Jak napisać regulamin do sklepu internetowego krok po kroku

Jak napisać regulamin sklepu internetowego?

Regulamin sklepu internetowego to niezbędny element każdego szanującego się biznesu e-commerce. Co powinno się znaleźć w regulaminie sklepu internetowego? Czy warto go pisać samodzielnie? Co to jest lista klauzul niedozwolonych? Czy coś grozi za niedopilnowanie regulaminu sklepu internetowego?

Jeśli przedsiębiorca nie zamówi lub nie napisze regulaminu, może dostać od Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) karę w wysokości nawet do 10 proc. obrotu firmy z poprzedniego roku. Grzywnę otrzymuje się także m.in. za brak ważnych informacji w regulaminie lub zamieszczenie w nim tzw. “klauzul niedozwolonych”.

Spis Treści

|Jak napisać regulamin sklepu internetowego?

Regulamin tworzy się na podstawie kilku ustaw, a przede wszystkim:

  • ustawy o prawach konsumenta,
  • ustawy o ochronie praw konkurencji i konsumentów,
  • ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

Dobrze jest chociaż pobieżnie zapoznać się z tymi aktami prawnymi. Są dostępne online.

Tworzenie sklepu internetowego to dobry moment na spisanie jego regulaminu. Masz wtedy “na świeżo” wszystkie funkcjonalności, bo właśnie przegadałeś je kilkanaście razy z programistą i grafikiem. Poza tym, bez regulaminu sklep internetowy nie może zacząć działać.

Kolejnym ważnym punktem zanim zasiądziesz do pisania regulaminu jest ustalenie zasad, jakie mają obowiązywać w twoim sklepie. Musisz określić, jakie masz prawa i obowiązki wobec klientów, a oni wobec ciebie.

Ale uwaga! Musisz pilnować, aby nie umieścić w regulaminie tzw. klauzul niedozwolonych. Są to zasady, którymi należy się kierować, aby rażąco nie naruszyć praw konsumentów (o rejestrze klauzul niedozwolonych poniżej).

|Co musi zawierać regulamin sklepu internetowego punkt po punkcie

Każdy regulamin sklepu internetowego ma podobny schemat. Dzieli się na punkty:

  1. Postanowienia ogólne.
  2. Definicje.
  3. Opis usług świadczonych drogą elektroniczną.
  4. Opis produktów.
  5. Zasady korzystania ze sklepu internetowego.
  6. Zasady odstąpienia od umowy.
  7. Metody płatności.
  8. Rodzaje i koszty dostawy.
  9. Polityka zwrotów i reklamacji.
  10. Postanowienia końcowe.

Postanowienia ogólne w regulaminie

Regulamin sklepu internetowego musi zawierać podstawowe postanowienia, czyli:

  • co określa regulamin (np. zasady działania sklepu i udostępniania usług drogą elektroniczną),
  • wymagania techniczne niezbędne do tego, by korzystać ze sklepu internetowego (minimalne wymagania sprzętowe, prawidłowo działający internet, odpowiednie wtyczki i skrypty, wersja przeglądarki internetowej).

Definicje, które uproszczą pisanie regulaminu

W tym punkcie regulaminy trzeba zwięźle zdefiniować, co w regulaminie oznaczają słowa takie jak:

  • właściciel sklepu (tutaj podaj dane firmy: nazwę, adres, NIP, REGON),
  • sklep,
  • usługa,
  • towar,
  • zamówienie,
  • klient,
  • konto klienta.

Pamiętaj, aby w treści regulaminu korzystać zawsze z tych samych terminów podanych na początku. Pozwoli ci to uniknąć nieporozumień.

Opis usług świadczonych drogą elektroniczną

Tutaj dokładnie opisz wszystkie funkcje dostępne w twoim sklepie internetowym:

  • możliwość przeglądania treści zawartych na stronie,
  • rejestrację i logowanie,
  • możliwość dodawania komentarzy,
  • możliwość dodawania opinii o produktach,
  • zasady wysyłania newslettera.

