11 mitów o WordPressie

11 mitów o WordPressie

WordPress jest niebezpieczny, ma mało funkcji, jest darmowy, sprawdza się tylko dla małych firm, wszystkie strony wyglądają tam tak samo — mitów o WordPress’ie istnieje naprawdę sporo. Jednak, czy są one dalekie od rzeczywistości? Poznaj 11 mitów o WordPressie i dowiedz się, jak naprawdę wygląda praca w tym CMS-ie.

Jakiś czas temu pisaliśmy o mitach na temat marketingu internetowego (https://solv.pl/mity-na-temat-marketingu/). Jednak tym razem postanowiliśmy bliżej przyjrzeć się mitom związanym z jednym z najchętniej wybieranych CMS-ów, czyli WordPress’em.

WordPress jest darmowy

Wiele osób przedstawia WordPress jako CMS całkowicie bezpłatny, co nie jest do końca prawdą. Wszystko przez to, że oczywiście nie trzeba płacić abonamentu za możliwość korzystania z niego, ale za to wcześniej lub w trakcie wdrażania trzeba zainwestować pewną kwotę pieniędzy.
Pierwszym wydatkiem jest domena, czyli nazwa strony, dzięki której użytkownicy trafią na twoją witrynę. Jej koszt rozpoczyna się już od kilkunastu złotych.
Do tego konieczne jest kupienie hostingu, czyli serwera o pewnej pojemności, na którym będzie zainstalowany CMS, wszystkie zdjęcia itd. W tym przypadku koszt może być już naprawdę różny, gdyż wiele zależy po prostu od tego, jak rozbudowaną stronę lub sklep chcesz stworzyć — im większy, tym koszt będzie wyższy. Zazwyczaj cena zaczyna się od kilkudziesięciu złotych.
Poza tym trzeba pomyśleć również o wdrożeniu certyfikatu SSL. Można dokupić go osobno, ale czasem jest gratisem do domeny bądź hostingu. Jeśli bardzo zależy ci na spersonalizowanej stronie, to musisz doliczyć również koszty za pomoc specjalisty, kupno płatnego motywu lub zakup potrzebnej wtyczki. Choć oczywiście bez problemu możesz też skorzystać z darmowego motywu i samodzielnie go wdrożyć według dostępnych opcji i wtedy koszty będą znacznie niższe.

Alternatywnym rozwiązaniem jest skorzystanie z serwera lokalnego (np. Xampp), ale to rozwiązanie częściej wykorzystywane jest przez osoby, które chcą potrenować różne rozwiązania, wybrać najlepszy motyw bądź nauczyć się obsługi tego CMS-a.

mity o wordpressie - kodowanie

Aby obsługiwać strony, trzeba znać HTML, CSS i PHP

Stwierdzenie, że WordPress wymaga od użytkowników znajomości języków programowania czy choćby HTML-a, to kłamstwo. Pierwszym dowodem jest to, że podczas dodawania wpisów twórcy stworzyli edytor wizualny, dzięki któremu formatowanie trwa dosłownie kilka sekund i jest całkowicie intuicyjne. I co najważniejsze może to wykonać nawet osoba, która nigdy nie miała do czynienia z HTML-em. Do tego potężna liczba wtyczek sprawia, że każdą czynność można wykonać przy pomocy kilku kliknięć. Samo rozmieszczenie grafik, tworzenie animacji, tekstów, nagłówków, stopki oraz paneli bocznych, może odbywać się na zasadzie „przesuń-upuść”, co sprawia, że znów kodowanie bądź programowanie nie jest potrzebne.
Trzeba też spojrzeć na to z drugiej strony, jeśli taką wiedzę posiadasz — to będziesz mógł ulepszyć swoją witrynę, sprawić, że będzie działała szybko i funkcjonalnie.

