Jak przebudowa strony internetowej wpływa na pozycjonowanie?

Jak przebudowa strony internetowej wpływa na pozycjonowanie?

Przebudowa strony internetowej czy też sklepu nie może być spontanicznym działaniem, gdyż wtedy, zamiast przynieść jakieś korzyści, wyrządzi wiele złego, m.in. względem SEO. Na szczęście wystarczy, że zrozumiesz funkcjonowanie niektórych mechanizmów i dowiesz się, jak przebudowa strony wpływa na pozycjonowanie, a szybko zaczniesz czerpać korzyści związane z modernizacją swojej witryny.

Kiedy konieczna jest przebudowa strony www?

Bezmyślna i spontaniczna przebudowa strony www może przynieść więcej szkody niż pożytku. Mniejszy ruch na stronie, niższa sprzedaż, obniżenie pozycji w wynikach wyszukiwania — to tylko kilka konsekwencji, jakie mogą cię spotkać. Dlatego dzięki nam dowiesz się, jak przebudowa strony wpływa na pozycjonowanie i co zrobić, aby zyskać na zmianach w obrębie swojej witryny.

4 sygnały, że konieczna jest przebudowa strony internetowej

Internet to miejsce, gdzie ciągle coś się zmienia, powstają nowe technologie, usprawniające przeglądanie sieci lub po prostu modne stają się nowe rozwiązania. Kiedy jesteś właścicielem swojej strony lub sklepu, musisz bacznie obserwować to, jakie obecnie są wymagania twoich potencjalnych klientów i na jakie rozwiązania decyduje się twoja konkurencja, aby zwiększyć sprzedaż. Dlatego też nie możesz przegapić kilku symptomów, świadczących o tym, że przebudowa witryny jest koniecznością.

Brak wersji mobilnej

Już około 50% klientów robi zakupy przy pomocy smartfonów. Toteż musisz dopasować stronę bądź sklep do tych wymagań i stworzyć dla nich wersję mobilną. Nie opłaca ci się oszczędzać na responsywności witryny, która dziś jest kluczem do zdobycia nowych klientów.

przebudowa strony gdy brak wersji mobilnej

Nieatrakcyjny design

Równie ważny jest także wygląd samej witryny. Obecnie dominuje minimalizm, dużo bieli i niewielka liczba animacji, dlatego takie rozwiązanie będzie najrozsądniejsze i niewymagające częstych zmian. Dziś użytkownik chce, aby strona uruchamiała się błyskawicznie, była czytelna, intuicyjna i miła dla oka. Oceń obiektywnie swoją witrynę i odpowiedz sobie na pytanie, czy wymaga przebudowy.

Skomplikowane zarządzanie

To, jaki CMS zostanie wybrany podczas tworzenia strony, ma duże znaczenie m.in. właśnie w codziennym zarządzaniu witryną. Najważniejsze jest to, że w większości przypadków można naprawić swój błąd i zmienić CMS już po tym, jak strona zostanie uruchomiona. Mimo że tego typu przebudowa jest kosztowna, to jednak w wielu przypadkach to jedyne rozsądne rozwiązanie. Dzięki temu będzie można dobrać bardziej intuicyjny CMS, którego obsługa zajmie mniej czasu, energii i nerwów.

Wolne ładowanie się strony

Szybkość ładowania się witryny wpływa bezpośrednio na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Poza tym użytkownicy cenią sobie dzisiaj swój czas i zamiast czekać, aż witryna wreszcie się załaduje — po prostu ją wyłączą. Choć czasami może to być wina zbyt dużej liczby grafik na stronie, które wymagają optymalizacji lub też zmiany firmy hostingowej.

7 rzeczy, które musisz zrobić w trakcie przebudowy strony

Nie pozwól na indeksowanie strony

Podczas tworzenia nowych stron często może dochodzić do chwilowej duplikacji treści czy kanibalizacji słów kluczowych. Dlatego najlepiej będzie, jeśli zadbasz o to, aby roboty Google nie mogły odwiedzać twojej strony na czas remontu. W przypadku zmiany CMS-a i przy okazji większej modernizacji profesjonalne firmy dokonują przebudowy najpierw na testowych witrynach i w takim przypadku indeksacja jest zupełnie niepotrzebna.
Spore ułatwienie udostępnia WordPress, gdyż pozwala zabronić indeksowania strony. Można tego dokonać dzięki wejściu w Ustawienia i łatwemu zablokowaniu. W razie potrzeby są jeszcze inne metody, tj. dodanie do sekcji head:

Zadbaj o przekierowania

Podczas przebudowy czasem dochodzi do sytuacji, gdy zmieniają się adresy URL poszczególnych podstron i wtedy trzeba zadbać o ich przekierowanie 301 na nowe adresy. Jeśli jednak całkowicie rezygnujesz ze sprzedaży jakichś produktów i usuwasz podstronę, na której się znajdowały, to możesz ustawić przekierowanie na inną stronę, która jest możliwie jak najbardziej zbliżona tematycznie.
Bez wykonania tego kroku użytkownik nie będzie mógł zapoznać się z twoją ofertę czy też kupić produkt, który potrzebuje. Jak już wcześniej było wspomniane — powstaje wtedy błąd 404. Dla SEO występowanie tego błędu bywa ciosem prosto w serce, gdyż strona będzie znacznie gorzej pozycjonowana, straci na wiarygodności i przy okazji usunięte podstrony obniżą pozycje stron, które do niej linkowały.

