Shoper to oprogramowanie, które pozwala na szybkie założenie sklepu internetowego. Jednak po jakimś czasie może się okazać, że trzeba go przenieść ze względu na zmiany funkcjonalności, wyglądu lub zwiększenie liczby produktów. Czy migracja sklepu internetowego z Shoper to dobry pomysł? Kiedy lepszym rozwiązaniem będzie pozostanie na platformie SaaS?
Ze względu na niewielkie możliwości rozbudowy sklepu Shoper, bardziej rozwinięte przedsiębiorstwa zazwyczaj wybierają elastyczne platformy e-commerce lub decydują się na Shopera w wersji premium, unikając migracji.
- Sebastian Kardyś
- CEO, Digital Marketing Konsultant Od blisko 10 lat pomagam firmom w rozwoju, z wykorzystaniem możliwości, jakie daje internet. Jestem założycielem trzech marek działających na polskim rynku, a w trakcie swojej kariery miałem okazję pracować i doradzać takim markom jak: Big Activ, Schneider Electric, Alstom, Librus, Politechnika Śląska, TSR Poland, Axell Group, Gerlach, Uber czy Almatur i jeszcze wiele innych :). Aktualnie mocno zaangażowany w nowy start up z europejskimi aspiracjami.
- 9 września, 2021
CEO, Digital Marketing Konsultant
Od blisko 10 lat pomagam firmom w rozwoju, z wykorzystaniem możliwości, jakie daje internet. Jestem założycielem trzech marek działających na polskim rynku, a w trakcie swojej kariery miałem okazję pracować i doradzać takim markom jak: Big Activ, Schneider Electric, Alstom, Librus, Politechnika Śląska, TSR Poland, Axell Group, Gerlach, Uber czy Almatur i jeszcze wiele innych :). Aktualnie mocno zaangażowany w nowy start up z europejskimi aspiracjami.
- 9 września, 2021
Spis Treści
|Sklep internetowy Shoper, czyli oprogramowanie SaaS
Shoper to abonamentowa platforma e-commerce typu SaaS. SaaS (software as a service) oznacza, że oprogramowanie jest sprzedawane jako usługa w comiesięcznym abonamencie. Wybrany pakiet wykupuje się zazwyczaj z góry na rok.
Sklep Shoper dla początkujących…
Shoper jest często wybierany przez przedsiębiorców na początku działalności. Nie wymaga dużych nakładów, aby otworzyć sklep internetowy. Od razu dostaje się większość funkcji niezbędnych do prowadzenia sklepu, nie trzeba kupować hostingu ani tworzyć projektu graficznego.
…zabieganych…
Właściciel sklepu internetowego w systemie Shoper nie musi się martwić aktualizacjami, nie ma nawet dostępu do kodu źródłowego strony.
Shoper w cenie abonamentu oferuje również dedykowany hosting i wsparcie techniczne. Przedsiębiorca ma stałe opłaty. Nawet gdyby w sklepie pojawił się błąd i wymagał poprawki czy łatki bezpieczeństwa – jest to po stronie Shopera i nie wymaga ponoszenia dodatkowych kosztów. Nie trzeba się też zajmować aktualizacjami.
…i laików
Po wprowadzeniu produktów, kategorii i opisu działalności sklep jest gotowy do działania. A do tego jest zgodny z aktualnymi wymogami prawnymi (np. RODO) i zoptymalizowany pod Google. W abonamencie otrzymuje się sklep dostosowany do wszystkich wymogów formalnych, a także z certyfikatem SSL.
Omów z nami swój pomysł
Napisz do nas
|Zalety sklepu na platformie Shoper
Shoper to polska platforma e-commerce, co oznacza, że jest dostosowana do najczęściej wykorzystywanych w Polsce operatorów płatności i dostawców. Ma także polski layout. Nie jest to takie oczywiste w przypadku zagranicznych platform.
Sklep internetowy Shoper jest responsywny
Niezależnie od wybranego pakietu, sklep internetowy Shoper jest responsywny – to znaczy, że się dobrze wyświetla na wszystkich urządzeniach: komputerach, smartfonach i tabletach. To samo dotyczy panelu administratora.
Shoper rozleniwia!
Jeśli odpowiada ci to, że twój sklep nie wymaga Twojej uwagi od strony technicznej – rozważ jedynie zmianę pakietu Shoper na bardziej odpowiadający twoim potrzebom. Albo zdecyduj się na inne rozwiązanie typu SaaS.
|Wady sklepu internetowego na platformie Shoper. Kiedy warto się przenieść?
Wadą sklepu na platformie Shoper jest ograniczenie transferu i liczby produktów. Oznacza to utrudnienia w rozwoju sklepu i małą elastyczność tego rozwiązania. Nie da się modyfikować kodu źródłowego, a ewentualne zmiany dopasowane do sklepu można robić dopiero w pakiecie premium.
Sklep Shoper jest tani? To zależy
Wydawać by się mogło, że Shoper jest niedrogi i dla każdego. Jednak po kilku latach działalności comiesięczne koszty się sumują do wysokich kwot.
Shoper daje mniej do wyboru w standardzie. Nie poszalejesz z grafiką
Kolejną wadą rozwiązania typu SaaS jest ograniczona liczba modułów i motywów graficznych w porównaniu z systemami open source. Przy otwartym kodzie programiści i firmy współpracujące z platformą tworzą więcej wtyczek i szablonów. A to oznacza, że na platformie Shoper wiele sklepów może mieć ten sam wygląd.
