Pisanie artykułów, które pozycjonują to nie taka prosta sprawa. Jeśli chcesz zostać dostrzeżonym na tle konkurencji, musisz pisać wartościową treść i dobierać odpowiednie słowa kluczowe. Oprócz tego ważne jest zastosowanie kilku zasad, aby optymalizacja SEO stała się łatwa, szybka i skuteczna. Zacznij pozycjonować swoją stronę WWW poprzez bloga i dodane artykuły. Dowiedz się też, jak zoptymalizować artykuły SEO, aby trafić do większej liczby czytelników.
| Artykuły SEO – dobierz frazy kluczowe
Wybieranie słów, dzięki którym użytkownicy, a często przyszli klienci, trafią na twoją stronę, jest kluczowe. Zacznij od wypisania fraz najbardziej pasujących do artykułu, jaki chcesz napisać. Na początku wybierz te najczęściej powtarzające się i najbardziej związane z profilem twojego bloga, firmy czy branży.
Następnie wybierz narzędzie do analizowania słów kluczowych, np. Planer Słów Kluczowych i porównaj wyniki. Zwróć uwagę przede wszystkim na konkurencyjność i liczbę wyświetleń. Wiele osób podkreśla, że dobrą praktyką jest używanie fraz o niskiej konkurencji i minimum 1000 wyświetleń, gdy blog nadal jest w fazie rozwoju lub dopiero powstał. Dopiero z czasem warto decydować się na wplatanie słów kluczowych o średniej konkurencyjności.
Teksty SEO powinny zawierać około 2% słów kluczowych, które będą wplatane w sposób naturalny. Ważne jest też to, by były równomiernie rozłożone, a czytelność tekstu zachowana na wysokim poziomie. Dobrym rozwiązaniem będzie również formułowanie pytań z udziałem słów kluczowych oraz umieszczanie w tekście odmian i synonimów.
Słowa kluczowe powinny znaleźć się w:
- tytule,
- nagłówkach,
- leadzie,
- treści,
- meta tagach,
- opisach zdjęć,
- adresie URL strony i zdjęć
Skąd brać słowa kluczowe?
Istnieje kilka skutecznych źródeł, wśród których powinniśmy szukać słów kluczowych, oto one:
- pytania, maile od klientów oraz osób, które po prostu wysłały prośby o wyjaśnienie, np. jak optymalizować artykuł pod SEO, ale nigdy nie zostały naszymi klientami,
- podpowiedzi sugerowane przez wyszukiwarkę pod miejscem, gdzie wpisujesz wyszukiwaną frazę,
- podobne frazy wyświetlane u dołu strony wyszukiwania,
- darmowe lub płatne narzędzie, takie jak, np. Planer Słów Kluczowych czy też Answerthepublic.
Pozycjonowanie artykułu, będzie znacznie łatwiejsza, gdy dobierzemy odpowiednie słowa kluczowe, ale równie ważna jest też część merytoryczna oraz wizualna artykułu.
| Optymalizacja treści pod kątem SEO i użytkownika
Optymalizowanie artykułów to również pisanie dla czytelników, bo to oni zapewniają ruch na stronie i to właśnie dzięki nim zarabiasz. Dlatego pisz wartościowe teksty, które w prosty sposób odpowiadają na trudne pytania, recenzują jakieś produkty lub usługi, informują o ważnych wydarzeniach w branży czy bezpośrednio w firmie lub ukazują szczegóły na temat nowego produktu. Z roku na rok wyszukiwarka coraz bardziej zwraca uwagę na część merytoryczną i na pewno ten trend zostanie pogłębiony w najbliższych latach.
Wartość treści to jedno, ale zarówno czytelnicy, jak i wyszukiwarka zwracają uwagę na to, czy tekst został napisany poprawnie. Koniecznie unikaj powtórzeń, błędów ortograficznych, interpunkcyjnych itp.
Jaka długość artykułów jest najlepsza pod SEO?
