Każdego miesiąca filmy w serwisie YouTube ogląda kilkadziesiąt milionów osób, dlatego uznaje się, że to drugie najchętniej wybierane narzędzie do wyszukiwania (po Google). Jednak jego popularność sprawia jednocześnie, że coraz trudniej jest tam zaistnieć. Rozwiązaniem ma być SEO YouTube, czyli metody pozwalające na optymalizację filmów, umieszczanych w obrębie serwisu. Poznaj skuteczne metody, dzięki którym zwiększysz liczbę wyświetleń i subskrypcji oraz dowiedz się, jak pozycjonować filmiki z YouTube’a w wyszukiwarce Google.
| 1. Wybierz trafny tytuł
Optymalizacja w YouTube’ie wygląda dość podobnie, jak w wyszukiwarce Google, przynajmniej jeśli chodzi o wymyślenie tytułu filmu. Jeszcze przed napisaniem go należy znaleźć słowa kluczowe, które nie będą miały zbyt dużej konkurencji, ale za to dużą liczbę wyświetleń i nawiążą ściśle do tego, o czym jest mowa w filmie. Następnie frazę kluczową należy umieścić w tytule tak, aby brzmiała naturalnie i zachęcała do oglądania. Najskuteczniejszą metodą będzie wybieranie słów kluczowych z tzw. długiego ogona. Propozycje takich fraz można znaleźć m.in. dzięki popularnemu narzędziu AnswerThePublic oraz w sugerowanych wynikach wyświetlanych w Google.
Szybka pomoc w doborze słów kluczowych na YouTube’ie
• Wypisz proponowane frazy kluczowe, które oddają istotę tego, o czym będzie wideo. Skorzystaj też z narzędzi online oraz z paska wyszukiwania, gdzie ukazują się pokrewne frazy.
• Znajdź 1-2 najpopularniejsze filmy dotyczącego tego samego tematu i zobacz, w jaki sposób zostały zoptymalizowane, dzięki temu dowiesz się też, które słowa kluczowe przynoszą najwięcej korzyści.
Wskazówka! Pomocne będzie skorzystanie z rozszerzenia VidlQ, dostępnego w przeglądarce Chrome, dzięki któremu zobaczysz, jakie frazy wybrała twoja konkurencja.
• Wybierz słowa kluczowe, które mają najwięcej wyświetleń, ale też nie są zbyt konkurencyjne.
Wskazówka! Większość tytułów, które znajdują się na czołowych pozycjach wyszukiwania ma maksymalnie 48 znaków, dlatego warto trzymać się tego maksimum. Często zaleca się, aby nie było to mniej niż 5 słów.
| 2. Stwórz zachęcający opis filmu i kanału na YouTube
Zaleca się, aby opisy na platformie YouTube miały więcej niż 500 słów oraz zostały wzbogacone o słowa kluczowe. Przy dłuższych tekstach (do czego szczerze zachęcamy) można użyć słów kluczowych kilka razy, np. 3-4 razy. W praktyce większość opisów jest zdecydowanie dłuższych, a często nawet stanowią streszczenie tego, co będzie można usłyszeć po włączeniu filmu. Najistotniejsze jest pierwsze zdanie lub dwa, które będą od razu widoczne i staną się decydujące. W opisie mogą znajdować się też linki, np. link do strony głównej.
Wskazówka! Najważniejsze słowa kluczowe warto pogrubić, aby przyciągnąć uwagę użytkowników. Przy czym należy pogrubić także te frazy, które zostały odmienione, aby brzmiały naturalniej.
| 3. Potężna moc tagów
Tagi mają stać się podpowiedzią dla wyszukiwarki i jasno wskazać, o czym jest wideo. Ten punkt jest tak samo istotny dla pozycjonowania filmów na YouTube’ie jak tytuł. Istnieje kilka technik:
- wybieranie tagów ogólnych, ale nadal związanych z tematyką filmiku,
- wpisanie tagów z długiego ogona, które ściślej wiążą się z tym, co znalazło się w wideo,
- zapisywanie słów kluczowych w formie pytań, jeśli tylko odpowiedzi na nie będzie można znaleźć w filmie,
- określanie formy lub rodzaju filmu, np. poradnik, promocja firmy X itd.
Stosując te metody można zwiększyć zasięg całkowicie za darmo i to, jak widać w dość prosty sposób. Nie zaszkodzi też spojrzeć na to, jakie tagi wybierane są przez konkurencję, w szczególności tą wyświetlaną w TOP6.
| 4. Odsyłacze uzupełniające
Odsyłacze inaczej nazywane są kartami, dzięki nim w trakcie filmu można zachęcić oglądającego do obejrzenia innego materiału wideo, w którym jakaś kwestia została szerzej przedstawiona, albo jest powiązana tematycznie. To doskonały sposób promocji pozostałych zasobów i widoczny jest w prawym górnym rogu przez kilka sekund. To od ciebie będzie zależeć, czy skorzystasz z tej dodatkowej formy reklamy. Jednak warto zdawać sobie sprawę z tego, że każda szansa na zatrzymanie na dłużej użytkownika zwiększa twoją rozpoznawalność, co także ma wpływ na pozycjonowanie.
| 5. Dodaj napisy
Napisy, a raczej transkrypcje są często dodawane do wideo, aby można było zapoznać się z contentem, nawet jeśli akurat nie możesz włączyć głosu. Poza tym to ukłon także dla osób niedosłyszących i głuchych, które będą mogły dzięki temu zabiegowi zapoznać się z materiałem, który udostępniasz. Kolejną korzyścią dodawania napisów jest to, że roboty wyszukiwarki mogą się z nimi zapoznać i w ten sposób podnieść pozycję filmiku w wynikach.
