Dawniej mówiło się, że kogo nie ma w sieci, ten nie istnieje, jednak dziś to sformułowanie brzmi już odrobinę inaczej — kogo nie ma w Google, ten nie zarabia. Dlatego zaraz po stworzeniu lub zamówieniu witryny najważniejsze będzie jej jak najszybsze zaindeksowanie w wyszukiwarce, aby użytkownicy mogli ją w ten sposób łatwiej znaleźć. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak zaindeksować stronę w Google i czerpać z tego korzyści, zapraszamy do dalszej części tego artykułu.
| Na czym polega indeksowanie w Google?
Na samym początku trzeba zrozumieć sam mechanizm dodawania strony czy sklepu do Google. Po zrobieniu witryny niezbędne jest jej zoptymalizowanie. Oznacza to, że witryna powinna zawierać treść, do której w naturalny sposób powinny być wplecione frazy kluczowe. Dobór słów kluczowych jest niezwykle istotny, gdyż to właśnie one są wpisywane w wyszukiwarce przez użytkowników, którzy mogą następnie z Googli przedostać się na twoją stronę. Ruch z wyszukiwarki wpływa na wielkość sprzedaży i popularność marki, dlatego walka o jak najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania jest tak ważna oraz tak zacięta.
Gdy roboty Google dotrą na twoją stronę, to przejrzą jej podstrony i najprawdopodobniej dokonają indeksacji. Wcześniej jednak należy pokazać im drogę, aby zacząć czerpać korzyści z dodania witryny do wyszukiwarki.
| Jak sprawdzić, czy strona została zaindeksowana w Google?
Zanim zaczniesz wdrażać rozwiązania, które pozwolą ci dodać stronę do wyszukiwarki, to koniecznie sprawdź, czy aby Google cię nie wyprzedziło. Najlepszym sposobem będzie wpisanie w pole wyszukiwania:
site:nazwastrony.pl
W miejsce “nazwa strony” wpisz oczywiście domenę swojej witryny. Kiedy wciśniesz enter i pojawia ci się różne strony, wchodzące w skład twojej witryny, to znak, że indeksacja już nastąpiła. Jednak, gdy nic się nie wyświetla, to znaczy, że masz dwa rozwiązania — wdrożyć jedną z poniższych metod lub… uzbroić się w cierpliwość i poczekać na swoją kolej.
Przy okazji możesz też przekonać się, ile podstron zostało zaindeksowanych, gdyż nad wynikami pojawi się ich liczba, a poniżej zostaną wymienione konkretne podstrony.
| Indeksacja Google – skuteczne sposoby
1. Blokowanie strony
Na samym początku warto podejść do tego temu od zupełnie innej strony. Czasem dodanie strony do wyszukiwarki Google jest po prostu niemożliwe. Wynika to często, z przypadkowych lub też nie, blokad. Zatem, jeśli nic z nimi nie zrobisz, to żadne z poniższych metod na pewno nie zadziała. Oto dwa rodzaje blokad, przez które nie dojdzie do indeksacji witryny:
2. Blokada robots.txt
Główną funkcją pliku robots.txt jest łączność, a wręcz komunikacja z robotami Google, które odpowiedzialne są za indeksację strony. To właśnie w te miejsce trafiają jako pierwsze, dlatego to, co będzie w nim zawarte, zaważy o dalszym losie witryny w kontekście indeksacji.
Może zdarzyć się tak, że indeksacja będzie niemożliwa, gdyż nastąpiła blokada w pliku robots.txt. Wtedy roboty Google będą miały związane ręce i żadna inna metoda nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. Najlepiej zatem wejść do owego pliku i sprawdzić, czy aby w pliku robots.txt znajduje się poniższy zapis:
User-agent: *
Disallow: /
Jeśli ma to miejsce, to oznacza, że indeksacja strony została zablokowana. Aby móc przejrzeć plik robots.txt należy wpisać adres swojej domeny, a następnie dopisać nazwę poszukiwanego pliku, np. nazwadomeny.pl/robots.txt.
