Jaki CMS wybrać do sklepu internetowego? 6 najpopularniejszych rozwiązań

Jaki CMS wybrać do sklepu internetowego? 6 najpopularniejszych rozwiązań

Założenie sklepu internetowego wiąże się z koniecznością wykonania wielu czynności i podjęcia kilku istotnych wyborów. Postawienie na konkretny CMS to decyzja, która wpłynie na wygląd, funkcjonowanie, pozycjonowanie oraz obsługę witryny w kolejnych latach. Można zatem powiedzieć, że jest on kluczem do sukcesu w branży e-commerce. Sprawdź, na co zwracać uwagę, aby wybrać CMS, który spełni wszystkie twoje oczekiwania.

CMS — co to jest?

CMS to tak właściwie System Zarządzania Treścią (ang. Content Management System), który ma pozwolić na samodzielną obsługę wszystkich treści oraz struktur sklepu lub strony internetowej. W ten sposób każda osoba, często nawet niezależnie od posiadanej wiedzy związanej z kodowanie i programowaniem, jest w stanie prowadzić sklep online. Zatem dodawanie postów, filmów, zdjęć, zmiana wygląd, produktów czy tworzenie promocji i wiele innych, mogą być wykonane bez większego wysiłku. Obecnie dostępnych jest wiele różnych CMS-ów, które zaliczają się do trzech rodzajów — SaaS, OpenSource oraz CMS-ów dedykowanych.

SaaS

To bardzo popularne i dostępne rozwiązanie, wyróżniające się przede wszystkim tym, że całe oprogramowanie sklepu zamieszczone zostaje w chmurze. W dodatku klient — czyli Ty, możesz korzystać ze wszystkich dostępnych usług oferowanych przez CMS, ale dopiero po uiszczeniu opłaty. Często stosuje się tak zwany abonament, który można opłacać co miesiąc, co pół roku lub co rok, wybór należy już bezpośrednio do ciebie. Niekiedy można spotkać się z ofertami, które rozdzielają ofertę na kilka rodzajów, odróżniających się od siebie liczbą funkcji oraz, np. dostępną liczbą produktów możliwych do wystawienia na sprzedaż. W takiej sytuacji im bogatszy będzie zakres możliwości, tym cena abonamentu wzrośnie. Sklepy oparte na systemie SaaS wyróżniają się także tym, że prostą wersję sklepu można stworzyć bez jakiejkolwiek wiedzy programistycznej. Cały proces ogranicza się jedynie do zaznaczania poszczególnych opcji, dobieraniu kolorów, wgrywaniu grafik czy uruchamianiu wtyczek, podnoszących wydajność witryny. Jednak za instalację bardziej wartościowych dodatków należy już zapłacić.
Ta opcja jest doskonała przede wszystkim dla właścicieli małych lub co najwyżej średnich sklepów, które dopiero wkraczają do świata e-commerce i chcą stać się, jak najszybciej właścicielem własnej witryny.
Trzeba jednak zdawać sobie sprawę z tego, że w tym przypadku nie możesz dokonywać niektórych zmian, gdyż zakres ich dostępności jest wyraźnie ograniczony. To sprawia, że osoby średniozaawansowane lub zaawansowane rzadziej decydują się na tę opcję.

OpenSource

Obecnie to najpopularniejsza opcja, a wszystko przez to, że jest darmowa. W praktyce to oczywiście tylko pozory, gdyż każdy, kto chce mieć swój sklep online oparty na OpenSource, musi wcześniej wykupić domenę, serwer oraz bardzo często motyw lub szablon. Ta ostatnia opcja jest całkowicie dodatkowa, gdyż wiele systemów posiada bogatą ofertę darmowych motywów, jednak, aby sklep mógł się wyróżnić warto po prostu zainwestować w bardziej spersonalizowane rozwiązanie.
Największą zaletą tych CMS-ów jest dostęp do kodu źródłowego oraz plików umieszczonych na serwerze FTP, dzięki czemu można wprowadzać wiele różnych ulepszeń, zarówno w wyglądzie, jak i w sprawniejszym funkcjonowaniu witryny. Poza tym istnieje możliwość skorzystania z wielu darmowych oraz płatnych wtyczek, dzięki którym można wdrożyć nawet bardziej zaawansowane rozwiązania bez jakiejkolwiek wiedzy związanej z kodowaniem.

CMS dedykowany

To rozwiązanie, na które decyduje się wiele firm, pragnących uzyskać indywidualny charakter witryny. Dzięki temu możesz zyskać każdą funkcję, którą uznasz za przydatną i co najważniejsze — ktoś inny wykona cały projekt sklepu za ciebie. Na samym końcu pozostanie tylko zaakceptowanie ostatecznej wersji i nauka obsługi, która wcale nie musi długo trwać. Oczywiście sklepy internetowe wykorzystujące inne rodzaje CMS-ów również mogą być wykonane przez specjalistów. Jednak w tym przypadku jest to konieczne, co wiąże się ze znacznie większymi kosztami. Wyraźna swoboda, wygląd zgodny z wyobrażeniami i nowoczesne rozwiązania, są zdecydowanie tego warte.

wybór cmsNa co zwracać uwagę, wybierając CMS?

