, lub o mniejszych ambicjach,
    2. rozwiązanie dedykowane, najlepsze pod kątem czystości kodu, funkcjonalnym, to garnitur szyty na miarę jednak jest DROGO gdyż pracuje nad nim wykwalifikowany zespół programistów, UX designerów, projekt managerów,
    3. i rozwiązanie pośrednie które można porównać do garnituru kupionego w dobrej sieci jak Vistula, Bytom czy Hugo Boss, choć to też zależy w czyje ręce oddasz prace nad swoim sklepem, ale o tym w oddzielnym odcinku.

    Powiązane wpisy

    Masz pytanie zadzwoń lub napisz do nas

    Skontaktuj się z nami