Mobile SEO, czyli jak prawidłowo zoptymalizować witrynę pod urządzenia mobilne?

Rozwój technologii mobilnych w znacznym stopniu wpłynął na nasze otoczenie. Praktycznie większość z nas codziennie korzysta ze smartfona i ma stały dostęp do Internetu. Przykładu nie trzeba szukać daleko – wystarczy wsiąść do dowolnego autobusu komunikacji miejskiej i zwrócić uwagę na pasażerów, wpatrzonych w ekrany swoich telefonów. Możliwość szybkiego dostępu do informacji i skontaktowania się ze znajomymi w każdej chwili, sprawiły, że w wielu krajach liczba smartfonów okazała się większa od liczby komputerów!

Nie musimy chyba nikogo przekonywać, jak bardzo istotnym elementem w życiu codziennym jest dostęp do urządzeń mobilnych. Istnieje spora grupa osób, która wręcz nie wyobraża sobie funkcjonowania bez smartfona czy tabletu pod ręką. Urządzenia te wykorzystujemy do różnych celów: komunikujemy się, robimy zakupy, słuchamy muzyki, uczymy się, szukamy informacji, przeglądamy sieć dla „zabicia czasu”. Wymieniać można by było naprawdę długo – smartfon zastąpił wiele przedmiotów codziennego użytku i „scalił” w jedno urządzenie, które praktycznie zawsze leży w zasięgu naszej ręki. Dlatego strony internetowe, dostosowane do urządzeń mobilnych to już nawet nie wymóg, a oczywistość.

Co to mobile SEO?

Mobile SEO to prowadzenie procesów optymalizacyjnych pod kątem prawidłowego działania strony internetowej na urządzeniach mobilnych. Zaliczamy do nich na przykład takie elementy, jak dopasowanie wyglądu strony oraz jej struktury, poprawę prędkości ładowania czy odpowiedni content. Każde z wymienionych działań może ułatwić codzienne poruszanie się po witrynie internetowej i wpłynąć na jej częstsze odwiedziny. Wyniki raportu „POLSKA.JEST.MOBI 2018”, tylko utwierdzają w przekonaniu, że dbałość o użytkowników mobilnych może być naszym atutem.

Jak sprawdzić prędkość ładowania strony internetowej na urządzeniach mobilnych?

Czy jesteś pewien, że Twoja strona www jest „mobile friendly”? Aby sprawdzić, czy strona internetowa spełnia wymagania użytkowników mobilnych, warto skorzystać z darmowego narzędzia od Google. Jest ono bardzo proste w obsłudze – po wejściu w podany przez nas odnośnik, wpisujemy lub kopiujemy i wklejamy pełny adres URL wybranej witryny, następnie czekamy około minuty na wygenerowanie się wyników testu. Dzięki temu mamy wgląd w to, jak Google widzi naszą stronę www, a także otrzymujemy wytyczne dotyczące problemów z jej działaniem, np. zbyt małe czcionki, ograniczające komfort użytkowania lub elementy w formacie Flash, którego większość urządzeń mobilnych po prostu nie obsługuje. Narzędzie od Google rozpoznaje również błędy, wynikające z nieprawidłowości występujących na naszej witrynie, takie jak na przykład:

  • Użycie niezgodnych wtyczek;
  • Nieustawiony widoczny obszar;
  • Widoczny obszar nie dopasowuje się do szerokości ekranu urządzenia;
  • Treść szersza niż ekran;
  • Mała czcionka;
  • Elementy klikalne zbyt blisko siebie.

Dlaczego dostosowanie strony do urządzeń mobilnych jest tak ważne?

Sam Google podkreśla istotę urządzeń mobilnych, przytaczając na swojej oficjalnej stronie przykład z USA – za oceanem aż 94% użytkowników smartfonów wyszukuje informacji lokalnych na swoich telefonach. Z kolei 77% wyników wyszukiwania odbywa się w domu lub w pracy, co wiąże się z tym, że komputery zwykle są w tych miejscach dostępne. Niedostosowane do użytkowników mobilnych strony, mają negatywny wpływ na całkowity odbiór treści, ponieważ bardzo często trzeba taką stronę powiększać, by dało się odczytać jej zawartość.

