Jaka jest różnica między SEM a SEO?

Jaka jest różnica między SEO a SEM?

Dziś już nie da się osiągnąć sukcesu bez zainwestowania czasu i pieniędzy w marketing internetowy. Posiadanie sklepu czy strony internetowej sprawia, że konieczne staje się wykorzystanie SEO bądź SEM, aby skutecznie je promować i osiągać coraz wyższe zyski. Dlatego musisz poznać różnicę pomiędzy SEM a SEO, aby móc stworzyć strategię marketingową, dzięki której wyprzedzisz swoją konkurencję i staniesz się rekinem biznesu.

Czym jest SEO?

SEO, czyli Search Engine Optimization jest elementem wchodzącym w skład marketingu w wyszukiwarkach. Stosowanie tej promocji strony ma charakter długofalowy, gdyż aby zacząć czerpać profity trzeba odczekać często kilka tygodni, a niejednokrotnie także kilka miesięcy. SEO ma za zadanie przede wszystkim sprawić, aby witryna znalazła się na jak najwyższym miejscu w wynikach organicznych. Jednak oprócz tego istotną rolę odgrywa tutaj także to, by prawidłowo przystosować stronę czy też sklep, w celu przyspieszenia pracy robotów Google.

Black SEO a White SEO

Na samym początku trzeba podkreślić, że SEO wiąże się z tzw. white hat oraz black hat. W pierwszym przypadku działania podejmowane są zgodne z zasadami SEO, czyli z wytycznymi ustalonymi, choćby przez wyszukiwarkę Google. Pozycjonując i optymalizując stronę w taki sposób, będziesz mógł krok po kroku piąć się w górę wyników wyszukiwania. Z kolei black hat SEO wiąże się z wykonywaniem czynności, które są zabronione, a nawet nieetyczne. Żadna wyszukiwarka nie akceptuje tzw. czarnego SEO i kiedy dostrzeże nieprawidłowe działania, na pewno nałoży konkretne kary na witrynę. Przykładem black SEO jest spamowanie na forach czy też zbyt duże upychanie słów kluczowych w treściach, które ponadto w żaden sposób nie są przydatne dla użytkowników.

On-site a off-site SEO

Działania związane z SEO można podzielić także w inny sposób, to znaczy w zależności od tego, czy mają miejsce w obrębie strony, czy też już poza nią. Jak można się domyślić — SEO on-site związane jest właśnie z pracą na witrynie. Specjalista, który ma wiedzę na temat optymalizacji, przygotowuje ją w taki sposób, aby miała:

  • dochodowe słowa kluczowe,
  • odpowiednią liczbę tekstów,
  • uporządkowane nagłówki,
  • linkowanie wewnętrzne,
  • url-friendly,
  • zoptymalizowany kod witryny,
  • uzupełnione wszystkie meta tagi,
  • mapę witryny.

Do tego witryna powinna się szybko ładować.
Wszystko to ma spowodować, że roboty Google szybciej zrozumieją, czego dotyczy poszczególna podstrona i będą mogły ułożyć ją na odpowiednim miejscu na liście wyszukiwania. Dziś fachowcy kładą duży nacisk już nie tylko na to, aby strona była dostosowana pod roboty Google, ale też pod użytkowników. Dlatego też coraz więcej agencji zatrudnia osoby odpowiedzialne za tzw. UX, aby dbali o to, żeby każda strona była maksymalnie dostosowana do użytkownika oraz pozwalała na szybkie i skuteczne robienie zakupów.

Oprócz tego ważne jest wdrożenie zadań związanych z tzw. off-site SEO, które wyróżnia się przede wszystkim działaniem poza stroną. Zazwyczaj tworzone zostają treści, które następnie są promowane poprzez zamieszczanie ich na różnych stronach internetowych czy serwisach, które mają sporą liczbę wejść i wzbudzają zaufanie wyszukiwarki Google. W ten sposób zyskujesz silne linki. Podczas tworzenia tzw. link building wykorzystuje się także zamieszczanie linku strony w zaufanych katalogach, portalach tematycznych czy właśnie tworząc wpisy gościnne na blogach osób, które są znane w jakiejś branży i posiadają stałą społeczność, będącą jednocześnie Twoją grupą docelową.

Co to jest SEM?

