Czy opinie o produktach w sklepie internetowym są ważne?

Konsument dający pozytywne opinie o produktach w sklepie internetowym

Zanim potencjalny klient dokona zakupu w Twoim sklepie internetowym, wykonuje mniejszą lub większą analizę – ocenia wygląd czy praktyczne zastosowanie produktów. Zwraca uwagę na design samej witryny, ocenia cenę, jaką zapłaci za towar oraz sprawdza pozytywne opinie wystawione przez innych użytkowników.

Ocenienie poddawany jest jeszcze jeden aspekt – jakość produktu. W jaki sposób? Najpopularniejszą metodą jest po prostu czytanie opinii wcześniejszych kupujących. Dlatego koniecznie nie możesz ignorować komentarzy. Przekonaj do tego, jak opinie wpływają na SEO.

Spis Treści

|5 powodów, dlaczego warto gromadzić opinie klientów w sklepie internetowym

Jeszcze niedawno było tak, że kupowałeś jakiś produkt w sklepie stacjonarnym, bo polecił Ci go znajomy lub bombardowano Cię reklamami w TV bądź w radio. W przypadku sklepów internetowych ten mechanizm jest dość podobny.

Aż 95% użytkowników czyta opinie w Internecie na temat produktów, a dopiero na ich podstawie dokonuje zakupu. Nic w tym dziwnego skoro liczba sklepów online jest tak duża, a wybór towarów może wywołać nawet zawroty głowy. Opinie mają wskazać, co warto, a czego nie opłaca się kupować.

Sprawdź, dlaczego każdy właściciel sklepu internetowego koniecznie powinien zdecydować się na zbieranie opinii klientów.

Wzbudzasz zaufanie

Duża liczba pozytywnych opinii wcześniejszych klientów sprawia, że marka czy konkretny produkt wyróżnia się na tle pozostałych. Potencjalny kupujący, kiedy czyta recenzje, może ocenić, czy wyróżnione przez klientów zalety również są dla niego ważne.

Poza tym opinie znacząco wpływają także na wzrost Twojej wiarygodności. Skoro tak wiele osób dokonało u Ciebie zakupu i zostawiło komentarz, to znaczy, że sklep jest godny zaufania.

Oszczędzasz czas, a produkty zyskują atrakcyjność

Nie masz czasu na pisanie opisów produktów i nie chcesz wydawać pieniędzy na to, aby copywriter zajął się ich napisaniem? Tymczasowym, ale skutecznym rozwiązaniem mogą być opinie w Internecie. Klienci sami napiszą o najważniejszych zaletach, które zwróciły ich uwagę. Dzięki temu częściowo wykonają za Ciebie tę pracę.

Opinie są ważne, bo wyróżniają Twoją ofertę

Przez dużą liczbę sklepów internetowych klienci mogą porównywać oferty i wybierać te najkorzystniejsze dla nich. Jeśli jednak znajdą dwa sklepy, w których można zakupić ten sam produkt i to w tej samej cenie, to statystycznie chętniej wybierany jest produkt, który zawiera większą liczbę pozytywnych opinii.

Oczywiście trudno zachęcić kupujących do dokonania zakupu, jeśli w karcie produktowej nie ma ani opisu, ani opinii, dlatego zdecydowanie bardziej opłaca się poświęcić czas bądź pieniądze i dodać, chociaż kilka zdań na temat towaru, który sprzedajesz.

Zmniejszasz liczbę zwrotów

To zaleta, która często jest pomijana i to całkowicie niesłusznie! Dzięki temu, że wcześniejsi kupujący pozostawiają opinie np. na temat rozmiarówki, to kolejni potencjalni klienci będą wiedzieli już, czy wybrać rozmiar większy, a może mniejszy. W ten sposób realnie zmniejsza się liczba zwrotów.

Zyskujesz wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania

Pamiętaj o tym, że wystawienie opinii w Internecie, przez klientów to content, którego tak docenia Google.

Takie mikro recenzje prowadzą także do tego, że poprawia się pozycja strony produktowej w SERP-ach, ale więcej na ten temat przeczytasz w kolejnym akapicie, gdzie bardziej szczegółowo zwróciliśmy uwagę na kwestie związane z SEO i ocenami produktów.