Od tego, jaki System Zarządzania Treścią wybierzesz, będzie zależeć przyszłe działanie twojej witryny. Zatem podejmując decyzję trzeba uwzględnić wiele czynników, aby być pewnym, że CMS nie przeszkodzi w rozwoju sklepu online. Poznaj kryteria, wobec których nie możesz przejść obojętnie, jeśli zależy ci na staniu się liderem w swojej branży i przyciąganiu jak największej liczby klientów.

Cena

Koszt stworzenia sklepu internetowego ma duże znaczenie, szczególnie dla firm z niewielkim kapitałem. Zatem nic dziwnego, że cena wpływa bezpośrednio na wybór rodzaju CMS-a. Najtańszym rozwiązaniem będzie system oparty na OpenSource, jednak nie jego najbardziej spersonalizowana i rozbudowana forma. Najdroższy będzie dedykowany CMS.

Wiedza

Przy braku jakiegokolwiek doświadczenia związanego z kodowaniem lub obsługą sklepu lepszym rozwiązaniem będzie system SaaS. Wyróżnia się on bardzo dużą prostotą i intuicyjnością. Dedykowany CMS również nie musi być skomplikowany i w dodatku będzie on już wykonany tak, że wystarczy wiedzieć, jak zaktualizować opisy, dodać posty na blogu czy produkty. OpenSource może być prosty w obsłudze, ale często wymaga po prostu obejrzenia poradników zawartych w sieci i stopniowego nabywania doświadczenia.

Bezpieczeństwo

Bardzo ważne jest wybranie takiego CMS-u, który jest systematycznie aktualizowany, aby móc korzystać z coraz doskonalszych i bezpieczniejszych wersji. Poza tym konieczne jest stosowanie certyfikatu SSL, zapewniającego klientom ochronę ich danych.

SEO

Aby klient dotarł na twoją witrynę, musisz ją najpierw rozreklamować. Najskuteczniejszym sposobem jest wypracowanie jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Dlatego wybierając system, na którym oparty będzie twój sklep online, musisz zwrócić uwagę na to, czy ułatwi ci optymalizację, np. dodawanie nagłówków, meta tagów czy wdrażanie linkowania wewnętrznego.

Nie zapomnij także o zwróceniu uwagi na:

  • dostępność szablonów i motywów (ich cenę oraz możliwość zakupu lub zlecenia zaprojektowania),
  • liczbę dodatków,
  • dostosowanie witryny do wymagań i oczekiwań klientów (intuicyjność oraz przejrzystość).

Najpopularniejsze typy CMS-ów, które wykorzystywane są do tworzenia sklepów internetowych

PrestaShop

To darmowe rozwiązanie oparte na systemie OpenSource, umożliwiające stworzenie sklepu online. Doskonale sprawdzi się również dla osób początkujących. Z każdym rokiem udostępnia coraz większą liczbę udogodnień korzystnych dla pozycjonowania witryny. Oferuje różne dodatki za darmo, jednak często ich rozbudowane możliwości są już płatne.

Cechy wyróżniające PrestaShop:

  • możliwość wprowadzenia meta opisów do każdego produktu czy podstrony, co sprzyja działaniom SEO,
  • linki są seo friendly,
  • możliwość integracji z różnymi platformami porównującymi ceny czy też z serwisem Allegro,
  • bogata oferta szablonów dla różnych branż.

Magento

Ten CMS jest stosunkowo doceniany na świecie i również oparty na OpenSource. Nieskomplikowany panel umożliwia obsługę sklepu oraz magazynu. System ułatwia optymalizację i integrację z Google Analytics.

To wyróżnia Magento:

  • nie trzeba znać języka kodowania,
  • oprogramowanie dostępne w różnych wersjach językowych,
  • responsywność, dzięki której można robić zakupy przy użyciu smartfonu,
  • możliwość sprzedawania dużej liczby produktów,
  • w razie potrzeby można szybko zarządzać kilkoma sklepami.

WooCommerce

Warto zdawać sobie sprawę z tego, że WooCommerce jest rozbudowanym i wielofunkcyjnym dodatkiem do jednego z najchętniej wybieranych CMS-ów, jakim jest WordPress. Duża liczba korzystających z tej wtyczki sprawia, że jest ciągle ulepszany. Mimo tego, że konfigurację trzeba dokonać samodzielnie, to nie jest ona trudna, więc nie stanowi problemu. Konieczne jest wykupienie serwera, jednak jest to opłata, którą ponosi się raz na rok. To samo tyczy się domeny.

Atuty WooCommerce:

  • dostępna także polska wersja językowa,
  • duża liczba wtyczek doskonalących WooCommerce,
  • możliwość modyfikacji wyglądu, m.in. dzięki dostępności kodu lub też przy wykorzystaniu wtyczek,
  • spełnia wymagania nawet średnich sklepów, gdyż brak tutaj ograniczeń związanych z zamówieniami czy dodawaniem produktów.

