Jak skrócić czas ładowania strony internetowej? 6 sprawdzonych wskazówek

Jak skrócić czas ładowania strony internetowej? 6 sprawdzonych wskazówek

Podczas wyszukiwania informacji w sieci, pewnie wielokrotnie zdarzyło Ci się trafić na strony, które nie chcą się załadować. Dlaczego czas ładowania strony internetowej jest tak istotnym czynnikiem w działaniach SEO? I jakie są skuteczne sposoby na szybsze ładowanie witryny? W tym artykule dowiesz się, jak skutecznie przyspieszyć działanie www.

jak skrócić czas ładowania strony
Wyobraź sobie, że trafiłeś na reklamę sklepu internetowego, który zainteresował Cię swoją szeroką i dopasowaną do Twoich preferencji ofertą. Wielkimi krokami zbliżają się urodziny członka rodziny, więc tym bardziej jesteś skłonny zajrzeć na promowany e-sklep. Otwierasz nową kartę, wpisujesz adres, zatwierdzasz enterem, a potem czekasz sekundę, dwie, trzy… Przyznasz chyba, że trwa to trochę za długo? Czy po piętnastej sekundzie wciąż będziesz cierpliwie czekać, aż witryna prawidłowo się załaduje, czy jednak wybierzesz sklep konkurencji?

Czym jest prędkość ładowania witryny?

Czas ładowania strony www liczymy od momentu kliknięcia w odnośnik lub wpisania adresu URL, do momentu całkowitego załadowania się wszystkich elementów na witrynie.

Czas ma wielkie znaczenie!

Odpowiedni czas ładowania witryny powiązany jest z kilkoma bardzo ważnymi elementami, m.in. z konwersją, której wysokie współczynniki generują dla nas zyski. W tym wypadku ważne jest, aby użytkownik pozostał na stronie jak najdłużej, ponieważ zwiększa się szansa na dokonanie przez niego zakupu.
Jak możemy zatem wpłynąć na zwiększenie prędkości ładowania strony? Znajomość kilku prostych trików z pewnością korzystnie wpłynie na kondycję Twojej witryny, jednak wpierw musimy sprawdzić, czy spełnia ona oczekiwania nawet najniecierpliwszych internautów. W tym celu powstało wiele przydatnych narzędzi, które pomogą nam dokonać pomiaru prędkości strony internetowej:

narzędzia do pomiaru prędkości strony

Narzędzia, które przydadzą Ci się do pomiaru prędkości strony internetowej

  • PageSpeed Insights. Google oferuje darmowe narzędzie, za pomocą którego możemy ocenić prędkość działania naszej witryny zarówno dla wersji komputerowych, jak i mobilnych. Wystarczy, że w wyznaczone pole wpiszemy URL strony internetowej, a następnie zatwierdzimy. Po chwili wyświetlą nam się uwagi, dotyczące prędkości ładowania witryny oraz wskazówki, jak możemy poprawić nasz wynik.
  • Test My Site jest drugim, pomocnym narzędziem, dedykowanym dla urządzeń mobilnych. Tak jak poprzednie narzędzie, jest to również propozycja od Google’a. Przy sprawdzaniu prędkości wczytywania interesującej nas witryny, narzędzie daje możliwość porównania wyników konkurencji oraz, po podaniu e-maila, pobrania wygenerowanego raportu.
  • WebPage Test analiza z wykorzystaniem tego narzędzia dostarcza nam takich informacji, jak prędkość działania strony w wersji mobilnej oraz stacjonarnej. Otrzymujemy również wytyczne odnośnie tego, które obszary na analizowanej stronie powinny być lepiej zoptymalizowane.
  • Page Scoring to kolejna propozycja, która pomoże nam sprawdzić, czy analizowana strona działa wystarczająco szybko. Niewątpliwą zaletą tego narzędzia jest jego prostota w obsłudze. Page Scoring działa podobnie, jak powyższe narzędzia, tj. dokonuje analizy wybranych stron internetowych poprzez skanowanie poszczególnych elementów witryny. W kolejnym etapie zostają wyświetlone szczegółowe informacje, których załadowanie nastąpiło podczas odwiedzenia witryny.
  • GTMetrix należy do jednych z najpopularniejszych narzędzi, które chętnie wykorzystywane do przeprowadzania analizy witryny ze względu na swoje zaawansowane opcje testowania www. Jego plusem jest także przejrzysty i intuicyjny interfejs, dzięki czemu korzystanie z GTMetrixa jest naprawdę proste. Wystarczy, że po wpisaniu URL witryny, wciśniemy przycisk „Analyze”, by w dalszej kolejności otrzymać szczegółowe dane na temat swojej witryny oraz prędkości jej działania.
  • DotCom Monitor to jedno z szybszych narzędzi, przeznaczonych do pomiaru prędkości witryn internetowych. Podobnie jak wspomniane wcześniej narzędzia, generuje szczegółowe raporty dotyczące kondycji strony. Warto wspomnieć, że testuje on prędkość stron www z 23 lokalizacji na całym świecie, stąd tez w efekcie końcowym otrzymujemy średnią wartość, jaka odnosi się do szybkości ładowania.

