Jak zmniejszyć liczbę porzuconych koszyków?

Porzucone koszyki to już prawdziwa plaga, z którą muszą mierzyć się właściciele e-sklepów. Statystyki mówią, że ponad 55% towarów dodawanych do koszyków nie zostaje zakupiona. W czym tak naprawdę tkwi problem i, co najważniejsze — jak wyeliminować natłok porzuconych koszyków?

Porzucone koszyki — czyli co?

Właściciele sklepów internetowych zazwyczaj wcześniej niż później zaczynają zauważać problem związany z tym, że klienci wkładają do koszyka towary, ale ich nie kupują. Jeśli taka sytuacja występuje raz na jakiś czas, to można przymknąć na to oko. Problem zaczyna być znacznie poważniejszy, kiedy występuje to notorycznie. Według dostępnych danych w wielu e-sklepach nawet blisko 75% koszyków bywa porzucanych. Nie da się ukryć, że taka sytuacja jest niepokojąca, ale też skłania do zastanowienia. Dlatego trzeba koniecznie poznać przyczynę i jak najszybciej powstrzymać tę tendencję.

Skąd się bierze problem z porzuconymi koszykami w e-sklepach?

Bez dwóch zdań porzucone koszyki to żaden mit, a fakt, z którym muszą mierzyć się osoby prowadzące e-handel. Szukając skutecznych rozwiązań tego problemu, najpierw trzeba zajrzeć głębiej — czyli do samego źródła problemu. Poniżej postaramy się wskazać najczęstsze powody, dla których użytkownicy nie decydują się na finalizację zakupu towarów.

Dlaczego kupujący porzucają koszyki?

Tylko sprawdzają koszty dostawy

Okazuje się, że częstszym powodem, dla którego internauci wkładają towary do koszyków, a następnie je ignorują, jest potrzeba sprawdzenia, ile musieliby zapłacić za dostawę. Ewentualnie sprawdzają też, od jakiej kwoty rozpoczyna się darmowa dostawa. Zdarza się też tak, że przemawia za tym zwykła oszczędność czasu i nie chcą sami zliczać, ile może wynosić łączna suma zakupów.
Wystarczy, że uznają, iż jest ona jednak zbyt wysoka bądź właśnie, że koszty dostawy za bardzo podbijają tę kwotę i już będzie to argument, aby porzucić koszyk.

Mała wiarygodność sprzedającego

Pierwsze wrażenie odgrywa dużą rolę podczas zakupów online. Potencjalny klient, który wchodzi na Twoją stronę, automatycznie wyrabia sobie na jej temat zdanie i w ciągu kilku minut decyduje czy pozostać, czy też z niej wyjść. Wtedy masz dosłownie chwilę, aby przyciągnąć jego uwagę i skłonić do zakupu. Jednak oprócz ciekawej oferty czy korzystnych cen ważna jest też sama witryna. Jeśli jej wygląd jest niechlujny i nieprzemyślany, a zdjęcia nie skłaniają do zakupu, to zapewne do niego nie dojdzie. Poza tym, gdy strona jest rzadko aktualizowana i wygląda jak z XX wieku, to klienci mogą mieć obawę, że jest nieaktywna i będą bać się przesyłać swoich pieniędzy.

Skomplikowany sposób zamawiania produktów

Proces zakupowy w sklepie internetowym musi być maksymalnie uproszczony. Okazuje się, że około ⅓ klientów porzuca koszyki, gdyż nie wiedzą oni, jak dokonać zakupu lub wszystkie te czynności trwają zbyt długo. Tym bardziej, że wiele sklepów zmusza klientów do sporej liczby niepotrzebnych kroków, takich jak obowiązkowe założenie konta. Takimi sposobami na pewno nie zmniejszysz liczby porzucanych koszyków.

Długi czas dostawy

Podanie czasu dostawy to jedna sprawa, jednak ważne jest również to, aby był on możliwie jak najkrótszy. Musisz zdawać sobie sprawę z tego, że wiele osób kupuje przez Internet prezenty lub chce po prostu mieć swój towar już na drugi dzień. I właśnie dla takich osób musisz też przygotować swoją ofertę. Często są oni w stanie zapłacić odrobinę więcej, aby mieć szybko zamówienie.

Brak darmowego zwrotu

Każdy konsument zazwyczaj może zwrócić towar, gdy kupił go przez Internet. Jednak musi się zmieścić w wyznaczonym przez sklep terminie, np. w ciągu 30 dni. Zwroty szczególnie często zdarzają się w branży modowej i tam istotne staje się uproszczenie całego procesu. Korzystną opcją jest darmowy zwrot albo dodanie zakładki, gdzie dokładnie będzie opisane, co kupujący musi zrobić, aby zwrócić towar.