Google wymaga, aby artykuły były merytoryczne i wyczerpywały temat, dlatego długie teksty są znacznie milej widziane niż krótkie. Zakłada się, że średnia długość postu powinna wynieść 1200 słów, jednak nie mniej niż 350 słów. Szybko zobaczysz, że to naprawdę niewiele.
| Pisanie tekstów SEO a nagłówki
Najważniejszym nagłówkiem jest H1. Bardzo często w artykułach jest utożsamiany z tytułem. Z tą różnicą, że nagłówek może być dłuższy niż tytuł strony. Na podstronie, a co za tym idzie w każdym artykule, powinien znaleźć się tylko jeden nagłówek H1. Google zwraca uwagę na to, aby oddawał on sedno całej treści, a tym samym zawierał najważniejsze słowo kluczowe. Koniecznie musi ono brzmieć naturalnie i zachęcać do przeczytania postu. Dziś czytelnicy najczęściej czytają artykuły, których nagłówki H1 składają się z pytań czy też takie, gdzie wymienia się np. „10 najlepszych sposobów na”, “5 kroków do”, “6 skutecznych metod” itp.
Nagłówki H2
W każdym dobrze zoptymalizowanym artykule muszą znaleźć się też nagłówki H2 oraz H3. Nagłówki H2 utożsamiane są ze śródtytułami, które dzielą tekst na krótsze fragmenty związane z konkretnymi zagadnieniami. W ten sposób całość jest bardziej czytelna i łatwiejsza do przeczytania. W co najmniej jednym śródtytule również powinno znaleźć się słowo kluczowe.
Nagłówki H3
Z kolei nagłówki H3 wykorzystuje się, gdy zamierzamy coś wymieniać, np. przy pomocy podpunktów, lub gdy chcemy omówić coś jeszcze bardziej szczegółowego. Użycie słowa kluczowego, odmiany czy synonimy jest tutaj również mile widziane. Dobrym rozwiązaniem w tym przypadku będzie zastosowanie tzw. długiego ogona.
Omów z nami swój pomysł
Napisz do nas
| Optymalizacja grafiki — jak optymalizować zdjęcia?
Każda grafika sprawia, że czytelnik chętniej czyta treść lub po prostu wchodzi na bloga. Poza tym zwróć uwagę na to, aby zdjęcie było skompresowane, gdyż zbyt duża pojemność sprawi, że strona będzie się dłużej ładować. Google interesuje się dwoma najważniejszymi aspektami.
1. Adres URL zdjęcia
Adres grafiki powinien spełniać warunek URL friendly. Może znaleźć się tam również słowo kluczowe, jednak lepiej, aby nie było ono dłuższe niż 5 słów. Przykład — www.nazwa-strony.pl/naturalny-peeling-z-cukru.png.
2. Atrybuty ALT
Najważniejsze jest jednak atrybut ‘alt’, który opisuje to, co znajduje się na grafice. Gdyby zdjęcie nie zostało wczytane prawidłowo czytelnik zobaczy owy opis. Użycie trafnego słowa kluczowego sprawi, że zaczniemy pozycjonowanie grafiki w Google Images.
Przykład — alt= ”naturalny peeling z cukru”
| Linkowanie wewnętrzne
Roboty Google chcą przemieszczać się pomiędzy podstronami naszej strony czy bloga, dlatego trzeba im to ułatwić. Dobrym zabiegiem, dla czytelnika oraz wyszukiwarki, jest zastosowanie tzw. linkowania wewnętrznego. Najlepiej w drugiej części dodać link do pokrewnego artykułu. Może to wyglądać na przykład tak:
„Przy optymalizacji artykułów na bloga najważniejsze jest to, aby dobrać najlepsze słowa kluczowe. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, przeczytaj nasz artykuł na temat tego, jak znaleźć skuteczne słowa kluczowe”.
Linki wewnętrzne zależą od naszej kreatywności. Najważniejsze jest to, aby główna część tytułu lub frazy związanej z artykułem została zalinkowana. Jeśli korzystasz z WordPressa, to możesz skorzystać z wtyczki, dzięki której na końcu lub początku artykułu wyświetlone zostaną powiązane tematycznie posty.
| Optymalizacja adresu URL
Google zwraca uwagę również na tzw. friendly URL, czyli na optymalizacje adresów. Bardzo ważne jest to, aby posiadał on najważniejsze słowo kluczowe. Częstą praktyką jest to, aby był to tytuł artykułu. Jednak, jeśli jest on zbyt długi, to warto go skrócić, aby ułatwić prace robotowi Google. Słowa kluczowe powinny być oddzielone myślnikami.
Koniecznie zrezygnuj z używania:
- polskich znaków,
- wielkich liter,
- znaków specjalnych,
- spacji,
- powielania myślników, jeśli w tytule już się on znajduje.