Przeskanuj swoje linki

Tuż po przebudowie musisz koniecznie sprawdzić, czy wszystkie linki znajdujące się na stronie działają i czy, aby nie kierują do stron, które zostały już usunięte. Być może ta czynność zajmie ci odrobinę czasu, tym bardziej, gdy wykonasz ją osobiście. Jednak w zamian uzyskasz gwarancję, że niedziałające linki nie obniżają jakości witryny.
Sporym ułatwieniem przy większych serwisach będzie skorzystanie z jakiegoś narzędzia online, np. Ahrefs.

Zoptymalizuj stronę

Optymalizacja uznawana jest za klucz do wysokich pozycji w wyszukiwarce Google. Mowa tutaj o odpowiednim doborze słów kluczowych, ich zagęszczeniu, umieszczeniu w odpowiednich miejscach czy dodaniu unikalnych treści itd. Przebudowa witryny prowadzi często do całkowitego zachwiania wcześniej wykonanej optymalizacji, ale z drugiej strony może być też doskonałym pretekstem do tego, aby zdecydować się na jej wykonanie już na odświeżonej stronie. Tym bardziej, jeśli wcześniej nie była wykonana zbyt starannie.

Dobrym rozwiązaniem będzie też wykonanie audytu strony, aby uzyskać więcej informacji na temat błędów, z jakimi boryka się twoja strona. Warto to zrobić jeszcze przed rozpoczęciem przebudowy, a następnie powtórzyć go tuż po zmianach, aby porównać rezultat. Istnieje spora szansa, że dzięki temu twoja pozycja w wynikach wyszukiwania będzie szybciej wzrastać. Sekrety audytów poznasz w innym naszym artykule.

przebudowa strony: optymalizacja

Zaktualizuj sitemapę witryny

Jak wiadomo, mapa witryny zawierająca linki, znajdujące się w obrębie strony, jest dobrze odbierana przez roboty Google. Jednak w trakcie przebudowy może dojść do zmiany adresów. Wtedy konieczne będzie dokonanie aktualizacji sitemapy. Następnie tę najnowszą wersję zgłoś do Google Search Console.

Usuń stronę testową

Jeśli w trakcie przebudowy była potrzeba stworzenia strony testowej, to musisz pamiętać, aby usunąć ją, gdy zmiany zostaną już wdrożone.

Nie zapomnij o monitoringu!

Im szybciej zaczniesz reagować na problemy będące konsekwencjami przebudowy strony, tym lepiej. Wtedy przede wszystkim znacznie więcej problemów będzie można zlikwidować w zarodku, zanim zaczną przynosić naprawdę negatywne konsekwencje. W tym celu najlepiej obserwować statystyki związane z ruchem na stronie oraz lokatą witryny pozycjonującej się na poszczególne frazy,
Do monitorowania danych związanych z witryną można wykorzystać darmowe lub płatne narzędzia. Wśród bezpłatnych najpopularniejsze jest Google Analytics bądź też Google Search Console. Alternatywą może być Senuto bądź Semstorm, za których użytkowanie należy uiścić pewną opłatę.

Wpływ zmiany domeny na pozycjonowanie

Zmiana domeny nie wpływa bezpośrednio na wygląd, treści, optymalizację i wiele innych zasobów, gdyż pozostają one bez zmian. Wbrew pozorom taka przebudowa strony internetowej nie musi zmniejszać ruchu na stronie i wywoływać negatywnych skutków dla twojego biznesu.
Kluczem do tego będzie jednak podjęcie następujących kroków:

● zgłoś zmianę domeny w Google Search Console i zweryfikuj ją,
● stwórz przekierowanie 301 ze starej strony na nową (możesz tego dokonać, np. logując się do dostawcy, u którego kupiłeś domenę lub też poszukać rozwiązania tego problemu w ustawieniach swojego CMS-a),
● stwórz sitemapę, a następnie zgłoś ją do indeksacji w Google Search Console, dzięki czemu domena zostanie dodana do wyników wyszukiwania.
Na samym końcu sprawdź treści, meta tagi oraz grafiki w obrębie strony i na portalach społecznościowych, a także zmień tam nazwę domeny na nową.

zmiana domeny a SEO

Co trzeba zrobić, kiedy przebudowa strony dotyczy zmiany CMS-a?

