Stawiamy sklep internetowy: jaką platformę wybrać?

Chcecie założyć swój własny sklep internetowy, a jeszcze jest to wasza pierwsza platforma e-commerce? Od czego zaczniecie podbój rynku sprzedaży online? Oczywiście, najważniejszy jest pomysł na biznes, a później zorganizowanie dostaw i sprzedaży. Nie możemy jednak zapomnieć o podstawowej kwestii. Zagadnieniu, które na pewno pojawi się już na początku pracy. Przy tworzeniu stron internetowych czy sklepów, należy zwrócić uwagę na wybór platformy e-commerce. Tak, to kolejna z najważniejszych rzeczy, które należy przeanalizować i dopasować do swojej działalności.

Czym jest platforma sklepu internetowego?

Platforma sklepu internetowego to nic innego jak system, który umożliwia techniczną ekspozycję produktów w sieci, a także obsługę sprzedaży – przez obsługę koszyka sprzedażowego, zarządzanie tunelem konwersji, edycją produktów, aż po płatności i zarządzanie strefą użytkownika. To także narzędzie do gromadzenia i przechowywania danych o klientach oraz generowania baz pod kątem ich wykorzystania w komunikacji marketingowej. Jeśli planujecie prowadzenie sprzedaży online, to wyłączając rozwiązania oparte na działalności e-commerce na platformach aukcyjnych (np. Allegro), musicie pomyśleć nad wyborem platformy sklepu internetowego.

Istnieje kilka modeli czy też rodzajów platform sklepów internetowych. Nie możemy jednoznacznie uznać, która z nich jest najlepsza. To wszystko zależy od preferencji konkretnego właściciela sklepu, jak i rodzaju prowadzonej działalności. Poniżej przeczytacie o każdym z tych rodzajów, co może wam pomóc w wyborze optymalnej platformy, by stworzyć swój własny sklep internetowy. Każda z platform będzie miała swoje własne rozbudowane funkcje. Różnice między nimi mogą okazać się znaczące, dlatego warto dokładnie przemyśleć czego potrzebujesz.

Rodzaje platform, ich wady i zalety

1. Rozwiązania open source

Rozwiązania tego typu, jak sama nazwa wskazuje, to platformy oparte na otwartym kodzie źródłowym, który udostępniany jest zazwyczaj za darmo. Dzięki temu postawienie sklepu na własnym serwerze nie generuje dodatkowych kosztów związanych z zakupieniem rozwiązania. Podobnie sprawa się ma ze zwiększającym się ruchem w sklepie – wzrost liczby odwiedzających nie pociąga za sobą wzrostu opłat za prowadzenie sklepu. Platformy typu open source można w dużym stopniu rozbudowywać, a to wszystko dzięki dostępnym wtyczkom (one niestety zazwyczaj są już płatne). Podobnie sprawa się ma z optymalizacją sklepu pod kątem pozycjonowania w wyszukiwarkach internetowych. Wspomniany model daje nam niemal nieograniczone możliwości dostosowywania treści.

Jednak nie wszystko złoto, co się świeci… Platformy open source posiadają także wady. Do największych należy koszt samego postawienia sklepu – w przypadku jeśli to potraficie (lub zwyczajnie macie chęć zmierzenia się samodzielnie z tym zadaniem), to ceną jest tu poświęcony czas. W przypadku najęcia agencji lub webmastera – także koszt robocizny. Problemem może też być odpowiedzialność – wszelkie kwestie związane z bezpieczeństwem, spełnieniem wszystkich wymogów określonych przepisami (np. RODO, polityka ciasteczek, regulamin sklepu itd.) spadają w tym przypadku w stu procentach na właściciela sklepu. Podobnie wygląda kwestia zapewnienia płynnego i stabilnego działania – wybierając ten model, bierzemy na siebie również odpowiedzialność za działanie serwera, czyli w praktyce – częste i nierzadko czasochłonne kontakty z dostawcą hostingu.