WordPress jest niebezpieczny

Bzdura! WordPress, jak i wiele innych CMS-ów czy konkretnie stron mogą być narażone na ataki, ale szczególnie wtedy, gdy są tworzone przez niedoświadczone osoby. Specjaliści, którzy mają na koncie wiele witryn opartych właśnie o WordPress wiedzą, jak ważne jest wybieranie motywów i wtyczek, które często są aktualizowane, dzięki czemu strony stają się lepiej zabezpieczone. Poza tym sam WordPress jest bardzo często aktualizowany i posiada dodatki, pozwalające „załatać dziury” w zabezpieczeniach. Oznacza to, że nie zostajesz sam ze swoim problemem z bezpieczeństwem, gdy, np. nie posiadasz specjalistycznej wiedzy. Z WordPressem stworzysz też łatwo tzn. backup, czyli kopię zapasową, dzięki której będziesz mógł odzyskać dane w razie jakiejś awarii czy ataku hakerskiego. W dodatku duże znaczenie w kwestii bezpieczeństwa odgrywa również hosting, jaki zakupiłeś, dlatego na ten aspekt również trzeba zwrócić szczególną uwagę jeszcze przed wybraniem jakiegokolwiek CMS-a.

mity o wordpressie - bezpieczeństwo

Nie trzeba aktualizować motywu

Mit związany z aktualizacją motywu wiąże się z zabezpieczaniem tego CMS-a, o czym była mowa powyżej. Warto zdawać sobie sprawę z tego, że każda wtyczka i motyw (a przynajmniej taka, którą warto wybierać) musi być aktualizowana. Ich twórcy ciągle je udoskonalają i chronią przed zagrożeniami, dlatego, jeśli nie zadbasz o to, to będziesz narażony na niebezpieczeństwo. Większość motywów nie aktualizuje się automatycznie, dlatego musisz wyrazić na to zgodę.
Zanim spotkają Cię jakieś nieprzyjemności związane ze słuchaniem tego typu rad, po prostu przestań ignorować komunikaty, które widoczne są w kokpicie, czy zakładce, gdzie zainstalowane są motywy.

WordPress jest dobry dla każdego

Wybór CMS-a zawsze jest sprawą trudną i co najważniejsze subiektywną. Pisaliśmy już o tym, jaki CMS wybrać do sklepu internetowego  i tam też wskazaliśmy na 6 ciekawych rozwiązań. Spora liczba opcji, które warto wziąć pod uwagę, oznacza, że nie zawsze jesteś skazany tylko na WordPressa. Można wręcz powiedzieć, że wiele zależy od następujących kwestii:

● od komfortu — tutaj ważne jest to, aby wypróbować różne CMS-y i sprawdzić, który z nich obsługuje ci się najwygodniej, a praca z nim staje się najwydajniejsza,
● zastosowania — jeśli sądzisz, że nie potrzebujesz aktualizować swojej witryny, to napisz (lub zleć napisanie) strony za pomocą HTML-a i CSS-a,
● potrzeb — jeśli Twoje wyobrażenie związane z witryną jest tak bardzo wyjątkowe i niepowtarzalne, to może lepszą opcją okaże się dedykowany CMS.
Mimo tego, że WordPress jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych CMS-ów, to nie oznacza, że nie masz innego wyboru, który do tego będzie praktyczny i intuicyjny.

mity o wordpressie - dla każdego?

WordPress jest tylko dla początkujących

Prawda jest taka, że kokpit WordPress’a został tak przemyślanie zaprojektowany, że wszystkie funkcje są czytelne, a poruszanie się po nim nie sprawia problemu. Dzięki temu nawet osoba, która nigdy wcześniej nie miała z nim do czynienia, bez problemu doda nowy wpis, zmieni motyw czy zainstaluje wybraną wtyczkę.
Z kolei po przeczytaniu kilku poradników zarządzanie stroną bądź sklepem będzie sprawne i dość proste. Oczywiście osoby, które chcą stworzyć biznes internetowy, a witryna będzie dla nich źródłem dochodu, powinny znaleźć wcześniej kurs, dzięki któremu opanują wszystkie podstawowe i bardziej zaawansowane rozwiązania, niezbędne podczas pracy. Tak, wbrew pozorom WordPress ma też drugą stronę, czyli możliwość wdrożenia rozbudowanych i zaawansowanych funkcjonalności. Oznacza to, że nawet osoby posiadające wiedzę o kodowaniu czy programowaniu, mogą wykorzystywać ją w praktyce, np. tworząc motyw potomny, wtyczkę lub choćby stosując stylowanie.