jak poprawić czas ładowania strony

Wskazówki, jak poprawić szybkość strony internetowej:

1. Dobry hosting to podstawa

Pierwszym, a zarazem kluczowym elementem, na który należy zwrócić uwagę, jest hosting. Bardzo duże znaczenie ma tutaj czas odpowiedzi serwera, dlatego w pierwszej kolejności zalecamy szczegółowe zapoznanie się z ofertą dostawcy. Jeśli korzystasz ze współdzielonego serwera, możesz mieć problemy z prędkością działania strony. W takim wypadku konieczna będzie zmiana hostingu na korzystniejszy, szczególnie, jeśli prowadzisz swój e-sklep (akcje promocyjne mogą powodować nagłe skoki ruchów, co ma duże znaczenie w przypadku płynnego działania strony internetowej). Przez słaby hosting, nawet poprawnie zoptymalizowana strona nie będzie działała prawidłowo, dlatego zdecydowanie odradzamy oszczędzanie na tej usłudze. Wielu dostawców oferuje darmowy okres próbny (zwykle trwa on do czternastu dni), podczas którego możemy przetestować zachowanie naszej witryny.

2. Zmniejsz ilość wtyczek

Więcej, nie znaczy lepiej. Jeśli korzystasz z systemów CMS, takich jak np. WordPress, Joomla, Drupal czy PrestaShop, wejdź w panel administratora i przyjrzyj się zainstalowanym wtyczkom. Duża ilość zainstalowanych wtyczek nie zawsze musi spowalniać stronę, jednak część z nich może być źle napisana i zawierać błędy. Istnieje spore prawdopodobieństwo, że wielu z nich już nie używasz, aczkolwiek one wciąż działają i niekorzystnie wpływają na czas ładowania strony internetowej. Zwróć też uwagę na to, czy funkcjonalności poszczególnych wtyczek nie dublują się, co również może obciążyć twoją witrynę.

jak przyspieszyć ładowanie strony

3. Zoptymalizuj zdjęcia

Im lepsza jakość zdjęcia, tym dłużej będzie się ono wczytywało na twojej stronie internetowej. Zbyt duży rozmiar zdjęć ma negatywny wpływ na działanie strony i w znacznym stopniu ją spowalnia. Aby zapobiec wolnemu wczytywaniu się strony, zwróć uwagę na ich wagę. Jeśli zdjęcia przekraczają 1MB, przekonwertuj je do mniejszego rozmiaru. W tym celu możesz wykorzystać darmowe narzędzia, np. TinyJPG, GIMP, Irfanview, Xnview czy też płatne programy graficzne, jak chociażby Photoshop.

Przyjrzyj się formatom zdjęć na Twojej witrynie – wśród najpopularniejszych dominują JPEG oraz PNG. Zanim zdecydujesz się na zapisanie zdjęcia lub grafiki, dowiedz się, który format sprawdzi się najlepiej.

  • JPEG (.jpg; ang. Joint Photographic Experts Group) jest najpopularniejszym formatem grafiki rastrowej, który rozpoznawany jest przez niemalże wszystkie programy graficzne. Kompresja JPEG opiera się na algorytmie stratnym, co oznacza, że podczas zmniejszania rozmiaru obrazu, traci on część danych. Format JPEG wykorzystywany jest do zapisu plików, rejestrujących naturalne obrazy, najczęściej są to właśnie zdjęcia. Zaletą JPEG jest płynne przechodzenie pomiędzy barwami, a także brak gwałtownych załamań krawędzi, dlatego format ten doskonale nadaje się do obrazów i zdjęć, zawierających wiele kolorów.
  • PNG (.png; ang. Portable Network Graphics) to drugi popularny format grafiki rastrowej, który jest bezstratny, czyli jakość naszych obrazów nie ulega pogorszeniu. Format PNG obsługuje obrazy 24-bitowe, a także stopniowaną przezroczystość, dzięki czemu nasze obrazy mogą uzyskać półprzezroczystość i niepostrzępione krawędzie. Niestety, zapisywanie plików w tym formacie wiąże się z tym, iż całkiem sporo ważą. Dlatego radzimy, byś format PNG wykorzystywał do zapisu obrazów zawierających niewiele barw. Format PNG idealnie nada się zatem do banerów reklamowych, log, zrzutów ekranu, dokumentów z pieczątkami czy szkiców.

