Jak napisać regulamin na stronę internetową? Sposoby dla leniwych i… bardzo leniwych

Jak napisać regulamin na stronę internetową?

Regulamin strony internetowej zawiera kilka obowiązkowych punktów niezależnie od tego, czy jest regulaminem sklepu internetowego czy świadczenia usług drogą elektroniczną. Nawet jeśli zakładasz najprostszą stronę z wizytówką swojej firmy, musisz się postarać o stworzenie zgodnego z przepisami dokumentu. W niektórych przypadkach nie obędzie się bez pomocy prawnej. Od czego zacząć pisanie regulaminu? Gdzie umieścić politykę prywatności? Czy na pewno regulamin jest konieczny na twojej stornie internetowej?

Regulamin jest po to, by nie denerwować użytkowników – muszą się z niego dowiedzieć podstawowych rzeczy o tobie, twojej firmie, stronie internetowej, obowiązkach wobec konsumentów oraz ich prawach. Jeśli tych informacji nie znajdą, mają prawo być oburzeni. A UOKiK – nałożyć na ciebie karę.

Spis Treści

|Kiedy trzeba mieć regulamin na stronie internetowej?

Regulamin określa prawa i obowiązki przedsiębiorcy i użytkowników strony. Jeśli jest klarowny i zgodny z prawem, a także jeśli obejmuje wszystkie sytuacje, jakie mogą się zdarzyć podczas korzystania z serwisu, może znacząco ułatwić korzystanie z niego.

Regulamin sklepu internetowego jest obowiązkowy – to oczywiste, gdyż musisz sprecyzować warunki i koszty dostawy, reklamacje, politykę zwrotów… Ale to nie znaczy, że jak nie sprzedajesz w internecie, to nie potrzebujesz regulaminu.

Na każdej stronie, na której świadczone są usługi drogą elektroniczną, musi być regulamin. Nie jest konieczny na najprostszej stronie typu “wizytówka firmy”, ale tylko jeśli nie ma na niej żadnej możliwości interakcji, czy udostępniania narzędzi informatycznych (przykłady znajdziesz poniżej).

Uwaga! Jeśli nie zamieścisz w serwisie regulaminu, musisz się liczyć z konsekwencjami. UOKiK może nałożyć na ciebie karę – w wysokości maksymalnie 10 proc. rocznego obrotu (liczy się zeszły rok). To najwyższa kara, jaką UOKiK może nałożyć na przedsiębiorcę za praktyki niekorzystne dla konsumentów.

|Regulamin strony a wiarygodność firmy

Regulamin strony internetowej jest sposobem na zwiększenie wiarygodności w oczach potencjalnych konsumentów, użytkowników czy usługobiorców (nawet jeśli nie jest obowiązkowy). Większość klientów e-commerce sprawdza, czy firma, w której chcą zrobić zakupy podaje informacje na swój temat, czy strona wygląda profesjonalnie, czy opisy produktów lub usług są wyczerpujące, a zdjęcia dobrej jakości. Dlatego jeśli zależy ci na dobrym wizerunku biznesowym twojej działalności – koniecznie stwórz lub zamów regulamin twojej strony.

Kiedy regulamin strony zmienia się w regulamin świadczenia usług?

Jeśli twoja strona www jest w jakikolwiek sposób interaktywna – pozwala na zamieszczanie przez użytkowników komentarzy, opinii, zdjęć czy filmików przez użytkowników – to świadczysz na niej usługi drogą elektroniczną. Musisz to uwzględnić w swoim regulaminie.

Nie unikniesz tworzenia regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną, jeśli na stronie działają:

  • komentarze,
  • opinie,
  • wyszukiwarka,
  • porównywarka,
  • wtyczka social media,
  • formularz kontaktowy,
  • newsletter,
  • konfigurator produktów.

|Co musi zawierać regulamin serwisu internetowego, a co regulamin sklepu?

Najprostsze regulaminy mogą być zamieszczone na stronach typu “wizytówka firmy”. Więcej informacji musisz zawrzeć w dokumentach o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Najczęściej najbardziej obszerny jest regulamin sklepu internetowego (choć to zależy od zakresu usług, które również mogą wymagać doprecyzowania).