WordPress jest tylko dla małych firm

Strony i sklepy oparte na tym CMS-ie mogą gromadzić dowolną liczbę asortymentu i być bardzo rozbudowane. Dlatego też trzeba raz na zawsze obalić mit, głoszący, że WordPress sprawdza się tylko do małych firm. Już nawet spora liczba darmowych wtyczek sprawia, że każdy może tam dowolnie rozbudować swoją witrynę według własnych oczekiwań. Do tego, jeśli zamierzasz stworzyć nawet bardzo zaawansowany sklep internetowy, możesz zainstalować WooCommerce, która współgra właśnie z WordPress’em. We wcześniejszych wpisach przedstawiliśmy 20 wtyczek WooCommerce, które udoskonalą Twój sklep internetowy, dzięki którym stanie się nie tylko funkcjonalny, ale też bardziej się wyróżni.

Wszystkie strony wyglądają tak samo

Częściowo można zgodzić się z mitem, że większość stron opartych na WordPressie jest podobna do siebie. Jednak tylko częściowo, gdyż zależne jest to od wielu kwestii — wiedzy i doświadczenia osoby, która wykonała stronę, jej kreatywności oraz wykorzystanego motywu. Niektórzy właściciele firm tak naprawdę nie chcą się wyróżniać i wolą wybierać sprawdzone szablony, do których użytkownicy zdążyli się już przyzwyczaić. Takie rozwiązanie nie jest złe, a można nawet powiedzieć, że jest po prostu bezpieczne. Jednak przy okazji utrudnia to właśnie wyróżnienie się na tle konkurencji. Dlatego, nawet jeśli korzystasz z bezpłatnych motywów, postaraj się wdrożyć bardziej oryginalne rozwiązania. Stylowanie CSS to jedna z metod, która pozwala w łatwy sposób zmienić wygląd strony według własnego gustu. Zamiast tego możesz oczywiście zdecydować się na instalację wtyczek, dzięki którym dopasujesz wygląd do własnych wyobrażeń bez wiedzy związanej z kodowaniem (np. Elementor).

Przez wtyczki WordPress działa wolno

Kiedy już jesteśmy w temacie wtyczek, to trzeba też przytoczyć kolejny często pojawiający się mit, czyli właśnie wolne działanie WordPressa spowodowane koniecznością instalacji zbyt dużej liczby wtyczek. Tu trzeba przyznać, że wtyczka wtyczce nie jest równa i niektóre naprawdę sporo ważą, a kiedy zainstaluje się ich kilka lub kilkanaście, to czas ładowania się witryny może się znacząco wydłużyć. Jednak jest jeszcze druga strona medalu, czyli brak przymusu związanego z instalacją tychże wtyczek. Niestety wiele osób boi się zmieniać cokolwiek w ustawieniach czy kodzie, że od razu szukają wtyczki, która zrobi to za nich. Gdy takich czynności będzie więcej, to faktycznie witryna może ładować się już odrobinę zbyt długo. Dlatego najważniejszy jest umiar i rozsądek. Po prostu zwracaj uwagę, które wtyczki naprawdę są ci potrzebne i jaki rozmiar posiadają. Kilka wtyczek naprawdę nie będzie stanowić problemu, ale umiar zawsze jest kluczem.

WordPress.org i WordPress.com są tym samym

Nowi użytkownicy ciągle mylą WordPress.com z WordPress.org. Nic w tym dziwnego, gdyż nazwy te są łudząco podobne. Jednak w praktyce mówimy o dwóch zupełnie innych opcjach. Jak już wcześniej było wspomniane CMS, jakim jest WordPress.org, posiada ogromną bazę ulepszeń i funkcji, dzięki którym każdy może dopasować go do swoich możliwości — czasem za darmo, a innym razem dopłacając do tego. Możliwości WordPress.com są jednak znacznie uboższe i częściej ta opcja wykorzystywana jest jednak do tworzenia prywatnych blogów czy do nauki pisania. Nie warto uznawać tej platformy, jako wstępu do WordPress.org, gdyż to zupełnie inne funkcjonalności. Znacznie bardziej opłacalnym wyjściem pod względem finansowym i czasowym, jest WordPress.org. I to ten CMS warto poznawać, uczyć się i wykorzystywać do tworzenia bloga, strony www lub sklepu online.

