Dofollow i nofollow, czyli rzecz o linkach

Dofollow i nofollow, czyli rzecz o linkach

Linki dofollow i nofollow – spotkaliście się już kiedyś z takimi określeniami? Nawet jeśli tak, to zapewne w większości przypadków nie zauważyliście lub nie zapamiętaliście, o jak ważnej sprawie była mowa. Tak to już bywa, że w marketingu internetowym o sukcesie lub porażce projektu decydują nawet małe szczegóły. Jak chociażby linki dofollow i nofollow. W tym tekście przybliżymy wam oba terminy oraz pokażemy, kiedy warto stosować linki dofollow oraz w jakich sytuacjach lepiej zdecydować się na zastosowanie linków nofollow.

Co to są linki dofollow i nofollow i jak działają?

Budując, a później prowadząc stronę internetową, dbacie o to, by wasza obecność w sieci nie kończyła się na samym serwisie. Rozwijacie profile w social media, wchodzicie w kooperacje z partnerami, dbacie o to, by pojawiać się na portalach informacyjnych itp. Z pewnością w pracy nad rozwojem swoich stron, macie na uwadze wartości brandowe. Ważne, żeby wasza marka i logo jak najczęściej pojawiało się w pozytywnym świetle. Poza tym, na pewno dążycie do tego, żeby w sieci jak najczęściej pojawiał się link do waszej strony. I tu zaczyna się tytułowa kwestia.

Proponuję przeprowadzenie prostego ćwiczenia. Wejdźcie na jakąkolwiek stronę, na której pojawił się link prowadzący do waszego serwisu. Mogą to być strony partnerskie itd. Jeśli już jesteście na stronie, zaznaczcie link, kliknijcie w prawy przycisk myszki i wybierzcie opcję „Zbadaj”/”Zbadaj element” (w zależności od tego, czy wolicie Chrome’a czy Firefoksa). W pojawiającej się w przeglądarce konsoli zobaczycie fragment kodu odpowiedzialny za zaznaczony fragment tekstu. W przypadku linku będzie to dobrze znane <a href=…>, warto jednak przyjrzeć się bliżej całemu fragmentowi kodu i sprawdzić, czy nie pojawia się tam parametr: rel=”nofollow”. Jeśli tak, to duża część waszego wysiłku mogła pójść na marne. Taki link, mimo swoich niezaprzeczalnych wartości dla użytkowników, niestety ma małe znaczenie dla algorytmów Google’a. Taki link nie wpływa bowiem na pozycjonowanie strony. Pocieszymy was – linki prowadzące z portali w social media posiadają parametr „dofollow”, a raczej – nie mają go zdefiniowanego, co w praktyce oznacza, że link ten ma wpływ na siłę waszej strony. Dlatego też posiadanie profili na Facebooku, Twitterze i w innych mediach społecznościowych jest tak ważne także z punktu pozycjonowania strony.

Przykład praktyczny. Tak wygląda link „dofollow” bez dodatkowych parametrów:

<a href=”https://solv.pl” rel=”dofollow”>Odwiedź stronę Solv</a>

lub

<a href=”https://solv.pl”>Odwiedź stronę Solv</a>

A tak wygląda ten sam link, ale z parametrem „nofollow”:

<a href=”https://solv.pl” rel=”nofollow”>Odwiedź stronę Solv</a>

Siła strony a rodzaj linku

Czym jest siła i dlaczego tak ważne jest odpowiednie linkowanie do strony? Jest to, najprościej mówiąc, zdolność naszej strony do pojawiania się na wysokich miejscach w wyszukiwarce na interesujące nas frazy. Osiągnięta jest przez wartość domeny jako miejsca godnego zaufania i powszechnie polecanego w sieci (przykładem takiej zaufanej strony niech będzie Wikipedia). Zatem linki mają bezpośredni, kolosalny wręcz wpływ na SEO. Warto także na marginesie zauważyć, że linkowanie na naszej stronie do stron partnerów powoduje, że siła naszej strony jest przekazywana dalej. Zbyt dużo linków wychodzących z jednej strony powoduje spadek wartości naszej strony. Dlatego też, jeśli sytuacja nakazuje nam z powodu usability lub po prostu zobowiązań, zamieścić na swojej stronie wiele linków wychodzących poza własną domenę, warto do nich dopisać parametr „nofollow”.

