Aktualizacja Prestashop 1.6 do 1.7 | PrestaShop 8.0.

Nowa aktualizacja PrestaShop wywołała w branży ogromne poruszenie. W końcu zmiana wersji 1.6 do 1.7 wiąże się z wieloma nowościami, które wymagają ponownej instalacji sklepu PrestaShop. W konsekwencji otrzymujesz sporo ciekawych modułów, a przede wszystkim naprawę błędów, pojawiających się w wersji 1.6. Jednak czy każdy powinien się zdecydować na aktualizację sklepów online? Przekonaj się o tym!

PrestaShop jest jednym z najpopularniejszych CMS’ów open-source. PrestaShop z założenia jest oprogramowaniem przeznaczonym dla e-commerce, w przeciwieństwie do WordPressa, który został opracowany z myślą o blogach, a dopiero z czasem ewoluował do systemu pozwalającego sprzedaż produktów.

Spis Treści

| PrestaShop 8.0 – aktualizacja

Po sześciu latach (Presta 1.7 pojawiła się w 2016 roku) pojawiła się wersja PrestaShop 8.0.

Wizualnie, wygląd i funkcjonalność w panelu administracyjnym nie ulegają drastycznym zmianom; więc dla tych, którzy używali wersji 1.7 przez ponad pięć lat, nie będą raczej zaskoczeni.

Największe zmiany widoczne są dla developerów w aspekcie technicznym:

  • rekomendowana jest wyższa wersja php na serwerze, dla lepszej wydajności. To jedna z najważniejszych zmian: wsparcie dla PHP 8 i 8.1 (natomiast minimalna kompatybilność została ustalona na PHP 7.2.5)
  • nowa wersja PrestaShop 8.0 bazuje na Symfony 4.4 (PrestaShop 1.7 bazowała na framworku Symfony2);
  • wiele klas i metod oznaczonych w poprzednich wersjach jako „deprecated” zostało usuniętych z wersji PrestaShop 8.0;
  • zmiany w komponentach hook;
  • przy składaniu zamówienia PrestaShop wysyła dodatkową prośbę, by sprawdzić liczbę produktów w koszyków – to na pewno wpłynie na proces płatności, więc operatorzy muszą dopasować swoje moduły do tej funkcjonalności;
  • zmiany API;
  • zaktualizowanie bibliotek php i js.

Więcej informacji na oficjalnej stronie PrestaShop: https://devdocs.prestashop-project.org/8/modules/core-updates/8.0/#behavior-changes

Funkcjonalności, które zapewne mogą ucieszyć właścicieli sklepów:

  • zwiększone bezpieczeństwo: w panelu administratora jest teraz możliwość zarządzania polityką haseł użytkowników, a także kontrolowanie historii logowań i ewentualne zdalnie wylogowywanie użytkowników;
  • wbudowana została funkcja konwersji grafik do przyjaznego formatu webp, która przyspiesza ładowanie się obrazków, co ma szczególne znaczenie w sklepach, które w dużej mierze bazują na dużej ilości grafik;

Aktualizacja wersji PrestaShop 1.7 do PrestaShop 8.0

W przypadku przejścia z wersji 1.7 do 8.0 nie jest to stawianie sklepu na nowo, jak to było w przypadku 1.6 do 1.7 gdzie zmienił się kompletnie framework. Struktura bazy danych będzie łatwiejsza do przeniesienia, chociaż nie obędzie się bez ręcznego dostosowania.

Także aktualizacja w tym przypadku może wynieść kilkanaście godzin pracy programistycznej, a nie dni czy tygodni. Oczywiście, im bardziej rozbudowany sklep, tym więcej czasu należy poświęcić na sprawdzenie, czy wszystko działa. Jeżeli były wykonywane jakieś indywidualne prace w kodzie to w związku z przejściem na wyższą wersję php też trzeba uważnie podchodzić do tematu aktualizacji. Część rozwiązań z 1.7 może nie być kompatybilna z wersją 8.0.

 

| Aktualizacja PrestaShop do wersji 1.7 – jakie wniosła zmiany?

