PrestaShop to darmowy system zarządzania treścią dla e-commerce. Migracja sklepu na PrestaShop wymaga wykupienia hostingu i domeny (jeśli jeszcze ich nie posiadasz). Może to być twój jedyny wydatek, gdyż samo oprogramowanie i wiele funkcjonalności jest darmowych. Czy PrestaShop to system dla ciebie? Jak tam przenieść twój sklep internetowy? Czy potrzebujesz do tego wsparcia agencji interaktywnej?
- Sebastian Kardyś
- CEO, CMO | Digital Marketing Konsultant Od ponad 10 lat pomagam firmom w rozwoju, z wykorzystaniem możliwości, jakie daje internet. Jestem założycielem trzech marek działających na polskim rynku, a w trakcie swojej kariery miałem okazję pracować i doradzać takim markom jak: Big Activ, Schneider Electric, Alstom, Librus, Politechnika Śląska, TSR Poland, Axell Group, Gerlach, Uber czy Almatur i jeszcze wiele innych :). Jestem aktywnym CMO dlatego dobrze rozumiem nie tylko techniczne aspekty wdrożeń, ale przede wszystkim biznesowe cele, które za nimi stoją. Codziennie odpowiadam za działania marketingowe i pozyskiwanie klientów na rynku globalnym, zarządzając pełnym procesem - od strategii, przez jej operacyjną realizację, aż po rozliczenie budżetu i efektów. Ta podwójna perspektywa daje mi unikalną zdolność do identyfikowania potencjalnych wąskich gardeł już na etapie planowania.
CEO, CMO | Digital Marketing Konsultant
Od ponad 10 lat pomagam firmom w rozwoju, z wykorzystaniem możliwości, jakie daje internet. Jestem założycielem trzech marek działających na polskim rynku, a w trakcie swojej kariery miałem okazję pracować i doradzać takim markom jak: Big Activ, Schneider Electric, Alstom, Librus, Politechnika Śląska, TSR Poland, Axell Group, Gerlach, Uber czy Almatur i jeszcze wiele innych :). Jestem aktywnym CMO dlatego dobrze rozumiem nie tylko techniczne aspekty wdrożeń, ale przede wszystkim biznesowe cele, które za nimi stoją. Codziennie odpowiadam za działania marketingowe i pozyskiwanie klientów na rynku globalnym, zarządzając pełnym procesem - od strategii, przez jej operacyjną realizację, aż po rozliczenie budżetu i efektów. Ta podwójna perspektywa daje mi unikalną zdolność do identyfikowania potencjalnych wąskich gardeł już na etapie planowania.
Spis Treści
Z systemu PrestaShop korzystają przede wszystkim małe i średnie sklepy. Jeśli nie potrzebujesz dodatkowo płatnych wtyczek, a sklep nie jest nadmiernie rozbudowany, Presta to dość tanie rozwiązanie. Jeżeli jednak oczekujesz czegoś ekstra lub chcesz mieć pewność, że nic po drodze nie zginie, będziesz musiał/a zapłacić.
|Sklep internetowy na PrestaShop. Zacznijmy od podstaw
PrestaShop posiada panel administratora i system modułowy, który przypomina inne systemy CMS (np. WordPress). Korzystanie z niego nie wymaga przygotowania technicznego. Od razu po zainstalowaniu otrzymasz możliwość wybrania motywu graficznego oraz podstawowe funkcje e-commerce’owe (w przypadku Presty są one dość bogate).
Podobnie jak inne sklepy internetowe, Presta oferuje gotowe motywy graficzne do wyboru. Zwróć uwagę, aby wybrać szablon responsywny. Oznacza to, że będzie się dobrze wyświetlał na każdej rozdzielczości ekranu – także na urządzeniach mobilnych. To ważne, bo klienci coraz częściej wybierają zakupy z telefonu.
|Podstawowe funkcjonalności PrestaShop
Wśród wbudowanych funkcji Presty są np.:
- dodawanie produktów z różnymi opcjami do wyboru i produktami pokrewnymi,
- tworzenie zestawów produktów,
- dodawanie dostawców i producentów powiązanych z produktami,
- ustalanie metod płatności i dostawy,
- konfigurowanie kuponów, zniżek i ofert specjalnych,
- wysyłanie e-maili przy opuszczonym koszyku lub przy ponownej dostępności produktu,
- wysyłanie automatycznych e-maili przy kolejnych etapach realizacji zamówienia,
- dodawanie klientów z danymi adresowymi oraz ich grupowanie,
- wybór wersji językowych sklepu,
- ustawienia walut z automatycznym aktualnym kursem wymiany,
- możliwość prowadzenia kilku sklepów,
- wystawianie faktur w PDF.
