ABC remarketingu — czym jest i jak działa kampania remarketingowa?

Co to jest remarketing? Jak działa remarketing na różnych kanałach?

 

Niezdecydowani klienci często wymagają delikatnych sugestii i regularnego przypominania, aby w końcu skorzystali z Twojej oferty. Do tego celu należy wykorzystać kampanię remarketingową. Dzięki niej w skuteczny sposób dotrzesz do osób, choć odrobinę zainteresowanych daną kategorią produktów czy konkretnym asortymentem. Po prostu zachęcisz użytkowników do kupna. Dlatego sprawdź, jak wykorzystać remarketing!

 

| Co to jest remarketing?

Remarketing to bardzo popularna metoda, dzięki której dotrzesz do wielu potencjalnych klientów. Kluczowe jest to, że Ci odbiorcy już wcześniej odwiedzili Twoją stronę www, ale nie podjęli decyzji zakupowej i wyłączyli witrynę. Sprawia to, że w ciągu najbliższych kilku dnia, a nawet tygodni użytkownik zobaczy wiele reklam, przedstawiających ten produkt. W konsekwencji remarketing dobrze utrwala przekaz reklamowy, prowadzi do powrotu na stronę internetową i do konwersji.

 

| Jak działa remarketing?

Nieumiejętnie przeprowadzona kampania marketingowa może być bardzo uciążliwa dla odbiorców, a wręcz kojarzona ze SPAMEM, co niekorzystnie wpływa na wizerunek marki i witryny. Dlatego tak ważne jest to, abyś wiedział, jak prawidłowo korzystać z tego rozwiązania. Wtedy skutecznie zwiększysz chęci odbiorców i przypomnisz o sobie. Zastanawiasz się, jak dokładnie działa remarketing? Zazwyczaj opiera się to na następujących krokach:

  • Użytkownik odwiedza Twoją stronę internetową i podejmuje na niej jakieś działania.
  • Przy pomocy plików cookie, a także określonych działań, które potencjalny klient wykonał lub tego nie zrobił, zostaje umieszczony w konkretnym segmencie użytkowników.
  • Jeżeli odbiorca wyłączył witrynę, to wkrótce zaczynają mu się wyświetlać Twoje reklamy. Dotyczy to jedynie tych kanałów lub platform, z którymi współpracujesz i prowadzisz tam kampanię marketingową.

 

 

Omów z nami swój pomysł

michal-ostrowski-kontakt

Napisz do nas

     

     

    | Czy kampanie remarketingowe są skuteczne?

    Najważniejszym celem działań remarketingowych jest utrzymaniu marki i danych produktów w świadomości użytkownika, a także zachęcenie ich do powrotu na stronę, co ma doprowadzić do podjęcia odpowiedniej decyzji zakupowej. Jednak, czy faktycznie remarketing działa w ten sposób na potencjalnych klientów? W większości przypadków właśnie tak jest. Przede wszystkim ze względu na panujące trendy. Obecnie klienci cenią sobie przede wszystkim indywidualnie dopasowane reklamy. Dlatego według różnych źródeł remarketing jest uznawany za jedną z najskuteczniejszych taktyk w poprawie skuteczności reklam. Szczególnie dotyczy to wyszukiwarki Google oraz mediów społecznościowych typu Facebook czy YouTube. Poza tym badania pokazują możliwości kampanii remarketingowych. Dzięki temu wiesz, że takie działania znacznie zwiększają klikalność i wyświetlanie reklam w porównaniu do klasycznych banerów. Oprócz tego remarketing w realny sposób zwiększa liczbę odwiedzin na stronie – czasem nawet aż o kilkaset procent! Sporym atutem retargetowania jest również procent osób, powracających do porzuconych koszyków. Pod wpływem tej formy marketingu 26% odbiorców wchodzi na Twoją witrynę i dokonuje konwersji. Dla porównania bez retargetowania wyniki te wynoszą zaledwie 8%. Te dane w jednoznaczny sposób pokazują, jak wiele możliwości dają kampanie remarketingowe.

     

    | Jakie są rodzaje reklam remarketingowych dla e commerce?

