Szybkość ładowania strony – jak poprawić prędkość strony z PageSpeed?

Szybkość ładowania strony – jak poprawić prędkość strony z PageSpeed?

Listen to “Wpływ szybkości (google pagespeed) strony na pozycje w wyszukiwarce google” on Spreaker.
Kiedy Twoja strona ładuje się wolno, zostaje niżej wyświetlana w Google. Z kolei, gdy Twój sklep internetowy ładuje się zbyt długo, to generujesz przez to niższe przychody, na czym cierpi cała Twoja firma. Zatem już teraz widoczne staje się to, jak ważna jest szybkość ładowania strony. Poznaj sprawdzone triki, które pozwolą Ci poprawić prędkość Twojej witryny.

Spis Treści

 

| Jak sprawdzić czas ładowania strony?

Jednym z najczęściej wykorzystywanych sposobów na sprawdzenie czasu ładowania się strony jest wykorzystanie narzędzia Google PageSpeed Insights, o którym będzie mowa w dalszej części tego artykułu.

Oczywiście istnieje jeszcze więcej różnych możliwości tego typu. Jednym z nich jest Google Analytics. W tym przypadku narzędzie udostępnia bardzo ciekawy do analizy raport, znajdujący się w zakładce “Zachowanie”- “Szybkość Witryny”. Uzyskujesz tam możliwość określenia czasu, który ma być poddany analizie. Następnie będziesz w stanie dowiedzieć się, ile wynosi czas ładowania się witryny, ale też każdej pojedynczej podstrony. Trzeba przyznać, że informacje, jakie tutaj zyskasz, są znacznie bardziej ogólne niż w przypadku Google PageSpeed.

 

| Dlaczego prędkość ładowania się strony ma tak duże znaczenie?

Optymalizacja strony wykonywana jest zazwyczaj z dwóch głównych powodów – dla użytkowników i dla robotów Google, którzy zajmują się ustalaniem kolejności wyszukiwań w wyszukiwarce. W przypadku czasu ładowania się strony nie jest inaczej. W pierwszej kolejności powinno zależeć Ci na tym, aby użytkownicy mogli w sposób sprawny i szybki zapoznać się z treścią i z funkcjonalnościami zawartymi na stronie, co ma ich skłonić do złożenia zamówienia, do częstszych odwiedzin czy też do rozpoczęcia współpracy.

Bezpowrotnie minęły czasy, kiedy użytkownik był gotów czekać kilka minut, aż strona w pełni się załaduje. Dziś wymagane jest to, aby witryna uruchomiła się niemal natychmiast, a jeśli do tego nie dochodzi, internauta się niecierpliwi i wyłącza stronę, stawiając następnie na konkurencję. W ten sposób słabnie także wizerunek Twojej marki oraz zmniejsza się sprzedaż.

Google zatem zdaje sobie sprawę z tego, że użytkownicy znacznie bardziej preferują strony www, które działają szybko. Dlatego też chcą dostosować swoją wyszukiwarkę do tych wymagań i wyżej rankują strony, które zwracają uwagę na tę potrzebę.

Szybkość ładowania strony a pozycjonowanie

Obecnie Google uznaje, że szybkość ładowania strony to jeden z czynników, wpływających na pozycje w rankingu Google. Dlatego właśnie tak ważna jest optymalizacja SEO strony i zwrócenie uwagi na to, aby użytkownik po włączeniu witryny nie musiał długo czekać.

Szybkość ładowania strony a kampanie Google Ads

Bardzo istotne staje się także zwrócenie uwagi na czas ładowania się strony w kontekście płatnych kampanii Google Ads. Samo uiszczenie zapłaty czy stworzenie kampanii nie sprawią, że Twoja strona znajdzie się na pierwszym miejscu listy wyszukiwań. Duży wpływ na kolejność witryn ma wiele różnych czynników, takich jak właśnie czas potrzebny do załadowania się witryny. Zatem koniecznie zadbaj o skrócenie go, aby zmniejszyć koszty promocji strony i zwiększyć konwersję.