Strona responsywna czy mobilna, którą z tych dwóch będzie lepsza?

Często pojęcia strony mobilnej i responsywnej stosowane są zamiennie, co jest oczywiście błędne. Pomimo, iż strony responsywne oraz mobilne łączy wiele podobieństw, w znacznym stopniu się od siebie różnią.

Strony responsywne, inaczej nazywane również RWD, co z angielskiego jest rozwinięciem skrótu – Responsive Web Design, są dopasowane do rozmiaru wyświetlacza każdego rodzaju urządzeń, przy wykorzystaniu tego samego kodu oraz adresu URL. Inaczej mówiąc, takie strony samodzielnie dopasowują się do rozdzielczości wybranego ekranu – począwszy od desktopów czy laptopów, kończąc na smartfonach i tabletach o różnych wielkościach.

Zalety posiadania strony responsywnej:

  • wygląd strony jest taki sam jak na odsłonie desktopowej,
  • jeden adres URL,
  • brak zduplikowanej treści,
  • elastyczność pod kątem dopasowywania się do różnych typów urządzeń,
  • jeden CMS do zarządzania stroną,
  • jeden kod do śledzenia w Google Analytics,
  • wprowadzone zmiany widoczne są zarówno na stronie stacjonarnej, jak i mobilnej.

Wady zastosowania strony responsywnej:

  • dłuższy czas ładowania w porównaniu do odsłony mobilnej,
  • wyższe koszty wdrożenia,
  • awaria strony stacjonarnej spowoduje również problemy z działaniem wersji responsywnej.

Omów z nami swój pomysł

michal-ostrowski-kontakt

Napisz do nas


    Strony mobilne stanowią uboższą, bardziej „okrojoną” wersję stron desktopowych, które zawierają przede wszystkim najważniejsze informacje. Pozbawione są elementów, w znacznym stopniu obciążających działanie witryny, takich jak na przykład grafiki o zbyt dużym rozmiarze. Widoczna jest także różnica pomiędzy adresami stron responsywnych i mobilnych, bowiem w tych drugich pojawia się litera „m”.  Wersje mobilne stron internetowych były kiedyś częściej wykorzystywanym rozwiązaniem, ze względu na słabsze parametry smartfonów oraz wolniejszy Internet.

    Zalety wdrożenia strony mobilnej:

    • szybka prędkość ładowania,
    • niezależność – dokonywane zmiany są widocznie jedynie na wersji mobilnej,
    • zwykle poruszanie się po wersji mobilnej jest łatwiejsze.

    Wady wykorzystania opcji mobilnej:

    • dwa osobne adresy URL,
    • przeważnie dwa CMS-y,
    • prace optymalizacyjne trzeba wykonywać na dwóch serwisach,
    • konieczność wdrożenia dwóch kodów śledzenia do Google Analytics,
    • prawidłowe wyświetlanie jedynie na urządzeniach mobilnych.

    Zestawiając ze sobą oba typy stron internetowych i porównując ich zalety, a także wady, można dojść do wniosku, iż responsywna wersja www jest bardziej uniwersalnym wyborem. Na korzyść tej wersji przemawia również jeden CMS i brak konieczności dwukrotnego wprowadzania zmian.

    Jakie działania są istotne przy optymalizacji strony pod urządzenia mobilne?

