Kontakt z odbiorcami jeszcze nigdy nie był tak ważny, jak teraz. Dlatego, jeśli tylko chcesz zaistnieć w Internecie, musisz mieć swojego bloga. Dzięki temu udowodnisz swoją wiedzę, stworzysz wizerunek eksperta, a do tego pomożesz klientom w podjęciu pozytywnej decyzji zakupowej.
Poznaj jeszcze więcej zalet tego rozwiązania i przekonaj się, jak założyć bloga. Wtedy na pewno przyciągniesz kolejnych klientów!
- Agnieszka Nowok
- Office Manager. Z branżą marketingową związana od ponad 7 lat. Zafascynowana możliwościami, jakie dają kanały marketingowe, specjalistka od reklam ppc.
- 24 września, 2021
- 24 września, 2021
Spis Treści
|Co to jest blog firmowy?
Przede wszystkim zwróć uwagę na to, że blog to rodzaj strony internetowej. Jednak w tym przypadku kluczową rolę pełnią teksty, które są uporządkowane i poruszają tematy związane z profilem działalności.
Ważne jest tylko to, żeby wpisy były dodawane systematycznie, a do tego były otagowane. Dzięki temu nawet nowi odbiorcy nie będą mieli problemów ze znalezieniem artykułów, dotyczących konkretnej tematyki.
Zastanawiasz się, czym dokładnie różni się blog w porównaniu do strony internetowej? Przede wszystkim swoją zawartością.
Kiedyś posiadanie bloga było utożsamiane przede wszystkim z bardzo osobistym serwisem – ze swego rodzaju wirtualnym pamiętnikiem. Jednak dzisiaj przybierają one zupełnie inną postać, a wręcz służą do dzielenia się wiedzą i promowania swojej oferty.
Zauważ, że szczególnie ważną częścią bloga, a dokładnie artykułów w nim zawartych, są komentarze. To właśnie one napędzają dodatkowy ruch, a poza tym umożliwiają dyskusję nie tylko z Tobą, ale również z innymi użytkownikami.
|Jak założyć bloga firmowego? – proces zakładania bloga
Zastanawiasz się, jak założyć bloga firmowego? To naprawdę nie jest trudne, więc możesz nawet samodzielnie tego dokonać lub też skorzystać z pomocy specjalistów. Dzięki temu już wkrótce będziesz mógł cieszyć się z założenia bloga.
Pamiętaj, że jeszcze zanim przejdziesz do sfery technicznej, to kluczowe znaczenie będzie miało opracowanie indywidualnej strategii. Po prostu ustal cele, jakie chcesz zrealizować i zastanów się dokładnie, do czego potrzebujesz dla twojego bloga. Do wyboru masz sporo opcji np.:
- zwiększenie widoczności strony internetowej w Google – wtedy koniecznie dodawaj do artykułów słowa kluczowe np. długi ogon;
- promowanie oferty – dobrze sprawdzą się zdjęcia oraz filmiki z instrukcjami;
- odpowiedzenie na pytania i wątpliwości odbiorców – to ciekawa opcja, jeśli często otrzymujesz od klientów podobne pytania, ponieważ pozwoli Ci to zaoszczędzić czas, a do tego w naprawdę wyczerpujący sposób wyjaśnisz pewne kwestie;
- poprawa komunikacji z klientami – w takim przypadku zachęć odbiorców do komentowania wpisów i koniecznie włączaj się do powstałych dyskusji.
Gdy już określisz realne i policzalne cele, to możesz przystąpić do zakładania bloga firmowego.
Wymyśl nazwę bloga
Pierwszym krokiem – często jednym z najtrudniejszych – jest wymyślanie unikalnej nazwy bloga. Czy wiesz, dlaczego to tak problemowy etap? W końcu nazwa musi spełniać wiele celów. Przede wszystkim powinna być powiązana z Twoją działalnością i branżą.