SEM w języku polskim jest często nazywane po prostu marketingiem w wyszukiwarkach. Na to pojęcie składa się szereg różnych działań, których zawsze celem ma być zyskanie jak najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Przy czym warto zwrócić uwagę na to, że dotyczy to zarówno naturalnych, jak i płatnych wyników (te drugie znajdują się zawsze na początku listy wyszukiwania). Często możesz spotkać się, z tym że SEM utożsamiane jest po prostu z PPC, czyli płatną reklamą na stronie, choć w rzeczywistości ma znacznie szersze znaczenie.
Podczas wdrażania działań promocyjnych konieczne jest wcześniejsze dobranie słów kluczowych, które są najczęściej wyszukiwane przez użytkowników czy przez konkretną grupę docelową. Wśród narzędzi stosowanych w ramach SEM są linki sponsorowane, pozycjonowanie oraz optymalizowanie witryn internetowych. Tym samym widoczne staje się już w tym momencie, że SEM jest pojęciem znacznie szerszym niż samo SEO. Przez to jest bardziej kompleksowe. Ponadto w zakresie swoich funkcjonalności zawiera także działania związane właśnie z SEO. Wdrażając formy promocji witryny wchodzące w skład SEM, możesz kompleksowo zwiększyć ruch na stronie i tym samym spotęgować zainteresowanie Twoimi usługami bądź produktami.
Obecnie zdecydowana większość osób, która korzysta z Internetu, wpisuje do wyszukiwarki Google różne zapytania jeszcze przed dokonaniem zakupu. Szukają opinii, tańszych czy też bardziej funkcjonalnych opcji itd. Dlatego zyskując wysoką pozycję w Google, zwiększasz znacząco swoje szanse na wyższe zyski. Zatem obecnie zdecydowanie bardziej opłaca się inwestować pieniądze właśnie w taką formę marketingu internetowego.

Czym jest PPC?

Kiedy wpiszesz wybrane słowo kluczowe do wyników wyszukiwania, wyświetli Ci się lista. Zawsze pierwsze miejsca zawierają płatne linki. Są one właśnie częścią PPC, czyli Pay Per Click. Warto zaznaczyć, że PPC może przybrać także formę zalinkowanych banerów, gdzie z kolei wyświetla się reklama produktów, usług lub całej oferty. Na szczególną uwagę zasługuje tutaj model rozliczania, gdyż właściciel strony płaci za reklamę w zależności od tego, ile razy zostaje kliknięty link sponsorowany. W ten sposób ponoszony jest koszty za konkretne działanie, czyli dotarcie realnego użytkownika na Twoją witrynę, a nie za samo stworzenie kampanii reklamowej. Dzięki temu Twoje szanse na to, że potencjalny klient przejrzy ofertę, znacząco wzrastają. Ponadto możesz też bardziej kontrolować swoje wydatki.
Każdy właściciel witryny internetowej, który chce szybko dotrzeć do grupy docelowej, powinien postawić właśnie na tę formę reklamy. Najczęściej PPC wykorzystywane jest podczas tworzenia kampanii Google Ads.

4 najważniejsze różnice między SEO a PPC

SEM oznacza Search Engine Marketing, czyli marketing w wyszukiwarkach. Tym samym już sama nazwa sugeruje, że jest znacznie szerszym pojęciem niż SEO. Zatem, jeśli chcesz zyskać maksimum korzyści — w wynikach organicznych oraz płatnych, to zdecydowanie powinieneś wykorzystać całą potęgę SEM. W ten sposób będziesz mógł dotrzeć do większej grupy odbiorców.
Skoro SEM zawiera w sobie zarówno SEO, jak i PPC, to dalsze porównywanie i wyodrębnianie różnic będzie dotyczyć właśnie PPC jako ważnej części SEM oraz SEO, gdyż to pomiędzy nimi można dostrzec widoczne różnice.

SEO skupia się na działaniach organicznych

Warto szczególnie podkreślić, że SEO to przede wszystkim działania związane z wynikami wyszukiwania organicznymi. Co to oznacza? Można to rozumieć jako promocję związaną jedynie z listą wyników, która ustalana jest w sposób naturalny. Natomiast PPC to płatna reklama wyświetlana na początku wyników wyszukiwania. Pomimo, iż wtedy możesz szybciej zyskać pierwsze lokaty, to jednak wiąże się z dodatkowymi kosztami.

Wyniki SEO wyświetlane są dla (prawie) wszystkich

Z założenia wyniki organiczne ukazują się wszystkim osobom, które akurat wpiszą odpowiednią frazę kluczową. Sytuacja odrobinę zmieniła się od czasu, gdy geolokalizacja zaczęła odgrywać tak znaczącą rolę. Wszystko przez to, że teraz wpisując, np. słowo kluczowe „pizzeria z dowozem do domu” i tak wyniki zostaną dopasowane do Twojej lokalizacji, nawet jeśli nie wpiszesz miasta, które Cię interesuje.
Jednak skoro SEM zawiera w sobie także PPC, to trzeba od razu dostrzec znaczącą różnicę. W końcu płatne reklamy zawsze są tak tworzone, aby trafiać do konkretnej grupy docelowej. Jeśli grono odbiorców zostaje prawidłowo ustalone, a cała kampania reklamowa jest przemyślanie stworzona, to w ten sposób zmniejszasz koszty związane z promocją w płatnych wynikach wyszukiwania.

