Zespół specjalistów Google ciągle pracuje nad udoskonaleniem algorytmów, dążąc do stworzenia przestrzeni bezpiecznej zarówno dla użytkowników, jak i właścicieli stron internetowych. Walka specjalistów ze spamem trwa już od kilku lat i ma swoje skutki. Już w 2019 roku dziennie wykrywano około 25 miliardów stron z treścią potencjalnie niebezpieczną. Szefowa ds. zaufania użytkowników wspomniała w swojej wypowiedzi, że około 40% z analizowanych na terenie Europy stron internetowych w roku 2020 okazały się spamem. Czym jest spam i jaki on ma wpływ na pozycje w wynikach wyszukiwania? O tym w poniższym artykule.
- Sebastian Kardyś
- CEO, CMO | Digital Marketing Konsultant Od ponad 10 lat pomagam firmom w rozwoju, z wykorzystaniem możliwości, jakie daje internet. Jestem założycielem trzech marek działających na polskim rynku, a w trakcie swojej kariery miałem okazję pracować i doradzać takim markom jak: Big Activ, Schneider Electric, Alstom, Librus, Politechnika Śląska, TSR Poland, Axell Group, Gerlach, Uber czy Almatur i jeszcze wiele innych :). Jestem aktywnym CMO dlatego dobrze rozumiem nie tylko techniczne aspekty wdrożeń, ale przede wszystkim biznesowe cele, które za nimi stoją. Codziennie odpowiadam za działania marketingowe i pozyskiwanie klientów na rynku globalnym, zarządzając pełnym procesem - od strategii, przez jej operacyjną realizację, aż po rozliczenie budżetu i efektów. Ta podwójna perspektywa daje mi unikalną zdolność do identyfikowania potencjalnych wąskich gardeł już na etapie planowania.
CEO, CMO | Digital Marketing Konsultant
Od ponad 10 lat pomagam firmom w rozwoju, z wykorzystaniem możliwości, jakie daje internet. Jestem założycielem trzech marek działających na polskim rynku, a w trakcie swojej kariery miałem okazję pracować i doradzać takim markom jak: Big Activ, Schneider Electric, Alstom, Librus, Politechnika Śląska, TSR Poland, Axell Group, Gerlach, Uber czy Almatur i jeszcze wiele innych :). Jestem aktywnym CMO dlatego dobrze rozumiem nie tylko techniczne aspekty wdrożeń, ale przede wszystkim biznesowe cele, które za nimi stoją. Codziennie odpowiadam za działania marketingowe i pozyskiwanie klientów na rynku globalnym, zarządzając pełnym procesem - od strategii, przez jej operacyjną realizację, aż po rozliczenie budżetu i efektów. Ta podwójna perspektywa daje mi unikalną zdolność do identyfikowania potencjalnych wąskich gardeł już na etapie planowania.
Spis Treści
|Czym jest spam
Na pewno każdy z nas nie raz miał styczność z denerwującymi okienkami, które wyskakują na stronach internetowych lub też przekierowaniem na inne witryny po kliknięciu – wydawałoby się na pierwszy rzut oka – pustą przestrzeń poza stroną. Spam, czyli niskiej jakości strony, w sztuczny sposób wzmacniające swoją pozycję w wynikach wyszukiwania, zakłócają drogę użytkowników do rzetelnych, wartościowych informacji. Według specjalistów Google spamowanie jest jednym z największych problemów, z którym mają oni do czynienia od lat. Działania, dotyczące stosowania różnego rodzaju technik, mających na celu sztuczne podnoszenie wartości stron i ich pozycję w rankingu wyszukiwarek, są zaliczane do technik Black Hat SEO, a co za tym idzie surowo karane.
|Spam a pozycje w wynikach wyszukiwania
Walka ze spamem jest swego rodzaju grą w kotka i myszkę. Wraz z pojawieniem się robotów indeksujących strony, pojawiła się również pokusa znalezienia sposobu na oszustwo tych robotów celem uzyskania szybkich efektów. Motywacji do podejmowania tego typu działań jest wiele, ale żadna z nich nie zmienia faktu, iż spamowanie jest zawsze próbą oszustwa nie tylko robotów, ale również internautów.
Wśród technik nieuczciwych wyróżnia się między innymi:
- Maskowanie linków. Umieszczanie w witrynach linków, które nie są widoczne oku człowieka, na przykład poprzez używanie identycznego koloru dla linków i tła, chowanie łączy na niedostrzegalnych warstwach lub poza ekranem, maskowanie linków poprzez umieszczenie ich pod znakami interpunkcji czy obrazkami.
- Zbyt duże nasycenie słowami kluczowymi. Jest to próba sztucznego polepszenia pozycji strony w rankingu wyszukiwarki, uczynienie jej za bardziej atrakcyjną dla robotów indeksujących.
- Ukrywanie tekstu oraz fraz kluczowych, formatowanie ich w taki sposób, żeby były widoczne tylko robotom, na przykład używanie czcionki o wartości 0.
- Wykorzystanie niewłaściwych przekierowań, przykładem tego może służyć sytuacja, kiedy po upływie konkretnego czasu użytkownik automatycznie transportowany jest na inną stronę.
- Powielanie identycznego contentu na kilku różnych stronach internetowych, plagiat cudzych treści.
Czy stosowanie takich technik daje jakieś efekty dla SEO? Teoretycznie tak, są one jednak bardzo krótkotrwałe. Działania takie podejmowane są przez webmasterów świadomie i celowo, żeby w szybki sposób osiągnąć wyższe pozycje w rankingu wyszukiwania. Co prawda, jak i w większości innych sytuacji, szybkie efekty rzadko są dobre. Sztuczne powielanie fraz kluczowych oraz maskowanie treści mogą spowodować, że strona ta będzie traktowana przez algorytmy jako wartościowa. Jednak użytkownik, trafiający na tego typu stronę szybko się zorientuję, że nie znajdzie na niej potrzebnych informacji, więc po kilkunastu sekundach ją zamknie.
Czy spamowanie wpływa na pozycję w wynikach wyszukiwania?
Tak, spamowanie ma wpływ na naszą pozycję. Niestety, istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że narazimy się w ten sposób na kary. Walka ze spamem leży w interesie zarówno samych wyszukiwarek, jak i użytkowników oraz właścicieli stron internetowych, stawiających na uczciwe metody i praktyki White Hat. Oczywiście, algorytmy nie są doskonałe, jednak dzięki ciągłym aktualizacjom roboty coraz lepiej radzą sobie z wykryciem praktyk Black Hat SEO. Najnowsze roboty indeksujące potrafią dość szybko zweryfikować łamanie regulaminu i reagują na nie natychmiast. Karą za tego typu działania może być nałożenie na stronę filtra, obniżającego pozycję lub całkowite usunięcie jej z indeksu, nazywane powszechnie banem.
Porozmawiajmy o Twoim pomyśle