Zbyt mała liczba metod płatności

Kolejnym problemem skłaniającym do porzucania koszyków jest brak ulubionej metody, za pomocą której klient chce zapłacić za zakupy. Taka sytuacja ma coraz rzadziej miejsce, ale jednak występuje. Musisz zatem dać jak największy wybór kupującym, aby mogli płacić — za pomocą szybkiego przelewu, przelewu tradycyjnego, kartą czy też przy odbiorze bądź poprzez PayPal.

Omów z nami swój pomysł

michal-ostrowski-kontakt

Napisz do nas

    9 sposobów, jak zmniejszyć liczbę porzuconych koszyków

    Stwórz zakładkę z cennikiem dostaw

    Skoro problemem jest niewiedza związana z tym, ile wynoszą koszty dostawy, to oczywistym krokiem powinno być dodanie takiej zakładki. Należy w niej szczegółowo opisać:

    • z jakimi firmami wysyłkowymi współpracujesz,
    • ile kosztuje dostawa,
    • jaki jest czas dostawy,
    • czy jest możliwość zapłaty za pobraniem i ile wtedy wyniosą koszty oraz czas dostawy.

    Częstym trikiem zachęcającym do robienia większych zakupów jest oferowanie darmowej dostawy powyżej pewnej kwoty zamówienia, np. powyżej 150 zł. O takiej możliwości również warto napisać w tej zakładce. Dobrym pomysłem jest też umieszczenie tej informacji w widocznym miejscu na górnej belce, nad menu, aby klient mógł ją zauważyć jeszcze przed rozpoczęciem kompletowania zamówienia.

    Bezpieczna i estetyczna strona www

    Aby zwiększyć swoją wiarygodność, koniecznie musisz pokazać, że warto Ci ufać. Jak to zrobić w internetowym biznesie, gdzie klient nie przychodzi do Twojego biura? Otóż musisz zadbać o wygląd swojej witryny www. Estetyka, przejrzystość, wartościowe treści, jakościowe zdjęcia czy intuicyjny proces zakupowy sprawią, że będzie znacznie lepiej postrzegana przez kupujących i dzięki temu zmniejszy się liczba porzuconych koszyków. Poza tym ważne jest też zwrócenie uwagi na to, aby sklep udostępniał:

    • informacje kontaktowe,
    • adres siedziby firmy,
    • informacje o tym, że ma szyfrowane połączenie oraz certyfikaty bezpieczeństwa sprawiające, że dane osobowe czy związane z kartą płatniczą, są bezpieczne,
    • opinie i rzeczywiste komentarze na temat oferowanych produktów.

    Wybierz dobry serwer

    Szybkie ładowanie się sklepu jest ważne z dwóch powodów — witryna wtedy lepiej się pozycjonuje i do tego zmniejsza się liczba porzuconych koszyków. Klient, który napotyka ciągłe problemy techniczne, długo czeka, aż zdjęcia się wczytają, zaczyna się denerwować, a to oznacza, że zapewne wkrótce wyłączy Twoją stronę. Dlatego zadbaj o jak najlepszy serwer, na którym postawisz sklep. Niezbędna jest też oczywiście optymalizacja strony — kompresja zdjęć, usunięcie niepotrzebnych wtyczek czy usunięcie nadmiaru kodu.

    Uprość zakupy do maksimum

    Im składanie zamówienia i płacenie będą trwać krócej, tym większa szansa, że klient się nie wycofa. Dlatego daj możliwość kupowania bez zakładania konta, a formularz zamówienia niech składa się tylko z podstawowych pól. Dbaj o cierpliwość kupującego.

    Zamieść na stronie informacje o etapach zakupu

    Doskonałym pomysłem, aby jeszcze bardziej ukazać klientowi, że zakupy w Twoim sklepie są tak proste, jest dodanie belki z informacją o liczbie kroków, jakie musi przejść, by kupić produkt. Jednak niech nie będzie ich więcej niż 3-4. Użytkownik widząc, że zbliża się ku końcowi, nie zniechęci się w trakcie i wytrwa do końca.

    Umieść koszyk na wierzchu

    Innym często popełnianym błędem są problemy z koszykiem. Albo dostęp do niego jest utrudniony, albo też nie wykorzystuje wszystkich swoich możliwości. Musisz dać możliwość kupującemu, aby ciągle mógł obserwować, co ma w koszyku i ile będzie musiał zapłacić za jego zawartość. Oprócz tego, kiedy już wejdzie do zakładki ukazującej zawartość zamówienia to wykorzystaj metody cross i up sellingowe. Wtedy doskonałą opcją będzie wyświetlenie:

    • innych produktów, które ostatnio kupili użytkownicy,
    • specjalnych ofert cenowych,
    • towarów uzupełniających,
    • bestsellerów.

    Więcej na temat metod cross i up sellingowych możesz przeczytać w innym naszym artykule.

