Jak założyć sklep internetowy?

Jak założyć sklep internetowy? – krok po kroku

Rynek e-commerce ciągle się rozrasta oraz rośnie popyt na robienie zakupów bez wychodzenia z domu z dostawą w ciągu 24 h. Dlatego też powstaje coraz więcej sklepów internetowych – z odzieżą, elektroniką, produktami cyfrowymi, kosmetykami, wyposażeniem domu, ze sprzętem sportowym, książkami czy nawet z artykułami spożywczymi.

Teraz czas na Twój własny sklep internetowy. Jak założyć sklep online, kiedy nie znasz się na programowaniu? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w dalszej części tego artykułu.

Spis Treści

|Dlaczego warto założyć sklep internetowy?

Niższe koszty stałe

Coraz więcej osób, które otwierają działalność gospodarczą, decydują się założyć sklep internetowy, zamiast tradycyjnego, stacjonarnego. Powodem są nie tylko zmieniające się trendy, ale też możliwość zaoszczędzenia pieniędzy.

W końcu stacjonarny sklep wymaga zakupu czy dzierżawy lokalu, remontu, a często też większej liczby pracowników.

Z kolei w sklepie internetowym wystarczy, że zainwestujesz pieniądze w hosting, domenę, szablon czy w dodatkowe rozszerzenia bądź moduły. Do tego jednorazowym kosztem będzie też opcja założenia sklepu internetowego przez agencję interaktywną.

Ponadto własny sklep internetowy możesz prowadzić nawet w domu, a produkty gromadzić w gabinecie, garażu czy w piwnicy, jeśli nie chcesz inwestować pieniądze od razu w magazyn. Inną popularną opcją stają się sklepy dropshippingowe.

Większy zasięg = większe zyski

Już teraz możesz docierać nie tylko do klientów lokalnych, ale także do osób z całej Polski czy nawet spoza granic naszego kraju. Własny sklep internetowy sprawia, że maksymalnie zwiększasz swój zasięg, a to z kolei przekłada się na wzrost wyników sprzedaży. Dla każdego sprzedawcy to jeden z najważniejszych powodów, dlaczego opłaca się prowadzenie własnego sklepu internetowego.

Możliwość automatyzacji sklepu internetowego

Dzięki rozwojowi technologii możesz dziś skorzystać z wielu różnych modułów czy wtyczek, które znacząco ułatwiają Ci prowadzenie Twojego sklepu internetowego.

Najważniejsze jest najpierw zainstalowanie tych rozszerzeń, a później ich prawidłowe skonfigurowanie.

W Twoim sklepie internetowym powinny pojawić się moduły, które sprawiają, że klient może złożyć zamówienie w dowolnej chwili – w ciągu dnia czy też w nocy. Następnie będzie on mógł błyskawicznie je opłacić, zostanie automatycznie zaktualizowany stan magazynu, a klient otrzyma wiadomość na e-maila, potwierdzającą złożenie zamówienia. Wiele narzędzi natychmiast wygeneruje fakturę zakup czy etykietę wysyłki i zamówi kuriera.

Im więcej mechanizmów automatyzacji znajdzie się w Twoim sklepie internetowym, tym prowadzenie sklepu stanie się łatwiejsze.

Zapewnisz klientom więcej opcji zapłaty

Klienci wolą wybierać sklep online także dlatego, że zyskują o wiele więcej form zapłaty za zamówienie. Z jednej strony mogą kupować smartfonem, kartą czy BLIK-iem lub też zdecydować się na zapłacenie za 30 dni. Częstą opcją jest również kupowanie na raty. Kiedy zaoferujesz klientowi różne opcje, to zwiększysz szansę na to, że ostatecznie dokona zakupu, co przecież jest Twoim głównym celem.

Wiele możliwości promocji sklepu internetowego

Kiedy dowiesz się, jak założyć sklep internetowy, powinieneś też poświęcić trochę czasu na poznanie najskuteczniejszych sposobów na jego promocję. Masz niemal nieograniczone możliwości – od pozycjonowania, Google Ads, po promocję w mediach społecznościowych czy E-mail Marketing.

Kluczowe jest to, abyś odkrył, w jaki sposób można najskuteczniej dotrzeć do grupy docelowej, czyli do osób, do których kierujesz swoją ofertę. Możesz postawić na metodę prób i błędów lub też zdecydować się na skorzystanie z pomocy specjalistów. Jeśli nie masz doświadczenia, to ta druga opcje bardziej Ci się opłaca, gdyż pozwoli szybciej zacząć zyskiwać pierwsze korzyści.

