Optymalizacja sklepu internetowego pod SEO — najważniejsze kroki

Optymalizacja sklepu online pod SEO. Zwiększenie sprzedaży

Jeszcze zanim rozpoczniesz pozycjonowanie, musisz zadbać o odpowiednie przygotowanie swojej witryny. Optymalizacja sklepu internetowego już sama w sobie może sprawić, że Twoja witryna zacznie piąć się w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Przekonaj się, jak poprawić widoczność swojego sklepu w Google za pomocą kilku kluczowych kroków, czyli jak poprawić wyniki przeprowadzając optymalizację sklepu internetowego.

Spis Treści

|Na czym polega optymalizacja sklepu internetowego pod SEO?

Co robi większość osób, gdy chcą kupić buty, drukarkę, mieszkanie czy nawet samochód? Wyciągają telefon lub siadają przed komputerem, włączają Internet i uruchamiają Google. Ta wyszukiwarka stała się jedną wielką, globalną galerią handlową, ale też psychologiem, lekarzem czy najlepszym przyjacielem, który zawsze służy dobrą radą.

Dlatego właśnie tak ważne staje się to, abyś wykorzystał ogromne możliwości, jakie dają wysokie pozycje w Google i sprawił, by użytkownicy w trakcie poszukiwań konkretnych produktów, trafiali właśnie do Twojego sklepu internetowego.

Jak tego dokonać? Niezawodne jest oczywiście pozycjonowanie sklepu internetowego. Jednak zanim zaczniesz budować autorytet domeny i link building, ważne staje się popracowanie w obrębie samej witryny. Do tego właśnie wykorzystuje się optymalizację SEO, która dotyczy aspektów technicznych oraz treści zawierającej odpowiednio dobrane słowa kluczowe.

Optymalizacja sklepów internetowych ma na celu pokazanie robotom Google, jaka jest jego tematyka i udowodnienie im, że warto wyświetlać go na czołowych miejscach na konkretne frazy kluczowe.

|12 kroków, jak dobrze optymalizować sklep internetowy

Analiza słów kluczowych

Optymalizację sklepu i proces pozycjonowania sklepu zacznij od dokładnego researchu słów kluczowych researchu słów kluczowych. Jeszcze nie musisz ich dopasowywać do konkretnych podstron. Najpierw zajmij się po prostu tym, aby znaleźć ich jak najwięcej. Inspiruj się konkurencją, nazwami produktów, danymi uzyskanymi z narzędzi takich jak Planer Słów Kluczowych, Senuto, Semstorm czy Ubersuggest.

Następnie sprawdź, które frazy kluczowe najbardziej opłaca się wybrać. Zobacz, czy masz szansę konkurować z rywalami, którzy już pozycjonują się na te słowa kluczowe. Jeśli nie masz bardzo dużego budżetu, to koniecznie zrezygnuj z fraz o dużej konkurencji, gdzie w TOP5 znajdują się same duże i znane marki.

W wielu przypadkach dobrym rozwiązaniem dla małych sklepów jest postawienie na słowa kluczowe, które nazywane są długim ogonem (ang. long tail). Zawierają kilka słów, są szczegółowe i wpisują je użytkownicy, którzy dokładnie wiedzą, czego szukają. Konkurencyjność jest tutaj też zdecydowanie niższa i łatwiej zdobyć czołowe miejsca w wynikach wyszukiwania Google.

Dopasuj słowa kluczowe do podstron

Analiza słów kluczowych i oczywiście sklepu konkurencji może pomóc Ci w tworzeniu spisu kategorii oraz w uporządkowaniu sklepu.

Na przykład, gdy sprzedajesz buty. Możesz podzielić je najpierw na damskie, męski i dziecięce. Później potrzebny jest kolejny podział na buty zimowe, letnie, do biegania, eleganckie lub też od razu na kozaki, sandały, buty sportowe, szpilki itp. Nie pozostawiaj tej sprawy przypadkowi, a od razu oprzyj tę decyzję właśnie na frazach kluczowych i na tym, do czego przywykli już użytkownicy. UX powinno iść tutaj w parze z SEO dla sklepów.

