Start serwisu www – ostatnie poprawki SEO

Start serwisu www – ostatnie poprawki SEO

Planując uruchomienie nowego serwisu lub przebudowę już istniejącego, należy upewnić się, czy wszystko działa poprawnie. Nie chodzi o kwestię “przejrzenia strony na szybko”. Jej ogląd ma na celu wyłapanie ewentualnych błędów przez zespół pracujący nad serwisem, zanim zrobią to klienci. Dlatego też w testowanie serwisu, przed jego uruchomieniem, powinno być zaangażowanych kilku specjalistów z każdego działu, zaczynając od programistów, poprzez copywriterów, aż po specjalistów do spraw SEO.

Poniżej znajduje się lista elementów, które należy sprawdzić pod kątem SEO. Za przykład niech nam posłuży serwis ogłoszeniowy, w który znajdują się kategorie z listami ogłoszeń (możliwe do posortowania np. po dacie dodania), profile użytkowników, ich ogłoszenia, a także wyszukiwarkę wewnętrzną i ewentualnie artykuły.

| Treść na stronie

Problem z tekstami na stronie polega na tym, że nie raz trudno pogodzić interesy marketingowców, chcących używać ich „chwytów” reklamowych, do skutecznego sprzedania produktu z interesami pozycjonerów, pragnących wykorzystać każdą możliwość do zdobycia ruchu organicznego. Jeśli dotychczas treścią zajmowali się tylko copywriterzy z działu marketingowego, czas na ich analizę pod kątem SEO.

| Metatagi

Odrębne schematy metatagów powinny zostać przygotowane dla:

  • strony głównej – powinna zostać zoptymalizowana pod kątem najbardziej konkurencyjnych i ogólnych słów kluczowych;
  • podstron statycznych, takich jak: regulamin, polityka prywatności, kontakt itp. – w tym przypadku optymalizacja pod kątem SEO, nie ma zbyt wielkiego znaczenia, dlatego przygotowując title i description tego typu podstron należy skupić się na czysto informacyjnych treściach, pisanych tylko pod użytkowników. Jeśli zdecydujemy się nie indeksować tego typu podstron, wystarczy sam title; 
  • podstron kategorii – są to podstrony kategorii, lokalizacji oraz ich połączeń. To głównie one będą generować ruch z szerokiego ogona, zwłaszcza, jeśli uwzględni się na nich odmiany kategorii i lokalizacji, optymalizując je w ten sposób na większej ilości kombinacji słów kluczowych;
  • podstron konkretnych ogłoszeń – powinny zostać zoptymalizowane pod kątem danego ogłoszenia, dlatego w title często zamieszczany jest tytuł, wstawiony ręcznie przez użytkownika, a w opisie – fragment ogłoszenia. To kolejne podstron, które będą generować ruch long-tailowy;
  • podstron z profilami użytkowników – powinny zostać zoptymalizowane pod kątem imion i nazwisk lub nicków użytkowników. Pomoże to m.in. w wypromowaniu się w wyszukiwarkach; 
  • podstrony z listą artykułów – jeśli artykuły dotyczą konkretnej tematyki, można wybrać słowa kluczowe związane z nią;
  • podstrony z artykułem – w tym przypadku można albo przygotować ogólny schemat, albo umożliwić indywidualne wstawianie title, description, a nawet fragmentu artykułu wyświetlanego na liście;

Dobrym rozwiązaniem jest korzystanie ze zmiennych przyporządkowanych do nazw kategorii aktualnej lub nadrzędnej, odmian lokalizacji (przynajmniej największych miejscowości), o których należy pomyśleć nieco wcześniej, niż w momencie ostatnich poprawek na stronie.

| Blokada przed robotami i wykluczenie z indeksacji

Nie wszystkie podstrony serwisu ogłoszeniowego powinny być indeksowane. Jeśli różne podstrony prezentują tą samą zawartość i nie wnosiłyby nic nowego do indeksów wyszukiwarek, najlepszym rozwiązaniem jest ich blokada przed indeksacją.