Wśród rozwiązań open source znajdziemy dwie bardzo popularne platformy sklepu internetowego. Przyjrzyjmy się im bliżej. PrestaShop jest obecnie prawdopodobnie najpopularniejszą platformą sklepu internetowego. Jak nietrudno sobie wyobrazić, za jej popularnością stoi relatywna łatwość instalacji i konfiguracji na serwerze. Warto wspomnieć, że ten dostawca współpracuje z wieloma serwisami hostingowymi, dzięki czemu posiadają one tzw. skrypty do instalacji platformy za jednym kliknięciem. PrestaShop posiada także sporą liczbę wtyczek i dodatków, dzięki którym możemy rozbudować sklepy internetowe o kolejne funkcje. Niestety, w porównaniu z największą konkurencją (o niej za chwilę), to rozwiązanie nie ma aż tak dużych możliwości w wersji podstawowej, a i liczba wtyczek, dzięki którym uzyskamy dodatkowe opcje, też nie jest duża. Kolejną wadą tego rozwiązania są kwestie bezpieczeństwa – w porównaniu z konkurencją, dość często w tym przypadku publikowane są łatki naprawiające luki w zabezpieczeniach, co wymaga od właściciela sklepu bieżącego monitorowania zmian i instalacji aktualizacji. Wreszcie, PrestaShop nie do końca jest skalowalnym rozwiązaniem. W pewnym momencie rozwoju sklepu, ta platforma może okazać się niemożliwa do dalszej rozbudowy.

Drugim ze wspomnianych rozwiązań jest Magento Open Source (platforma oferowana jest także w innych modelach biznesowych). To popularna platforma sprzedażowa, należąca obecnie do Adobe. Jej kod źródłowy można pobrać za darmo i zainstalować na swoim serwerze. Oczywiście projekt bazuje na dużej liczbie wtyczek, dzięki którym możemy rozbudowywać swoje sklepy internetowe o nowe funkcje (warto zauważyć, że możliwości rozbudowy Magento są zdecydowanie większe niż rozbudowy Prestashop). Nie jest to jednak rozwiązanie dla każdego. Postawienie sklepu z wykorzystaniem Magento wymaga znajomości PHP, a i to może nie wystarczyć. Dużym minusem jest bowiem bazowanie platformy na dużych zasobach pamięci serwera. W związku z tym, jeśli zdecydujemy się na wybór tego rozwiązania, musimy się liczyć z koniecznością wykupienia serwera dedykowanego. Najzwyczajniej w świecie, Magento nie będzie działało dobrze na serwerze wirtualnym.

Ciekawym rozwiązaniem może być też wykorzystanie posiadanych stron na WordPressie czy Drupalu w charakterze sklepów internetowych. Do tego służą wtyczki WooCommerce (WordPress) i Drupal Commerce.

Omów z nami swój pomysł

michal-ostrowski-kontakt

Napisz do nas

    2. Rozwiązania cloudowe (PaaS)

    Czym różnią się rozwiązania cloudowe od rozwiązań open source? Przede wszystkim dostawcy tych rozwiązań nie udostępniają kodu źródłowego i nie umożliwiają jego instalacje na serwerze klienta. Cała platforma wraz z danymi przechowywana jest na serwerze dostawcy usługi, a dostęp do niej można uzyskać po wykupieniu konkretnego planu. Logowanie do panelu administracyjnego odbywa się w podobny sposób, jak logowanie do poczty internetowej – poprzez stronę dostawcy.