Optymalizacja treści w sklepie internetowym

Algorytm Google wyżej ocenia witryny internetowe, które zawierają teksty. Dlatego koniecznie dodaj opisy kategorii, opisy produktów czy nawet stwórz bloga z artykułami. Wykorzystaj w nich wartościowe frazy kluczowe. Dzięki takiej optymalizacji SEO dla e-commerce zaczniesz piąć się w górę listy wyszukań, nawet przed rozpoczęciem pozycjonowania.

Zalecana długość opisów w sklepie internetowym to min. 300 słów. Trudno określić, jaka jest górna granica, gdyż wiele zależy od tego, czy strona z bardzo długim tekstem nadal będzie czytelna i użyteczna dla kupujących. Dobrym zwyczajem jest rozdzieranie opisu kategorii i dawanie części przed listą produktów, a reszty u dołu strony.

Nie zapomnij o tym, aby opisy produktów i kategorii były pisane nie tylko pod SEO, ale także pod kupujących. W końcu obecnie zastępują one porady ekspedientów i przekonują do dokonania zakupu, a ich brak wręcz może rozbudzić wątpliwości i wahanie.

Opisy alternatywne

Warto jeszcze podkreślić, że wszystkie zdjęcia produktów, jakie dodasz, również powinny być zoptymalizowane. Chodzi tutaj zarówno o ich rozmiar, jak i o opisanie ich przy pomocy słów kluczowych. Koniecznie dodaj do nich atrybut ALT, czyli opis alternatywny. Dzięki temu Twoje zdjęcia w sklepie będą wyświetlane także w wynikach wyszukiwania Google Grafika, co może dodatkowo zwiększyć Twój zasięg.

Linkowanie wewnętrzne

Kiedy zadbasz o optymalizację SEO sklepu internetowego, to nie możesz zapomnieć o linkowaniu wewnętrznym. Witryna internetowa powinna stać się siecią pełną odnośników do kolejnych podstron, aby użytkownik mógł swobodnie przemieszczać się pomiędzy nimi. W ten sposób pozostanie dłużej w obrębie sklepu, ale też zwiększy się szanse na to, że złożone zamówienie będzie bardziej wartościowe. Pozycjonowanie sklepu skupia się zarówno na linkowaniu wewnętrznym, jak i na zewnętrznym, które wspierają proces indeksacji w Google.

Wykorzystuje się w tym celu anchor text. Gdy prowadzisz sklep z elegancką odzieżą i dodatkami dla kobiet, w opisie kategorii na podstronie z wieczorowymi sukienkami możesz umieścić anchor, zachęcający do kupienia dopasowanej do sukienki torebki kopertowej. Najlepiej zrezygnuj z anchorów w postaci „kliknij tutaj”, „tutaj” czy „pod tym linkiem”. Lepiej w tym celu wykorzystaj słowo kluczowe, na które pozycjonowane są linkowane torebki.

Wykorzystaj przekierowania

Podczas optymalizacji SEO musisz pamiętać także o tym, żeby sprawdzić, czy konieczne jest wdrożenie przekierowań 301. Kiedy należy o nich pamiętać?

Otóż przede wszystkim, gdy usuniesz jakiś produkt z oferty. Nie powinieneś w takim przypadku po prostu usuwać podstrony z kartą produktową. Istnieje wiele możliwości, jakie możesz w takiej sytuacji wdrożyć, ale jedną z częściej stosowanych jest stworzenie właśnie przekierowania 301. Dzięki temu użytkownik, gdy trafi z np. Google na usuniętą stronę, nie napotka błędu 404. Zamiast tego od razu zostanie przekierowany na inną podstronę, najlepiej z bardzo podobnym produktem, który również może go zainteresować.

Omów z nami swój pomysł

michal-ostrowski-kontakt

Napisz do nas

    Certyfikat SSL

    Dziś wdrożenie certyfikatu SSL to już absolutna konieczność. W przeciwnym razie Twój sklep będzie narażony na ataki, a do tego zostanie wyświetlony komunikat o tym, że strona jest niebezpieczna, co znacząco zniechęca użytkowników i często rezygnują z dalszego robienia zakupów w takich miejscach.

    Przy optymalizacji sklepu internetowego zastosuj też przekierowanie HTTP/HTTPS.

    Szybkość ładowania się strony

    Witryny, które szybko się ładują, zachęcają do przeglądania i robienia zakupów, ale są też wyżej notowane przez roboty Google.