Drugą popularną zmianą, na jaką decyduje się spora część posiadaczy stron, to właśnie przeniesienie swojego wirtualnego dobytku do innego Centrum Zarządzania Treścią. W tym przypadku znacznie częściej niezbędna staje się pomoc specjalisty, gdyż cały proces jest już znacznie bardziej skomplikowany. Wszystko przez to, że niektóre CMS-y wymagają ręcznego dodania wszystkich treści, stworzenia nowej struktury strony itd.
Najważniejszym aspektem jest oczywiście wybranie nowego CMS-a. Zapraszamy zatem do naszego artykułu na temat tego, na co zwracać uwagę podczas wyboru CMS-a.
Fachowiec powinien pamiętać przede wszystkim o takich czynnościach jak:

● wykonywaniu prac na stronie testowej, która będzie zabezpieczona przed indeksowaniem,
● przeniesieniu optymalizacji, tj. meta tagów, treści, nagłówków,
● skontrolowaniu szybkości ładowania się nowej witryny,
● wdrożeniu przekierowań 301 tam, gdzie będzie to konieczne,
● wysłaniu zmienionej sitemapy na stronę i do GSC,
● odblokowanie indeksacji witryny,
● sprawdzeniu, czy pozycja fraz w wyszukiwarce Google uległa pogorszeniu.

Migracja związana z nowym CMS-em może się odbyć tylko, gdy masz dobry plan i systematycznie go realizujesz. Dlatego wymaga to sporego nakładu czasu oraz energii. Jednak w wielu przypadkach takie rozwiązanie prowadzi do tego, że strona zaczyna działać znacznie szybciej, osiąga wyższe pozycje w Google lub po prostu zarządzanie nią staje się bardziej intuicyjne.

Do czego prowadzi nieprzemyślana przebudowa witryny?

Konsekwencji złego lub w ogóle nieprzemyślanego modyfikowania witryny jest wiele. Jednak większość sprzedawców zwraca uwagę przede wszystkim na to, że usuwanie podstron lub też całkowite zmienianie słów kluczowych w obrębie strony, sprawia, że wcześniejsze działania SEO zostają nagle zachwiane. Może dopuścić to do powstania wielu błędów, a w konsekwencji do zmniejszenia liczby wyświetleń i spadku sprzedaży.

PRZYKŁAD:

Usuwając podstrony czy karty produktowe, które zostały już zaindeksowane w wyszukiwarce, sprawiasz, że użytkownicy, trafiający do nich z wyszukiwarki napotykają na błąd 404. To z kolei zniechęca ich i wyłączają twoją stronę. Poza tym spada też wiarygodność całej witryny. Wszystko przez to, że Google nie aktualizuje tak szybko swoich wyników. Oczywiście nie oznacza to, że usuwanie jest całkowicie niedozwolone. Najważniejsze jest jednak podjęcie odpowiednich kroków i przewidzenie konsekwencji.

Pozycjonowanie nie będzie zmniejszać ani ruchu na stronie ani nie stanie się zagrożeniem, jeśli przebudowa zostanie przeprowadzona w sposób zorganizowany. Do tego niezbędna będzie pomoc doświadczonej osoby. Jednak, jeśli podejmiesz się tego zadania bez konkretnego przygotowania, to musisz liczyć się z pewnymi konsekwencjami, oto jedne z najczęstszych:

● spadek pozycji w Google,
● utrata wiarygodności,
● konieczność pozycjonowania od nowa,
● utrata mocy backlinków,
● zmniejszenie ruchu na stronie,
● zniechęcenie użytkowników spowodowane występowaniem sporej liczby błędów 404.

Jak przebudowa strony internetowej wpływa na SEO? Wnioski

Jak przebudowa strony wpływa na pozycjonowanie? Podsumowanie

Każda zmiana treści czy słów kluczowych, usunięcie podstron lub dodanie nowej ma wpływ na SEO twojej witryny. Jednak nie oznacza to, że jakakolwiek przebudowa strony internetowej jest złym rozwiązaniem, na które nie warto się decydować. Najważniejsze jest zawsze to, aby wszystko dokładnie zaplanować i pamiętać o kilku niezbędnych krokach, które sprawią, że pozycjonowanie twojej strony nie będzie zagrożone.

  • Dodaj do Rozmówek
    • Brak listy słówek dlaPolski -> Angielski…
    • Stwórz nową listę słówek…
  • Skopiuj

Masz pytanie zadzwoń lub napisz do nas

Kontakt SOLV agencja interaktywna
KREATOR
Interaktywny kreator zapytania to najlepsza droga
do przygotowania kompleksowej oferty.
Czas wypełniania 1-3 minuty.
BEZPŁATNA WYCENA
PROSTY FORMULARZ
Nie masz za dużo czasu i zależy Tobie na
szybkim kontakcie z naszej strony,
ta droga jest dla Ciebie.
Czas wypełniania do 0,5 min.
BEZPŁATNA WYCENA

kontakt6

FORMULARZ KONTAKTOWY
  • Imię*
    0
  • Adres e-mail*
    1
  • Numer telefonu*
    2
  • Jeżeli nie chcesz podawać numeru telefonu, napisz do nas bezpośrednio na adres mailowy [email protected]
    3
  • Usługi*
    Strona internetowa
    Sklep internetowy
    Pozcyjonowanie
    Marketing Internetowy
    Google Kampania AdWords SOLV
    Inne
    4
  • Treść wiadomości*Informacje dodatkowe
    5
  • 6
  • Przepiszlitery
    7
  • 8
  • 9