    Remarketing w e-commerce

    Istotne jest to, aby działania remarketingowe były dopasowane do potrzeb i zachowań poszczególnej grupy odbiorców. Dlatego tak ważne jest stworzenie kampanii na podstawie aktywności na stronie internetowej. Oprócz tego zwróć uwagę na dokładne określenie okna konwersji oraz ograniczenie reklamy w niektórych przypadkach. Dobrym przykładem jest tutaj odbiorca, który dopiero kupił samochód. Jeżeli już to zrobił, to reklamy kolejnych aut – tym bardziej w promocyjnej cenie – spowodują u niego irytację i zniechęcenie. Konieczne jest także to, abyś potrafił dopasować kampanię remarketingową do danego odbiorcy – szczególnie gdy jest przeznaczona do e-commerce.

    Remarketing standardowy

    Wersja standardowa kampanii remarketingowej jest przeznaczona przede wszystkim dla osób, mających niewielkie sklepy online lub strony www. W tym przypadku system jest dość prosty, a reklamy wyświetlają się wszystkim odbiorcom bądź tylko tym, którzy odwiedzili konkretne podstrony, kategorie lub wykonali określone działania. Nie oznacza to, że remarketing standardowy nie jest skuteczny, ponieważ może Ci przynieść wiele korzyści. Jednocześnie musisz zwrócić uwagę na estetykę reklamy, ponieważ model ten wymaga stworzenie konkretnych kreacji graficznych.

    Remarketing dynamiczny

    Model dynamiczny jest też nazywany automatycznym i wiąże się z wykorzystaniem naprawdę zaawansowanych metod – przede wszystkim dotyczy to względów technicznych. W tym przypadku konieczna jest pomoc programistów lub web developerów, którzy zajmą się konfiguracją. Przede wszystkim jest to potrzebne ze względu na sposób tworzenia się reklam. Cały proces jest automatyczny i powstaje na podstawie produktów lub usług, jakie są przeglądane przez użytkowników. Zauważ, że w porównaniu do standardowego remarketingu w przypadku dynamicznego wariantu grafika nie jest już tak ważna. Dlatego zupełnie wystarczające będą zdjęcia produktowe, umieszczone na witrynie internetowej. Choć może Ci się wydawać, że taki wygląd jest dość prosty, to jednocześnie konkretnie przypomina odbiorcy asortyment, jaki wcześniej przeglądał na Twojej stronie internetowej lub sklepie online i chciał je kupić.

     

    | Czy remarketing pozwala uszczelnić lejek sprzedażowy?

    Przy pomocy lejka sprzedażowego jesteś w stanie przedstawić swoją markę, konkretny produkt czy usługę. Następnie wzbudzisz nim zainteresowanie odbiorców, później zachęcisz do konwersji, a na koniec zbudujesz lojalną społeczność, która regularnie będzie korzystała z Twojej oferty. Wraz z każdym etapem liczba potencjalnych klientów zaczyna coraz bardziej maleć. Z jednej strony pozwala Ci to dotrzeć jedynie do naprawdę zainteresowanych osób. Jednak może to też pokazać, że skonstruowany przez Ciebie lejek nie jest szczelny, a Ty tracisz zbyt wielu odbiorców. W takim przypadku musisz podjąć działania, dzięki którym na nowo rozbudzisz zainteresowanie użytkowników, co spowoduje ich powrót, a nawet zachęci do skorzystania z Twojej oferty. Jedną z takich metod jest właśnie remarketing. Wtedy przypomnisz odbiorcy o porzuconym koszyku, zachęcisz do powrotu na Twoją witrynę i pokażesz produkty wcześniej wzbudzające pozytywne emocje.

     

    | Kiedy kończy się remarketing w lejku marketingowym?

    Tak naprawdę rola remarketingu nie kończy się w momencie dokonania zakupu. Tak samo jak lejek nie może być zaplanowany jedynie do tego etapu. W końcu później niezwykle istotne jest budowanie lojalności. Dlatego przy pomocy dopasowanych reklam zachęć użytkownika do pozostawienia recenzji. Następnie rozpocznij proces sprzedażowy kolejnego produktu, bo tam, gdzie kończy się jeden lejek, powinien powstać kolejny. Dobrym przykładem jest sklep z odzieżą damską. Jeżeli klientka kupiła letnią sukienkę, to zacznij jej wyświetlać reklamy z kompatybilnymi produktami np. narzutkami, sandałami, torebkami czy paskami. Dzięki temu stale będziesz pobudzać zainteresowanie i zachęcać do skorzystania ze swojej oferty.