Przykładem mogą być wyniki wyszukiwania bądź sortowania, które powinny zostać zablokowane w pliku robots.txt lub zawierać noindex w metatagach. W pierwszym przypadku robot nie będzie odwiedzał takich podstron, ale zaindeksuje je (wyświetlając sam adres bez tytułu ani opisu), jeśli będą do nich prowadzić jakiekolwiek linki. Drugie rozwiązanie nie pozwoli na indeksację adresów, chociaż umożliwi robotom chodzenie po nich.

Innym przykładem jest generowanie wersji PDF, który również powoduje duplikowanie treści w obrębie serwisu. Jeśli pliki tego typu są nieliczne, teoretycznie Google powinno wyświetlić wersję w PDFie niżej od HTMLowej albo nie wyświetlać jej w ogóle. Dla pewności, warto je jednak zablokować, tym bardziej, jeśli wersja PDF jest generowana automatycznie dla każdego artykułu lub ogłoszenia na stronie.

| Struktura URLi – prawidłowa kolejność

Zdarza się, że wchodząc na podstronę ogłoszenia różnymi ścieżkami, trafimy na inny adres:

strona główna → kategoria → lokalizacja → ogłoszenie

strona główna → lokalizacja → kategoria → ogłoszenie

Jeśli każda z nich doprowadzi nas do innego adresu, odnośniki na stronie powinny zostać poprawione w taki sposób, aby kolejność poszczególnych elementów URLa nie była zależna od pokonanej ścieżki.

| Przekierowania

W celu uniknięcia udostępniania tej samej zawartości pod kilkoma adresami, należy upewnić się, czy ustawiono odpowiednie przekierowania na poszczególnych stronach. Oto kilka przykładów adresów, którym należy przyjrzeć się w pierwszej kolejności:

  • adres strony z www lub bez – przekierowanie 301 powinno zostać ustawione po podjęciu decyzji dotyczącej formatu adresu;
  • domena.pl/index.php, www.domena.pl/index.php, domena.pl/ – wszystkie te adresy prowadzą do strony głównej, która powinna być dostępna tylko pod jednym z nich; 
  • domena.pl/katalog/ i domena.pl/katalog – w takim przypadku należy zdecydować się, czy adres taki ma się kończyć znakiem „/” czy też nie. W zależności od wyboru, wszystkie odnośniki na stronie powinny zostać poprawione, a dodatkowym zabezpieczeniem przed indeksacją drugiej wersji jest przekierowanie 301 np. z domena.pl/katalog na domena.pl/katalog/; 
  • domena.pl/katalog/?p=1 – do nielicznych należą serwisy, na których po przejściu na drugą podstronę i chęci powrotu na pierwszą, znalazłabym prawidłowy link, który NIE kierowałby do adresu z końcówką w stylu p=1. Takie adresy nie tylko powinny zostać poprawione, ale także przekierowane na domena.pl/katalog/;

Należy również pamiętać o tym, że istnieje różnica pomiędzy przekierowaniem 301 a 302, które jest stosowane dość często. W sprawdzeniu rodzaju przekierowania pomoże nam Firebug, który w momencie wejścia na stronę, wyświetli jej status.

kontakt6

FORMULARZ KONTAKTOWY
  • Imię*
    0
  • Adres e-mail*
    1
  • Numer telefonu*
    2
  • Jeżeli nie chcesz podawać numeru telefonu, napisz do nas bezpośrednio na adres mailowy biuro@solv.pl
    3
  • Usługi*
    Strona internetowa
    Sklep internetowy
    Pozcyjonowanie
    Marketing Internetowy
    Google Kampania AdWords SOLV
    Inne
    4
  • Treść wiadomości*Informacje dodatkowe
    5
  • 6

Web Design BangladeshWeb Design BangladeshMymensingh