Zarówno audyt, jak i pozycjonowanie to usługi, które są ze sobą ściśle związane. W końcu nie da się dobrze wypozycjonować witryny bez dokładnej analizy, a z kolei dopiero działania SEO i ich efekty są w stanie określić, jaka była jakość czynności związanych z audytem. Sprawdź, w czym tkwią sekrety prawidłowo wykonanego audytu.
| Na czym polega audyt SEO?
Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, gdyż nikt nie podał wszystkich standardów związanych z przeprowadzaniem audytu SEO. Brak wzoru sprawia, że niemal każda firma, czy też specjalista, może wyznaczać swoje zasady działania. Przyjęło się po prostu, że usługi tego typu dotyczą analizy kodu, struktury, treści oraz otoczenia strony. Tak aby dopasować głównie te składowe do ciągle zmieniających się algorytmów wyszukiwarki. Przez to, że nie są znane wszystkie czynniki, na które zwraca uwagę Google, konieczne jest posiadanie dużego doświadczenia w przeprowadzaniu dogłębnych analiz i wyciąganie z nich wniosków.
| Na co zwracać uwagę wybierając audytora SEO?
Duża liczba niewiadomych i potencjalne korzyści, sprawiają, że wybranie firmy audytowej staje się nie lada wyzwaniem. Priorytetem jest to, aby zajęła się tym osoba rzetelna, ze sporym doświadczeniem oraz wiedzą. Podczas nawiązywania współpracy konieczne jest uzyskanie informacji także na temat praktycznych aspektów współpracy. Najlepszym rozwiązaniem będzie zadanie kilku istotnych pytań, które rozjaśnią zasady audytu i pozwolą podjąć decyzję, czy warto podpisać umowę, czy lepiej kontynuować poszukiwania.
Pięć pytań, które musisz zadać audytorowi SEO
1. Co będzie zawierać raport z audytu?
Ważne jest to, aby już na samym początku zdawać sobie sprawę z tego, jakie informacje znajdziesz w raporcie. Niekiedy może okazać się, że znajdą się w nim jedynie błędy wychwycone przez specjalistę, zamiast wskazówek, które mogłyby przynieść korzyści po ich wdrożeniu.
2. Jaką formę będzie miał raport?
Forma raportu również odgrywa istotną funkcję. Najlepiej, aby był to plik tekstowy składający się przynajmniej z kilku czy kilkunastu stron. Spytaj też, czy istnieje możliwość przesłania przykładowego raportu, abyś wcześniej już wiedział lub wiedziała, czego możesz oczekiwać.
3. Czy w cenę wliczona została darmowa konsultacja?
Jeśli nie masz doświadczenia i wiedzy związanej z audytem, optymalizacją czy pozycjonowaniem, to niektóre wnioski i wskazówki, mogą okazać się niejasne. Wtedy możliwość konsultacji telefonicznej, czy przy wykorzystaniu wideokonferencji może być strzałem w dziesiątkę. Niestety nie zawsze jest taka możliwość, więc warto się o to spytać.
4. Czy konieczne będzie przekazanie jakichś uprawnień związanych z witryną?
Bardzo prawdopodobne jest to, że audytor będzie potrzebował dostęp do takich narzędzi jak Google Analytics czy Google Search Console, aby móc uzyskać większą liczbę informacji. Oczywiście, jeśli w takim przypadku ktoś nie chce podawać takich informacji to wykonanie audytu dalej jest możliwe, natomiast może nie wykazać wszystkich nieprawidłowości.
5. Ile będzie trwać audyt?
Wbrew pozorom to bardzo istotne pytanie, o którym wiele osób zapomina. Zbyt krótki czas może oznaczać ryzyko wystąpienia błędów i niedokładności. Poza tym warto w trakcie wykonywania audytu nie wprowadzać żadnych zmian na stronie oraz nie wdrażać kampanii reklamowych, które mogłyby po pierwsze być nietrafione, a po drugie zaburzyć rezultaty raportu.
Omów z nami swój pomysł
Napisz do nas
Omów z nami swój pomysł
Napisz do nas
| Co poddane jest analizie w trakcie audytu SEO?