 

| PageSpeed Insights – krok po kroku

Zanim jednak zajmiesz się optymalizacją szybkości ładowania się Twojej strony, to musisz rozpocząć od przetestowania swojej witryny. W tym celu możesz wspomóc się różnymi narzędziami – płatnymi i darmowymi. Jednak naszym zdaniem zdecydowanie warto zaufać narzędziu stworzonemu przez Google, czyli PageSpeed Insights. Tym bardziej, że jego obsługa jest bardzo intuicyjna i co najważniejsze – to w pełni darmowe narzędzie.
Jak sprawdzić prędkość ładowania się swojej strony przy pomocy PageSpeed:

  1. Włącz Google PageSpeed Insights.
  2. Wklej link do swojej strony w pole tekstowe, a następnie kliknij “Analizuj”.
  3. Odczekaj kilka chwil, aż narzędzie wygeneruje wyniki.
  4. Kiedy wyniki już się pojawią, możesz sprawdzić, jak działa Twoja witryna na komórkach lub też na komputerach
  5. Uzyskasz informacje w skali od 0 do 100, jak szybko otwiera się Twoja strona. Google podzieliło skalę na 3 poziomy – bardzo powoli (czerwony, 0-49 punktów), przeciętnie (żółty, 50-89 punktów) czy też szybko (zielony, 90-100 punktów).
  6. Będziesz mógł skorzystać też z bardziej szczegółowych informacji, takich jak:
    1. dane zebrane w terenie – wykorzystywane są tutaj dane historyczne, dzięki którym możesz zobaczyć trwałe problemy związane z prędkością, które mogły wystąpić już wcześniej, co ciekawe możesz zobaczyć, jak Twoja strona prezentuje się w kontekście tych obszarów w porównaniu z konkurencją,
    2. podsumowanie pochodzenia – ukazuje średnie dane dla całej witryny, czyli dla wszystkich stron, jakie wchodzą w jej skład,
    3. dane laboratoryjne – prezentuje dane na temat wydajności strony dokładnie w tym momencie, w którym była ona badana, dlatego też nie są brane pod uwagę żadne inne dane, warto zdawać sobie sprawę z tego, że wynik, w skali od 0 do 100 również podawany jest na podstawie danych laboratoryjnych.
  7. “Możliwości” – nagłówek zawierający informacje na temat tego, co możesz zrobić, aby Twoja strona działała szybciej i którymi problemami trzeba zająć się w pierwszej kolejności. Dowiesz się, ile czasu ładują się poszczególne elementy, a kolory i wartość liczbowa wskażą, co już teraz wymaga Twojej interwencji.

 

 

| 9 sposobów, jak poprawić szybkość ładowania strony

Wybierz sprawdzonego hostingodawcę

Podczas tworzenia strony często wybieramy hosting na podstawie jego ceny. Jednak to błąd, gdyż jakość hostingu pełni kluczową rolę w kontekście szybkości ładowania się strony. Dlatego może okazać się, że nawet najlepsza optymalizacja witryny nie przyniesie oczekiwanego rezultatu, kiedy będziesz korzystać z nieodpowiedniego hostingu. Dlatego też często kluczowe jest to, aby rozpocząć optymalizację od zmiany dostawcy hostingu.

 Optymalizacja obrazów

Musisz pamiętać, aby zapisywać zdjęcia czy grafiki, które zostały wcześniej odchudzone do maksymalnie kilkuset kilobajtów. Zbyt duże pliki zajmują miejsce na serwerze i sprawiają, że przeglądarka wydłuża ładowanie witryny. Kiedy pobierasz zdjęcie z takich stron, jak np. Pixabay.com, to możesz od razu wybrać rozmiar i wagę zdjęcia. Alternatywą będzie też wybranie do tego celu programu Photoshop. Dobrym narzędziem do kompresji zdjęć i grafik jest również ImageMagick.

Zwróć uwagę także na format, w jakim zapisujesz zdjęcia. Dobrym rozwiązaniem będzie wybieranie nowoczesnych formatów, które są w stanie zmniejszyć wielkość zdjęć bez utraty jakości samego pliku, np. WebP.