4. Wykorzystaj kompresję GZIP

Pomocny może okazać się GZIP, umożliwiający nam bezstratną kompresję danych, które przesyłane są z serwera do komputera użytkownika.

5. Minifikacja HTML oraz CSS

Pojęcie minifikacji wiąże się z procesem, polegającym na zmniejszeniu kodu źródłowego, równocześnie zachowując jego wcześniejsze działania. Jest to nic innego, jak jeden z typów odmiany kompresji. Jeśli Twoje umiejętności programistyczne pozwalają Ci na dokonanie zmian w kodzie, taka optymalizacja z pewnością korzystnie wpłynie na wyniki testów szybkości.

6. AMP (Accelerated Mobile Pages)

Społeczeństwo żyje w nieustannym biegu, co w znacznym stopniu sprzyja korzystaniu z urządzeń mobilnych. Dlatego też wszelkie działania optymalizacyjne oraz kampanie marketingowe przeniosły się także i na tego typu urządzenia. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mobilnych użytkowników, Google postanowiło usprawnić funkcjonowanie witryn na przenośne urządzenia, aby przeglądanie treści było szybkie i sprawne. Tym oto sposobem powstała technologia AMP, czyli z języka angielskiego Accelerated Mobile Pages. Technologia ta polega na przesyle danych statystycznych przy zastosowaniu mechanizmów cache, które dostarczane są przez Google. Dzięki temu czas ładowania strony internetowej na urządzeniu mobilnym nie przekracza 1 sekundy, wykorzystywanych jest również znacznie mniej danych internetowych aniżeli w przypadku tradycyjnego sposobu ładowania witryny.

Podsumowanie

Wielu właścicieli swoich stron internetowych bagatelizuje fakt, iż istotną kwestią w pozyskaniu nowego odbiorcy lub klienta jest właśnie… czas. I choć na pierwszy rzut oka szybkie ładowanie witryny nie wydaje się być koniecznością, to wiele obserwacji i badań przeprowadzonych przez zespół Google’a potwierdza, że odbiorcy oczekują wyświetlenia się konkretnych informacji w jak najkrótszym czasie. Internet jest bowiem miejscem, w którym użytkownik od samego początku nastawiony jest na dobrze zoptymalizowane treści. Powinniśmy więc zapewnić internautom doświadczenia, oparte na płynnym działaniu strony www i komforcie, wynikającym z jej użytkowania. Szybko działająca witryna to jeden z kluczowych elementów, wpływających na pozytywny odbiór marki, a także współczynnik konwersji oraz zaufanie naszych klientów.

Masz pytanie zadzwoń lub napisz do nas

Kontakt SOLV agencja interaktywna
KREATOR
Interaktywny kreator zapytania to najlepsza droga
do przygotowania kompleksowej oferty.
Czas wypełniania 1-3 minuty.
BEZPŁATNA WYCENA
PROSTY FORMULARZ
Nie masz za dużo czasu i zależy Tobie na
szybkim kontakcie z naszej strony,
ta droga jest dla Ciebie.
Czas wypełniania do 0,5 min.
BEZPŁATNA WYCENA
SOLV™

kontakt6

FORMULARZ KONTAKTOWY
  • Imię*
    0
  • Adres e-mail*
    1
  • Numer telefonu*
    2
  • Jeżeli nie chcesz podawać numeru telefonu, napisz do nas bezpośrednio na adres mailowy biuro@solv.pl
    3
  • Usługi*
    Strona internetowa
    Sklep internetowy
    Pozcyjonowanie
    Marketing Internetowy
    Google Kampania AdWords SOLV
    Inne
    4
  • Treść wiadomości*Informacje dodatkowe
    5
  • 6
  • Przepiszlitery
    7
  • 8
  • 9