     

    | Remarketing na Facebook i Google Ads – jak to działa?

    Kampania remarketingowa w Google Ads

     

    | Działania remarketingowe Google Ads

    Google umożliwia realizację kampanii remarketingowej i bez wątpienia jest to jedna z najpopularniejszy platform, wykorzystywana właśnie w tym celu. Poza tym wyróżnia się sporą skutecznością, a przede wszystkim możliwością dotarcia do sporej grupy potencjalnych klientów. W końcu reklamy są wyświetlane w wyszukiwarce Google oraz na stronach partnerskich jak np. YouTube i na znanych portalach typu onet.pl, wp.pl, interia.pl. Dzięki temu, że możesz podłączyć na swojej witrynie Google Analytics oraz Google Ads, to możesz stale badać zachowania odbiorców, a także tworzyć i udoskonalać listy remarketingowe.

     

    | Formy remarketingu stosowane w Google Ads

    Możesz korzystać z różnych form remarketingu w Google Ads. Oczywiście do najpopularniejszych metod należy remarketing dynamiczny i standardowy, ale ciekawym rozwiązaniem jest też wariant adresowy. W tym przypadku reklama jest skierowana do osób, związanych w jakiś sposób z Twoją firmą np. w wyniku zapisania się do newslettera. Oprócz tego dobrą opcją jest RLSA, wyświetlająca się odbiorcom, którzy wcześniej wyszukiwali już w Google, oferowane przez Ciebie produkty lub usługi.

     

    | Wygląd reklamy w Google

    Zwróć uwagę na to, że korzystając z remarketingu Google z łatwością postawisz na urozmaiconą formę. Wtedy na pewno zachęcisz odbiorców ciekawymi rozwiązaniami graficznymi. Poza tym istotne jest dopasowanie wymiarów do miejsca, gdzie chcesz, aby reklamy był widoczne. Istnieją też opcje odpowiednie do urządzeń mobilnych. Wtedy banery są nie tylko widoczne, ale przede wszystkim wygodne dla użytkowników. Istotne są też wtedy treści wyświetlane na witrynie.

     

    | Remarketing Facebook

    Remarketing na Facebooku cechuje się sporą skutecznością. Szczególnie ma to związek z gromadzeniem wielu informacji o użytkownikach, dzięki temu reklama może być jeszcze bardziej spersonalizowane, a Ty trafisz z nią do naprawdę konkretnej grupy osób. Oprócz tego Facebook to dobre miejsce na utrzymanie kontaktu z potencjalnymi klientami. Dodatkowo angażujesz użytkowników, budujesz ich zaufanie, wzbudzasz zainteresowanie ofertą i tworzysz społeczność – w końcu jest to jeden z najważniejszych celów social mediów.

     

    | Etapy tworzenia remarketingu Facebook

    Zwróć uwagę na to, że remarketing na Facebooku często jest też dużo tańszy niż w przypadku Google, a szanse na konwersję wynoszą aż jeden do czterech. Skorzystasz z tego wtedy, gdy dobrze zaplanujesz i ustawisz działania remarketingowe na tym portalu, a także udoskonalisz listy remarketingowe. Najlepiej zacznij od:

    • Stworzenia strony biznesowej na Facebook i konta reklamowego w menadżerze firmy – dzięki temu zaczniesz promować ofertę na Facebooku, Instagramie, Messengerze oraz Audience Network.
    • Instalacji Facebook Pixel – przy pomocy tego fragmentu kodu połączysz profil na Facebooku ze swoją stroną, co pozwoli Ci na gromadzenie danych i odczytywanie wyników.
    • Tworzenie list remarketingowych – ważną częścią kampanii są listy, gdzie zawrzesz informacje na temat charakterystyki poszczególnych grup klientów np. aktualnych, niestandardowych czy zaangażowanych.
    • Rozpoczęcia pierwszej reklamy na Facebooku– kluczowe jest nie tylko uzupełnienie wszystkich danych czy stworzenie sieci reklamowej, ale też wybranie odpowiedniej formy banerów np. z obrazami, filmami oraz możliwością polubienia strony.
    • Sterowania wydatkami na reklamę, sprawdzanie reakcji klientów brania udziału w licytacjach.