Oprócz tego musi być chwytliwa, dzięki czemu odbiorcy jeszcze łatwiej Cię zapamiętają. Dodaj do tego możliwość pozycjonowania oraz odrobinę oryginalności, a przekonasz się, że to wyjątkowo trudne zadanie. Jednak na pewno sobie z tym poradzisz.
Pomoże Ci w tym kartka papieru, długopis i burza mózgów. Zapisz też kilka najważniejszych haseł związanych z Twoją działalnością. Wtedy dużo łatwiej Ci będzie określić, wokół czego powinieneś się poruszać.
Gdy tylko wpadniesz na jakiś pomysł, to zapisz go i wróć do niego kolejnego dnia. Wówczas przekonasz się, czy ta nazwa nadal Ci się podoba.
Alternatywą może być założenie bloga jako zakładki w domenie strony firmowej. Będzie ona prezentowała się jako – nazwatwojejstrony.pl/blog.
Jeśli zależy Ci na szybkim założeniu bloga, a do tego chcesz promować osobistą markę, to wystarczy, że jako nazwę wykorzystasz swoje imię i nazwisko. Koniecznie sprawdź też na stronie firmy hostingowej, czy wymyślona przez Ciebie nazwa jest dostępna. Skoro masz już nazwę domeny, to czas ją wykupić i wybrac odpowiedni hosting dla nowego bloga.
Wybierz hosting dla bloga
Skoro masz już nazwę, to potrzebujesz jej rozszerzenia – w Polsce najpopularniejsza jest końcówka .pl. Choć tak naprawdę do dyspozycji masz też inne opcje typu .edu, .eu czy .org.
Zwróć uwagę na to, że końcówka domeny powinna być dostosowana do profilu Twojej działalności. Poza tym możesz skorzystać z innego rozszerzenia, jeśli Twoja nazwa z końcówką .pl czy .com jest już zajęta. To dobre rozwiązanie, choć może utrudnić klientom zapamiętanie Twojej witryny.
Inna ciekawa opcja polega na wykorzystaniu jako końcówkę domeny części nazwy bloga. Wtedy stworzysz interesujący przekaz czy nawet zabawną grę słów – to właśnie może być skuteczny sposób na to, aby odbiorcy Cię zapamiętali. Gdy już podejmiesz ostateczną decyzję, dotyczącą nazwy domeny, to rozpocznij poszukiwanie hostingu.
W przypadku hostingu kilka rzeczy jest istotnych. Zwróć uwagę na wsparcie techniczne, ponieważ w razie awarii uzyskasz szybką i sprawną pomoc. Dzięki temu Twój blog znów zacznie działać.
Oprócz tego hosting powinien stanowić przestrzeń, gdzie będziesz mógł przechowywać wszystkie pliki, znajdujące się na stronie. Jeśli wiesz, że multimedia typu zdjęcia, nagrania audio czy wideo będą pełniły ważną funkcję na stronie, to koniecznie wybierz bardziej pojemny hosting.
Tym bardziej że to właśnie tam będziesz przechowywać bazę danych czy nawet kopię zapasową witryny. Zastanów się, jaka forma płatności za hosting odpowiada Ci najbardziej. Zazwyczaj do wyboru masz pakiety abonamentowe, czyli miesięczne, a także roczne.
Poza tym ogromne znaczenie ma koszt odnowienia hostingu i domeny. Spójrz na te dane już na etapie zakładania bloga, a w kolejnym roku nie zaskoczą Cię zbyt wysokie kwoty.
Omów z nami swój pomysł
Napisz do nas
Wybierz CMS, aby założyć własnego bloga
Niezbędnym elementem każdego bloga jest system zarządzania treścią, czyli CMS. W końcu to właśnie ona umożliwia Ci budowanie i edycję treści. W trakcie podejmowania decyzji przede wszystkim weź pod uwagę fakt, czy dany CMS ma łatwy w obsłudze panel administracyjny.