Takie funkcjonalności otrzymujemy już na starcie, bez instalowania dodatkowych wtyczek.
Omów z nami swój pomysł
|Kiedy potrzebna jest migracja na PrestaShop?
Najczęściej na PrestaShop migruje się sklepy z WordPressa. Dzieje się tak przy dużej liczbie produktów, których WooCommerce (e-commerce’owa wtyczka WordPressa) może nie “udźwignąć”.
|Zalety migracji sklepu do PrestaShop
PrestaShop jest popularnym systemem z wieloma funkcjonalnościami e-commerce w standardzie (w wielu przypadkach są wystarczające do działania). A dodatkowo płatne wtyczki sprawiają, że możliwości sklepu w tym systemie są praktycznie nieograniczone. Trzeba się jednak liczyć z tym, że bardziej rozbudowane moduły mogą kosztować kilkaset euro.
Ten darmowy CMS dobrze sobie radzi z wieloma wersjami językowymi i walutami, a także z setkami produktów (oraz z ich wariantami). Oznacza to, że jest “przyszłościowy” i nie zacznie się wieszać po dodaniu 20 tys. produktów.
|Czy PrestaShop to rozwiązanie dla twojego sklepu internetowego? Potencjalne problemy
PrestaShop jest systemem open source, co oznacza, że aby zapewnić danym bezpieczeństwo, trzeba go na bieżąco aktualizować. A nie jest to tak proste jak np. w WordPressie. Niezbędna jest instalacja modułu do aktualizacji i migracja danych.
Drugą sprawą są same wtyczki. Jest ich sporo i wiele jest darmowych. Ale jeśli zamarzy ci się coś ekstra, to płatne moduły mogą kosztować od kilkudziesięciu do kilkaset euro. Są zwykle droższe niż wtyczki WordPressowe.
|Migracja danych do PrestaShop, czyli co trzeba przenieść
Musisz pamiętać, że jeśli chcesz migrować wszystko samodzielnie, to bez przygotowania technicznego mogą ci umknąć ważne dane czy pliki. Samo przeniesienie sklepu na Prestę może wykonać za ciebie agencja interaktywna. Jest to szczególnie zalecane, jeśli twój sklep jest duży, ma wiele funkcji i były one zmieniane. Dzięki temu, że system jest open source’owy, programiści mogą dostosować wtyczki Presty tak, że będą działały tak, jak sobie tego życzysz.
Bazy danych i backupy
Musisz pamiętać, że przeniesienia wymagają poniższe dane:
- produkty (w tym: numer ID, nazwa, kategoria, status, opis, warianty, powiązania między produktami, metadane, zdjęcia),
- zamówienia (numer ID, status, cena, płatność),
- użytkownicy (imię i nazwisko, e-mail, hasło),
- dane lokalizacyjne (języki, waluty).
Najlepiej przed przenosinami sklepu zrób backup danych.
Wtyczki, rozszerzenia, funkcjonalności
Jeśli chcesz przenieść sklep mniej więcej 1:1 jeśli chodzi o funkcjonalności, sprawdź, czy w systemie docelowym są interesujące cię funkcje. Na PrestaShop są np. moduły do:
- płatności PayPal (darmowy),
- płatności Blue Media (darmowy),
- Facebooka (darmowy),
- Google Ads (darmowy),
- kampanii e-mailowych i SMS-owych (darmowy SendinBlue),
- newslettera (darmowy Mailchimp),
- czata na żywo (darmowy Smartsupp free live chat),
- integracji ze sklepem na Amazonie, Etsy, eBayu (bezpłatny w okrojonej wersji magnalister).
|Migracja sklepu i odświeżanie designu. O czym pamiętać?