Pamiętaj! Jeśli Twoja strona lub blog znajduje się na WordPressie, uzyskasz friendly URL wtedy, gdy wejdziesz do zakładki Ustawienia, a następie w Bezpośrednie odnośniki i wybierzesz tam opcje Nazwa wpisu.
| Pisanie teksów SEO — meta tagi
Dziś liczą się dwa rodzaje meta tagów — meta title oraz meta description. W Internecie dostępne są narzędzia, które pomogą ustawić długość danego tagu, a przy okazji zobaczysz jak będą prezentować się w wynikach wyszukiwania.
1. Meta description
Jak sama nazwa wskazuje, meta description dotyczy opisu strony. Czytelnik może go zobaczyć, gdy korzysta z wyszukiwarki Google. Opis ten znajduje się zaraz pod linkiem. Treść tego tagu powinna być krótka, zawierać najważniejsze słowa kluczowe oraz Call To Action, który zachęci czytelnika do wejścia na stronę. Długość meta description ciągle się zmienia, obecnie maksymalna liczba to ok. 160 znaków.
Jeśli będzie on dłuższy, to Google wyświetli wielokropek „…” i treść straci na wartości. Z kolei, gdy nie ustalimy opisu, to pierwsze 160 znaków zostanie pobranych z artykułu wraz z wielokropkiem.
2. Meta title
Meta title wpływa na widoczność strony. Zawsze powinien być związany z zawartością podstrony. Tytuł może zachęcić lub zniechęcić użytkownika do odwiedzenia strony. Zaleca się, aby nie był on dłuższy, niż 600 px. Jak to wyliczyć? Zazwyczaj jest to około 50-70 znaków. Im więcej wielkich i bardziej obszernych liter będziesz używać, tym mniej liter zmieści się w tytule. Obowiązkowo tytuł powinien zawierać frazę kluczową, która najtrafniej porusza tematykę postu.
| Czytelność tekstu ma znaczenie
Nie łudź się, czytelnik naprawdę rzadko czyta artykuł od deski do deski. Dlatego musisz zrobić wszystko, aby przyciągnąć jego uwagę jak najdłużej i wzbudzić ciekawość. Być może właśnie dzięki temu postanowi włączyć kolejny artykuł, a potem uzna, że naprawdę znasz się na tym i warto skorzystać z twoich usług lub zakupić twoje produkty.
Pomocne będzie zadbanie o aspekt wizualny treści. Spraw, aby akapity i zdania nie były zbyt długie, a w treści znajdowały się:
- pogrubienia,
- cytaty,
- wypunktowania,
- tabele
- listy,
- wideo,
- grafiki dopasowane do tematyki.
Skuteczne są też infografiki, które mają być podsumowaniem części lub całego artykułu.
| Jak optymalizować artykuł pod SEO na WordPressie?
Szczęśliwi posiadacze stron i blogów na WordPressie mają trochę łatwiej. Wystarczy, że zainstalują wtyczkę Yoast SEO. Wtyczka ta zwraca im uwagę na to, czy użyta została odpowiednia liczba słów kluczowych oraz w jakich miejscach warto to zrobić. Poza tym istnieje możliwość zamieszczenia w łatwy i szybki sposób meta tagów. Przy okazji autor postu zostaje upomniany, jeśli post składa się ze zbyt małej liczby znaków. Dla wielu osób korzystających z WordPressa takie rozwiązanie staje się wybawieniem, szczególnie dla początkujących.
| Nie zadzieraj z Pandą!
Po tym, jak Google wprowadziło aktualizację o sympatycznej nazwie Panda, treści na stronach i blogach nabrały jeszcze większego znaczenia. Jakość treści zaczęła być bardzo ważna, ale nie tylko ona.
Panda zwróciła uwagę również na:
- unikalność treści,
- wartość merytoryczna treści dla czytelników,
- ilość, jakość i częstotliwość występowania słów kluczowych,
- ilość czasu spędzonego na stronie przez użytkownika.
Właśnie dzięki tym aspektom zrozumiesz, jak optymalizować artykuły pod SEO, aby dotarły do jak największej grupy odbiorców. Zyskasz też prestiż w postaci wysokiej pozycji w wyszukiwarce Google i staniesz się ekspertem w swojej dziedzinie.
Zobacz także VPS
Porozmawiajmy o Twoim pomyśle