Do tego warto dodać zasady, którymi klienci powinni się kierować przy dodawaniu komentarzy czy opinii. Zwykle w regulaminach sklepów internetowych zaznacza się, że wszelkie informacje publikowane na stronie:

  • muszą być zgodne z prawdą,
  • nie mogą naruszać praw osób trzecich,
  • muszą być zgodne z zasadami współżycia społecznego,
  • nie mogą utrudniać korzystania ze strony.

Opis produktów oferowanych w sklepie

Tutaj zwięźle opisz, co oferujesz w swoim sklepie. Nie wdawaj się w szczegóły, raczej opisz wszystko jednym zdaniem, np. produkty robione ręcznie z drewna.

Zasady korzystania ze sklepu internetowego

W tym punkcie regulaminu musisz zawrzeć wszystkie możliwości działań, jakie dajesz użytkownikom i co jest od nich wymagane, aby korzystać z twojej strony, np.:

  • kiedy zakupy w sklepie internetowym są możliwe (np. wyłącznie po rejestracji konta klienta lub bez rejestracji),
  • jak można dokonać zakupów (np. klikając przycisk “Kup” dostępny na podstronach produktów lub mailowo czy telefonicznie),
  • jakie dane są potrzebne, aby sfinalizować transakcję lub/i się zarejestrować (np. imię, nazwisko, adres, telefon),
  • czy można modyfikować zamówienie po jego złożeniu i jak to zrobić.

W tej części regulaminu dobrze jest zawrzeć informację o czasie realizacji zamówienia.

Metody płatności

Regulamin sklepu musi określać, w jaki sposób klient może opłacić zamówienie. Wypunktuj wszystkie metody płatności, np. przelew, BLIK, PayPal, opłata za pobraniem. W przypadku przelewu tradycyjnego podaj numer konta bankowego. Jeśli jakaś metoda wymaga dodatkowej płatności, musisz o tym szczegółowo poinformować potencjalnych klientów.

Rodzaje i koszty dostawy

W tym punkcie regulaminu sklepu musisz zawrzeć informacje o tym, jakie są terminy dostaw i ich koszty (a także czy jest możliwość darmowej wysyłki). Nie zapomnij napisać, czy realizujesz przesyłki zagraniczne i do jakich krajów.

Zasady odstąpienia od umowy

Obecnie konsument ma prawo odstąpić od umowy w przeciągu 14 dni od zakupu. Musi zwrócić towar w czasie kolejnych 14 dni. Ten czas możesz wydłużyć, aby zachęcić klientów do zakupów w twoim sklepie internetowym, ale nie możesz go skrócić!

Polityka zwrotów i reklamacji

W tym punkcie opisz dokładnie, co musi zrobić klient, by zwrócić lub zareklamować towar. Czy informuje o tym e-mailem? Czy wysyła produkt na własny koszt? Na jaki adres? Czy musi zrobić zdjęcie dokumentujące wadę produktu? Czy jest możliwość wymiany produktu? To wszystko musi się znaleźć w tym punkcie regulaminu.

Postanowienia końcowe

Na końcu sklepy internetowe najczęściej podają, do kogo należą prawa do wszystkich zdjęć i opisów dostępnych na stronie. Znajduje się tam też adres sklepu internetowego.

|Lepiej napisać regulamin sklepu internetowego czy go zamówić?

Jest kilka sposobów na stworzenie regulaminu sklepu internetowego. Niektórzy przedsiębiorcy próbują kopiowania treści regulaminu z innych sklepów. Nie jest to jednak legalne ani rozsądne (regulamin obejmuje prawo autorskie). Poza tym, dostosowanie cudzego dokumentu do swojej działalności może zabrać sporo czasu i mimo wszystko nie dać satysfakcjonującego rezultatu. Nie ma też pewności, czy cudzy regulamin sklepu internetowego jest dostosowany do obecnych przepisów.

Nieco lepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z gotowych schematów dostępnych w internecie. Wzór regulaminu zwykle jest darmowy i dostosowany do obecnej sytuacji prawnej. Niestety, nie masz pewności, jak długo pozostanie zgodny z obowiązującymi przepisami. Nie będzie też dostosowany do specyfiki twojej działalności. O to musisz zadbać sam/a – samodzielnie opisując funkcjonalności sklepu, produkty itp., śledząc zmiany w prawie związanym z e-commerce i regularnie sprawdzając listę klauzul niedozwolonych UOKiK.