Jeśli planujesz przy okazji przeniesienia sklepu internetowego także odświeżenie jego wyglądu, poprawienie UX (user experience) czy dodanie nowych funkcjonalności – wcześniej poinformuj o tym twoich użytkowników. Możesz do tego wykorzystać mailing i fanpage’a na Facebooku.
Pamiętaj, że nawet najlepsze zmiany mogą być przez klientów różnie odebrane i przygotuj się na ewentualną krytykę. Nie zmieniaj rzeczy, które działają – postaraj się znaleźć wtyczki odpowiadające dotychczasowym funkcjonalnościom. Usuń te, z których użytkownicy nie korzystali (np. przestarzałe wtyczki do Naszej Klasy czy Google+).
|Jak przenieść sklep internetowy i się nie zasapać?
Istnieją również specjalne wtyczki w oficjalnym sklepie PrestaShop pozwalające na automatyczną migrację danych bez specjalnego przygotowania programistycznego. Uniwersalnym modułem służącym do migracji do PrestaShop jest Cart2Cart. Obejmuje przeniesienie danych m.in. z WooCommerce, BigCommerce, Magento, osCommerce, Zen Cart, Shopify. Płaci się za sam transfer sklepu, w zależności od ilości danych – produktów, klientów, transakcji – cena zaczyna się od 69 dolarów. Najpierw możesz za darmo ściągnąć demo. Może się jednak okazać, że bezpłatna wtyczka “nie udźwignie” przeniesienia sklepu, jeśli jest bardzo rozbudowany lub przechodził “po drodze” wiele zmian.
Istnieją także płatne moduły do migracji sklepu, m.in.:
- Magento to PrestaShop Migration Tool,
- BigCommerce to PrestaShop Migration Tool,
- Shopify to PrestaShop Migration Tool,
- Migrate Magento to Prestashop,
- OpenCart to PrestaShop Migration Tool,
- osCommerce to PrestaShop Migration Tool,
Ceny powyższych wtyczek wahają się od 144 do 209 euro, niezależnie od liczby plików do migracji. Nadal jednak jest to przenoszenie za pomocą wtyczki, a nie specjalisty, który jest w stanie zareagować, gdy coś pójdzie nie tak. Jeśli obawiasz się, czy na pewno sobie poradzisz, lub gdy masz bardzo rozbudowany sklep – lepszym rozwiązaniem będzie wynajęcie agencji interaktywnej.
|Aktualizacja do najnowszej wersji PrestaShop 1.7
Migracja jest konieczna w przypadku starszych wersji sklepu na PrestaShop. Można wybrać do tego wtyczkę płatną lub darmową (darmowa nazywa się 1-Click Upgrade). W przypadku aktualizacji, backup również możesz zrobić za pomocą wtyczki, np. Smart Backup.
|Dobry termin migracji sklepu, czyli jak nie rozwścieczyć klienta
Migracja sklepu na PrestaShop czy każdą inną platformę powinna być zaplanowana na taki termin, w którym klientów jest jak najmniej. Nie rób tego w czasie przedświątecznej gorączki zakupów! Możesz wybrać np. wakacje (chyba że sprzedajesz dmuchane baseniki – wtedy zimowe miesiące będą idealne).
Dobrą praktyką jest planowanie przenoszenia sklepów internetowych na początek tygodnia. Jakiekolwiek zmiany w czwartek czy w piątek mogą oznaczać problemy. A to dlatego, że w przypadku ewentualnych błędów ani programiści, ani obsługa sklepu nie zareagują od razu w weekend.
Oprócz daty, weź pod uwagę także godzinę. Wczesnym rankiem, kiedy ruchu w zasadzie nie ma, nie będzie ryzyka, że klientowi wyskoczy strona z błędem.
Omów z nami swój pomysł
|WooCommerce czy PrestaShop? Darmowe systemy CMS do sklepu internetowego
WooCommerce to wtyczka do open source’owego systemu WordPress. Jeśli masz wykupiony hosting dla swojego sklepu, WordPress (i wiele wtyczek, w tym sam WooCommerce), jest darmowy. Również posiada motywy graficzne do wyboru – zarówno darmowe, jak płatne. Mamy więc remis jeśli chodzi o koszty założenia sklepu. Jeśli masz już hosting – to zarówno PrestaShop, jak i WooCommerce są darmowe.