    • Jeśli zdecydowałeś się na wersję mobilną strony www, konieczne będzie podpięcie jej do Google Search Console (wersje responsywne już tego nie wymagają), aby móc na bieżąco śledzić informacje dotyczące działania witryny.
    • Zwróć uwagę na prędkość ładowania Twojej witryny dla urządzeń mobilnych. Szybko działająca strona to jeden z ważniejszych czynników, wpływających na komfort przeglądania witryny.
    • Pamiętaj o contencie – postaraj się, aby był czytelny i uporządkowany poprzez takie działania jak chociażby prawidłowa wielkość fontu.
    • Usprawnij poruszanie się po Twojej stronie internetowej, wybierając przejrzysty i estetyczny szablon. Dostosuj układ witryny tak, aby spełniał wymagania użytkowników i był dla nich intuicyjny, a odwiedziny na www kończyły się zrealizowaniem założonego przez internautę celu.
    • Zadbaj o prawidłowe rozmieszczenie linków, tak, aby wejście w nie sprawiało najmniejszego problemu. Zwróć uwagę na to, czy w łatwy sposób można wybrać odnośnik za pomocą jednego palca. Jeśli linki są usytuowane w zbyt bliskiej odległości, użytkownicy będą mieli problem trafić w interesujący ich odnośnik, co w znacznym stopniu utrudni poruszanie się po witrynie.
    • Zrezygnuj z software’u, którego nie wykorzystują urządzenia mobilne. W tym wypadku dobrym przykładem jest Flash.

    Mobile-friendly content, czyli jak tworzyć poprawne treści na urządzenia mobilne

    • Krótko, zwięźle i na temat. Ta zasada doskonale sprawdzi się w przypadku tworzenia contentu, gdyż objętość wszystkich tekstów kilkukrotnie zwiększa się w przypadku urządzeń mobilnych. Czytanie długich artykułów może przyczynić się do wzmożonej irytacji czytelnika oraz spowodować, że zagubi się w całej treści. Należy zatem unikać tekstów, które trzeba wielokrotnie przewijać. Pamiętaj, że uwaga użytkowników mobilnych jest bardziej podatna na rozproszenie przez czynniki zewnętrzne, aniżeli użytkowników, korzystających z urządzeń stacjonarnych.
    • Jeśli jednak tematyka artykułu wymaga zamieszczenia w nim dużej ilości informacji, warto już na samym początku pomyśleć o stworzeniu spisu treści, który umożliwi automatyczne przejście do interesującego fragmentu. Dzięki temu zastosowaniu, użytkownik będzie mógł dotrzeć do konkretnej informacji bez konieczności przewijania tekstu, co zaoszczędzi jego czas.
    • Upewnij się, że użytkownicy mobilni mogą swobodnie przeglądać Twoją stronę, niezależnie od miejsca, w którym aktualnie się znajdują. Jak już wspomnieliśmy wcześniej, uwaga użytkowników mobilnych bywa bardziej podatna na rozproszenie. Jest to spowodowane różnymi okolicznościami, w których trzeba sięgnąć po telefon – czy to jadąc zapełnionym po brzegi pociągiem, czy podczas codziennego spaceru, lub ukradkiem w pracy, żeby przypadkiem nie zauważył. Nie każdy chce, aby jego interakcja ze smartfonem była widziana lub słyszana przez otoczenie. Dlatego tworząc content, oparty – przykładowo – na materiałach wideo, wyłącz automatyczne odtwarzanie z dźwiękiem i dodaj napisy, aby można było swobodnie przeglądać treści.

    Słowem podsumowania

    Użytkownicy, korzystający z urządzeń mobilnych, to grupa, o której w żadnym wypadku nie możesz zapomnieć. Jeśli chcesz, aby odbiór Twojej witryny był pozytywny – to absolutna konieczność. Dobrze zoptymalizowana strona internetowa pod kątem urządzeń mobilnych gwarantuje wyższe współczynniki konwersji, a także mniejszą ilość odrzuceń. W dobie postępującej technologii mobilnej i tendencji wzrostowej czasu korzystania z przenośnych urządzeń, zdecydowanie warto usprawnić działanie swojej strony internetowej.

    Zobacz także Responsywność

    Porozmawiajmy o Twoim pomyśle

    Napisz do nas

      Powiązane wpisy

      Masz pytanie zadzwoń lub napisz do nas

      Skontaktuj się z nami