Jak wybrać nazwę i adres strony internetowej?

Zaczynasz swoją przygodę z biznesem w sieci? Zapewne zastanawiasz się, od czego zacząć. Oprócz kwestii technicznych, związanych z budową strony i zapewnieniem jej miejsca w sieci (hosting), dużym wyzwaniem jest wymyślenie odpowiedniej nazwy, czy też adresu internetowego. Jak wybrać odpowiednią domenę internetową? Dziś radzimy, w jaki sposób podjąć się tego wyzwania.

Dlaczego wybór nazwy domeny jest istotny?

Dlaczego to tak ważne, żeby wymyślić odpowiednią nazwę dla swojej strony? Pomijając już kwestie brandowe (od ogólnego pozycjonowania marki po sam projekt logotypu), jest to o tyle istotne, że nazwa to nasza wizytówka, a zarazem sposób pozyskania użytkowników strony i w efekcie końcowym – sprzedaż. Mówiąc wprost, odpowiednia domena – łatwa do zapamiętania, dobrze oddająca charakter działalności oraz dobrze sformatowana pod kątem pozycjonowania będzie skutecznym narzędziem pozyskiwania klientów.
Warto przyjrzeć się na chwilę temu ostatniemu punktowi. Jak wiadomo, nazwy domen mają wpływ na pozycjonowanie i o tym na pewno należy pamiętać, kiedy zajmujemy się wymyśleniem nazwy dla strony. Jako słowo kluczowe traktują ją choćby algorytmy Google’a, co w przypadku dobrze dobranych domen kolosalnie wpływa na pozycjonowanie. A to z kolei przekłada się na zwiększenie ruchu organicznego i ograniczenie konieczności wspierania działalności płatną reklamą w wyszukiwarkach. Przykład? Jeśli sprzedajemy opony, to zdecydowanie warto budować domenę w oparciu o nasz główny produkt. Wówczas zamiast nazwy abstrakcyjnej lub stosowania zamienników (np. „ogumienie”) warto wstrzelić się w prostą nazwę domeny, np. opony.pl. Oczywiście tego typu nazwy od dawna są zajęte, ale z pomocą wyszukiwarki domen (polecamy stronę NASK: www.dns.pl) można popuścić wodze wyobraźni i budować własną markę w oparciu o to kryterium.

Kiedy wybierać nazwę domeny?

Kluczowe pytanie i bardzo istotna odpowiedź. Nad domeną należy zastanowić się już na etapie projektowania strony. Warto, żeby robić to już po spisywaniu głównych założeń – znamy wówczas główny przedmiot działalności, a to najistotniejsze, żeby domena korelowała z zawartością strony oraz z przedmiotem działalności.

Adres strony – jak wybrać?

Teraz najistotniejsze – jak wybrać domenę? Przygotowaliśmy mini poradnik, w którym postaramy się pokazać, czym się kierować przy wyborze nazwy domeny.

1. Łatwość zapamiętania adresu
Najważniejsza zasada – nazwa musi być prosta do zapamiętania, powtórzenia i wpisania ze słuchu w pasek adresu. Ważne, żeby spełniała kilka założeń. Pierwsze z nich to długość – domena powinna posiadać od 5 do 20-25 znaków. Po drugie – nie może zawierać liczb, myślników i wszelkiego rodzaju znaków, które są kłopotliwe do podyktowania w rozmowie i późniejszego wpisania w przeglądarce z pamięci. Po trzecie – w Polsce najpopularniejszym rozszerzeniem domeny jest .pl, ewentualnie (w uzasadnionych przypadkach) .com. I w przypadku biznesów o charakterze komercyjnym, nie powinno się brać pod uwagę żadnych innych rozwiązań.

2. Ucieczka w przedrostki
Bardzo prosty trick, który pozwala zwłaszcza firmom z branży e-commerce na ominięcie problemu zajętych domen zbudowanych wokół prostych nazw. Popularne zwłaszcza stosowanie przedrostka „e”, który sugeruje internetowy charakter sklepu to bardzo dobry przykład. Mimo to, ten trick również nie zawsze się powiedzie – o ile domena eGarnitury.pl jest dość łatwa do zapamiętania i sensownie brzmi, to nazwa eOkna.pl dla serwisu oferującego stolarkę okienną może być już niefortunna.