Dobry CMS ułatwi Ci wykonywanie wielu z pozoru skomplikowanych czynności. Po prostu dzięki niemu nie musisz posiadać specjalistycznej wiedzy z zakresu programowania, bo bez problemu samodzielnie dodasz treści na bloga, zoptymalizujesz wpis i sprawisz, że stanie się on jeszcze bardziej atrakcyjny dla czytelników.
Najchętniej wybieraną platformą jest obecnie WordPress i to właśnie takie rozwiązanie jest polecane osobom, które chcą samodzielnie zajmować się administracją strony. Oczywiście ta opcja ma wiele zalet, ale również wady. Jednak bardzo często decydującym argumentem jest to, że WrodPress jest darmowy – płacisz jedynie za grafikę, dodatkowe funkcjonalności itp.
Instalacja WordPress’a dla Twojego bloga
Sam wybór platformy CMS nie wystarczy do tego, aby Twój blog mógł zacząć funkcjonować. Konieczne jest także to, żebyś go zainstalował. W przypadku WordPress’a nie będziesz mieć żadnych problemów z wykonaniem tego zadania.
Wystarczy, że pobierzesz pliki, które są dostępne na oficjalnej stronie WordPress, a następnie zainstalujesz je na hostingu i domenie – dokładnie tych, które wcześniej wykupisz. Zazwyczaj cały proces zamyka się w pięciu minutach, choć oczywiście zależy to od Twoich umiejętności oraz doświadczenia z tego zakresu.
Dlatego nie przejmuj się, jeśli u Ciebie potrwa to nieco dłużej. W końcu lepiej będzie, jeśli dobrze zapoznasz się ze wszystkimi przypisami, a przede wszystkim dokładnie przeczytasz całą instrukcję.
Jeśli zależy Ci na naprawdę szybkim działaniu, to możesz skorzystać z autoinstalatora, dostępnego po zalogowaniu się do hostingu. To wyjątkowo szybka opcja. Jednak nie jest zalecana przez specjalistów ze względu na bałagan, jaki wprowadza w kodzie źródłowym strony.
Zwróć uwagę na bezpieczeństwo i zainstaluj przy okazji certyfikat SSL.
Zajmij się stroną wizualną swojego bloga
Nadszedł czas na planowanie i edycję wyglądu Twojego bloga firmowego. Przede wszystkim powinien on być czytelny, przyciągać uwagę, a do tego umożliwiać szybką nawigację.
Pomoże Ci w tym odpowiedni motyw. W tym przypadku możesz skorzystać z gotowych rozwiązań lub zamówić u profesjonalistów coś bardziej indywidualnego. Wyróżnisz się na tle konkurencji, a do tego zyskasz możliwość idealnego dostosowania witryny do Twoich potrzeb.
Oczywiście nie musisz skorzystać z tej opcji już na samym początku swojej działalności. W końcu możesz uznać to za jeden z celów, gdy na blogu pojawi się już nieco więcej artykułów.
Jednocześnie pamiętaj o tym, że profesjonalny wygląd strony sprawia, że staje się ona swoistą wizytówką Twojej firmy. Oprócz tego domyślne ustawienia mogą nie zachęcić użytkowników do zapoznania się z treścią – bez względu na to, jak bardzo wartościowa by ona była.
Dlatego w trakcie etapu przejściowego postaraj się zmienić początkowy motyw.
Masz już gotowy wygląd, sprawdziłeś rodzaje fontów i pozbyłeś się niepotrzebnych elementów ze strony? W takim razie nadszedł długo wyczekiwany moment – nareszcie możesz zacząć pisać swój pierwszy artykuł!
Zacznij pisać Twojego bloga i dodawać artykuły
Wiesz już, jak założyć bloga. Teraz pora go nieco rozkręcić, aby przyciągał użytkowników na Twoją stronę. Oczywiście najskuteczniej to zrobisz, jeśli dodasz interesujące wpisy, które ściągną odbiorców z wyszukiwarki Google.