IAI-Shop

W tym przypadku masz do czynienia z modelem SaaS oraz z polską firmą, dającą możliwość założenia własnego sklepu internetowego. System został tak zaprojektowany, aby dawał możliwość łatwego i sprawnego zrealizowania bardzo dużej liczby zamówień.

Dlaczego warto stawiać na IAI?

  • można obsługiwać kilka sklepów,
  • sklep zgodny z mobile friendly,
  • integracja z bankami oraz z Allegro,
  • wsparcie działu technicznego, które jest przydatne w razie awarii.

Shoper

Model oparty na systemie SaaS. Dzięki temu nie trzeba przejmować się serwerem, a nawet go kupować. Klient ma do wyboru kilka abonamentów, różniących się od siebie rocznym transferem, czy choćby możliwością integracji z różnymi serwisami. W zależności od wymagań, a przede wszystkim od wielkości sklepu, można dobrać najbardziej pasujący pakiet. Jeśli chodzi o słabsze strony tego rozwiązania, to nie można zapomnieć o tym, że Shoper nie daje możliwości wykonania zmian w kodzie źródłowym. Tym samym istnieje większe zagrożenia, że twój sklep będzie wyglądać podobnie, jak inne. Lub nawet tak samo.

Powody, dla których opłaca się wybrać Shoper:

  • dostęp do najnowszej wersji oprogramowania,
  • prosta obsługa,
  • abonenci wersji Premium zyskują pierwszeństwo w kontaktach z działem technicznym.

Drupal

Drupal jest CMS-em stworzonym przede wszystkim do tego, aby spełniać nawet najbardziej wymagające oczekiwania. Należy sprecyzować, że do tworzenia sklepów online wykorzystuje się platformę Drupal Commerce.

Dlatego warto wybierać Drupal:

  • możliwość maksymalnego rozbudowania witryny poprzez użycie języka PHP, HTML czy też CSS,
  • dostęp do wielu wtyczek,
  • integracja z Allegro lub Ceneo,
  • posiada standardowe opcje wspomagające optymalizację,
  • to jedno z częściej wybieranych systemów przez osoby posiadające wiedzę na temat kodowania i programowania,
  • doskonale sprawdza się przy dużych sklepach.

Inne CMS-y, które także możesz wybrać do stworzenia swojego sklepu online:

  • OpenCart,
  • Joomla,
  • SOTE,
  • RedCart,
  • Shopify,
  • OsCommerce,
  • GO SHOP,
  • Sky-Shop.

Najważniejsze jest to, aby przy tworzeniu sklepu internetowego wybrać taki CMS, którego obsługa będzie intuicyjna, da szanse rozwoju witryny w najbliższych latach oraz zachęci klientów do częstych wizyt, dotyczy to zarówno strony wizualnej, jak i technicznej. Kiedy zwrócisz uwagę na wszystkie kwestie, o których była mowa, podejmiesz świadomą i co najważniejsze trafną decyzję. Dobrym rozwiązaniem może być skorzystanie z wersji próbnych, aby bezpośrednio ocenić funkcjonowanie systemów.

Masz pytanie zadzwoń lub napisz do nas

Kontakt SOLV agencja interaktywna
KREATOR
Interaktywny kreator zapytania to najlepsza droga
do przygotowania kompleksowej oferty.
Czas wypełniania 1-3 minuty.
BEZPŁATNA WYCENA
PROSTY FORMULARZ
Nie masz za dużo czasu i zależy Tobie na
szybkim kontakcie z naszej strony,
ta droga jest dla Ciebie.
Czas wypełniania do 0,5 min.
BEZPŁATNA WYCENA
Od blisko 10 lat pomagam firmom w rozwoju, z wykorzystaniem możliwości, jakie daje internet. Jestem założycielem trzech marek działających na polskim rynku, a w trakcie swojej kariery miałem okazję pracować i doradzać takim markom jak: Big Activ, Schneider Electric, Alstom, Librus, Politechnika Śląska, TSR Poland, Axell Group, Gerlach, Uber czy Almatur i jeszcze wiele innych :). Aktualnie mocno zaangażowany w nowy start up z europejskimi aspiracjami.

kontakt6

FORMULARZ KONTAKTOWY
  • Imię*
    0
  • Adres e-mail*
    1
  • Numer telefonu*
    2
  • Jeżeli nie chcesz podawać numeru telefonu, napisz do nas bezpośrednio na adres mailowy [email protected]
    3
  • Usługi*
    Strona internetowa
    Sklep internetowy
    Pozcyjonowanie
    Marketing Internetowy
    Google Kampania AdWords SOLV
    Inne
    4
  • Treść wiadomości*Informacje dodatkowe
    5
  • 6
  • Przepiszlitery
    7
  • 8
  • 9

SOLV™