Pamiętaj, że dziś użytkownicy zwracają uwagę na zdjęcia, ale nie oznacza to, że musisz mieć ogromną ilością grafik na każdej podstronie i spowolnić działanie strony. Jeśli duża ilość zdjęć to absolutna konieczność, możesz zdecydować się na ustawienie “leniwego ładowania”, czyli tzw. lazy-loading, który najpierw otwiera obrazy znajdujące się powyżej linii przewijania, a nie tak jak wcześniej wszystkie od razu.

 

 

Napisz do nas

     

     

    Aktywacja buforowania przeglądarki

    Możesz też zdecydować się na znakomite rozwiązanie, które docenią osoby, które już wcześniej odwiedziły Twoją stronę. Możesz poprosić przeglądarkę o to, żeby zapisywała, a następnie wykorzystywała pliki witryny za każdym razem, kiedy użytkownik ponownie wróci na Twoją stronę. Dzięki takiemu rozwiązaniu możesz znacząco zmniejszyć czas ładowania się strony.

    Właściciele stron opartych o WordPress chętnie wykorzystują wtyczkę W3 Total Cache, która pozwala w prosty sposób zająć się buforowaniem.

     Minimalizacja kodu

    Kolejnym sposobem na “odchudzenie strony” jest minifikacja kodu HTML, CSS oraz JavaScript. Stosując tę metodę, możesz zmniejszyć rozmiar plików o ok. 40-60%, co sprawi, że serwer oraz przeglądarka będą w stanie znacznie szybciej przetworzyć wszystkie dane i włączyć stronę. Minifikacja polega głównie na usunięciu komentarzy, zbędnego kodu, spacji czy przecinków. Można tego dokonać przy pomocy różnych narzędzi czy wtyczek, ale najbezpieczniejszym wyborem jest postawienie na system dostarczania treści, czyli na CDN. Dzięki temu możliwe staje się automatyczne zminifikowanie kodu, zanim jeszcze trafi on do przeglądarki. Takie rozwiązanie sprawi, że na serwerze będziesz mógł zachować oryginalny kod, ale za to na serwerach CDN znajdzie się jego zminifikowana wersja.

    Usuń niepotrzebne wtyczki

    Jeśli Twoja strona www oparta jest o WordPress, to zapewne zdajesz sobie sprawę z tego, że tam dosłownie na każdą okoliczność dostępna jest jakaś wtyczka. Z jednej strony to zaleta, bo możesz zwiększyć efektywność swojej strony i ułatwić sobie jej przygotowanie, ale musisz pamiętać też o wadach związanych z nadmiarem pluginów. Otóż, duża liczba wtyczek bardzo negatywnie wpływa na czas ładowania strony. Dlatego koniecznie przejrzyj wszystkie i zastanów się, czy są aktywnie używane.

    Zmniejsz ilość przekierowań

    Każde przekierowanie na jakiś inny adres sprawia, że użytkownik musi czekać dłużej na odpowiedź serwera. Dlatego też maksymalnie ograniczyć przekierowania. Przeanalizuj swoją witrynę przy pomocy Screaming Frog, aby przekonać się, ile takich przekierowań spowalnia Twoją stronę. Jednak najbardziej zwróć uwagę czy żadna ze stron nie wyświetla błędu 404. Daj możliwość użytkownikowi trafić przynajmniej na stronę główną.

    Postaw na Gzip

    Kolejną możliwością, na którą możesz postawić jest obsługa Gzip. W rzeczywistości jest to kompresja danych, które zostały przesłane z serwera na komputer użytkownika. Najlepiej, aby wdrożyć to rozwiązanie, wykorzystaj narzędzie zwane GIDZip Test, bo znacznie ułatwi Ci całą pracę.

    Przechowuj arkusz CSS na zewnątrz

    Kolejną kwestią, na którą możesz zwrócić uwagę, to aby style CSS znalazły się na zewnątrz, a nie w głównym kodzie HTML, co znacznie obciąża witrynę i przez to spowalnia jej działanie. Zatem rozsądniejsze będzie umieszczenie odnośnika w sekcji “head”.

    Bądź sprytny!