     

     

    Omów z nami swój pomysł

    michal-ostrowski-kontakt

    Napisz do nas

       

       


      Porzucone koszyki to problem każdego sprzedawcy internetowego. Skutecznym rozwiązaniem tej sytuacji jest zastosowanie strategii i kampanii remarketingowej. Sprawdź, czym dokładnie jest remarketing, która strategia będzie odpowiednio dostosowana do potrzeb twojej firmy i jak w praktyce działają kampanie remarketingowe.

       

      | Czym jest remarketing?

      Remarketing jest metodą, która polega na dotarciu do potencjalnych klientów, którzy wcześniej gościli na naszej stronie, jednak nie dokonali zakupu, czy nawet nie zapisali się do newslettera. W praktyce oznacza to, że nawet kiedy użytkownik wyłączy naszą witrynę, to przy okazji przeglądania innych stron, może zauważać reklamy naszej strony. Dzięki temu ciągle pozostajemy w jego podświadomości, czyli szanse powrotu do naszej witryny nagle znacząco wzrastają.

       

      | Remarketing w praktyce

      Wchodzisz do sklepu internetowego i przeglądasz różne modele spodni damskich, jednak nadal nie jesteś zdecydowana, więc wyłączasz stronę i zajmujesz się przeglądaniem ulubionych witryn internetowych. Następnie w ciągu kolejnych dni widzisz reklamy wcześniej przeglądanych spodni. Tych lub podobnych. Magia? Przeznaczenie? W głowie pojawia się myśl, że może jednak warto je kupić? Tak właśnie ma działać remarketing w głowie klienta. Prawda, że wygląda to obiecująco? Oczywiście, a do tego sprawia, że twoje zyski i rozpoznawalność wzrastają. Będzie to możliwe jednak dopiero, gdy szczegółowo zaplanujesz kampanię remarketingową, w której nie ma miejsca na przypadek

      Remarketing na platformach reklamowych

       

      | Rodzaje remarketingu

      Remarketing standardowy

      W tym przypadku reklamy naszego sklepu lub witryny wyświetlają się jedynie tym użytkownikom, którzy wcześniej ją odwiedzili. Będą one widoczne dla nich na innych stronach wtedy, gdy będą je przeglądać. Reklama może mieć wówczas postać banerów, na których widoczne są najważniejsze informacje o firmie, czy stronie, jego logo i ewentualnie informacje o promocjach lub rabatach.

      Remarketing dynamiczny

      Ten rodzaj remarketingu jest bardziej zaawansowany. Jego głównym zadaniem jest wyświetlanie użytkownikom zindywidualizowanych reklam, które utworzone zostają automatycznie. Użytkownikowi będą wyświetlać się reklamy konkretnych produktów, które wcześniej oglądał, aby przekonać go, że jednak warto je nabyć, albo przypomnieć o wcześniejszych planach zakupowych.

      Remarketing aplikacji mobilnych

      Polega na wyświetlaniu reklam w tych aplikacjach mobilnych, które zostały połączone z siecią reklam Google.

      Remarketing video

      Jak sama nazwa wskazuje, materiały reklamowe wyświetlane są użytkownikom, którzy odwiedzili kanał na YouTube związany z jakąś marką lub po prostu oglądali filmy udostępniony przez daną firmę.

      Remarketing Customer Match

      Główną ideą tego rodzaju remarketingu jest wyświetlanie reklam posiadaczom adresów e-mail, którzy znaleźli się na liście Google.

      Remarketing w sieci wyszukiwania

      W tym przypadku reklamy wyświetlane są użytkownikom, którzy poszukiwali informacji związanych z jakąś firmą poza jej stroną internetową. Oprócz tego reklama dociera również do osób, które szukały jakiegoś produktu i po pewnym czasie znów powróciły do wcześniejszych poszukiwań.