Kiedy warto stosować linki dofollow?

O linki dofollow, czy też linki bez zdefiniowanego parametru „rel”, warto zadbać w przypadku kiedy umawiamy się na publikację odnośnika do naszego serwisu na stronach zewnętrznych. Warto wówczas, podczas rozmów, czy też w zawieranych umowach, zaznaczyć, że interesują nas linki „dofollow”. Jeśli nie zadbaliśmy o to na etapie dogadywania się z partnerami, warto spróbować porozmawiać o tym temacie nawet po publikacji linku. A nuż uda się przekonać właściciela danej strony do zmiany parametru. Przy czym należy mieć na uwadze, że interesują nas głównie linki ze stron o wysokiej wiarygodności, a tym samym popularniejsze niż nasza. Często lepiej zrezygnować ze starania się o link „dofollow”, jeśli nasz partner posiada serwis o niewielkiej wiarygodności i rozpoznawalności.

Warto także pamiętać o umieszczaniu na naszym serwisie linków „dofollow” do stron zewnętrznych w przypadku partnerów, na których szczególnie nam zależy. Wstawianie tego parametru jest bronią obosieczną, więc należy się liczyć z tym, że partnerzy także „polują” na linki przenoszące siłę strony.W przypadku takich działań afiliacyjnych, lepiej uniknąć nieporozumień i od razu ustalić, czy obu stronom pasuje publikacja linków danego typu.

Kiedy lepiej postawić na linki nofollow?

Myliłby się ten, kto sądzi, że stosowanie parametru „nofollow” to symbol zachłannych właścicieli stron, którzy niechętnie wzmacniają strony partnerskie poprzez odpowiednie linkowanie. „Nofollow” ma sporo zastosowań praktycznych, pozytywnie wpływających na SEO, a wręcz mających swoje uzasadnienie ze względu na usability! W przypadku właścicieli stron w wielu domenach, które mają przemyślaną i zbudowaną odpowiednią hierarchię, umiejętne stosowanie linkowania „dofollow” i „nofollow” pomaga odpowiednio uporządkować pozycjonowanie i ustawić odpowiednio swoje domeny w wynikach wyszukiwania.

Innym przykładem prawidłowego i całkowicie uzasadnionego stosowania linków „nofollow” jest linkowanie do landing page’y stworzonych specjalnie na daną okazję. Jeśli taka strona została wykonana specjalnie po to, by kierować na nią ruch z jednego lub kilku specjalnych źródeł (np. z newslettera lub dark posta na Facebooku), to zastosowanie paramentu „nofollow” (nierzadko w połączeniu z parametrem „noindex”, czyli zakazu wejścia indeksujących robotów – takiej strony nie będzie dało się wygooglować!) będzie jak najbardziej uzasadnione.

Wiecie już wystarczająco dużo o linkowaniu z parametrami „dofollow” i „nofollow”? Jeśli tak, to sprawdźcie, jak wyglądają naprawdę linki prowadzące do waszych stron i zastanówcie się, w jaki sposób najbardziej optymalnie linkować z waszych serwisów.

SOLV™

kontakt6

FORMULARZ KONTAKTOWY
  • Imię*
    0
  • Adres e-mail*
    1
  • Numer telefonu*
    2
  • Jeżeli nie chcesz podawać numeru telefonu, napisz do nas bezpośrednio na adres mailowy biuro@solv.pl
    3
  • Usługi*
    Strona internetowa
    Sklep internetowy
    Pozcyjonowanie
    Marketing Internetowy
    Google Kampania AdWords SOLV
    Inne
    4
  • Treść wiadomości*Informacje dodatkowe
    5
  • 6