Social media – jak je skutecznie prowadzić i nie zwariować?

Instagram, społeczność i grupy odbiorców. Angażujące treści w social media twojej marki.

Prowadzenie komunikacji z klientem jest przez ostatnie lata bardzo popularne. Nic w tym dziwnego. W końcu dzięki temu jesteśmy w stanie stworzyć więź z klientem, być na bieżąco z nowinkami lub łatwo i szybko poinformować o zmianach zachodzących w firmie.
Mogłoby się wydawać, że prowadzenie profilu w mediach społecznościowych to bardzo łatwa i przyjemna część marketingu internetowego. Jest to jednak błędnym założeniem. Aby social media przyniosły nam rzeczywiście korzyści, należy robić to dobrze. W tym artykule postaramy się wyjaśnić jak zabrać się za to prawidłowo i czerpać korzyści.

Spis Treści

|Co to są media społecznościowe

Zaczniemy od tego, aby wyjaśnić, czym w ogóle są social media. Oczywiście każdy słyszał o np. Facebooku albo Twitterze. W rzeczywistości jest mnóstwo innych, bardzo popularnych portali, z których użytkownicy chętnie korzystają. Takie portale to zatem nic innego niż dialog i ludzie. To również miejsce, w którym można wzbudzać potrzeby, chociażby zakupowe czy też wpływać na decyzje. Jednak głównym zadaniem takiego miejsca będzie budowanie relacji z klientami, którzy zyskują o wiele łatwiejszy dostęp do komunikacji z firmą.

|Skuteczne prowadzenie social mediów – jak się do tego zabrać?

Zanim postanowimy wejść w świat portali społecznościowych, należy obmyślić i przygotować odpowiednią strategię. W tym miejscu trzeba przeanalizować, do jakiej głównie grupy wiekowej chcemy trafić, prześledzić wybrane social media i sprawdzić, o czym jest głośno oraz co jest na topie.
Przed dodaniem posta zastanówmy się również, co jest celem. Być może social media mają rozwijać marketing i sprzedaż poprzez prowadzenie fanpage, a może zwyczajnie mają poprawić i przede wszystkim budować dobry wizerunek firmy poprzez odpowiednie zamieszczanie postów. A jeśli ktoś prowadzi np. tylko bloga, to może social media mają służyć głównie jako utworzenie grupy sympatyków, którzy będą mieli możliwość wejść wzajemnie w interakcje? Jak widać, już na samym początku są rzeczy, które należy przemyśleć, zanim w ogóle będziemy chcieli udostępniać posty na określonym portalu.

Szukanie grupy docelowej i określenie kim jest twój klient

Określenie grupy wiekowej, do której chcemy trafić, odbywa się za każdym razem, gdy realizujemy nową strategię marketingową. Jest to o tyle ważne, ponieważ w ten sposób możemy bardziej wczuć się w rolę potencjalnego klienta.
Określenie wieku, zainteresowania, miasta zamieszkania – to tylko podstawowe informacje, które sprawiają, że profil osobowy potencjalnego klienta stanie się bardziej doprecyzowany. Mając takie dane, łatwiej będzie określić jaki ton nadać postów. Może bardziej poważny, albo jak część firm, postawić na humor i modne nawiązania do właśnie aktualnych wydarzeń. Łatwiej również odnajdziemy klientów. Poprzez taką analizę, będzie można wyciągnąć informację o tym, na którym portalu społecznościowym przebywają najczęściej. Jest to kluczowe, aby wybrać ten portal, na którym szanse na rozwój w social mediach będą miały szansę i realnie wpłyną na biznes.

Research na social mediach

Mając już określone potrzeby klientów, należy teraz porządnie zastanowić się, jak wizerunkowo chcemy przedstawić firmę i jaki dobrać typ treści. Posiadając częściowe informacje na temat grona, do którego chcemy trafić, będziemy w stanie określić jakie treści interesują go najbardziej, co lubi czytać, jaki content do niego trafia. Dzięki temu zawęzimy sposób, w jaki będziemy budować swój wizerunek, tak aby był zgodny z upodobaniami naszej grupy docelowej.
Mając odpowiednie narzędzia oraz odrobinę czasu możemy wykonać analizę samodzielnie i to w bardzo prosty sposób.
Po pierwsze możemy znaleźć istniejące konta na portalu – kilka lub kilkanaście osób i przejrzeć, jaki content lubią. Warto tutaj zaznaczyć, że osoby te mają przynajmniej w zbliżony sposób być zainteresowane tym, co nasza firma ma do zaoferowania. Sprawdzić czym się interesują i dlaczego. Przy okazji wejść na dane polubienia i przeczytać parę postów. Takie posunięcie to kopalnia wiedzy na temat potencjalnych klientów.
Kolejną rzeczą, którą można zrobić to przeszukać fora internetowe, grupy na Facebooku powiązane z naszą działalnością i poszukać najczęściej zadawanych pytań. Znaleźć czego najczęściej szuka nasza grupa docelowa. Takim działaniem zbudujemy listę tematów, które w pierwszej kolejności mogą posłużyć do stworzenia pierwszych postów.
I trzecią, choć nie mniej ważną rzeczą jest poszukanie kont na portalach naszej konkurencji. Oni prawdopodobnie zrobili już research, dzięki czemu wiedzą, o czym pisać. Możemy sprawdzić zatem, co jeszcze warto poruszyć, jakim stylem wypowiedzi się posługują – na poważnie czy może jednak z humorem, czy używają emoji, a może ich unikają.
Prowadząc takie analizy i wyciągając odpowiednie wnioski, zdobędziemy naprawdę masę przydatnych informacji, które posłużą jako fundamenty do budowania własnej i wyjątkowej widoczności w sieci.