3.Blokowanie indeksacji w WordPressie
Z kolei, gdy postawiłeś swoją stronę www na WordPressie, to możesz nawet przez przypadek, samodzielnie zablokować indeksację. Dlatego koniecznie wejdź do kokpitu, wybierz “Ustawienia”, a następnie “Czytanie”. Odszukaj miejsce, gdzie mowa o widoczności wyszukiwarek i sprawdź, czy została zaznaczona opcja mówiąca o tym, że strona nie powinna być indeksowana przez wyszukiwarki. Jeśli tak — koniecznie odznacz to pole.
4. Google Search Console
Inną skuteczną metodą jest skorzystanie z pomocy Google Search Console, czyli narzędzia dla Webmasterów, z którego dziś korzystają już niemal wszyscy. Wystarczy skopiować adres URL strony i wkleić go w pasek wyszukiwania narzędzia (u góry). Następnie wybrać “Sprawdź URL wersji aktywnej”. Cały proces może potrwać kilka sekund lub minut. Kolejny krok polega na naciśnięciu “Poproś o zaindeksowanie”, co również będzie wymagało odczekania kilku chwil. Oczywiście, aby móc wdrożyć tę metodę, konieczne jest wcześniejsze założenie konta w Google Search Console oraz zweryfikowanie go.
5. Ciekawostka dla blogerów i nie tylko
Szczególnie warto zdecydować się na tę metodę, kiedy twoja witryna jest już dodana do Google, a ty chcesz, aby nowy wpis na bloga błyskawicznie pojawił się w wynikach wyszukiwania. W końcu im szybciej wkroczy do walki o pozycję, tym prędzej osiągnie swój cel — czyli pierwszą stronę i jak najwyższe miejsca, najlepiej TOP3.
6. Linkowanie zewnętrzne
Od dawna uznaje się, że jedną ze skutecznych metod dodawania strony do Google, jest właśnie linkowanie zewnętrzne. Na czym ono polega? Wystarczy, że linki zwrotne, czyli tzw. backlinki, pojawią się na innych stronach, które już zostały zaindeksowane. Zatem przydatne będzie posiadanie także innej strony internetowej, bloga, serwisu lub też zawarcie współpracy z innymi właścicielami witryn. W szczególności umieszczenie linka twojej witryny na popularnych i cenionych stronach czy forach przynosi najwięcej korzyści. W ten sposób nie trzeba będzie stosować innych metod pozwalających na indeksację.
Doskonałą praktyką i co najważniejsze — niezwykle opłacalną, jest łączenie linkowania zewnętrznego z wewnętrznym. Dzięki temu Google przejdzie za pomocą backlinku na twoją stronę, a następnie, gdy zastanie na niej linkowanie wewnętrzne, to pójdzie jego tropem i przemieści się do kolejnej podstrony czy postu na blogu itd. Jedno linkowanie zewnętrzne pozwoli zaindeksować kilka lub nawet wszystkie podstrony twojej witryny.
7. Stwórz mapę witryny
Mapa witryny, czyli sitemap.xml jest plikiem, w skład której powinny wchodzić adresy URL wszystkich podstron w serwisie. Roboty Google będą mogły łatwiej i szybciej przemieszczać się po witrynie i dokonywać indeksacji każdej podstrony. Jeśli korzystasz z CMS-u WordPress, to możesz znaleźć sporo wtyczek, przy pomocy których tworzenie mapy witryny będzie niezwykle proste. Alternatywnym rozwiązaniem jest narzędzie zwane Screaming Frog, z którego małe i średnie witryny mogą korzystać za darmo.
Po zrobieniu mapy konieczne jest przesłanie jej do Google Search Console, a także aktualizowanie pliku robots.txt o wygenerowany link. Poza tym plik sitemap.xml powinien znaleźć się także w głównym katalogu strony.
Jeśli na stronie jest wiele grafik, to bardzo dobrym rozwiązaniem będzie stworzenie specjalnej mapy grafik, gromadzącej ich adresy URL.
Omów z nami swój pomysł
Napisz do nas
Omów z nami swój pomysł
Napisz do nas
8. Wykorzystaj pliki PDF
Sprytnym sposobem może być również stworzenie pliku PDF, w którym będzie zawarta wartościowa i zoptymalizowana treść. Następnie należy dodać plik na stronę. Oczywiście najlepiej, aby w treści znalazły się także linki kierujące do twojej witryny, np. do powiązanego tematycznie wpisu na bloga, strony głównej czy oferty. Google bez problemu odczyta treść zapisaną w tym formacie i będzie mogło przejść do linków.