    Wyślij wiadomość

    Kiedy już dojdzie do porzucenia koszyka, to koniecznie musisz działać. Każda godzina bez finalizacji zakupu oddala Cię od szansy na to, że ten stan rzeczy jeszcze się zmieni. Dlatego też najpierw skorzystaj z kampanii remarketignowej i wyślij wiadomości e-mailowe. Najlepiej, by pierwsze takie przypomnienie zostało wysłane w ciągu godziny od porzucenia koszyka. Nie bądź nachalny, ale zaproponuj pomoc w zakończeniu zakupów. Jeśli nic to nie da, to nie oznacza, że musisz od razu się poddawać. Równie dobrze możesz w ciągu 24-48 godzin wysłać kolejną wiadomość. Napisz, że produkty, które użytkownik włożył do koszyka, czekają na niego i wskaż w jaki sposób, mogą do niego trafić.
    Inną metodą stosowaną przez remarketing jest wyświetlanie reklam użytkownikowi na różnych stronach. Dzięki temu będzie mógł zobaczyć produkty, które wcześniej włożył do koszyka.

    Nie odwracaj uwagi

    Dziś na witrynach internetowych króluje minimalizm i przejrzystość. Nie jest to żaden bezsensowny trend czy fanaberia, a po prostu czynnik pozwalający skupić się na wskazanej rzeczy. W końcu w sieci dzieje się na tyle dużo i mamy tak wiele stron do wyboru oraz informacji do przyswojenia, że ważne jest to, aby spróbować skutecznie przyciągnąć odrobinę tej uwagi na swoją ofertę, produkty czy artykuły. Prosty wygląd sklepu pomaga nie tylko w dokonaniu wyboru towaru, ale też w tym, by kupujący się nie rozpraszał w trakcie składania zamówienia i opłacania go. Niepotrzebne banery, zdjęcia czy reklamy, mogą sprawić, że kolejny koszyk zostanie porzucony. Dlatego projektuj wygląd e-sklepu z głową!

    Ułatw komunikację

    Kiedy przychodzisz do sklepu stacjonarnego, możesz w każdej chwili spytać sprzedawcę o to, z czego wykonany jest produkt, do czego można go wykorzystywać czy też ile wynosi gwarancja. W sklepie internetowym wygląda to zupełnie inaczej. Dlatego wszystkie wątpliwości związane z produktem mogą sprawić, że użytkownik ostatecznie nie zdecyduje się na dokonanie zakupu. I porzucenie koszyka to będzie wtedy niemal gwarantowane. Możesz jednak temu zaradzić. Jak? Oto kilka przykładów:

    • dodaj wyczerpujące opisy produktów i opisy kategorii — napisz nie tylko o danych technicznych towaru, ale też opisz, jak i kiedy można z niego korzystać, do tego wskaż, komu przyda się najbardziej, nie zapomnij o słowach kluczowych, dzięki temu do sklepu trafi więcej internautów korzystających z wyszukiwarki Google,
    • dodaj chatboty — spróbuj zautomatyzować komunikację za pomocą chatbotów, w ten sposób nie będziesz musiał ciągle odpowiadać na te same pytania, a jednak klient uzyska niezbędne dane na temat zakupów i produktów,
    • zamieść zdjęcia z praktycznym wykorzystaniem produktu — sama fotografia towaru na białym tle to za mało, znacznie lepszym rozwiązaniem będzie dodanie też zdjęć, które przedstawiają ich zastosowanie, to bardziej pobudza wyobraźnię kupujących i przekonuje do zakupów,
    • dodaj dane kontaktowe — nie utrudniaj kontaktu z Tobą i staraj się gdzieś na wierzchu dodać adres e-mailowy bądź numer telefonu, postaraj się o specjalną zakładkę, zgromadź wszystkie te informacje w jednym miejscu i najlepiej stwórz też prosty formularz kontaktowy.

    Jak wyeliminować porzucone koszyki w sklepie online? — podsumowanie

    Prowadzenie sklepu internetowego to praca na okrągło. Tym bardziej że konieczne jest nie tylko zadbanie o sprzedaż jakościowych produktów czy o to, aby klienci mogli odnaleźć witrynę, ale też, żeby na pewno dokonali zakupu. Okazuje się, że droga między wyborem produktów a ostatecznym dokonaniem płatności, jest bardzo długa. Świadczy o tym wysoki współczynnik porzuconych koszyków. Dlatego tak ważne jest to, aby zrozumieć, w czym tkwi problem i jak skutecznie zmniejszyć liczbę osób, które w ostatniej chwili rezygnują z zakupu.

    Zobacz także Płatności Online

    Porozmawiajmy o Twoim pomyśle

    Napisz do nas

      Powiązane wpisy

      Masz pytanie zadzwoń lub napisz do nas

      Skontaktuj się z nami