    Zatem w branży e-commerce prędkość ładowania się sklepu wpływa na współczynnik konwersji. Jak przyspieszyć działanie witryny? Poprzez optymalizację zdjęć, kodu strony czy wybranie wydajnego hostingodawcy.

    Linki bezpośrednie adresów URL

    Zwróć uwagę podczas optymalizacji sklepu, aby adresy URL zawierały słowa kluczowe, a nie zbitek przypadkowych znaków.

    Przykład: https://twojanazwasklepu.pl/sukienki-letnie.

    Zastosowanie danych strukturalnych

    Czym są dane strukturalne? Na pewno wielokrotnie widziałeś je w wynikach wyszukiwania, gdyż to m.in. mikroformaty w postaci rozszerzonych opisów tzw. snippet. Roboty pozytywnie odbierają witryny, które posiadają dane strukturalne, gdyż dzięki temu mogą znacznie łatwiej zinterpretować stronę. Zresztą mikroformaty zapewniają spore korzyści także z perspektywy użytkownika, gdyż dzięki nim link Twojego sklepu staje się bardziej widoczny.

    Oto najpopularniejsze mikroformaty:

    • dane na temat lokalizacji firmy,
    • ocena w gwiazdkach na temat produktów,
    • informacje o tym, czy produkt jest aktualnie dostępny w sprzedaży,
    • komentarze na temat produktu.

    Meta tagi

    Kolejnym aspektem są meta tagi, wśród których najważniejsze obecnie są meta title oraz meta description. Oba wpływają na widoczność Twojego sklepu internetowego w organicznych wynikach wyszukiwania. Dlatego bardzo ważne jest to, żeby zadbać o prawidłowe ich zoptymalizowanie. Napisz unikalne opis i tytuł dla każdej podstrony, aby zawierały one najważniejsze słowa kluczowe.

    Pamiętaj, aby nie przesadzać z długością opisów, gdyż zostaną one ucięte w Google, a ich moc spadnie. Najlepiej trzymaj się tych wytycznych:

    • meta title – ok. 50-65 znaków ze spacjami,
    • meta description – ok. 160 znaków.

    Wyeliminuj problem duplikacji treści

    Kolejnym aspektem jest zadbanie o to, żeby treści znajdujące się na stronie internetowej, były zawsze unikalne. Niestety w przypadku sklepów internetowych duplikacja treści to prawdziwa plaga. Dlaczego? Nadal większość właścicieli e-sklepów decyduje się na kopiowanie opisów produktów ze stron hurtowni i producentów.

    To błąd, który znacząco ogranicza widoczność Twojej witryny. Bardzo ważne staje się zatem stworzenie tekstów, które będą zawierały słowa kluczowe i będą w pełni unikalne.

    Co w sytuacji, gdy sprzedajesz kilkaset czy nawet kilka tysięcy produktów? To zrozumiałe, że wtedy możesz nie mieć czasu na napisanie tylu opisów, a za zlecenie ich copywriterowi sporo zapłacisz. W takim przypadku musisz działać strategicznie i stopniowo. Napisz lub zleć napisanie najpierw opisów dla najważniejszych produktów, najlepiej sprzedających się czy dla tych z największym potencjałem. Stopniowo zwiększaj ten kręg. Dobrym pomysłem w pozostałych przypadkach będzie napisanie opisów kategorii, które także zwiększą widoczność Twojego sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania Google.

    |Pozycjonowanie sklepu internetowego pod SEO – podsumowanie

    Optymalizacja sklepu internetowego to złożony proces, który wymaga dopilnowania i dopracowania wielu aspektów. Wymienione przez nas aspekty należą do tych najważniejszych, jednak nie spoczywaj na laurach. Stale doskonal swój sklep internetowy, analizuj słowa kluczowe, dodawaj stopniowo kolejne teksty i wdrażaj kolejne zmiany techniczne. Musisz zdawać sobie sprawę z tego, że działania SEO to proces, który nigdy się nie kończy. Prowadzenie sklepu internetowego nie jest proste, ale skupiając się przy optymalizacji sklepu na ważnych aspektach, takich jak: czas ładowania strony, strony kategorii, opisy kategorii, zadbasz o odpowiedni adres URL, na pewno przekonasz do siebie potencjalnych klientów.

    Powiązane wpisy

    Masz pytanie zadzwoń lub napisz do nas

    Skontaktuj się z nami