3 główne różnice między WordPress.org a WordPress.com

● WordPress.com ma mniejszą liczbę motywów. WordPress.org daje dużą bazę darmowych motywów, których ciągle przybywa, a do tego można tam dodać swój motyw lub kupić płatną wersję.
● Domena na WordPress.com zazwyczaj brzmi następująco — nazwadomeny.wordpress.com, co sprawia, że jest ona znacznie mniej indywidualna i niekorzystnie długa. WordPress.org wymaga podpięcia domeny, której nazwa może być dowolna.
● I na sam koniec najważniejsza kwestia — WordPress.com to platforma blogowa, z kolei WordPress.org jest skryptem, który każdy może pobrać z oficjalnej strony, a następnie zainstalować na wybranym serwerze.

mity o wordpressie - blogerzyWordPress jest tylko dla blogerów

To kolejny popularny mit, który poniekąd łączy się z tym, o którym była mowa powyżej. Rzeczywistość jest jednak taka, że WordPress posiada tak wiele możliwości, że bez obaw można wykorzystać go do stworzenia stabilnego i dochodowego sklepu internetowego, serwisu informacyjnego, strony internetowej, a nawet portalu. Tylko Twoja kreatywność będzie tutaj ograniczeniem, dlatego przestań wierzyć w teorie na temat utożsamiania WordPressa jedynie z blogiem.

11 mitów o WordPressie — podsumowanie

WordPress jest popularnym CMS-em, więc nic dziwnego, że można przeczytać tak wiele informacji na jego temat. Niestety nie wszystkie źródła i opinie są zgodne z prawdą, co nie zmienia faktu, iż zostają później rozpowszechnione. W ten sposób powstają mity, w które wierzą osoby niekorzystające dotąd z WordPress’a. Toteż bardzo ważne jest to, żeby każdy, kto będzie chciał wykorzystać go do stworzenia swojej strony czy sklepu online, wcześniej mógł dowiedzieć się, jakie naprawdę korzyści daje i kiedy sprawdza się najbardziej.

  • Dodaj do Rozmówek
    • Brak listy słówek dlaPolski -> Angielski…
    • Stwórz nową listę słówek…
  • Skopiuj

Masz pytanie zadzwoń lub napisz do nas

Kontakt SOLV agencja interaktywna
KREATOR
Interaktywny kreator zapytania to najlepsza droga
do przygotowania kompleksowej oferty.
Czas wypełniania 1-3 minuty.
BEZPŁATNA WYCENA
PROSTY FORMULARZ
Nie masz za dużo czasu i zależy Tobie na
szybkim kontakcie z naszej strony,
ta droga jest dla Ciebie.
Czas wypełniania do 0,5 min.
BEZPŁATNA WYCENA
Od blisko 10 lat pomagam firmom w rozwoju, z wykorzystaniem możliwości, jakie daje internet. Jestem założycielem trzech marek działających na polskim rynku, a w trakcie swojej kariery miałem okazję pracować i doradzać takim markom jak: Big Activ, Schneider Electric, Alstom, Librus, Politechnika Śląska, TSR Poland, Axell Group, Gerlach, Uber czy Almatur i jeszcze wiele innych :). Aktualnie mocno zaangażowany w nowy start up z europejskimi aspiracjami.

kontakt6

FORMULARZ KONTAKTOWY
  • Imię*
    0
  • Adres e-mail*
    1
  • Numer telefonu*
    2
  • Jeżeli nie chcesz podawać numeru telefonu, napisz do nas bezpośrednio na adres mailowy [email protected]
    3
  • Usługi*
    Strona internetowa
    Sklep internetowy
    Pozcyjonowanie
    Marketing Internetowy
    Google Kampania AdWords SOLV
    Inne
    4
  • Treść wiadomości*Informacje dodatkowe
    5
  • 6
  • Przepiszlitery
    7
  • 8
  • 9