Pracę audytora można odrobinę porównać do lekarza, który diagnozuje, przeprowadza różne badania, a następnie wyciąga wnioski i proponuje konkretne leczenie, aby podnieść jakość życia pacjenta i zwalczyć chorobę. Różnica jest jednak taka, że analizie zostaje poddana witryna internetowa, której niepoprawne funkcjonowanie może nawet doprowadzić do upadku twojej firmy.
Indeksowanie strony lub sklepu online
Na samym początku istotne jest to, aby audytor sprawdził, czy witryna została zaindeksowana w wyszukiwarce Google lub też nie. Zakładając, że tak się właśnie stało, konieczna staje się także diagnostyka sprawdzająca czy proces ten odbył się w prawidłowy sposób i jakie podstrony zostały zaindeksowane oraz w jaki sposób się prezentują.
Wykorzystywane frazy kluczowe
Następnym krokiem jest sprawdzenie jakości słów kluczowych. Specjalista określa, czy decyzja o wyborze fraz do pozycjonowania była słuszna oraz jakie dała korzyści. Jasne stanie się też to, które miejsca w wynikach wyszukiwania zajęły poszczególne słowa kluczowe, a wraz z nimi podstrony twojej witryny.
Analiza poszczególnych rodzajów wykorzystywanych fraz również będzie miało duże znaczenie, tak aby sprawdzić czy stosowane jest pozycjonowanie na tzw. długi ogon.
Content na stronie
Treści są ważnym elementem każdej witryny, a do tego powinny znaleźć się w niej frazy kluczowe w odpowiedniej liczbie i częstotliwości. Audytor sprawdzi, jak długie są teksty na stronie, ile fraz kluczowych zawierają i jaka jest ich jakość. Warto zaznaczyć, że pod uwagę zostanie wzięta zarówno perspektywa robotów Google, jak i użytkowników.
W dodatku istotne będzie też przebadanie treści w kontekście plagiatu lub też duplikatu. To o tyle ważne aspekty, że nie dopilnowanie ich może nie tylko utrudniać uzyskanie lepszych pozycji w wyszukiwarce, ale dodatkowo także wiązać się z ryzykiem nałożenia filtrów na twoją stronę.
Jakość linkowania
Prawidłowe pozycjonowanie i funkcjonowanie w obrębie strony lub sklepu jest możliwe tylko wtedy, gdy zostanie wykorzystany potencjał związany z linkowaniem zewnętrznym oraz wewnętrznym.
W przypadku linkowania zewnętrznego ważne jest zbadanie, jaka jest jakość oraz liczba odnośników prowadzących do witryny. Pozwala to podjąć decyzję, czy prowadzona strategia na pewno była odpowiednia i czy przyniosła oczekiwane rezultaty.
Z kolei linkowanie wewnętrzne dotyczy funkcjonowania w obrębie strony. Wskazuje drogę robotom Google oraz zachęca użytkowników do dłuższego przeglądania witryny lub zrobienia większych zakupów. Najwięcej korzyści można zyskać dzięki następującym formą linkowania wewnętrznego:
- menu,
- zakładkom znajdującym się w stopce,
- przy wykorzystaniu anachorów, czyli wyrażeń zawartych w treści, pod którymi ukryty został link, np. do pokrewnego artykułu na blog,
- polecanym produktom,
- podobnym produktom,
- najpopularniejszym artykułom na blogu itd.
Bezpieczeństwo
Sprawdzone zostanie to, jak chronione są dane klientów oraz sama zawartość strony. W szczególności chodzi tutaj o poprawne wdrożenie certyfikatu SSL, ale też sprawdzenie luk w kodzie. Jakiekolwiek błędy zostaną dzięki temu wychwycone i skutecznie wyeliminowane.
Optymalizacja witryny
Konieczna staje się także dogłębna analiza tego, czy przeprowadzona optymalizacja i jej poszczególne elementy zostały odpowiednio wykonane. Poza tym, czy wyciągnięte wnioski pozwoliły zmaksymalizować korzyści, jakie można z niej czerpać. W szczególności dotyczy to szybkości ładowania się strony, poprawnie napisanych meta tagów lub też responsywności, dzięki której można bez problemu odtwarzać stronę lub sklep nawet na urządzeniach mobilnych.