Podstawowe punkty regulaminu strony internetowej

Każdy regulamin składa się z poniższych punktów:

  1. Postanowienia ogólne (kim jest przedsiębiorca, a kim użytkownik strony).
  2. Definicje (pojęć takich jak: produkt, usługa, zamówienie, itp.).
  3. Opis oferowanych usług lub sprzedawanych produktów.
  4. Zasady korzystania z serwisu internetowego.
  5. Postanowienia końcowe.

Jak napisać regulamin dla najprostszej strony internetowej?

Najprostszy regulamin serwisu internetowego prezentującego profil firmy musi zawierać co najmniej:

  • informacje o przedsiębiorstwie prowadzącym stronę (np. nazwa, dane kontaktowe, NIP),
  • wymagania techniczne niezbędne do korzystania ze strony (np. minimalne wymagania sprzętowe, wymagana rozdzielczość, wersja przeglądarki, wtyczki i skrypty niezbędne do uruchomienia strony – np. JavaScript czy pliki Cookies),
  • wszystkie funkcjonalności dostępne dla użytkowników (np. rejestracja),
  • jasno napisaną informację, że za pośrednictwem strony internetowej nie dochodzi do świadczenia usług ani sprzedaży – ma ona charakter informacyjny, pozwalający na zapoznanie się z ofertą firmy,
  • informację, że wszelkie dane, ceny i opisy mają charakter informacyjny i nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu Cywilnego,
  • informacje o prawach autorskich dotyczących treści na stronie (np. opisy, zdjęcia produktów).

Świadczenie usług drogą elektroniczną. Co napisać w regulaminie?

Regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną musi posiadać wszystkie powyższe punkty plus:

  • rodzaje i zakres usług dostępnych na stronie,
  • warunki ich świadczenia,
  • warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczeniu usług,
  • to, jakie dane musi podać usługobiorca, by skorzystać z usługi,
  • informacje o procedurach reklamacyjnych,
  • informacje o prawie do odstąpieniu od umowy.

Jeśli na twojej stronie www można zamieszczać komentarze czy opinie, w regulaminie musisz napisać, jakie są dozwolone, a jakie nie, np.:

  • muszą być zgodne z prawdą i z zasadami współżycia społecznego,
  • nie mogą naruszać przepisów, praw osób trzecich, zaburzać działania strony.

Regulamin sklepu internetowego

Zawartość regulaminu sklepu internetowego musi być bogatsza o:

  • zasady postępowania reklamacyjnego, zwrotów i wymian produktów,
  • metody płatności,
  • koszty i sposoby dostawy,
  • politykę zwrotów i reklamacji.

Omów z nami swój pomysł

michal-ostrowski-kontakt

Napisz do nas

    |Jak napisać regulamin na stronę internetową?

    Nie trzeba samodzielnie pisać regulaminu strony www. Można skorzystać z szablonów lub zamówić profesjonalny regulamin w kancelarii prawnej.

    Regulamin dla leni i ryzykantów

    Najprostszym sposobem, i niestety dość często wykorzystywanym, jest skopiowanie regulaminu z innej, zbliżonej profilem, strony internetowej. To rozwiązanie dla najbardziej leniwych i oszczędnych, ale i dla niebojących się ryzyka. Wady takiego “tworzenia” regulaminu to:

    • jest to łamanie prawa własności intelektualnej,
    • dokument może się okazać nieprawidłowo skonstruowany (np. może brakować ważnych informacji),
    • regulamin może być niezaktualizowany i siłą rzeczy niedostosowany do aktualnie obowiązującego prawa,
    • zmiany niezbędne do tego, by dopasować regulamin do twojej działalności mogą być skomplikowane i zająć dużo czasu – okaże się, że pomysł jednak nie jest najlepszy, jeśli zależy ci na czasie.

    Półśrodek, czyli szablony regulaminów

    W internecie są dostępne szablony regulaminów, które można samodzielnie dostosować do swojej działalności. Są one zazwyczaj zgodne z bieżącym stanem prawnym, ale musisz pamiętać o ich samodzielnym aktualizowaniu. Monitorowanie zmian w prawie wymaga czasu i pewnego obeznania, chociażby w terminologii.