Transkrypcja może być napisana w języku polskim lub też w języku obcym, np. angielskim, jeśli twoją grupą odbiorców są też obcokrajowcy.
Jak zapewne wiesz Youtube daje możliwość dodania automatycznie wygenerowanych napisów, jednak ta opcja, na jak razie jest daleka od doskonałości. Zazwyczaj dochodzi wtedy do błędów, przez co kontekst całego filmu się zmienia lub jest gramatycznie niepoprawny.
| 6. Liczba wyświetleń podniesie pozycję w wyszukiwarce
Dobra optymalizacja kanału to ważny element, jednak nie da się ukryć, że najpopularniejsze osoby na YouTubie zazwyczaj będą na samym szczycie rankingu wyszukiwania. I tak naprawdę dopiero posiadając już stosunkowo dużą rozpoznawalność i wiernych widzów powinieneś lub powinnaś decydować się na wybieranie konkurencyjnych słów kluczowych. Im więcej będziesz notować wyświetleń, tym twoje filmy będą zaliczać wyższe pozycje. Dlatego na samym początku przygody z YouTube’em lepiej wybrać frazy cechujące się mniejsza konkurencyjnością, zamiast zamartwiać się odległymi lokatami.
4 sposoby, jak zwiększyć liczbę wyświetleń filmów dodawanych na kanał YouTube
- Umieszczać linki do filmu na blogu lub stronie internetowej.
- Wysyłać linki wraz z zachęcającym opisem poprzez newsletter.
- Wykorzystywać inne media społecznościowe do promocji kanały oraz poszczególnych materiałów wideo.
- Tworzyć playlisty, dzięki którym filmy zostają pogrupowane według tematyki. To wszystko sprawia, że użytkownik znajdują też inne wideo związane z tym, co go naprawdę interesuje.
Utworzenie playlisty ma tym większe znaczenie, jeśli na twoim kanale znajduje się duża liczba filmów i w ten sposób będzie można je łatwiej uporządkować. Ty z kolei zobaczysz, na jakie tematy warto jeszcze dodać jakiś nowy film, a materiałów związanych, z którą dziedziną lepiej przez jakiś czas już nie dodawać, gdyż jest ich najwięcej. Oczywiście wyjątkiem jest sytuacja, kiedy najliczniejsza playlista będzie generować jednocześnie największą liczbę wyświetleń.
Do sporej części tych sposobów wykorzystywane są linki, co jest podwójną korzyścią, gdyż w ten sposób uzyskuje się także linki zewnętrzne. Ma to podobne znaczenie, co w przypadku pozycjonowania strony w wynikach wyszukiwania Google. Warto zatem zbierać jak największą liczbę wartościowych linków prowadzących do twojego kanału.
Wskazówka! Link zwrotnym można uzyskać także w sytuacji, kiedy użytkownik zamieści na stronie internetowej lub na blogu twój film, np. wykorzystując do tego wtyczkę.
Wskazówka! Aby inna osoba mogła zamieścić wideo w dowolnym miejscu, musi uzyskać na to zezwolenie. W tym celu trzeba zaznaczyć opcję w ustawieniach – „Zezwalaj na umieszczanie na innych stronach”.
Omów z nami swój pomysł
Napisz do nas
Omów z nami swój pomysł
Napisz do nas
| 7. Wartość polubień i subskrypcji
Liczba wyświetleń to nie jedyny miernik popularności na YouTube’ie. Duże znaczenie dziś odgrywają też „dzwoneczki”, czyli subskrypcje oraz kciuki w dół i w górę — czyli polubienia. Większość youtuberów na początku i na końcu swoich filmów zachęca do aktywności, a przede wszystkim do subskrybowania kanału. Dzięki temu użytkownicy będą otrzymywać powiadomienia, kiedy pojawi się nowe wideo, co doprowadzi do tego, że szybciej go obejrzą. To wszystko ma wpłynąć na wzrost wyświetleń. Z kolei polubienia mają być błyskawicznym sposobem wyrażenia subiektywnej opinii na temat tego, czy film przypadł do gustu, czy raczej nie. Duża liczba kciuków w dół negatywnie wpłynie na renomę filmu, przez co jego pozycja w rankingu YouTube’a spadnie.