To tak naprawdę dopiero wierzchołek góry lodowej i pełna analiza wykonywana przez audytora bywa zdecydowanie bardziej rozległa i skomplikowana. Tym bardziej że, jak już wcześniej było wspomniane, nie ma jednego przepisu, dzięki któremu można uzyskać najbardziej przydatne dane.
| Na czym polegają darmowe audyty?
W sieci można znaleźć także propozycje darmowych audytów. Najczęściej przybierają wtedy dwie formy — narzędzia online lub dodatkowej usługi do pozycjonowania. Oba rozwiązania nie przynoszą jednak zbyt wielu korzyści (chociaż w tym drugim przypadku bywają wyjątki). Żadne darmowe narzędzie nie jest w stanie sprawdzić dogłębnie semantyki witryny, zasugerować, jak poprawić jej funkcjonowanie, przebudować strukturę czy dać jasne wskazówki podnoszące jej jakość. Uzyskane informacje są bardzo powierzchowne i w dodatku mogą wprowadzać w błąd, kiedy będziesz chciała lub chciał wyciągać z nich daleko idące wnioski i dokonać jakichś modyfikacji. Oczywiście można wypróbować takie programy, jak Meta Forensics, Siteliner lub też Screaming Frog SEO Spider Tool, jednak nic nie zastąpi rozważnej analizy wykonanej przez doświadczonego specjalistę. Przy czym należy odróżnić pracę wykonywaną przez osobę, która pobiera opłaty za skrupulatne wykonanie swoich obowiązków i wdrożenie sprawdzonych strategii, od darmowej usługi, która ma służyć po prostu jako element zachęcający do skorzystania z usług pozycjonerskich.
W tym drugim przypadku istnieje spore ryzyko, że audyt zostanie przeprowadzony z mniejszą starannością i również będzie miał zbyt podstawową formę. W dodatku na pewno nie zostaną sprawdzone wszystkie elementy, które uwzględnione są w ramach standardowej usługi. Zatem istnieje też spore prawdopodobieństwo, że agencja skorzysta po prostu z bezpłatnych narzędzi. Zawsze musisz zdawać sobie sprawę z tego, że jakość wykonywanych czynności związanych z prawidłowym funkcjonowaniem twojej witryny jest najważniejsza, a oszczędności w tym aspekcie mogą przysporzyć więcej szkody niż pożytku.
| Audyt SEO – cennik
Skoro bezpłatne audyty nie przynoszą pożądanych efektów, a wręcz są zagrożeniem dla prawidłowego funkcjonowania twojej witryny, to konieczne będzie wykonanie go samodzielnie lub też zlecenie tego profesjonaliście. W tym drugim przypadku będzie to wiązać się z poniesieniem pewnych kosztów. Trudno określić, jak duże one będą, gdyż cena zawsze będzie zależeć przede wszystkim od następujących czynników:
- doświadczenia specjalisty — im będzie ono większe, tym istnieje możliwość, że cena również wzrośnie, ale to z kolei pozytywnie wpłynie na jakość wykonywanych usług,
- wielkości witryny — duża liczba podstron i produktów sprawi, że wykonywanie audytu będzie trwać po prostu znacznie dłużej,
- zawiłości raportu — uwieńczeniem każdego audytu powinien być raport, w którym zawarte są wnioski, proponowane modyfikacje, które mają pomóc w osiągnięciu pewnych celów, im raport będzie bardziej rozbudowany, tym cena również może wzrosnąć.
W sieci można znaleźć oferty wahające się w przedziale od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Biorąc pod uwagę powyższe czynniki warto wybrać taką opcję, która realnie odzwierciedli ilość pracy potrzebną do przeprowadzenia takiej analizy. Akceptowanie najtańszych cenników stanie się bardzo ryzykowne, ale najdroższe opcje mogą być po prostu próbą naciągnięcia klienta. Najrozsądniejszym rozwiązaniem będzie znalezienie złotego środka, który można osiągnąć po zgłoszeniu się do kilku agencji i specjalistów w celu wykonania wyceny i zapoznania się z ich ofertami.