SEO wymaga czasu

Z kolei PPC daje znacznie szybsze rezultaty niż SEO. Wdrażając zasady związane z pozycjonowaniem w wynikach organicznych, musisz uzbroić się w cierpliwość. Tym bardziej że Google ciągle zmienia algorytmy, które mają wpływ na Twoją pozycję w wyszukiwarce, a ponadto jest ich na tyle dużo, że nikt oprócz wspomnianego giganta, nie zna ich wszystkich. Inaczej wygląda sytuacja, kiedy mowa o PPC, gdyż efekty są widoczne bardzo szybko. Choć oczywiście wiele zależy od wiedzy i umiejętności specjalisty, który tworzył kampanię.

PPC wiąże się z płaceniem za kliknięcie

Szczególnie należy podkreślić fakt związany z wydatkami ponoszonymi za obie formy promocji witryny czy konkretnie oferty. Przede wszystkim najważniejsza różnica jest taka, że będziesz musiał płacić za reklamę w płatnych wynikach wyszukiwania w zależności od liczby kliknięć linku. Z kolei przy SEO nie ponosisz takiego kosztu. Tam wydatki zależą od formy rozliczenia z agencją — w zależności od tego, jakie czynności wchodzą w wybrany pakiet. W każdym przypadku konieczne jest zapłacenie za usługę pozycjonowania. Przez to, że zdobywanie wysokich pozycji w wynikach naturalnych trwa znacznie dłużej, to także musisz dłużej opłacać pracę specjalisty. Cena jest też uzależniona od cennika, jakim dysponuje firma, z którą rozpoczniesz współpracę.

Omów z nami swój pomysł

michal-ostrowski-kontakt

Napisz do nas

     

    SEM czy SEO — co wybrać?

    Istnieje kilka strategii promocji witryny. Wiele oczywiście zależy od tego, jakimi środkami dysponujesz. Większość firm stawia na SEO, gdyż jest to obecnie niezbędna i podstawowa forma promocji strony w sieci. Najlepiej zatem rozpocząć optymalizację oraz pozycjonowanie jak najszybciej, gdyż na pierwsze istotne efekty trzeba będzie trochę poczekać. Czasem jest to kilka tygodni, miesięcy, a innym razem nawet rok i więcej. Dlatego osoby, które spontanicznie decydują się założyć sklep internetowy, np. z sezonowymi produktami chętnie decydują się rozpocząć promocję od płatnej reklamy. Nie da się ukryć, że największe korzyści możesz czerpać, wybierając strategię mieszaną — czyli stawiając na całą moc SEM.
    Wtedy dostrzeżesz szereg zalet takich jak:

      • Rozpoczniesz wyścig o pierwsze miejsce — w ten sposób zaczniesz walkę o pierwszą pozycję na liście organicznej oraz płatnej. Już nie będziesz tracić czasu i jednocześnie zainwestujesz w długofalowe pozycjonowanie oraz w szybką płatną promocję.
      • Rozreklamujesz najchętniej odwiedzane podstrony — sprawdź, które podstrony cieszą się największą popularnością, a następnie zainwestuj w ich reklamę. Do tego wcześniej prawidłowo je zoptymalizuj według zasad SEO, aby były dopasowane do potrzeb robotów Google, ale też do użytkowników.
      • Dostosujesz reklamę do grupy docelowej — promuj to, co chcesz i trafiaj, do kogo chcesz. Dzięki odpowiednio targetowanej reklamie nie wyrzucisz pieniędzy w błoto.
      • Wybierzesz stabilną formę promocji — łącząc PPC i SEO sprawiasz, że Twoja witryna — marka, produkty i usługi, stale są reklamowane. Masz zatem pewność, że systematycznie będziesz notować wzrost sprzedaży, liczby wyświetleń i rozpoznawalności.

    Jaka jest różnica między SEM a SEO? Podsumowanie

    Wiedza na temat tego, jaka jest fundamentalna różnica pomiędzy SEO a SEM oraz SEO a PPC, to klucz do wysokich pozycji w wyszukiwarce Google. Znając wszystkie cechy wyróżniające poszczególne formy promocji witryn internetowych, możesz świadomie wybrać te, które przyniosą Twojej firmie najwięcej korzyści. Oczywiście w większości przypadków strzałem w dziesiątkę jest wdrażanie SEM jako całości, łącząc SEO i PPC . Wtedy szybciej zaczniesz notować wyższe przychody i zdobędziesz nowych klientów.

       

      Zobacz także Magento

      Porozmawiajmy o Twoim pomyśle

      Napisz do nas

        Powiązane wpisy

        Masz pytanie zadzwoń lub napisz do nas

        Skontaktuj się z nami