Dane strukturalne w postaci gwiazdek zwiększają widoczność w Google.

 

|Jak pozytywne opinie o produktach wpływają na SEO?

Być może nie zdawałeś sobie dotąd sprawy z tego, że dzięki temu, iż Twoi klienci dodają recenzje na temat produktów, zyskujesz także z perspektywy działań SEO. W jaki sposób? Już tłumaczymy.

Jeszcze więcej treści

Otóż przede wszystkim zyskujesz dodatkowy content. Jak wiesz, im więcej tekstu znajduje się na stronie, tym Google uznaje, że witryna jest bardziej wartościowa dla użytkowników. Z tego też powodu bardziej docenia takie sklepy internetowe, niż te, które nie zawierają treści. To samo dotyczy sekcji komentarzy na blogu.

Zachęcając użytkowników do powrotu na stronę i dodawania opinii, sprawiasz przy okazji, że wzrasta ruch w obrębie witryny, co także ma znacznie z perspektywy robotów Google.

 

Omów z nami swój pomysł

michal-ostrowski-kontakt

Napisz do nas

     

    Opinie w sklepie internetowym a dane strukturalne

    Warto zwrócić też większą uwagę na stronę techniczną, która ma niebagatelne znaczenie w kontekście SEO i podbijania wyników wyszukiwań.

    Dobrym pomysłem będzie umożliwienie klientom nie tylko zostawienia opinii, ale też wystawienia oceny przy pomocy gwiazdek. Taka forma recenzowania produktu zajmuje dosłownie kilka sekund, ale też towary zawierające pięć gwiazdek, mogą skutecznie zachęcić klientów do dokonania zakupu.

    Jednak to nie wszystko, bo kiedy wykorzystasz dane strukturalne w karcie produktowej, to gwiazdki i liczba opinii będą widoczne także w wynikach wyszukiwania Google. Dzięki temu nie tylko przyciągną uwagę użytkowników, ale też mogą przekonać potencjalnych klientów do tego, żeby przeszli akurat do Twojego sklepu internetowego.

    To nie jest mit, faktycznie gwiazdki, średnia ocen, liczba opinii, cena czy dobrze napisane meta description, zwiększają wskaźnik klikalności i szansę na zwiększenie wyników sprzedaży.

     

    |Jak skłonić klientów do pisania opinii produktów i usług?

    Teraz już wiesz, jak wiele możesz zyskać, dzięki pozyskaniu opinii o produktach w Internecie. Pytanie brzmi, jak skłonić klientów, aby je pisali? Wbrew pozorom nie zawsze to taka prosta sprawa. Jedynie nieliczni kupujący decydują się sami z siebie napisać pozytywny komentarz.

    Oczywiście, jak można się domyślić, zupełnie odwrotnie wygląda to, gdy chodzi o negatywne opinie.

    Oto kilka sposobów, dzięki którym skutecznie zachęcisz klientów do zostawienia opinii w Twoim e-sklepie internetowym:

    Zaoferuj kod rabatowy na następne zakupy – 5 czy 10% rabatu na kolejne zakupy za napisanie komentarza na temat zakupu to ciekawa zachęta, która naprawdę działa.

    Wyślij kilka przypomnień – jeśli klient zostawił swojego e-maila w trakcie dokonywania zakupu, to możesz wysłać do niego 1-3 przypomnienia w pewnych odstępach czasowych o tym, żeby wystawił ocenę na temat wcześniejszego zakupu.

    Skorzystaj z opinii umieszczonych w Twoich Social Mediach – obecnie powszechnie dostępne są już narzędzia, które pozwalają pisać opinie przy wykorzystaniu Social Mediów.

    Wykorzystaj remarketing w Social Mediach – skoro wiesz, jak wiele korzyści zapewniają opinie produktów w branży e-commerce, to opłaca Ci się uruchomić kampanie remarketingową np. na Facebooku, która przypomni i zachęcić klientów do napisania subiektywnej oceny produktu.

    Konkursy z nagrodami – użytkownicy kochają konkursy, dlatego też dobrym pomysłem może być zorganizowanie konkursu na najlepsze opinie na temat produktów. Alternatywą jest docenienie użytkowników, którzy napiszą najwięcej recenzji na temat towarów, które zakupili.