    Nie chcesz ryzyka? Zainwestuj w dobry regulamin

    Dobre agencje interaktywne oferują wsparcie kancelarii prawniczej podczas zakładania serwisu internetowego. Ma to takie dobre strony, że regulamin będzie odpowiadał dokładnie temu, co oferujesz użytkownikom. Możesz mieć pewność, że twój serwis będzie działał zgodnie z aktualnym prawem. Unikniesz też nieścisłości czy “lania wody”, które mogą się przydarzyć przy metodzie “kopiuj-wklej” z innych regulaminów dostępnych w internecie.

    Zwróć uwagę, czy wybrana oferta obejmuje monitoring zmian w prawie – i na jak długo. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że w tym okresie regulamin strony będzie spełniał wszystkie wymogi prawne.

    Dobry prawnik jest też na bieżąco z rejestrem klauzul niedozwolonych – czyli listą UOKiK zawierającą zapisy, których nie można zawierać w umowach konsumentami. Regulamin strony jest właśnie taką umową. Lista ciągle się wydłuża – o kilkanaście wpisów miesięcznie, więc trzeba trzymać rękę na pulsie.

    Uwaga! Regulamin zawierający klauzule niedozwolone również może oznaczać dla przedsiębiorcy karę finansową, taką samą, jak w przypadku braku regulaminu. Brak wymaganych informacji może z kolei skutkować grzywną do 5 tys. zł.

    |Napisałem/am regulamin świadczenia usług/sklepu internetowego. Co teraz?

    Regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną trzeba udostępnić usługobiorcy przed zawarciem umowy. Czyli np. w momencie rejestracji konta w serwisie. Użytkownik musi zaznaczyć zgodę na regulamin przed kliknięciem “Zarejestruj”. Bez jej zaznaczenia nie powinien mieć możliwości założenia konta.

    Jeśli masz regulamin sklepu internetowego, musisz go udostępnić klientowi przed zakupem. Najczęściej załatwia się to poprzez link do regulaminu nad przyciskiem “Kupuję z obowiązkiem zapłaty” przed finalizacją zamówienia.

    Najczęściej na stronach internetowych podczas rejestracji konta można spotkać formułę: “Oświadczam, że zapoznałem/am się z treścią regulaminu i akceptuję jego postanowienia”. Przy czym słowo “Regulamin” powinno linkować do treści regulaminu.

    |Co oprócz regulaminu strony internetowej?

    Bardzo ważnym dokumentem, o którym żaden przedsiębiorca nie może zapomnieć jest polityka prywatności i plików cookies. Tworzy się ją na podstawie znanego wszystkim RODO, czyli rozporządzenia o ochronie danych osobowych. Różnica jest taka, że te dokumenty trzeba pokazać użytkownikowi jeszcze zanim zacznie korzystać ze strony – stąd niezbędne jest wyskakujące okienko ze zgodą na wykorzystanie cookies. Jego zamknięcie automatycznie oznacza akceptację polityki prywatności.

    Ważne! Polityka prywatności może być osobnym dokumentem lub częścią regulaminu.

    W polityce prywatności trzeba zawrzeć informacje, po co i na na jakiej podstawie prawnej informacje osobowe są zbierane oraz jak długo będą przechowywane. Użytkownik musi wiedzieć, jak usunąć lub zmienić swoje dane.

    Pamiętaj, że obecnie w zasadzie każda strona zbiera pliki cookies – są one wykorzystywane np. przez Google Analytics do badania liczby wejść na stronę.

    |Regulamin strony internetowej. Podstawa prawna

    Regulamin na stronę internetową pisze się na podstawie kilku aktów prawnych, w tym:

    • ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną,
    • ustawy o prawach konsumenta,
    • ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.

    Jeśli masz wątpliwości, zajrzyj bezpośrednio do powyższych dokumentów (zarówno ustawa o świadczeniu usług, ochronie konkurencji, jak i ustawa o prawach konsumenta są dostępne online). A jeśli język prawniczy jest ci całkowicie obcy – możesz zdecydować się na wsparcie prawnika. Najlepiej wybrać kancelarię, która się specjalizuje w regulaminach stron internetowych. Możesz kupić też pakiet RODO i cookies opracowane przez doświadczonych prawników: https://kreator.legalgeek.pl/polityka-prywatnosci-rodo-i-cookies/

    Porozmawiajmy o Twoim pomyśle

    Napisz do nas

      Powiązane wpisy

      Masz pytanie zadzwoń lub napisz do nas

      Skontaktuj się z nami