Zastanawiasz się, jakie tematy artykułów sprawdzą się najlepiej? Przede wszystkim takie, które są związane z Twoją działalnością. Poza tym powinny być też dość chętnie wpisywany w Google.
Zwróć uwagę na to, że na samym początku dobrze sprawdzają się dość ogólne tematy. Jednocześnie musisz je wyczerpać, więc artykuł powinien odpowiadać też na pokrewne pytania. Wtedy zyskasz pewność, że tekst da odbiorcom odpowiedzi na wiele pytań, więc nie
będą musieli korzystać z konkurencyjnych stron internetowych. Dobrze też zrobisz, jeśli tytuł artykułu będzie dość chwytliwy. Może to być pytanie typu – Jak? Ile? Czy? Dużą skutecznością cieszą się również tematy – X sposobów na… X zalet… czy Kompendium wiedzy o…
Gdy tylko napiszesz i sprawdzisz pierwszy artykuł, to możesz zacząć go formatować. Zadbaj o pogrubienie najważniejszych fragmentów, stwórz nagłówki typu H1, H2 i H3. Ciekawym urozmaiceniem będą też dopasowane zdjęcia z tekstami alternatywnymi. Gdy już to zrobisz, to nareszcie możesz opublikować wpis.
|Dlaczego warto założyć bloga?
Zwiększenie potencjału SEO przy pomocy bloga
Większość blogów firmowych powstaje dlatego, że wpisy dobrze się indeksują. To znacznie ułatwia promocję strony, a do tego pozwala dotrzeć do jeszcze szerszego grona odbiorców. Dlatego koniecznie w treści artykułów dodaj słowa kluczowe np. długi ogon.
Najlepiej, jeśli wykorzystasz różne formy i synonim tych fraz, choć oczywiście nie może ich być zbyt dużo. W końcu najważniejszy jest merytoryczny charakter treści.
Źródło nowych linków
Na pewno doskonale zdajesz sobie sprawę z tego, jak ważną funkcję pełnią linki – szczególnie gdy zależy Ci na tym, aby blog wspierał pozycjonowanie Twojej strony www. W takim razie wykorzystaj kolejne artykuły do zdobycia nowych odnośników.
Przede wszystkim skup się na linkowaniu wewnętrznym i stwórz intuicyjną mapę strony. Oprócz tego zamieść w mediach społecznościowych informacje o tym, że pojawił się nowy wpis. Wtedy zyskasz linkowanie zewnętrzne, które jest bardzo istotne dla wysokiej pozycji w wyszukiwarce Google.
Zbudujesz pozycję eksperta przy pomocy bloga
To właśnie przy pomocy bloga najskuteczniej pokażesz swoją wiedzę, umiejętności i udowodnisz, że jesteś prawdziwym liderem w swojej branży. Dlatego tak istotne jest to, abyś pisał merytoryczne artykuły, w których aż „kipi” od wiedzy, którą masz do przekazania odbiorcom.
Jednocześnie pamiętaj o tym, że musisz dostosować jeżyk wypowiedzi do swojej grupy docelowej. Po prostu zastanów się, czy specjalistyczne słownictwo zostanie przez nich zrozumiałe, a jeśli twierdzisz, że niektóre z tych wyrażeń są niezbędne, to masz już świetny pomysł na kolejny artykuł.
Zatem wystarczy, że je wyjaśnisz, a później będziesz odsyłać do tego wpisu.
Zrozumienie klienta dzięki posiadaniu bloga
Pojawiające się na blogu artykuły, mają być przede wszystkim przydatne dla Twoich klientów. Dlatego musisz wykazać się maksymalną empatią i zrozumieniem, a dzięki temu nie będziesz mieć problemów z odkryciem trudności, na jakie mogą napotkać.
W ten sposób dostrzeżesz pewne trudności i odkryjesz, w jaki sposób możesz je rozwiązać. Wtedy jeszcze bardziej poprawisz jakość swoich usług bądź udoskonalisz oferowane produkty.