Mniejsze ryzyko

Skoro koszty prowadzenia sklepu internetowego są o tyle niższe niż jego stacjonarnego odpowiednika, to jednocześnie można śmiało stwierdzić, że taki biznes wiąże się z mniejszym ryzykiem. Możesz najpierw zacząć sprzedawać na próbę, nawet bez otwierania działalności gospodarczej, korzystając z tzw. nierejestrowanej działalności gospodarczej.

Z czasem, gdy zobaczysz, że produkty cieszą się coraz większą popularnością, to załóż firmę i coraz bardziej rozwijaj swój biznes. Takie rozwiązanie jest znacznie rozsądniejsze i wywołuje mniej stresu u początkujących przedsiębiorców.

Zyskujesz wiele informacji na temat klientów i dostosowujesz ofertę do ich potrzeb

Zakładając sklep internetowy, zyskujesz jeszcze jedną przewagę nad działalnościami stacjonarnymi. Otóż możesz śledzić i analizować, kto najczęściej odwiedza Twoją witrynę. Pomocny jest np. Google Analytics, który pozwala uzyskać takie informacje, jak miejsce, skąd przybył użytkownik, ile czasu spędził w obrębie witryny, które strony produktowe są najczęściej odwiedzane, jakiej płci czy w jakiej grupie wiekowej jest internauta itd.

Dogłębna analiza i wyciągnięcie wniosków może spowodować, że lepiej poznasz swoich potencjalnych klientów. Na podstawie tych danych będziesz w stanie jeszcze trafniej dopasować ofertę do potrzeb kupujących.

Omów z nami swój pomysł

michal-ostrowski-kontakt

Napisz do nas

    |Jak założyć sklep internetowy? – krok po kroku

    Założenie sklepu internetowego jest dziś łatwiejsze, niż Ci się wydaje. Masz dwie opcje – stworzyć go samemu lub też zlecić agencji zaprojektowanie witryny, którą następnie Ty lub Twoi pracownicy będziecie obsługiwać. Zanim podejmiesz decyzję, koniecznie przekonaj się, jak założyć sklep internetowy krok po kroku.

    Zbadaj rynek i wybierz produkty

    Pierwszym krokiem jest oczywiście wybranie, co będziesz sprzedawać w swoim sklepie internetowym. Wybór jest niemal nieograniczony. Dlatego podczas dokonywania wyboru zwróć uwagę na takie kwestie, jak:

    • trudności z dostawą,
    • trendy,
    • koszty zakupu towarów,
    • wysokość marży,
    • ryzyko dużej liczby zwrotów itd.

    Dobrym pomysłem będzie sprzedawanie tego, co doskonale znasz lub też tego, co jest bezpośrednio związane z Twoją pasją.

    Marzeniem każdego przedsiębiorcy jest znalezienie niszy, która do tego będzie wzbudzać spore zainteresowanie, jednak nie jest to takie proste.

    Raczej unikaj sprzedaży produktów sezonowych, chyba że jesteś w stanie zarobić przez kilka miesięcy wystarczającą kwotę, która starczy Ci na cały rok.

    UWAGA! Wyszukiwarka Google może być bardzo przydatna, np. gdy zainstalujesz rozszerzenie do przeglądarki Chrome – Keyword Surfer. Dzięki niemu dowiesz się, ile osób poszukuje w sieci produktów, które chcesz sprzedawać w swoim sklepie internetowym.

    Wybierz platformę e-commerce

    Skoro wiesz, już co będziesz sprzedawać i nawiązałeś kontakt z hurtowniami itp., to możesz teraz przejść do spraw bardziej technicznych. Pierwszą ważną decyzją jest wybranie platformy e-commerce.

    Podczas dokonywania wyboru kieruj się – miesięcznymi opłatami, wsparciem technicznym, swoim poziomem wiedzy na temat programowania bądź kodowania czy możliwością wdrożenia w przyszłości nowych funkcji.

    Wygodne rozwiązanie – SaaS

    Sporą popularnością cieszą się platformy e-commerce zwane SaaS, oto ich zalety:

    • intuicyjne zakładanie sklepu internetowego,
    • gotowe szablony w wersjach darmowych lub bardziej zaawansowane, ale płatne,
    • możliwość korzystania z setek rozszerzeń – płatnych i darmowych,
    • spora automatyzacja pracy,
    • możliwość zarządzania stanem magazynu czy szybkie wystawianie faktur, dzięki wtyczkom i modułom,
    • wsparcie techniczne, dzięki czemu w razie awarii szybko uzyskasz pomoc
    • możliwość stworzenia sklepu internetowego, a później zarządzania nim nawet bez wiedzy na temat programowania.