    Zorganizuj testowanie produktów – aktywne osoby, które zaliczają się do grona stałych klientów Twojego sklepu internetowego i chętnie dodają opinie, możesz zaangażować do testowania produktów, jakie oferujesz. Dzięki temu będą oni z jeszcze większą chęcią dzielić się opiniami na temat towarów, a także podzielą się np. zdjęciami w Social Mediach, co przyciągnie do Twojego sklepu internetowego nowych klientów.

    Grywalizacja – kolejną metodą jest umożliwienie klientowi zbierania punktów za dodawanie opinii produktów i usług. Uzbierane punkty można później wymieniać na rozmaite korzyści, np. na darmową dostawę i zwrot.

    Dostęp do oferty specjalnej i wyprzedaży przed pozostałymi klientami – możesz też zagwarantować klientom, którzy zdecydują się napisać opinie pierwszeństwo podczas kupowania, gdy zostanie uruchomiona wyprzedaż. Ewentualnie wyślij im ofertę specjalną.

    Dodaj ulotkę do przesyłki – ostatnim sporadycznie stosowanym sposobem jest przygotowanie kartki, na której znajdzie się podziękowanie za zakup, logo firmy i zachęta do tego, aby pozostawić pozytywną recenzję na temat zakupionego towaru. W przypadku produktów cyfrowych możesz zdecydować się po prostu na wysłanie e-maila z podziękowaniem za zakup.

    Dane strukturalne w postaci gwiazdek zwiększają widoczność w Google.

     

    |Negatywne opinie – jak duże znaczenie mają?

    Należy odróżnić spamerskie negatywne opinie od tych, które poparte są konkretnymi argumentami. Na te drugie trzeba odpowiadać i próbować zmienić zdanie klientów. Dobrym pomysłem jest też zadośćuczynienie, jeśli powód negatywnej opinii wynika z zaniedbań ze strony pracowników sklepu.

    Jeśli negatywne recenzje dotyczą całego sklepu i są umieszczone np. w wizytówce Google Moja Firma, to także warto merytorycznie i kulturalnie odpowiedź, a następnie postarać się skutecznie uzyskać jak najwięcej pozytywnych opinii.

    Dzięki temu przykryjesz ten negatywnych komentarz, a do tego pokażesz, że warto robić zakupy w Twoim sklepie internetowym.

    Błędy zdarzają się każdemu, kluczowa jest poprawa, uprzejmość i pokazanie chęci naprawienia zaistniałeś sytuacji.

    Zresztą musisz zdawać sobie sprawę, że sklep internetowy, który posiada jedynie pozytywne recenzje i średnią ocen 5.0 traktowany jest jako mniej wiarygodny. Nieomylność i idealne spełnienie wymagań każdego klienta jest dla wielu osób zbyt podejrzane.

     

    |Jak recenzje produktów wpływają na wyniki sprzedaży? Podsumowanie

    Teraz już rozumiesz, że nie opłaca Ci się ignorować potencjału, jaki niosą ze sobą opinie na temat oferowanych produktów w branży e-commerce. W końcu to dzięki nim możesz ostatecznie przekonać klientów do tego, że warto wybrać akurat Twoją ofertę i tym samym wyróżnić się na tle konkurencji.

    Odkryj również potencjał opinii produktów w kontekście działań SEO. Zwróć uwagę, że tego typu dodatkowy content sprawia, że możesz uzyskać wzrost pozycji danej podstrony w wynikach wyszukiwania Google.

    Negatywne opinie mogą zniechęcić do robienia zakupów w Twoim sklepie internetowym, ale są też wskazówką, co musisz zmienić, więc nie ignoruj ich, ale postaraj się odpowiedzieć na nie.

    Zatem nie czekaj, a już teraz zadbaj o to, żeby zachęcić użytkowników do zostawiania swoich opinii na temat produktów poprzez organizację konkursów, oferowanie kodów rabatowych czy tworzenie kampanii remarketingowych i wysyłanie przypominających e-mailów itd.

     

    Porozmawiajmy o Twoim pomyśle

    Napisz do nas

      Powiązane wpisy

      Masz pytanie zadzwoń lub napisz do nas

      Skontaktuj się z nami