W przypadku braku czasu, regulamin sklepu internetowego zawsze można zamówić w kancelarii prawnej, najlepiej specjalizującej się w prawie w internecie. Dobre agencje interaktywne mają w swojej ofercie pisanie odpowiednich dokumentów. I można to zrobić już w trakcie tworzenia sklepu.

Zamówienie regulaminu sklepu internetowego w doświadczonej kancelarii prawnej to najszybsze i najprostsze rozwiązanie. Można też być spokojnym o to, czy dokument jest dostosowany do wszelkich wymogów prawnych.

Omów z nami swój pomysł

michal-ostrowski-kontakt

Napisz do nas

    |Gdzie powinien być umieszczony regulamin e-sklepu?

    Klient musi mieć możliwość bezproblemowego zapoznania się z regulaminem sklepu internetowego – link do niego powinien się znaleźć w widocznym miejscu. Oprócz tego, aby mieć pewność, że konsument zna zasady zawieranej umowy (sprzedaży towaru lub usługi), przed finalizacją zamówienia trzeba umieścić link do regulaminu.

    |Rejestr klauzul niedozwolonych. Nie zapominaj o prawach konsumenta!

    Rejestr klauzul niedozwolonych to lista takich postanowień, które rażąco naruszają interesy konsumentów i nie powinny znaleźć się w żadnym regulaminie sklepu ani umowie. Niestety, wciąż zdarzają się takie zapisy, które np.:

    • uniemożliwiają zwrot towaru jeśli opakowanie jest naruszone,
    • skracają czas na zwrot czy reklamację towaru,
    • umożliwiają przedsiębiorcy zwrócenie tylko części kwoty, którą zapłacił klient za zwracany towar,
    • pozwalają na zmianę regulaminu sklepu bez uprzedzenia.

    Wszystkie powyższe zapisy są niezgodne z prawem i zamieszczenie ich w regulaminie e-sklepu może skutkować karą grzywny. Oprócz tego, regulamin sklepu internetowego, który zawiera takie zapisy, jest niewiążący.

    |Co oprócz regulaminu sklepu internetowego?

    Oprócz regulaminu, w każdym sklepie online i na każdej stronie internetowej musi być polityka prywatności. W odróżnieniu od regulaminu, musisz ją udostępnić każdej osobie korzystającej ze strony już na samym początku. Stąd obecne na stronach od dłuższego czasu wyskakujące okienka, w których trzeba zaakceptować wykorzystanie plików cookies i politykę prywatności.

    Chodzi o to, by każdy użytkownik jeszcze przed rozpoczęciem korzystania ze strony mógł się zapoznać z informacjami na temat swoich danych i plików cookies, z tym, na jakiej podstawie prawnej będą wykorzystywane, do czego będą wykorzystywane i jak długo przechowywane.

    Zarówno regulamin sklepu internetowego, jak i polityka cookies są obowiązkowe w każdym e-biznesie zajmującym się sprzedażą.

    |Kto jeszcze musi stworzyć regulamin strony internetowej?

    Tak naprawdę każdy przedsiębiorca posiadający stronę internetową powinien pomyśleć o regulaminie. Nawet jeśli prowadzący e-biznes udostępnia tylko możliwość komentowania czy wystawiania opinii, a nawet wyszukiwania – powinien mieć regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną.

    Jeśli strona internetowa – najprostsza wizytówka firmy – jest całkowicie statyczna i nie posiada żadnych funkcjonalności dla użytkowników, to regulamin nie jest wymagany. Jednak dużo bardziej profesjonalnie wygląda z regulaminem, w którym można znaleźć oficjalne dane firmy, czy prawa i obowiązki przedsiębiorcy wobec użytkowników strony oraz politykę prywatności.

    Stworzenie takiego dokumentu opłaca się nawet tylko ze względu na wizerunek firmy.

    Porozmawiajmy o Twoim pomyśle

    Napisz do nas

      Powiązane wpisy

      Masz pytanie zadzwoń lub napisz do nas

      Skontaktuj się z nami