Zatem nie pozostaje nic innego, niż też dołączyć do grupy osób, które tak gorliwie zachęcają do naduszenia dzwoneczka.
| 8. Twórz relacje z użytkownikami w komentarzach
Kolejnym sposobem na zyskanie wyższej pozycji jest zachęcenie użytkowników do pisania komentarzy i wykonania działania np. kliknięcie w link. Często stanowią one dodatkową wartość merytoryczną, a do tego są też źródłem wiedzy na temat tego, czy warto oglądać film, jaka jest jego jakość wizualna oraz merytoryczna. Dla ciebie z kolei to sposób na bezpośrednią konfrontację z oglądającymi, aby poznać ich zdanie oraz czerpać inspirację na kolejne filmy. Zadbaj o to, aby systematycznie odpowiadać na komentarze. Do tego w wideo, szczególnie na końcu, zadawaj pytania i pokaż swoje zainteresowanie opinią osób odwiedzających twój kanał. W skrócie prowokuj do tego aktywności, dzięki czemu popularność filmów wzrośnie, a wraz z nią pozycja w wynikach wyszukiwania. Dużym atutem jest też to, że relacje z pozostałymi użytkownikami się zacieśniają, tworząc w ten sposób prawdziwą społeczność.
| 9. Długość filmu i nazwa pliku
YouTube SEO jest ściśle związany ze współczynnikiem watch time, który określa ilość czasu oglądania, w którego trakcie użytkownik oglądał nasz film i do tego porównuje ten wynik z konkurencją. Dlatego też, aby współczynnik wzrósł trzeba zachęcić widzów do oglądania oraz… właśnie zwiększyć długość filmików. Dzięki temu wzrośnie szansa na to, że odbiorcy spędzą więcej czasu w obrębie kanału.
Oczywiście trzeba to przemyśleć, gdyż nie w każdym przypadku będzie to przynosić korzyść. W końcu dzisiejsi użytkownicy, szczególnie młodzi, mają mało czasu i często wolą oglądać krótkie materiały wideo w trakcie przerwy w pracy, podróży tramwajem czy kąpieli.
Nazwa pliku video na YouTube ma istotne znaczenie dla skutecznego pozycjonowania treści. Pierwsze zdanie kluczowe w nazwie powinno zawierać główne słowa kluczowe związane z treścią filmu, co ułatwia algorytmom YouTube zrozumienie jego tematyki. Nazwa pliku powinna być też krótka i jednoznaczna.
| 10. Częste dodawanie materiałów wideo
Częstotliwość publikowania materiałów sprawia, że wzrasta liczba wyświetleń oraz aktywność na kanale, co oczywiście przekłada się na wyższe lokaty w wyszukiwarce YouTube. Im większy zasięg osiągniesz tym, więcej osób będzie oglądać twoje filmy, a dzięki temu algorytm wyszukiwania YouTube uzna je za wartościowe i chętnie pomoże w ich jeszcze częstszym wyświetlaniu. To zaklęte koło, które trzeba zrozumieć i stać się jego częścią, aby zostać sławnym youtuberem i dzielić się z innymi użytkownikami swoją pasją i wiedzą.
Bonus!
Pamiętaj o tym, aby zdjęcie służące jako miniatura, które jest widoczne w wynikach wyszukiwania, zachęcało do oglądania. Najlepiej, aby znalazł się tam też napis z tytułem filmu. Coraz częściej youtuberzy starają się, aby wszystkie filmy miały podobne miniatury, co sprzyja stworzeniu jednolitego brandu, co będzie oznaką większego profesjonalizmu. W ten sposób elementy wizualne staną się znakiem firmowym. Wyraziste kolory, grafika dopracowana w programie graficznym i czytelny napis, sprawiają, że użytkownicy częściej wybierają takie filmy.
Wskazówki, dzięki którym wybierzesz idealną miniaturę:
• rozdzielczość wynosząca 1280×720,
• najbezpieczniejszym formatem będzie PNG,
• rozmiar zdjęć nieprzekraczający 2 MB,
• zalecane proporcje powinny wynosić 16:9,
• pomocne będzie skorzystanie z prostego w obsłudze programu Canva, działającego online,
• sprawdź dokładnie, czy na miniaturce nie ma błędów gramatycznych i stylistycznych,
• oceń jakość zdjęcia — kolory powinny być nasycone, wyraźne, nieakceptowane są widoczne piksele. Dzięki temu zyskasz pewność, że miniatury będą bez problemu wyświetlać się na każdym urządzeniu, niezależnie czy będzie to smartfon lub też laptop.
Pamiętaj o tym, że pozycjonowanie na YouTube’ie to nic trudnego i z czasem na pewno nabierzesz wprawy. Kluczem do osiągnięcia sukcesu na YouTube jest zamieszczanie ciekawych oraz przyciągających materiałów wideo, dlatego właśnie na tym aspekcie powinnaś lub powinieneś się skupić. W końcu całą resztę związaną z SEO na YouTube i nie tylko możesz zlecić nam.
Porozmawiajmy o Twoim pomyśle