      Jak działa remarketing

       

      | Zalety remarketingu

      Wiele firm działających w Internecie docenia działania remarketingu przede wszystkim za zmniejszenie ilości tzw. porzuconych koszyków. Jednak to zaledwie wierzchołek góry lodowej, gdyż w praktyce dobrze poprowadzona kampania remarketingowa może sprawić, że zwiększymy świadomość związaną z naszą marką, czy nawet zbudujemy długofalową relację z klientami. Nie możesz pominąć również następujących zalet:

      • Podzielenie potrzeb użytkowników i dopasowanie odpowiedniej formy reklamy — zazwyczaj możesz podzielić zachowania klientów na kilka grup — porzucających koszyki, odwiedzających kilka podstron, rejestrujących się na stronie i niedokonujących innej aktywności, czy też obecnych kilka razy. Mając taką wiedzę, możesz dostosować do każdego z tych zachowań odpowiednią formę reklamy.
      • Wykorzystanie chęci zakupowej klientów — w remarketingu bardzo ważne jest to, aby nie stracić klienta, który miał ochotę kupić coś w naszym sklepie, lecz z różnych powodów zrezygnował z tego. Dlatego przy wdrożeniu kampanii podejmujemy takie działania, które mają na celu ponowne zachęcenie użytkownika do wejść na naszą stronę i tym razem pozytywnego zakończenia transakcji.
      • Dotarcie do szerokiego grona odbiorców — dzięki temu, że użytkownicy coraz częściej, np. korzystają z jednej przeglądarki, a przy okazji z załączonego jednego konta Google, możesz zyskać znacznie większe pole do manewru. W takiej sytuacji dotarcie do użytkowników z naszej listy remarketingowej staje się możliwe i niezwykle skuteczne. W końcu dzięki temu reklamy zostają wyświetlone we wszystkich witrynach i aplikacjach mobilnych, które wchodzą w skład sieci reklamowej Google.
      • Możliwość skorzystania z tzw. cross-sellingu — cross-selling to inaczej sprzedaż krzyżowa, która wiąże się z zachęcaniem klientów do zainteresowania się produktami, które uzupełnią wcześniejszy zakup. W praktyce wygląda to w ten sposób, że klient, który zakupił pierwszą część jakiejś serii filmów na DVD, zostanie też zachęcony do kupna drugiej części. W końcu istnieje możliwość, że wcześniejszy zakup był niepełny z powodu niewiedzy użytkownika, dlatego warto go o tym uświadomić poprzez reklamę śledzącą. W ten sposób obie strony będą zadowolone.

       

      | Jak działa remarketing?

      Użytkownik, który wchodzi na twoją stronę internetową, prawdopodobnie jest zainteresowany twoją ofertą. Niejednokrotnie przegląda produkty, porównuje ich ceny, sprawdza, na czym dokładnie polega świadczona przez ciebie usługa i zastanawia się, co zrobić dalej. W tej samej chwili dokonuje się nadpisanie plików cookies w przeglądarce obserwującego, dzięki czemu możesz zyskać istną skarbnicę wiedzy. Kiedy okaże się, że użytkownik tylko raz zakupił u ciebie jakiś produkt, porzucił koszyk lub po prostu wyszedł z witryny, nie musisz załamywać rąk i czekać na kolejnego potencjalnego klienta. Rozwiązaniem jest właśnie zastosowanie kampanii remarketingowej za pomocą Google Ads lub ewentualnie Facebook Ads. Kiedy podejmiesz konkretne działania, będziesz mógł sprawić, że szanse powrotu być może przyszłego klienta widocznie wzrosną.

      Jeśli nie chcesz wydawać dużej ilości pieniędzy na remarketing, możesz skupić się jedynie na niektórych zachowaniach użytkowników i to do nich dobrać formę reklamy. W takiej sytuacji odrzucisz osoby, które spędziły na stronie tylko kilka minut, a zamiast tego skupisz się na użytkownikach, którzy wykonali jakąś oczekiwaną i ważną dla ciebie akcję, np. odwiedzili stronę więcej niż raz, czy też przeglądali kilka podstron i to przez większą ilość czasu.

      Znakomitym rozwiązaniem będzie także wyświetlanie reklam osobom, które już dokonały jakiegoś zakupu w naszym sklepie. W ten sposób na dłużej utkwimy w świadomości klienta, a przy okazji być może namówimy go do zakupu innego produktu. Powracający klienci to cel każdego sprzedawcy, więc i dla ciebie powinien to być nadrzędne zadanie.

      Remarketing w praktyce

       

      | Wybierz strategię remarketingową

      Jeszcze przed stworzeniem kampanii remarketingowej musisz zastanowić się, co chcesz dzięki niej osiągnąć. W zrozumieniu tych potrzeb przydatne będzie poznanie kilku wybranych strategii działań.

