
Content marketing, czyli element, bez którego nie będziesz miał sprzedaży… coraz bardziej
Oczywiście od tezy zawartej w tytule zapewne jest wiele wyjątków i jest dosyć mocna, ale w treści tego artykułu postaram się wskazać skąd takie założenie.
W tym artykule dowiesz się:
- czym jest kontent marketing
- Po co Twojej firmie kontent marketing
- Jak wygląda uproszczony proces ZAKUPOWY i nie bez przyczyny podkleiłam zakupowy dlatego, żebyś dobrze zrozumiał rolę kontentu
- Jakie formy może mieć kontent
- kontent jest dla b2b czy b2b
- Jakie są wady kontent marketingu
- PRO TIP – ale o tym na końcu, (wykorzystuj ten sam kontent wiele razy)
Czym jest kontent marketing?
Kontent marketing to strategia marketingowa i biznesowa ukierunkowana na tworzenie i dystrybucji przemyślanych, bardzo spójnych i wartościowych treści dla odbiorców. Forma, zawartość i sposób przekazywanych treści są ściśle uzależnione od preferencji grupy docelowej, ich działań i wartości. Ponieważ W ostatecznym rozrachunku Content Marketing ma za zadanie napędzać nowych klientów. I w tym materiale powiem Tobie jak ważny jest kontent marketing w generowaniu leadów sprzedażowych. a wiem, o czym mówię bo sam miałem okazję bagatelizować jego znaczenie bazując w promocji swojego biznesu. Bazowałem głównie na świętym gralu digital merketingu czyli SEO.
Po co Twojej firmie kontent marketing
I tutaj nie będę Cię trzymał w niepewności i konkluzję przedstawię na początku.
Content sprzedaje
Pozytywny wpływ content marketingu na sprzedaż bierze się z tego, że większość procesów zakupowych rozpoczyna się od rozeznania w internecie. Ponad połowa klientów pozyskuje około 70% informacji o produkcie z sieci, zanim dojdzie do decyzji zakupu. Ponad 60% procesów zakupowych rozpoczyna się od reaserchu w sieci.
Wynika to z zmieniających się zachowań klientów szczególnie biznesowych. Tam Tradycyjne formy, jak cold coll i cold mail dotarcia przestają być tak skuteczne jak dotąd, chociaż ciągle w wielu branżach są podstawowym elementem komunikacji sprzedażowej.
Jednakże większość klientów stara się ominąć kontakt z handlowcem do momentu w którym będą wyedukowani.
Ponadto content:
- content buduje zaufanie i autorytet,
- content podnosi widoczność w wynikach wyszukiwania,
ważne aby o to zadbać np. optymalizując pisane treści z narzędziem jak serfer SEO.
Content to nie tylko treść pisana
Blogi, posty w social media, e-maile, newslettery czy e-booki, to kilka przykładów tego, jak zapewne już teraz wykorzystujesz content w swoich działaniach. Jeśli jednak chcesz zabrać się za content marketing na wyższym poziomie, warto zwrócić uwagę na pewien istotny aspekt – content, to nie tylko treść pisana! Trzeba o tym pamiętać, ponieważ wszystkie inne formy również oddziałują na nasz sukces (lub jego brak).
Co jeszcze możemy do tego zaliczyć?
- Infografiki,
- Audiobooki,
- Wideo,
- Podcasty,
- Zdjęcia,
- Prezentacje multimedialne,
- GIFy.
Jak wygląda uproszczony proces ZAKUPOWY
Wiesz już czym jest kontent i co dzięki niemu zyskujesz, dlaczego zatem w tym odcinku poruszam temat procesu zakupowego, za chwilę sam szybko zrozumiesz.
Na ten moment skupmy się na procesie w b2b…
Pierwszy etap procesu zakupowego znajduje na ogół swoje źródło w problemie klient zaczyna research od zapytań dziedzinowych do wyszukiwarki, często nie wiedząc dokładnie jak nazwać profesjonalne problem, próbując określić go sobie znanymi słowami – trzeba o tym pamiętać przygotowując strategie kontentowe. Tak żeby dobierając tytuł kontentu trafił na niego również Klient używający niefachowego słownictwa.
Na tym etapie potencjalny klient dopiero dowiaduje się o istnieniu Twojej firmy. Zapewne stało się tak w wyniku tego, że w Internecie w pewnym momencie trafił na Twoją stronę internetową.
Dzięki wykorzystaniu w tym miejscu np darmowych porad lub pewnego rodzaju “wprowadzenia do rozwiązania problemu potencjalny klient nabiera do Ciebie zaufania i może przejść do kolejnego etapu, jakim jest:
środek lejka:
W tym momencie dalej ma miejsce przeprowadzanie researchu, jednak potencjalny kupujący stawia krok dalej. Stara się on bardziej wyedukować i ustalić, czy Twój produkt lub usługa trafia w jego określone potrzeby.
Trzeci etap:
to skierowanie Klienta na kontent, treści pordutowe, sprzedające, zakończone na ogół twardym CTA.
Jak zatem widzisz, w zależności od etapu, na jakim znajdują się potencjalni klienci, będziesz musiał inwestować w inny typ contentu. Nie powinieneś pominąć żadnego, a treści muszą być ze sobą spójne.
Niezależnie jednak od tego, jaki on będzie, pamiętaj o już przytoczonej zasadzie:
Kontent musi być zawsze wartościowy dla Klienta
Wady content marketingu
- jeżeli chcesz wykonać go we własnym zakresie wymaga bardzo dużego wysiłku, samodyscypliny lub
- jest kosztowny
Wartościowy kontent jest kosztowny, nie ma na myśli nieprzemyślanych podrygiwań w stylu napisze nam artykuł koleżanka żony po polonistyce, bo wartość takich treści np w branży przemysłowej nie tylko będzie wątpliwa, ale może zbudować w oczach odbiorcy takiej treści, niską jakość usług firmy w imieniu której autor pisze i obraz ten zostanie z nim na długo – zapewniam.
Badanie zrealizowane przez Zazzle Media wykazało, że:
- 65% firm ma problem z tworzeniem angażującego contentu.
- 60% firm nie jest w stanie regularnie tworzyć contentu.
Pomimo tych trudności przywołane wcześniej badanie przeprowadzone przez Content Marketing Institute pokazuje, że 86% marketerów z branży B2C uważa, iż content marketing jest kluczowy dla ich strategii zdobywania klientów.
PRO TIP
Wykorzystuj ten sam content wiele razy
Samodzielne tworzenie treści wymaga czasu, a zlecenie go firmie marketingowej na pewno wiąże się z kosztami. Błędem byłoby dlatego używanie danego contentu tylko raz.
Istnieje na szczęście wiele sposobów, na jakie możesz ponownie wykorzystać już wcześniej stworzone materiały. Przekształć obecne artykuły w podcasty, aby można było ich wygodnie słuchać. Albo odwrotnie – edytuj transkrypcję podcastów tak, by przekształcić je w artykuły.
Podsumowując niezależnie od tego czy sprzedajesz rzemieślnicze precle czy też skomplikowany proces produkcji kontraktowej suplementów diety na reglamentowanym rynku. Z pomocą kontent marketingu możesz poprowadzić swojego potencjalnego klienta przez proces reaserchu, poprzez budowania zaufania do jakości produktu i usługi edukując go w tym zakresie do pożądanej przez Ciebie akcji, jaką może myć zakup bądź kontakt z reprezentantem handlowym, który dopnie transakcje.
Zobacz także UI
Masz pytanie zadzwoń lub napisz do nas