Masz sklep Shoper? A może wcale nie masz sklepu?
Wszystkie platformy e-commerce typu SaaS działają w taki sposób, że posiadasz wykupioną licencję na określony czas. Nie masz sklepu „u siebie” na serwerze, a na serwerach Shopera. Nie jesteś posiadaczem kodu sklepu, a jego wynajmującym. Jeśli przestaniesz opłacać abonament – sklep przestanie działać.
|Kiedy przenieść sklep z platformy Shoper? Jak uniknąć błędów migracji?
Migracja sklepu czy jakiejkolwiek strony www powinna się odbywać w momencie, gdy na stronie jest jak najmniej klientów. Sprawdź na Google Analytics, które godziny są najbezpieczniejsze. Najczęściej na wszelkie zmiany w kodzie strony wybiera się wczesne poranki. Dzięki temu w ciągu dnia jest dużo czasu, by testować działanie sklepu i wyłapać ewentualne błędy.
Jeśli chodzi o najlepszy dzień – wybierz początek tygodnia. Migracja sklepu w piątek jest wykluczona! Dzięki temu nie „ugrzęźniesz” na cały weekend z błędem na stronie czy z niedziałającą funkcjonalnością.
Dla większości e-przedsiębiorców wykluczonym terminem migracji sklepu jest czas przedświąteczny (chyba że sprzedajesz produkty na plażę). Wystarczy nie dopilnować prawidłowych przekierowań przy przenoszeniu sklepu, by Google wykluczył go z listy wyszukiwania lub znacząco obniżył jego pozycję.
Nie planuj migracji sklepu przed wielkimi wyprzedażami. Na wszelki wypadek wstrzymaj lub zakończ promocje, akcje na Facebooku czy kampanie na Google Ads.
|Sklep internetowy a komunikacja. Jak przenieść sklep i nie zdenerwować klientów
Poinformuj swoich klientów o migracji z Shopera i czasowym wyłączeniu sklepu. Wyślij specjalny mailing, daj znać na Facebooku i Instagramie.
Migracja z platformy Shoper może potrwać dzień lub kilka dni, w zależności od wielkości twojego sklepu.
|Migracja sklepu z systemu Shoper. Od czego zacząć?
Przeniesienie twojego sklepu z Shopera będzie wymagało wyeksportowania plików *.CSV z systemu i zaimportowania ich na wybraną platformę. Niekoniecznie da się to zrobić samodzielnie. Być może potrzebne będzie wsparcie agencji interaktywnej.
Pamiętaj też, że nie wszystkie dane da się wyeksportować automatycznie do pliku i bez żadnych poprawek zaimportować do docelowej platformy.
Co przenieść z Shopera na nową platformę?
Te dane mogą (choć nie muszą) znaleźć się w nowym systemie:
- dane produktów (nazwy, powiązania między nimi, ich warianty i atrybuty, zdjęcia, opisy),
- dane transakcji,
- dane klientów,
- podstrony statyczne (regulamin sklepu, zakładka „o nas”, „kontakt”).
Pełną listę podstron sklepu otrzymasz dzięki aplikacji- np. Screaming Frog. Pozwala na darmowe przeskanowanie do 500 adresów URL.
Dla Google’a ważne są przekierowania przy migracji. Dla klientów też
Programista i specjalista od SEO powinni zadbać o odpowiednie przekierowania podczas migracji sklepu z Shopera. Przy okazji dobrze jest zdecydować się na audyt SEO, czyli ocenę optymalizacji twojego sklepu pod Google.
Uważaj na brak przekierowań podczas migracji! Nie tylko źle wpływają na SEO, ale i na… klientów. Jeśli w sklepie będą wyświetlać się błędy, klient może się zniechęcić na zawsze. Zadbaj o to, by komunikat dotyczący przekierowań jasno przekazywał, co się dzieje i ile to potrwa.
|Dokąd przenieść sklep internetowy z Shopera?
Systemy do prowadzenia sklepów internetowych dzielą się na:
- SaaS (np. Shoper, Shoplo, IdoSell, Shopify),
- open source
- licencyjne
- dedykowane rozwiązania.
Shoper a open source. Czy warto tam przenieść sklep?
Systemy open source mają tę wadę, że trzeba samemu pamiętać o aktualizacjach (to bardzo ważne dla bezpieczeństwa twojego sklepu!). Nie ma wsparcia technicznego jak przy platformie SaaS.
Możesz oczywiście wybrać agencję interaktywną zajmującą się obsługą techniczną sklepów internetowych.
Magento Commerce jest systemem licencyjnym dla średnich i dużych e-przedsiębiorstw. Jest to rozwiązanie droższe niż Shoper, mimo iż ma również wersję darmową. Do tego jednak trzeba doliczyć koszty dedykowanego hostingu.
Dedykowany sklep internetowy zamiast abonamentu Shopera
Własny sklep stworzony od podstaw to rozwiązanie kosztowne, ale na dłuższą metę się sprawdzi, jeśli potrzebujesz spersonalizowanych funkcjonalności. Musisz się jednak liczyć z tym, że zwiążesz się z jedną firmą.
|Przenieść sklep czy nie? Oto jest pytanie
Podsumowując, jeśli Shoper stał się dla twojego sklepu zbyt mały – rozważ wykupienie droższego abonamentu lub przenieś się na inną platformę. Może to wymagać wsparcia agencji interaktywnej – i pracy programisty, specjalisty od SEO oraz grafika.
Porozmawiajmy o Twoim pomyśle