    Rozwiązania cloudowe (zwane również PaaS lub aPaaS – z angielskiego: platform as a service, application platform as a service) mają swoje zdecydowane zalety – wraz z planem wykupujemy swoje miejsce na serwerze, unikamy konieczności instalowania platformy i jej żmudnej konfiguracji. To także wygodny dostęp do wsparcia technicznego, a także brak konieczności przejmowania się parametrami technicznymi serwera, nie tylko pod kątem płynności działania platformy sklepu internetowego, ale także pod względem zapewnienia bezpieczeństwa danych. Oczywiście nie bez znaczenia jest fakt, że postawienie sklepu internetowego za pomocą takiego rozwiązania jest bardzo łatwe. Minusem są oczywiście finanse – rozwiązania PaaS kosztują, choć na wstępie są tańsze niż rozwiązania z wykorzystaniem własnego serwera. Wybierając je, musimy liczyć się z rosnącymi kosztami utrzymania swojego sklepu wraz z jego wzrostem. Podobnie problematyczny dla niektórych właścicieli sklepów może być sposób przechowywania danych – chodzi o fakt, że wszystkie dane są w tym przypadku magazynowane na serwerze dostawcy usługi. Jego krytyczna awaria, choć mało prawdopodobna, może mieć opłakane skutki dla właściciela sklepu. Jeszcze inną sprawą jest niewielka elastyczność takiego rozwiązania, jeśli chodzi o pozycjonowanie sklepu w wyszukiwarkach.
    Uwaga! Wśród rozwiązań cloudowych znajdziemy także Magento. To wszystko dzięki Magento Commerce, czyli dystrybuowanej w modelu PaaS werski platformy sprzedażowej.

    3. Rozwiązania dedykowane

    Tak, szycie na miarę, też może być rozwiązaniem problemu wyboru platformy sprzedażowej. Zazwyczaj jednak jest to droga, którą wybierają duże firmy lub osoby prowadzące bardzo niestandardowe działania e-commerce (czy to ze względu na model dystrybucji, czy też rodzaj oferowanych produktów). Plusem tego rozwiązania jest duża możliwość personalizacji gotowej platformy. W zasadzie jej kształt powstaje w toku współdziałania właściciela sklepu oraz wykonawcy systemu. To umożliwia nie tylko dowolny wybór funkcji, czy zakresu działania, ale także pozwala na stworzenie rozwiązania w pełni skalowalnego, nawet w dalszej perspektywie czasowej.

    Coś za coś. Niestety, wybór tej drogi jest kosztowny i czasochłonny. Problemem może być też sam proces wdrożenia (każde tego typu rozwiązanie jest w pewnej mierze prototypem), a także utrzymanie bezproblemowego działania – nie możemy w tym przypadku liczyć na wsparcie techniczne świadczone przez dużego dostawcę usług/produktu lub rozwiniętą społeczność użytkowników (jak w przypadku PrestaShop). Dlatego, tego typu rozwiązania polecamy jedynie w przypadku konieczności budowy mocno zindywidualizowanej platformy sklepu internetowego.

    Platformy e-commerce – podsumowanie

    Jak widać, nie istnieje rozwiązanie idealne. Każde z wyżej opisanych sprawdzi się w określonych okolicznościach, a wybierając je, zawsze należy pamiętać o przemyśleniu wszelkich plusów i minusów. Poszukujecie prostej platformy „na start” i nie planujecie szybkiego zwiększenia skali działalności? Wybierzcie platformę sprzedażową w modelu PaaS. Szukacie skalowalnego i łatwego w personalizacji rozwiązania, które pomoże wam w krótkim czasie rozwinąć skrzydła? Postawcie na platformy open source. Potrzebujecie czegoś niestandardowego albo nie wystarcza wam już oprogramowanie w stylu Magento? Spiszcie dokładnie swoje potrzeby i zacznijcie poszukiwania dobrej agencji, która stworzy wam idealne rozwiązanie dedykowane.

    Teraz wasza kolej! Zastanówcie się, czego potrzebujecie i zdecydujcie się na któreś z powyższych rozwiązań.

    Zobacz także Płatności Online

    Porozmawiajmy o Twoim pomyśle

    Napisz do nas

      Powiązane wpisy

      Masz pytanie zadzwoń lub napisz do nas

      Skontaktuj się z nami