      Strategia ogólna

      W tym przypadku nasze działania mają polegać przede wszystkim na tym, aby podjąć takie kroki, które zaangażują użytkowników odwiedzających naszą stronę w dłuższej perspektywie czasowej. Poza tym ta strategia opiera się również na tym, że reklama wyświetlana jest w krótkim okresie pod tym, jak użytkownik opuścił naszą stronę internetową.

      Strategia reklamowa

      To jedna z najskuteczniejszych strategii remarketingowych. Polega przede wszystkim na zachęceniu użytkowników do dokonania wezwania, na którym szczególnie nam zależy. Przykładem jest tutaj skłonienie do zakupu, czy zapisanie się do newslettera. W tym przypadku będziesz mieć możliwość zastosowania różnych formatów i wielkości reklamy, aby osiągnąć wyznaczony cel. Google Ads udostępnia dla nas również własną galerię reklam, gdzie udostępnionych zostało bardzo dużo różnych szablonów, które pomogą przedstawić nasze produkty w jak najlepszym świetle oraz dostosować je do wyglądu strony. Poza tym reklama zostaje dostosowana do konkretnych list remarketingowych.

      Strategia według stawek

      Działania tej strategii są ściśle powiązane ze współczynnikiem konwersji. Dobieramy wtedy wyższą stawkę przy tej liście odbiorców, która spowoduje wyższą ekspozycję reklam u odbiorców. W praktyce będzie oznaczało to szansę na dotarcie do większej ilości klientów.

      Strategia z użyciem listy remarketingowej

      W tym przypadku skupiamy się na wszystkich grupach odbiorców. Tworzone listy odbiorców muszą być dostosowane do wybranych kategorii produktów. Każda reklama trafia do klientów, którzy, np. porzucili koszyk. Możliwe jest również zachęcenie do kupna kolejnych produktów, czy też docieranie do klientów, którzy w niedługiej perspektywie czasowej dokonali zakupu. Z racji, iż prezentowane zostają różne produkty zaleca się stworzyć różne listy remarketingowe specjalnie dostosowane do poszczególnych kategorii w sklepie.

       

      | 3 błędy, których nie warto popełniać, kiedy tworzysz kampanię remarketingową

      Nie zasypuj użytkowników zbyt dużą ilością reklam

      Użytkownik, który przegląda różne strony internetowe i cały czas napotyka na ten sam baner reklamujący usługi lub produkty jakiejś firmy, może poczuć się nie tylko znudzony, ale też zirytowany. I to nie tylko wtedy, gdy wie, czym jest remarketing. Może dojść do takiej sytuacji, gdy limit wyświetleń reklamy na użytkownika jest zbyt duży. Zaleca się, aby ilość wyświetleń nie była większa, niż 3-5 dziennie dla każdego unikalnego użytkownika.

      Treść reklamy dla wszystkich, czyli na nikogo

      Jeśli chcemy przekonać klienta, że warto wrócić do naszego sklepu i dokonać zakupu, powinniśmy zwrócić uwagę na to, aby wyświetlać mu treści z podobnej kategorii. W ten sposób osiągniemy znacznie lepszy rezultat, niż tworząc jedną, ogólną reklamę firmy, która będzie wyświetlała się wszystkim grupom odbiorców.

      Korzystanie ze zbyt starych rozwiązań

      Wiele osób nadal podczas tworzenia kampanii remarketingowej korzysta jedynie z tagów witryny, co jest dość ograniczające. Warto wykorzystać zatem Google Analitycs, aby móc skorzystać z większej ilości dostępnych funkcji. Może chodzić tutaj o wykorzystanie remarketingu dynamicznego, czy też użycie banera o mniej standardowych rozmiarach.

      Zobacz także Landing Page

       

       

      Porozmawiajmy o Twoim pomyśle

      Napisz do nas

        Powiązane wpisy

        Integracja systemu CRM

        Integracje CRM

        Podstawą dobrego funkcjonowania firmy jest sprawnie działający system informatyczny. W końcu to właśnie on odpowiada nie tylko za szybkość realizacji zamówień i przyjmowania płatności, ale

        Czytaj więcej »

        Masz pytanie zadzwoń lub napisz do nas

        Skontaktuj się z nami