Przewaga PrestaShop nad WooCommerce
PrestaShop to CMS poświęcony e-commerce, ma więc więcej funkcjonalności, które przydają się w sklepie internetowym. Są to także funkcje “domyślne”, których nie trzeba dodatkowo instalować. W przypadku WordPressa, WooCommerce jest jedną z dostępnych wtyczek.
Przykładowo, funkcja fakturowania jest w PrestaShop w standardzie. W WordPressie trzeba ją zainstalować jako dodatkową wtyczkę (jest darmowa). Innym przykładem jest zarządzanie magazynem – dostępne w bardziej rozbudowanej wersji w PrestaShop. PrestaShop ma także domyślną możliwość ustawienia kilku języków i walut. Jest to dobre rozwiązanie dla osób, które chcą działać za granicą.
Wszystkie sklepowe funkcje PrestaShop są pod ręką na jednej stronie w menu. W przypadku WooCommerce, trzeba poklikać głębiej. Może to mieć przełożenie na wygodę obsługi.
Jeśli chcesz się skupić na sprzedaży i potrzebujesz konkretnych narzędzi wspierających prowadzenie sklepu – to PrestaShop najprawdopodobniej będzie miał wszystko, czego potrzebujesz. I to być może bez instalowania dodatkowych wtyczek. Warunkiem jest prawidłowe przeniesienie wszystkich danych.
Kiedy wybrać WooCommerce zamiast PrestaShop?
Kiedy do sklepu internetowego lepszy będzie WooCommerce niż PrestaShop? Wtedy, gdy planujesz intensywnie prowadzić sklepowego bloga (w końcu po to powstał WordPress), lub jeśli korzystałeś/aś z WordPressa i dobrze się czujesz w znajomym panelu. Jest też dobry do sprzedaży niewielkiej liczby produktów.
W obu przypadkach system jest open source’owy, co oznacza, że na większość problemów rozwiązania znajdziesz na ogólnodostępnych forach. Ze względu na większą liczbę użytkowników, przewagę ma jednak WordPress.
|Inne systemy e-commerce dla twojego sklepu internetowego
Czy PrestaShop to rozwiązanie dla ciebie? Zobacz, co jeszcze masz do wyboru.
Sklep internetowy w abonamencie, czyli SaaS
SaaS, czyli software as a service (“oprogramowanie jako usługa”), to system abonamentowy. Pozwala na prowadzenie sklepu internetowego bez wykupowania hostingu i inwestowania na początku działalności. Wystarczy co miesiąc płacić abonament. Ale uwaga! Oficjalnie nie będziesz właścicielem swojego sklepu tylko jego administratorem.
Przykładowe systemy SaaS: Shoplo, Sky-Shop, Shopify, Shoper.
Magento czy PrestaShop?
Magento to bardziej rozbudowany CMS, również dostępny w wersji darmowej. Jednak aby dobrze działał, wymaga mocnego, dedykowanego serwera. Magento jest polecany dla większych sklepów, które mają odpowiedni hosting i wiele produktów. To rozwiązanie jest droższe.
A może przenieść sklep internetowy na dedykowaną platformę?
Zaletą zamówienia sklepu w agencji interaktywnej jest na pewno jego idealne dopasowanie do twoich potrzeb. Ale “postawienie” wymarzonego sklepu zajmie więcej czasu – programista musi napisać kod, designer zaprojektować układ, a grafik przygotować pliki graficzne. Z drugiej strony, taki sklep będzie się wyróżniał na tle stron www bazujących na gotowych szablonach. Będzie działał dokładnie tak, jak tego oczekujesz. Jeszcze innym rozwiązaniem jest wynajęcie agencji interaktywnej do dostosowania sklepu na PrestaShop.
Sklep online można stworzyć w wielu miejscach w internecie. Nie zakładaj, że wybierzesz jeden i będziesz z niego korzystać “do grobowej deski”. Zmieniają się potrzeby, użytkownicy, wymagania pozycjonowania pod Google czy twój gust. Trzymaj rękę na pulsie.
Porozmawiajmy o Twoim pomyśle