PrestaShop podczas aktualizacji z wersji 1.6 do 1.7 przynosi wiele zmian, a jedna z najważniejszych polega na wykorzystaniu zupełnie nowego frameworku Symfony. Jak to w praktyce wpływa na Ciebie? Po prostu uniemożliwia to transfer obecnego sklepu internetowego do najnowszej wersji. W konsekwencji koniecznie jest postawienie całkowicie nowej witryny. Wiąże się to z tym, że moduły nie są dostosowane do aktualizacji PrestaShop. Tak naprawdę nie ogranicza się to jedynie do poszczególnych funkcjonalności, ale również do szablonu sklepu internetowego. Programistów zainteresuje także fakt, iż w najnowszej aktualizacji 1.7 zmiany dotknęły kod. Dlatego muszą wykonać migrację bazy danych, zadbać o prawidłową strukturę linków oraz wgrać kompatybilny szablon.

Sam widzisz, że aktualizacja PrestaShop z wersji 1.6 wymaga sporo skomplikowanych działań. Jednak oprócz tego wprowadzenie zmian przyniesie Ci wiele korzyści. W końcu zyskasz kolejne moduły, usprawniające działanie sklepu internetowego. Zauważ, że aktualizacja PrestaShop 1.6 do 1.7 to często jest wręcz kwestia bezpieczeństwa wynikających z usunięcia wcześniejszych błędów.

 

 

Omów z nami swój pomysł

michal-ostrowski-kontakt

Napisz do nas

     

     

    | Jakie funkcje znajdziesz w PrestaShop 1.7?

    | Sklep zyskuje stronę produktu

    W wersji 1.7 PrestaShop jeszcze łatwiej możesz dodawać nowe produkty i kategorie. Przede wszystkim dlatego, że zmiany pozwalają na utworzenie karty produktów. Dzięki temu z łatwością będziesz je modyfikować – dodawać, usuwać bądź po prostu edytować.

    | Sklep internetowy szybciej się wczytuje

    W nowszej wersji oprogramowania konieczne jest instalowanie naprawdę nowoczesnego szablonu, bo tylko on jest w stanie dopasować się do aktualizacji 1.7. W tym celu konieczne jest skorzystanie z pomocy programisty. Jednocześnie sprawia to, że sklep spełnia warunki UX, a Ty możesz dostrzec wzrost konwersji.

    | Aktualizacja zapewnia nowy wygląd panelu administracyjnego

    Po aktualizacji PrestaShop do wersji 1.7 nawigacja jest jeszcze łatwiejsza, co znacznie ułatwia Ci samodzielną administrację sklepu. Odpowiada za to zupełnie nowy wygląd panelu, a także zwiększenie jego potencjału technicznego. Dzięki temu włączenie modułów, aktualizacje czy tworzenie kopii jest całkiem proste.

    | Ograniczenie kontroli uprawnień sklepu PrestaShop

    W najnowszej wersji PrestaShop znacznie zmniejszono liczbę zapytań o uprawnienia. W ten sposób zaktualizowane oprogramowania przyspieszają nieco pracę – szczególnie dotyczy to programistów i webmasterów. Jednocześnie ta wersja jest też narażona na powstawanie kolejnych błędów, co znowu ogranicza funkcjonalność sklepów.

     

    | Aktualizacja PrestaShop 1.6 do 1.7 – wady i zalety

    | Zalety najnowszej wersji PrestaShop 1.7

    • Aktualizacja wykorzystuje nowoczesne rozwiązania, które sprawiają, że sklep jest jeszcze bardziej funkcjonalny.
    • Decydując się na aktualizację, ograniczasz możliwość wystąpienia błędów.
    • Stawiasz na ciągły rozwój PrestaShop.
    • Aktualizacja zapewnia Ci dostęp do pomocy technicznej. Dzięki temu zawsze otrzymasz odpowiedź na swoje pytanie.
    • Dostęp do wielu nowoczesnych modułów i szablonów graficznych.
    • Stawiając na nową wersję PrestaShop, witryna będzie UX, a przy tym będzie się naprawdę szybko ładować.
    • Kolejne aktualizacje sklepu pozwolą Ci zyskać intuicyjne menu, a także łatwy w obsłudze panel administracyjny.
    • Nowa wersja oraz możliwość korzystania z jeszcze bardziej dopasowanych modułów sprawia, że zarządzanie sklepem jest jeszcze prostsze. Wpływa to również na zadowolenie klientów.
    • Łatwiejsze dodawanie nowych produktów i kategorii w sklepie.
    • W przypadku aktualizacji nowego PrestaShop szybciej znajdziesz interesujący Cię moduł – bez względu na to, czy jest zainstalowany lub jeszcze nie.
    • Ważne zadanie pełnią podpowiedzi, jakie otrzymują nowi użytkownicy – znacznie ułatwi Ci to zrozumienie tych zmian i funkcjonalności, jakie zostały wprowadzone w sklepie.
    • Adres strony nie ulega zmianie na poszczególnych etapach finalizacji zamówienia, co znacznie zwiększa jej estetykę.
    • Ograniczenie błędów, wynikających z wyświetlania się dużej liczby kategorii produktów.

