Niewątpliwie, ważną rzeczą na blogu są ciekawe i wartościowe treści, ale w dzisiejszych czasach szybko rozwijających się technologii same teksty nie wystarczają. Blogi walczą o wyższą pozycję w wyszukiwarkach na wiele różnych sposobów: selekcja i dobór trendowych tematów, badanie kluczowych słów oraz odpowiedniego ich rozmieszczenia i częstotliwości w tekście, oraz wiele innych działań on page, nad którymi twórca blogu ma całkowitą kontrolę. Przejrzysta struktura strony i jej elementów składowych są czynnikami bardzo ważnymi dla SEO. Pozwalają one na lepsze odczytanie strony przez roboty, co przekłada się na jej pozycję w wyszukiwarce. Nie jest to jednak jedyny czynnik. Czy komentarze na blogu mają wpływ na dobre zaindeksowanie strony oraz, czy warto je mieć?
- Sebastian Kardyś
- CEO, Digital Marketing Konsultant Od blisko 10 lat pomagam firmom w rozwoju, z wykorzystaniem możliwości, jakie daje internet. Jestem założycielem trzech marek działających na polskim rynku, a w trakcie swojej kariery miałem okazję pracować i doradzać takim markom jak: Big Activ, Schneider Electric, Alstom, Librus, Politechnika Śląska, TSR Poland, Axell Group, Gerlach, Uber czy Almatur i jeszcze wiele innych :). Aktualnie mocno zaangażowany w nowy start up z europejskimi aspiracjami.
- 12 czerwca, 2015
CEO, Digital Marketing Konsultant
Od blisko 10 lat pomagam firmom w rozwoju, z wykorzystaniem możliwości, jakie daje internet. Jestem założycielem trzech marek działających na polskim rynku, a w trakcie swojej kariery miałem okazję pracować i doradzać takim markom jak: Big Activ, Schneider Electric, Alstom, Librus, Politechnika Śląska, TSR Poland, Axell Group, Gerlach, Uber czy Almatur i jeszcze wiele innych :). Aktualnie mocno zaangażowany w nowy start up z europejskimi aspiracjami.
- 12 czerwca, 2015
Spis Treści
|Komentowanie na blogach a pozycja w wyszukiwarkach
Często w artykułach na ten temat spotykamy się z opinią, iż wpływ komentarzy na SEO jest nie tak znaczący, jak wpływ publikowanych na stronie treści. Czy zgadzamy się z tym? Tak, z jednym ważnym “ale”: komentarze nie są rzeczą najważniejszą, ale nadal są ważne, zwłaszcza jeśli mówimy o blogu. Trzeba jednak pamiętać o kilku zasadach, ale zaczniemy od początku.
Dlaczego warto udostępniać czytelnikom możliwość komentowania oraz w ogóle zajmować się komentarzami? Jest to świetny i szybki kanał komunikacji z odbiorcami, dający wiele możliwości, wśród których budowanie relacji oraz generowanie ruchu na stronie. Pozwala on między innymi na lepsze poznanie własnych czytelników i ich opinii, nawiązanie kontaktu oraz stworzenie pewnej społeczności. Komentarze na blogu to również możliwość ciągłej aktualizacji i wzbogacenia publikowanych treści, poza tym mogą służyć też jako źródło inspiracji na poszukiwanie nowych tematów dla artykułów.
Niewątpliwie komentarze są mechanizmem, zwiększającym w naturalny sposób ruch na stronie, zaangażowanie czytelników i teoretycznie poprawiającym pozycję strony w wyszukiwarce. Teoretycznie, bo żeby to wszystko zadziałało na praktyce, komentarze mają rzeczywiście wnosić coś do dyskusji. “Fajny artykuł” – to, oczywiście, bardzo miłe słowa dla autora, ale czy mają one tak naprawdę jakąś wartość dla bloga? Odpowiedź brzmi: raczej nie. Publikowane komentarze to dodatkowe treści, które mogą zarówno wzbogacić artykuł, jak i zaspamować. W celu uzyskania samych benefitów z komentarzy musimy poświęcić czas na staranną ich selekcję i moderację.
|Jak zadbać o komentarze: moderacja
Google ciągle zajmuje się aktualizacją swoich algorytmów. W celu zadbania o dostarczanie użytkownikom treści odpowiednich do ich zapytania wyszukiwarka analizuje strony internetowe pod kątem jakości publikowanych treści. Brane pod uwagę są nie tylko treści publikowane przez autora, ale również komentarze. Te z nich, które nie są zgodne z tematyką wpisu, algorytmy mogą uznać za spam, przez co pozycja strony w Google spada. Żeby uniknąć negatywnych efektów komentowania oraz ułatwić proces moderacji ważne jest przestrzeganie kilku prostych rad:
- w celu uniknięcia nieporozumień z czytelnikami ustal jasne, przejrzyste zasady komentowania oraz poinformuj o nich użytkowników;
- zadbaj o jakość publikowanych komentarzy, unikaj spamu. Ciekawe, trafne pytania, dzielenie się własną opinią na poruszony temat oraz pokazywanie szerszej perspektywy, uzupełniając treść o dodatkowe wątki, będzie cennym i wartościowym dla dyskusji oraz blogu w całości materiałem;
- bierz udział w dyskusji, odpowiadaj na pytania czytelników, rozwijaj poruszony problem. Nawet jeśli w komentarzu słusznie zwrócono uwagę na popełniony błąd w treści artykułu.
Ciekawe, wartościowe treści oraz żywa dyskusja na blogu spowodują, że strona staje się bardziej wiarygodną dla odbiorców. Komentarze na blogu mają wartość nie tylko dla pozycjonowania, ale również dla samego autora bloga, ponieważ są one cennym źródłem wiedzy, pozwalającym wyciągnąć pewne wnioski oraz lepiej dostosować publikowane treści do potrzeb i interesów własnych czytaczy.
Czy komentarze mogą być szkodliwe?
W zasadzie, tak – komentarze zostawiane na blogach czy linki na forach mogą nam zaszkodzić, zwłaszcza że to zwykle są anchory. Przeciętny użytkownik, niezainteresowany pozycjonowaniem, zostawia adresy URL, a anchory raczej nie są mu znane. Dodawanie komentarzy musi być odpowiedzialne, jeżeli chcemy w ten sposób pozyskiwać linki do naszej strony – z komentarzy najlepiej linkować tylko do strony głównej.
Porozmawiajmy o Twoim pomyśle