Możesz zarabiać na blogu
Kolejną korzyścią, jaką możesz zyskać podczas założenia bloga jest spieniężenie go. Zadbaj o to, żeby content na blogu był wartościowy i praktyczny, dzięki temu zaczniesz generować coraz większy ruch.
W ten sposób możesz zacząć stosować płatne reklamy czy linki afiliacyjne, dzięki którym będziesz dodatkowo zarabiać. Prowadzenie bloga warto połączyć z promocją w mediach społecznościowych. Social Media świetnie sprawdzają się do reklamowania nowych postów.
Spraw, aby Twój blog sta się jeszcze bardziej popularny.
Prowadzenie swojego bloga zwiększa autentyczność firmy
Chcesz, żeby Twój sklep lub strona internetowa zyskała bardziej rzeczywisty charakter? Zatem wykorzystaj w tym celu bloga firmowego, bo to właśnie dzięki niemu pokażesz swoją naturę, uwypuklisz kluczowe cechy Twojego biznesu, a nawet wskażesz wartości, jakimi się kierujesz.
Uwierz, że to właśnie dzięki temu odbiorcy Ci zaufają, a do tego zwiększy się ich lojalność. Po prostu będą widzieli w Tobie nie tylko przedsiębiorstwo, ale przede wszystkim osobę, która spełnia swoje marzenia, ma autentyczną wizję i chce im zaoferować to, co najlepsze.
Takie wpisy połącz z możliwością prowadzenia dyskusji, a wpłyniesz też pozytywnie na komunikację z klientami.
|Gdzie założyć bloga i ile kosztuje założenie oraz prowadzenie bloga?
Tak naprawdę masz do wyboru całkiem sporo różnych ciekawych opcji, gdzie założysz blog firmowy. Do wyboru są różne platformy blogowe, ale najpopularniejszy jest WordPress. Przede wszystkim ze względu na możliwość swobodnego i dość łatwego dodawania artykułów. Oprócz tego nie będziesz mieć problemów z dopasowaniem takiej strony do identyfikacji wizualnej Twojej firmy.
Zwróć również uwagę na to, że przy pomocy WordPressa możesz dodać osobną zakładkę do już istniejącej strony – wtedy to właśnie tam utworzysz swój blog. Szczególnie to dobre rozwiązanie dla firm, ponieważ umożliwia im dalszy rozwój witryny i wykorzystanie kolejnych sposobów na promocję przedsiębiorstwa.
Choć WordPress to najpopularniejszy serwis, gdzie możesz prowadzić bloga, to nie musisz ograniczać się jedynie do tego rozwiązania. W końcu do wyboru masz też inne opcje. Przede wszystkim zwróć uwagę na Bloggera, Wix oraz Tumblr – sprawdzi się w przypadku krótkich tekstów połączonych z grafikami. Oczywiście blog możesz też prowadzić w serwisie Shoplo, Megento czy Shopper.
Czy wiesz, ile kosztuje zakładanie bloga firmowego? Tak naprawdę nie zapłacisz wiele, jeśli zamierzasz sam prowadzić stronę i pisać artykuły. Wtedy największym wydatkiem jest własna domena oraz hosting – zazwyczaj koszty wynoszą mniej więcej 300 złotych.
Powinieneś też pomyśleć o grafice, tekstach, a także o promocji witryny. Dzięki temu przyciągniesz uwagę odbiorców i zajmiesz wyższą lokatę w wyszukiwarce Google.
Jednak te koszty to już sprawa indywidualna, ponieważ wiele zależy od tego, na jakiego specjalistę się zdecydujesz. Pamiętaj także o tym, że możesz zlecić specjalistom pisanie artykułów na bloga. Wówczas cena jest uzależniona od Twojej branży, długości i liczby tekstów oraz od dodatków typu optymalizacja zdjęć czy dodawanie wpisu na stronę.
Porozmawiajmy o Twoim pomyśle