    | Wady aktualizacji PrestaShop

    • Należy zbudować praktycznie nowy sklep – wymaga to stworzenia kopii, szablonu i zainstalowania innych modułów.
    • Konieczność przenoszenia wszystkich danych zawartych w sklepie z jednej wersji na drugą. Część danych nie można przenieść za pomocą migracji i trzeba je uzupełniać ręcznie.
    • Aktualizacja PrestaShop 1.7 działa w inny sposób, niż wcześniejsza wersja, dlatego potrzebny jest nowy szablon. Właśnie z tego powodu musisz go ponownie stworzyć bądź kupić dopasowaną wersję.
    • Po aktualizacji wymagane jest skorzystanie z innych modułów i szablonów graficznych.
    • Nowy PrestaShop często wiąże się z dodatkowymi kosztami oraz utrudnieniami dla klientów.
    • Usunięcie porównywarki produktów i listy życzeń – w tym celu należy dodać konkretny moduł.
    • Dostosowanie aktualizacji do innej architektury i frameworka.
    • Bardziej skomplikowane tłumaczenie poszczególnych produktów, kategorii czy modułów.
    • Usunięcie darmowej funkcji zaawansowanego zarządzania magazynowego do płatnego systemu ERP. W konsekwencji koszty wzrastają nawet do 600 euro.
    • Usunięcie podglądu koszyka – jeśli chcesz nadal korzystać z tej funkcji, to należy zainstalować specjalny moduł.

    | Aktualizacja wersji PrestaShop – czy warto ją robić?

    Zastanawiasz się, czy naprawdę należy zaktualizować sklep internetowy? W tym przypadku jest to indywidualna sprawa. Choć często jest to kwestia bezpieczeństwa, to jednak PrestaShop 1.6 dla niektórych będzie zupełnie wystarczający. Szczególnie jeśli nie jesteś gotów na przenoszenie bazy danych, dopasowywanie szablonu bądź po prostu tworzenie kopii sklepu online. Zwróć jednak uwagę na to, że w wersji 1.7 PrestaShop zyskasz ciekawe udogodnienia dla sklepu. Poza tym dodatkowo zabezpieczysz stronę, bo w wersji 1.6 powstało kilka istotnych błędów. Choć na razie nie musisz decydować się na zmiany, to jednak wkrótce zapewne będziesz musiał postawić na aktualizację, chociażby ze względu na brak wsparcia ze strony PrestaShop.

    Chcesz zostać przy starszej wersji? W takim razie na pewno nie musisz przyzwyczajać się do zmian, jakie nastąpiły w PrestaShop. Jednocześnie wiąże się to również z konsekwencjami, które mogą utrudnić Ci funkcjonowanie sklepu. Przede wszystkim zmniejszą się możliwości pomocy technicznej, a oprócz tego stworzysz dług technologiczny. Nie będziesz też mógł skorzystać z konkretnego modułu, a niektóre z nich mogą się nie zaktualizować do nowszej wersji. Najnowsze moduły są tworzone już pod wersję 1.7.

    Zatem w jakich sytuacjach naprawdę warto zainteresować się aktualizacją? Szczególnie wtedy, gdy zależy Ci na wysokim poziomie UX, konwersji oraz możliwości korzystania z najnowszych rozwiązań technologicznych. Pozwoli Ci to także na podążanie za konkurencją i usprawni funkcjonowanie sklepu na urządzeniach mobilnych. Jednak, jeśli masz dobrze zbudowaną witrynę, która na dodatek jest przyjazna dla odbiorców, wyróżnia się konkurencyjnością, a przy tym nie generuje zbyt wysokich kosztów utrzymania, to możesz później wykonać aktualizację. Wówczas zyskasz pewność, że początkowe błędy zostaną wyeliminowane i powstaną kolejne moduły czy szablony.

     

     

    Porozmawiajmy o Twoim pomyśle

    Napisz do nas

      Powiązane wpisy

      Masz pytanie zadzwoń lub napisz do nas

      Skontaktuj się z nami