Anchor link czy anchor tekst jest to fragment artykułu, wyróżniony za pomocą użycia innego koloru czcionki, podkreślenia, pogrubienia lub kursywy, po kliknięciu na który użytkownik przekierowany zostanie do innej strony internetowej lub podstrony. Inaczej nazywany też: Anchor Text, Treść linka, Kotwica, Ankor, Tekst zakotwiczenia. Jak stworzyć taki tekst, jakie istnieją jego rodzaje oraz jakie ma on znaczenie dla SEO?
- Sebastian Kardyś
- CEO, CMO | Digital Marketing Konsultant Od ponad 10 lat pomagam firmom w rozwoju, z wykorzystaniem możliwości, jakie daje internet. Jestem założycielem trzech marek działających na polskim rynku, a w trakcie swojej kariery miałem okazję pracować i doradzać takim markom jak: Big Activ, Schneider Electric, Alstom, Librus, Politechnika Śląska, TSR Poland, Axell Group, Gerlach, Uber czy Almatur i jeszcze wiele innych :). Jestem aktywnym CMO dlatego dobrze rozumiem nie tylko techniczne aspekty wdrożeń, ale przede wszystkim biznesowe cele, które za nimi stoją. Codziennie odpowiadam za działania marketingowe i pozyskiwanie klientów na rynku globalnym, zarządzając pełnym procesem - od strategii, przez jej operacyjną realizację, aż po rozliczenie budżetu i efektów. Ta podwójna perspektywa daje mi unikalną zdolność do identyfikowania potencjalnych wąskich gardeł już na etapie planowania.
CEO, CMO | Digital Marketing Konsultant
Od ponad 10 lat pomagam firmom w rozwoju, z wykorzystaniem możliwości, jakie daje internet. Jestem założycielem trzech marek działających na polskim rynku, a w trakcie swojej kariery miałem okazję pracować i doradzać takim markom jak: Big Activ, Schneider Electric, Alstom, Librus, Politechnika Śląska, TSR Poland, Axell Group, Gerlach, Uber czy Almatur i jeszcze wiele innych :). Jestem aktywnym CMO dlatego dobrze rozumiem nie tylko techniczne aspekty wdrożeń, ale przede wszystkim biznesowe cele, które za nimi stoją. Codziennie odpowiadam za działania marketingowe i pozyskiwanie klientów na rynku globalnym, zarządzając pełnym procesem - od strategii, przez jej operacyjną realizację, aż po rozliczenie budżetu i efektów. Ta podwójna perspektywa daje mi unikalną zdolność do identyfikowania potencjalnych wąskich gardeł już na etapie planowania.
Spis Treści
|Anchory „od wewnątrz”
Przekierowanie na inną stronę po kliknięciu na tekst umożliwia ukryty pod nim link, niewidoczny dla użytkowników, ale widoczny dla algorytmów, łatwo rozpoznawalny przez webmasterów oraz osób, mających podstawową wiedzę o html. Współczesne roboty indeksujące, tworząc rankingi wyszukiwania, analizują wiele danych. W anchorach kluczowe znaczenie dla algorytmów stanowią frazy, znajdujące się w kodzie. Z czego się składa ten kod i jak go stworzyć? Pomoże nam w tym następujący schemat:
<a href=”https://www.nazwastrony.pl/“>ANCHOR</a>, gdzie po kolei:
<a – to jest tag, otwierający kod,
https://www.nazwastrony.pl/ jest to link docelowy, prowadzący do strony, na którą ma być przekierowany użytkownik,
ANCHOR – jest to tekst, który ma wyświetlić się na stronie dla użytkowników, najczęściej bywa to fraza kluczowa,
</a> – jest tagiem, zamykającym kod.
|Anchor teksty dla SEO
Google ciągle udoskonala swoje algorytmy. Około dziesięciu lat temu nasycenie strony dużą ilością anchorów mogło spowodować, że stawała się ona bardziej atrakcyjną dla robotów. Teraz jednak o wiele większe znaczenie ma jakość. Wyróżnia się pięć podstawowych rodzajów anchor: exact match, partial match, zero match, link URL oraz branded tekst.
Exact Match, to są inaczej anchory sprzedażowe, zawierające kluczową dla pozycjonowania strony frazę. Są one bardzo pomocne i cenne dla SEO. Warto jednak uważać na ich ilość, ponieważ zbyt duża częstotliwość może być uznana przez algorytmy Google za próbę manipulowania, co może skutkować nałożeniem na stronę pewnych sankcji.
Partial Match również ma pozytywny wpływ na pozycjonowanie strony. Są to treści tak zwane półsprzedażowe, poszerzone, bardziej rozbudowane od opisanych wyżej frazy kluczowe oraz użyte w jakiejś odmianie, bądź frazy long tail.
Następny rodzaj – Zero Match nie zawiera ani frazy kluczowej, ani czegoś związanego bezpośrednio ze stroną, na którą po kliknięciu przekieruje internautę. Stosuje się tutaj hasła zachęcające do dokonania określonych działań (CTA), na przykład „kliknij tutaj”, jest to najmniej przyjazny anchor dla użytkowników i botów.
Anchor Text Branded, jak można zrozumieć z samej nazwy, jest nazwą marki, firmy czy brandu, co oprócz wpływu na pozycję w wyszukiwarce pomaga też w budowaniu świadomości mark u odbiorców.
W przypadku wykorzystywania w tekście linków URL użytkownik widzi zamiast treści alternatywnej „surowy” link strony, na którą zostanie przekierowany po kliknięciu w niego.
Który rodzaj jest najlepszy dla pozycjonowania strony internetowej? Nasza odpowiedź jest prosta – wszystkie pięć, ale, oczywiście, nie na raz, ponieważ nadmierne ich używanie może być odebrana przez roboty indeksujące jako próba łamania regulaminu.W sklepach internetowych i na blogach warto wykorzystywać także anchory w formie obrazu. Działa to na podstawie atrybutu grafiki, czyli alt tag.
Czy używanie anchorów jest szkodliwe?
Tak, używanie anchorów może być szkodliwe, ale tylko wtedy, gdy posługujemy się w sposób nieumiejętny.
|Na co zwrócić uwagę?
Przede wszystkim, nie lekceważ żadnego z opisanych wyżej rodzajów anchorów. Różnorodność jest jednym z sygnałów dla wyszukiwarki, że analizowana strona nie jest spamem. Przed aktualizacją algorytmu w 2013 roku było to powszechne działanie, pozwalające szybko osiągnąć efekt, wykorzystywane w link buildingu. Teraz natomiast ilość nie oznacza jakość, a więc lepiej sprawdzi się zamieszczenie w taki sposób jednego dobrze przygotowanego linku, niż kilku o gorszej jakości. Text Branded i URL najlepiej wykorzystywać w strategii link building, gdzie pozyskujemy linki do strony. Exact Match i Partial Match najczęściej są wykorzystywane przy linkowaniu wewnętrznym. Zero Match wykorzystujmy jedynie w sytuacji, gdy chcemy skierować czytelnika do innych treści rozwijających jakieś zagadnienie w tekście.
Zwróć też uwagę na odpowiednią długość tekstu. Specjaliści SEO zalecają, żeby długość anchora nie przekraczała 60 znaków. Tekst kotwicy możesz umieszczać w artykułach na blogu, które przekierują użytkownika do innego, powiązanego tematycznie artykułu: zarówno wewnętrznego, jak i zewnętrznego. Pamiętaj, aby tworzony profil linków prowadzących do witryny internetowej był jak najbardziej zdywersyfikowany.
Porozmawiajmy o Twoim pomyśle