    Musisz jednak zdawać sobie sprawę z tego, że takie rozwiązanie wymaga zazwyczaj dokonywania comiesięcznych opłat w ramach abonamentu za Twój sklep internetowy.

    Wśród najpopularniejszych platform e-commerce można wyróżnić — Shopper, Shoplo, RedCart, IdoSell. Porównaj ich oferty, aby wybrać najbardziej opłacalną opcję.

    Open source dla wymagających i szukających oszczędności

    Kiedy zamierzasz stworzyć duży sklep internetowy, to dobrym rozwiązaniem może być też Open Source. To darmowe oprogramowanie, które wymaga wykupienia własnego hostingu i domeny.

    Jednak to jedyna opłata, którą ponosisz. Założenie sklepu internetowego opartego na open source wymaga więcej wiedzy i doświadczenia. Zawsze możesz jednak zdecydować się na jednorazową inwestycję i zlecić wykonanie go agencji interaktywnej.

    Wśród najpopularniejszych systemów open source można wymienić WordPress z wtyczką Woocommerce, Magento i Prestashop.

    Projektowanie sklepu internetowego

    Gdy CMS wybrany, domena i hosting wykupione jeśli są potrzebne, certyfikat SSL zainstalowany, więc czas wziąć się za zmienianie wyglądu witryny.

    Layout wpływa na to, jak sklep będzie oceniany przez klientów, dlatego musisz sprawić, aby był:

    • związany z branżą, w jakiej działasz,
    • zgodny z wymaganiami współczesnych użytkowników – minimalizm jest w cenie,
    • spójny z wizerunkiem Twojej firmy czy marki,
    • wyróżniający się, zapadający w pamięć.

    Wygląd sklepu internetowego może wręcz przesądzić o Twoim sukcesie czy wynikach sprzedaży, więc nie oszczędzaj na tym aspekcie.

    Płatności i formy dostawy

    Niezbędne staje się także umożliwienie kupującym dokonywania płatności internetowej przy wykorzystaniu – BLIK-a, szybkiego przelewu, płatności kartą czy zwykłego przelewu lub za pobraniem. Dzięki temu każdy będzie mógł wybrać sobie sposób, który najbardziej mu odpowiada.

    Coraz popularniejsze jest także oferowanie różnych form płatności odroczonej o 30 dni czy płatność w ratach. Im więcej możliwości, tym zwiększasz szansę na to, że klient dokona zakupu, a przy tym też zminimalizujesz ryzyko porzuconych koszyków.

    Bardzo ważne jest także wybranie różnych form dostawy. Wśród opcji, które uznawane są dziś za absolutny standard, można wyróżnić przede wszystkim:

    • przesyłki kurierskie,
    • paczkomaty Inpost,
    • przesyłki za pośrednictwem Poczty Polskiej,
    • punkty odbioru np. Paczka Orlen.

    Dobrym rozwiązaniem jest oferowanie darmowej przesyłki, gdy wartość zamówienia przekroczy jakąś kwotę, np. 150 zł. Nie da się ukryć, że kupujący nie lubią płacić za dostawę więcej niż 10 zł.

    Zadbaj o promocję sklepu internetowego

    Prowadzenie sklepu internetowego to już za mało. Przez dużą konkurencję musisz poświęcić czas, energię i często pieniądze także na marketing internetowy.

    Podstawą jest oczywiście pozycjonowanie w wyszukiwarce internetowej. Większość kupujących, kiedy poszukuje jakichś produktów, najpierw wpisuje ich nazwy w Google, a dopiero stamtąd zostają oni przekierowani do konkretnych sklepów internetowych.

    Twoim zadaniem jest zatem zadbanie o to, żeby Twój sklep i poszczególne produkty, które oferujesz, znalazły się na pierwszej podstronie, a najlepiej w TOP 3 na liście wyszukiwań Google. W tym celu musisz zadbać o porządną optymalizację sklepu internetowego, np. napisanie meta tagów, popracowanie nad prędkością ładowania się witryny oraz tym, aby produkty miały unikalne opisy produktów z frazami kluczowymi.

    Sklep internetowy może mieć też bloga firmowego, który będzie poradnikiem i przyciągnie użytkowników z wyszukiwarki Google.