    Dzisiejsi użytkownicy lubią, jak na stronie znajduje się dużo zdjęć czy nawet filmów. Aby nie przeciążać swojego serwera, możesz zrobić to sprytnie. Jak? Otóż koniecznie wykorzystaj zewnętrzny hosting i tam umieść plik wideo, taki jak np. YouTube. Przy czym musisz zdawać sobie sprawę z tego, że jeśli Twój serwer będzie miał małą przepustowość, to ładowanie filmu może być spowolnione.

     

    | FAQ – Co jeszcze warto wiedzieć o prędkości ładowania strony?

    1. Ile powinno trwać ładowanie się witryny?

    Prawda jest taka, że im szybciej załaduje się strona, tym lepiej. Coraz częściej można spotkać się z odpowiedzią, że użytkownicy oczekują krótszego ładowania niż 3 sekundy. Dłuższe czekanie ich zniechęca. Uznaje się, że najlepiej, aby strona otwierała się w ciągu max. 2 sekund. Im dłużej, tym wyraźnie zaczyna spadać konwersja.

    2. Jak zmierzyć czas ładowania się strony?

    Możesz skorzystać z narzędzia przygotowanego przez Google, czyli z PageSpeed Insights. Dowiesz się w ten sposób, jaka jest prędkość witryny na urządzeniach mobilnych, jak i stacjonarnych.

    3. Czy szybkość ładowania strony wpływa na pozycjonowanie?

    Google już w 2010 roku podało informację na temat tego, że szybkość wczytywania się strony ma wpływ na listę wyników wyszukiwania. Dziś uznaje się, że ładowanie się strony to jeden z ważniejszych czynników rankujących, który zwiększa efektywność, konwersję i komfort użytkowników.

    4. Co wpływa na prędkość ładowania strony?

    Każda strona jest inna, dlatego konieczny jest dokładny audyt, aby sprawdzić, jakie czynniki wpływają na spowolnienie działania witryny. Winowajcą może być hostingodawca lub też zbyt przeładowany motyw w WordPressie. Z drugiej strony być może Twoje grafiki są zbyt “ciężkie” lub masz za dużo zainstalowanych wtyczek. Dopiero dokładna analiza i wdrażanie poszczególnych zmian jest w stanie wykazać, co było największym problemem i jak można go wyeliminować.

    5. Czy UX ma wpływ na prędkość ładowania się strony?

    UX, czyli User Experience skupia się na doświadczeniach użytkowników. Jak można się domyślić zatem UX odgrywa bardzo ważną rolę w kontekście ładowania się witryny. W końcu użytkownik, który od tylu lat korzysta z Internetu ma już pewne wymagania, więc jeśli jakaś strona nagle działa zbyt wolno i wymaga tracenia czasu na czekanie, aż się wczyta, zostaje porzucona. W ten sposób zwiększa się ilość odrzuceń witryny, a Ty tracisz potencjalnego kontrahenta, czytelnika czy też klienta.

    6. Jak wybrać szybki hosting?

    Jeśli nigdy wcześniej nie korzystałeś z usług hostingodawcy, to wybranie odpowiedniej firmy zapewne jest dla Ciebie nie lada wyzwaniem. Zatem koniecznie musisz zwrócić uwagę na to, aby wybrać hosting, który jest niezawodny. Zasugeruj się opiniami w sieci, spytaj specjalistów od pozycjonowania czy też znajomych, posiadających stronę www. Koniecznie zwróć uwagę na czas odpowiedzi serwera, który nie powinien być niższy niż 200 ms.

     

    | Jak poprawić prędkość ładowania się strony? Podsumowanie

    Mamy nadzieję, że teraz już wiesz, jak ważne jest to, aby Twoja strona działa sprawnie i maksymalnie spełniała oczekiwania współczesnych użytkowników. Dlatego też możesz nawet samodzielnie zająć się poprawą czasu ładowania się Twojej witryny. Kiedy wdrożysz triki, o których napisaliśmy będziesz w stanie osiągnąć nawet 100 punktów w Google PageSpeed Insights.

     

    Powiązane wpisy

    Masz pytanie zadzwoń lub napisz do nas

    Skontaktuj się z nami