PageRank

PageRank

Specjaliści Google ciągle pracują nad tym, aby dostarczane użytkownikom informacje nie tylko odpowiadały w jak najlepszy sposób ich intencjom, ale również by pochodziły z bezpiecznych, wiarygodnych źródeł.

By ocenić jakości treści publikowanych na stronach, wyszukiwarka stworzyła i ciągle udoskonala cały szereg narzędzi i algorytmów, analizujących strony internetowe oraz tworzących rankingi.

Kiedyś pierwszym i jednym z najważniejszych rankingów, z którym miała do czynienia każda osoba, prowadząca stronę internetową był Page Rank, czyli ranking strony w wyszukiwarce Google.

Spis Treści

|Co to jest Page Rank

Page Rank jest metodą weryfikowania treści, która polega na nadawaniu indeksowanym stronom określonych wartości liczbowych, odpowiednich do ich jakości.
Mechanizm oceniający zakłada, że jakość treści dostępnych na stronie internetowej jest proporcjonalna do liczby tekstów powołujących się na nią. Oznacza to, że im częściej opublikowany artykuł będzie cytowany w różnych mediach, im więcej publikacji odwoła się do niego, tym bardziej będzie on popularny. Innymi słowy: im więcej linków pozyskanych ze stron internetowych o wysokim wskaźniku pagerank tym większa wartość strony internetowej publikującej. Jeśli własna wartość tekstu, w którego treści występuje powołanie na ten konkretny artykuł, jest wysoka, to ma on większe znaczenie, niż gdy na ten sam tekst powołuje się strona o wartości niższej.

Pomysł na stworzenie algorytmu pagerank był zrealizowany w 1998 roku przez założycieli firmy Google, Larry’ego Page’a i Sergeya Brina. Jednak patent na niego należy do Uniwersytetu Stanforda. Wzorcowa wersja Page Ranku uwzględniała między innymi liczbę stron internetowych, liczbę linków, do których odsyła dana strona internetowa oraz współczynnik tłumienia. Głównym zadaniem algorytmu miała być weryfikacja jakości treści, udostępnianych na stronach, bazująca się na danych o relacjach między nimi.

|Page Rank: znaczenie i manipulacja

Jeszcze dziesięć lat temu ranking ten nie był wielką tajemnicą. Żeby sprawdzić w nim pozycję interesującej nas strony, wystarczyło wpisać jej nazwę na jednej z wielu stron, w których znajdowały się odpowiednie moduły. Ponadto rozszerzenia do popularnych wyszukiwarek pokazywały pozycję odwiedzanych stron automatycznie.
Warto jednak zaznaczyć, że wskaźnik ten nigdy nie był doskonały, ponieważ rzeczywista wartość treści, zamieszczonych na stronie nie była brana pod uwagę podczas weryfikacji i oceny. Zdarzały się sytuację, kiedy niskiej jakości strona dość szybko stawała się popularna, dzięki częstemu odwoływaniu się do niej, tymczasem jak strona, zawierająca wysokiej jakości wartościowe treści mogła mieć przez długi czas pozycje zerowe.

Nietrudno się domyślić, że ranking ten dość szybko stał się narzędziem manipulacji. Sztuczne jego podbijanie, handel linkami oraz inne nierzetelne działania, naruszające regulamin Google spowodowały, że została podjęta decyzja o powolnym wycofywaniu się z publikowania informacji o wartości opisywanego rankingu.
Ostatnia aktualizacja publicznie dostępnego rankingu miała miejsce w roku 2013, a w roku 2016 funkcja jego wyświetlania była całkowicie usunięta z Toolbaru.

Google Page Rank miał znaczenie przy pozycjonowaniu, bo dawał pogląd na to jak strona jest odbierana przez wyszukiwarkę Google i dawał możliwość zaplanowanie prac nad rozwojem strony i pozyskiwaniem wartościowych linków.

Page Rank a dzisiejsze SEO

Aktualnie wskaźnika page rank nie znajdziemy już w Google Search Console. Webmasterzy stracili dostęp do tego narzędzia, ale nie oznacza to, że wyszukiwarka całkowicie z niego zrezygnowała.
Google nie ukrywa, że nadal są zbierane informacje za pomocą dopasowanych do współczesnych realiów mechanizmów Page Rank, jednak zrezygnowało z publikacji gdziekolwiek ich wskaźników. Zaznacza się, że w tym momencie są to tylko wskaźniki wewnętrzne, które nie stanowią wartości użytkowej dla użytkowników zewnętrznych.

|Jak był mierzony wskaźnik Pagerank?

Wiele narzędzi zewnętrznych służących do mierzenia efektywności SEO ma własne, autorskie narzędzia określające wartość strony internetowej. Takie algorytmy znajdziemy w narzędziach:

  • ahrefs
  • majestic
  • moz
  • semrush

PageRank witryny był mierzony na podstawie 3 wskaźników:

  • liczba linków wychodzących z witryny,
  • liczba i jakość backlinków,
  • wskaźnik Page Rank każdej strony internetowej, która linkowała do witryny.

Na Page Rank Google miały wpływ również:

  • linki nofollow
  • linkowanie wewnętrzne
  • anchory

Dostarczenie informacji o PageRank niestety doprowadziło do nieuczciwych praktyk Black Hat SEO, stąd Google wycofało się z informowaniu o tym wskaźniku, niemniej jest on nadal jednym z wielu czynników decydujących o pozycji strony w wynikach wyszukiwania, ale nie tylko on określa pozycję strony i nie jest już tak znaczący przy pozycjonowaniu.

Czy PageRank odzwierciedla opinię Google na temat serwisu?

Nie, PageRank nie odzwierciedla opinii. Głównie dlatego, że jest aktualizowany sporadycznie.

Omów z nami swój pomysł

michal-ostrowski-kontakt

Napisz do nas

    Powiązane wpisy

    Masz pytanie zadzwoń lub napisz do nas

    Skontaktuj się z nami