    Oczywiście pozycjonowanie to nie jedyna forma promocji e-sklepu. Prowadząc sklep internetowy, warto zainwestować w stworzenie kampanii Google Ads i Google Merchant Center, E-mail Marketing, a także w promocję w Social Mediach, np. na Facebooku.

    Prowadzenie sklepu internetowego zgodnie z prawem

    Nie możesz zapomnieć także o tym, żeby Twój sklep działał zgodnie z polskim prawem. Dlatego też najlepiej skontaktuj się z prawnikiem czy doradcą prawnym, który stworzy dla Ciebie:

    Do tego niezbędne jest poinformowanie użytkowników, że wykorzystujesz pliki cookies, np. do uzyskiwania informacji na temat kupujących. Musisz dać im wybór, czy chcą się na to zgodzić, czy też opuszczają witrynę. Oprócz tego ważne jest spełnienie wymogów związanych z RODO, gdyż w trakcie dokonywania zakupów klienci będą pozostawiali Ci dane wrażliwe, takie jak imię, nazwisko czy adres zamieszkania.

    Zintegruj swój sklep internetowy z aplikacjami

    Nie zapomnij także o tym, żeby dokonać integracji sklepu nie tylko z systemami płatności czy dostawy, ale też z programem do księgowości czy z magazynem.

    Dobrym pomysłem będzie też rozszerzenie zasięgu o popularne platformy sprzedażowe, takie jak Allegro czy nawet Amazon.

    Powszechne jest również integrowanie e-sklepu z portalami społecznościowymi oraz z Messengerem, co ma umożliwić szybki udzielenie odpowiedzi na temat jakiegoś produktu bądź procesu zakupowego.

    |Jaki sklep internetowy ma największe szanse na sukces?

    Czy jest jakiś przepis na sklep internetowy, który odniesie sukces? Trudno powiedzieć, gdyż zawsze najważniejsze będą produkty, które oferujesz. Jeśli jest duży popyt na nie, a Twoja cena jest na tyle konkurencyjna, to zapewne liczba zainteresowanych osób już od samego początku może być spora.

    Oto kilka wskazówek, które pozwolą Ci na założenie sklepu internetowego, który będzie przyciągać klientów:

    • responsywna witryna – dziś coraz więcej osób robi zakupy przy pomocy urządzeń mobilnych, np. tabletów czy smartfonów, dlatego też musisz zadbać o to, żeby Twój sklep internetowy był w pełni responsywny i umożliwiał robienie zakupów na każdym urządzeniu;
    • prosty formularz składania zamówienia – daj możliwość robienia zakupów bez rejestrowania się i zmniejsz do minimum liczbę rzeczy, które trzeba zrobić, żeby założyć zamówienie, dzięki temu także zminimalizujesz ryzyko porzucenia koszyka;
    • zainwestuj w pozycjonowanie – działania SEO to już podstawa w branży e-commerce, dlatego wybierz słowa kluczowe, zoptymalizuj witrynę internetową i zadbaj o link building, a najlepiej powierz pozycjonowanie w wyszukiwarce Google doświadczonej agencji SEO;
    • zadbaj o komfort użytkowników – o sukcesie Twojego e-sklepu może świadczyć także to, czy witryna została odpowiednio uporządkowana, a jej przeglądanie jest intuicyjne, zastosowano linkowanie wewnętrzne i znajdywanie poszukiwanych produktów zajmuje jak najmniej czasu;
    • bogata oferta – klienci lubią mieć wybór i na raz kupować większą liczbę produktów, aby zaoszczędzić na kosztach dostawy, jeśli nie chcesz od razu inwestować dużych kwot w zakup produktów, to dobrym rozwiązaniem stanie się dropshipping, dodatkowo wiele platform e-commerce umożliwia bardzo łatwą integrację ze zdalnymi hurtowniami.

    |Zakładanie sklepu internetowego – podsumowanie

    Robienie zakupów przez Internet staje się coraz popularniejsze. Dlatego już teraz możesz otworzyć sklep internetowy. Zastanów się, co chcesz sprzedawać, jaką platformę sprzedażową wolisz wybrać, jak ma nazywać się Twój sklep i zacznij wdrażać najważniejsze funkcjonalności oraz planować strategię marketingową.

    Teraz już wiesz, jak założyć sklep internetowy, więc podjęcie decyzji będzie bardziej świadome. Spróbuj własnych sił lub już teraz skorzystaj z pomocy naszych specjalistów.

    Porozmawiajmy o Twoim pomyśle

    Napisz do nas

      Powiązane wpisy

      Masz pytanie zadzwoń lub napisz do nas

      Skontaktuj się z nami