3. Oryginalność nazwy
Oryginalność nie zawsze może dawać przewagę, czasami wręcz zaciemnia obraz. Sprawia, że domena jest nieintuicyjna dla użytkowników Internetu, ale w uzasadnionych przypadkach takie rozwiązanie jest pożądane i pozwala na lepsze zwrócenie na siebie uwagi. Przykład? Dla sklepu z yerba mate nazwa Siorbnij.pl, choć dość ekscentryczna, może być lepsza (bardziej intrygująca, zachęcająca do kliknięcia) niż teoretycznie idealna domena YerbaMateKraków.pl. Musi być tu jednak spełniony jeden warunek – przedmiotem jest strona adresowana albo do specyficznego środowiska (tutaj: miłośnicy yerba mate) lub reklamująca specyficzny biznes, np. restaurację (warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czy lepszą nazwą domeny jest WloskaRestauracja.pl, czy RistoranteVeneto.pl).

Omów z nami swój pomysł

michal-ostrowski-kontakt

Napisz do nas

    4. Dobre oddanie zawartości strony
    Wracamy do kwestii intuicyjności. Dobra domena powinna w prosty sposób budzić skojarzenia z produktem, którego szukają użytkownicy sieci. Stąd pójście w oryginalność nie powinno spowodować, że sama nazwa będzie nieczytelna dla wyszukujących. Przykładowo, strona serwisu z oponami powinna zawierać słowo „opony” lub któryś z najczęściej stosowanych synonimów. Dla osób postronnych taki adres – nieważne czy pojawiający się w wynikach wyszukiwania, czy też w innych mediach (zwłaszcza w radiu!) – powinien budzić proste skojarzenie.

    5. Trendy wyszukiwania
    A co, jeśli nazwa domeny wcale nie wpisuje się w najpopularniejsze wyniki wyszukiwania użytkowników Internetu? Na szczęście istnieje sposób na sprawdzenie popularności wyszukiwanych słów – warto wtedy sporządzić listę synonimów i skorzystać z narzędzia do badania trendów (dobrym przykładem jest tu Google Trends). Szybkie badanie pozwoli znaleźć odpowiedź na pytanie, jak nasz produkt najczęściej nazywają użytkownicy sieci. To kosztuje jedynie kilkanaście, a może kilkadziesiąt minut, a pozwala zaoszczędzić i mnóstwo czasu na wymyślanie skomplikowanych nazw, i pieniądze – na odkupienie zajętych domen, które teoretycznie są najbardziej odpowiednie.

    6. W zgodzie ze skalą działalności
    Ostatnia porada dotyczy zwłaszcza firm, które działają lokalnie. Dobrym sposobem na trafienie z nazwą domeny w adres, który nie jest zajęty, a równocześnie „złowienie” atrakcyjnie brzmiącej domeny, jest w tym przypadku zestawienie nazwy z miejscem działalności. Pokażmy to na przykładzie sklepu sprzedającego opony. Naturalną domeną w tym przypadku jest zapewne: opony.pl. Problem w tym, że ta nazwa jest na pewno od lat zajęta. Nawet, jeśli pod tym adresem nie istnieje żadna strona, to odkupienie domeny na rynku wtórnym jest bardzo kosztowną zabawą. W tym przypadku można zastosować prosty trick. Jeśli skala działalności wspomnianego sklepu jest niewielka i obejmuje ona jedynie najbliższą okolicę, warto użyć w domenie nazwy miasta, np. OponyGliwice.pl. Nie dość, że jest intuicyjna, to w dodatku idealnie trafia w słowa kluczowe! Warto jednak pamiętać, że nie zawsze można skorzystać z takiej możliwości – dotyczy to zwłaszcza biznesów o większej skali, w tym biznesów stricte internetowych (choć i tu można pobawić się w skojarzenia z globalnych charakterem działalności, np. poprzez stosowanie domeny .com zamiast .pl).

    I to już wszystko. Mamy nadzieję, że powyższy przewodnik choć trochę pomoże w szukaniu idealnej nazwy domeny. A teraz czas uruchomić własną kreatywność!

    Zobacz także RWD

    Porozmawiajmy o Twoim pomyśle

    Napisz do nas

      Powiązane wpisy

      Masz pytanie zadzwoń lub napisz do nas

      Skontaktuj się z nami