Omów z nami swój pomysł

michal-ostrowski-kontakt

Napisz do nas

    |Jak prowadzić profil w mediach społecznościowych?

    Mamy już prawie wszystko, aby móc napisać swój pierwszy post na portalu. Wiemy gdzie pisać, jak pisać oraz o czym. Zatem co jeszcze może okazać się pomocne?
    Przede wszystkim systematyczność!
    Niezależnie czy posty mają pojawiać się codziennie, dwa razy w tygodniu czy co tydzień. Najważniejsze to robić to systematycznie. Dane, które zostały zgromadzone wcześniej, mogą również wskazać, w jakich godzinach lub dniach najbardziej aktywni są użytkownicy. Na tej podstawie, mając przygotowane już posty, możemy zaplanować publikację w taki sposób, aby zwiększyć prawdopodobieństwo, że post zostanie dostrzeżony przez odpowiednich użytkowników.

    |Jakich błędów unikać w social media?

    Jest mnóstwo rzeczy, na które należy zwrócić uwagę, aby prawidłowo budować swój wizerunek w mediach społecznościowych. Są również często popełniane błędy, które mogą wpływać negatywnie, pomimo zaangażowania i systematyczności.
    Do najbardziej popularnych błędów będą należeć:

    • Brak uzupełnionych informacji o marce
      Z czasem, użytkownicy dowiedzą się o postach, być może nawet polubią profil, aby być na bieżąco. W tym momencie często chcą dowiedzieć się o firmie czegoś więcej. Warto zatem uzupełnić najbardziej podstawowe informacje, czyli: dodać adres www witryny, numer telefonu czy nawet godziny otwarcia. Na Facebooku jest również możliwość ustawienia, jakie ceny obowiązują. Napisz parę słów o sobie lub o zespole. Nie bądź anonimowy na portalach społecznościowych. Ludzie lubią wiedzieć jaki profil właśnie polubili i nie warto tego utrudniać.
    • Kupowanie followersów
      Zdobywanie odbiorców to ciężka i na social mediach jedna z najmniej przyjemnych rzeczy. Z drugiej zaś strony jest to kluczowe do zdobycia jakiejkolwiek popularności. Są strony, które oferują kupno followersów za określoną opłatą. Można na to spojrzeć dwojako – z jednej strony, otrzymamy nagle masę nowych obserwujących, co może skłonić niektórych realnych odbiorców do polubienia danego serwisu społecznościowego. No w końcu ma tyle obserwujących, to zna się na rzeczy, prawda? Z drugiej jednak strony daje nam to tylko i wyłącznie puste numery. Nie są to konta, które będą aktywne na profilu. Nigdy nie wykonują żadnej reakcji, nie dodadzą komentarza. Przede wszystkim nie przybliżą nas do sukcesu, na którym nam zależy. Portale społecznościowe nie promują serwisów z większą liczbą obserwujących, dlatego nie dość, że nie będzie z tego żadnych realnych korzyści, to dodatkowo stracimy pieniądze na czymś kompletnie nieopłacalnym.
    • Ignorowanie wpisów użytkowników
      Nie ważne czy są one w formie komentarzy pod naszym postem, czy też zwykłym wpisem np. na Twitterze. Warto odpowiadać na te pozytywne i negatywne opinie, aby nie być firmą widmo. Użytkownicy lubią wchodzić w interakcje, a pozostawienie ich komentarza bez żadnej reakcji, może skutkować tym, iż coraz mniej użytkowników będzie zainteresowanych. Skoro social media to ludzie i dialog to właśnie tego powinniśmy się trzymać.

    |Podsumowanie

    Social media rządzą się swoimi prawami. Jest mnóstwo rzeczy, które należy przemyśleć i zaplanować, zanim zaczniemy wkraczać na ten dość trudny i wymagający grunt. Media społecznościowe ciągle się zmieniają, co chwilę jest modne co innego. To miejsce, w którym należy przystosować się do zachodzących zmian wśród użytkowników i na bieżąco weryfikować to czy sposób komunikacji jest odpowiednio dobrany.
    Jeśli nie jesteś pewny czy sam dasz sobie radę, warto poszukać specjalistów, którzy na co dzień zajmują się tym tematem. Pomogą w budowaniu przyjaznego wizerunku, który będzie pasować do upodobań użytkowników. Social media to świetny sposób na budowanie dobrych relacji z klientem i nie warto się na nie zamykać. Po prostu trzeba wykonać dużo potrzebnej pracy, aby robić to dobrze i mieć realne zyski przekładające się na biznes.

    Porozmawiajmy o Twoim pomyśle

    Napisz do nas

      Powiązane wpisy

      Masz pytanie zadzwoń lub napisz do nas

      Skontaktuj się z nami