9. Ustaw przekierowanie
W tym przypadku może nie chodzi już o typową indeksację, a po prostu o poprawienie jej szybkości w przyszłości. Często dochodzi do sytuacji, w których strona i jej podstrony zostają już zaindeksowane i po jakimś czasie postanowisz usunąć jedną z nich, bo już nie jest ci potrzebna. Jednak wtedy powinieneś wykonać przekierowanie 301. W przeciwnym razie użytkownik wchodząc na podstronę, napotka na błąd 404, oznajmujący, że podstrona nie istnieje. Jeśli w takiej sytuacji nastąpi automatyczne przekierowanie, to zostanie przeniesiony, np. na stronę główną i zwiększy się szansa, że pozostanie na stronie i znajdzie, np. inny ciekawy produkt, który następnie zakupi.
Z kolei, jeśli nie zadbasz o przekierowania, to w przyszłości możesz mieć problem m.in. z tym że indeksacja witryny będzie następować później i osłabi się jakość samej domeny.
10. Zachowaj cierpliwość
Dziś Google i tak prędzej czy później indeksuje strony, dlatego nawet jeśli nic nie zrobisz, to i tak znajdzie się ona w wyszukiwarce. Oczywiście może wiązać się to z dłuższym oczekiwaniem, co dla wielu osób oznacza mniejsze zyski lub też w ogóle rozpoczęcie zarabiania odrobinę później. Trudno stwierdzić jednoznacznie, ile czasu trwa dodawanie do wyszukiwarki. Być może zajmie to kilka godzin, dni lub nawet tygodni. Obecnie coraz częściej Google skanuje adresy DNS, jednak dla wielu osób może wydawać się, że ten proces i tak trwa zbyt długo. Dlatego, jeśli nie zależy ci aż tak na czasie — to poczekaj, a gdy oczekujesz szybszych rezultatów — to wybierz jedną z wcześniej przedstawionych metod i pomóż robotom Google dodać swoją stronę.
| Co wpływa na czas indeksacji strony?
Istnieje kilka czynników, które najprawdopodobniej mają realny wpływ na czas indeksacji witryny. Jednym z nich jest, chociażby wiek witryny. Google uznaje, że im strona jest starsza, tym ma większą wartość. Wyszukiwarka zakłada jednak, że na takiej witrynie znajdzie się większa liczba przydatnych treści. Jednak oczywiście nie zawsze ma to miejsce.
Dlatego kolejnym czynnikiem wpływającym na czas dodawania strony do Google jest content marketing oraz optymalizacja SEO. Google docenia witryny www, zawierające sporo treści, która jest unikalna, ale też wyposażona w słowa kluczowe. Odpowiednie zaplanowanie treści, linkowanie jej w obrębie witryny oraz dodawanie regularnie, np. w formie wpisów na bloga, będzie nie tylko dobrze odbierane przez wyszukiwarkę, ale też przyspieszy indeksowanie.
Jednak optymalizacja treści to nie wszystko, gdyż duże znaczenie ma również czas ładowania się witryny oraz jakość kodu strony. Dziś całkowitą podstawą jest to, aby witryny powstawały przy wykorzystaniu technologii HTML5 oraz CSS3, co już samo w sobie zapewnia znacznie bardziej wartościową optymalizację, niż miało to miejsce wcześniej. W dodatku kodowanie strony w ten sposób powoduje, że możliwe staje się dostosowanie jej do urządzeń mobilnych oraz dopasowanie pod względem graficznym tak, aby była zgodna z wymaganiami współczesnych użytkowników.
Duże znaczenie może odegrać także niskiej jakości hosting. W końcu ma on bezpośredni wpływ właśnie na ładowanie się witryny, a co za tym idzie na jej wiarygodność. Dlatego wbrew pozorom nie opłaca się wybierać najtańszych i całkowicie nieznanych hostingów i na nich stawiać swoje strony internetowe. Może się wtedy okazać, że ich jakość jest naprawdę niskiej jakości. Do tego są mało funkcjonalne i nie posiadają wystarczających zabezpieczeń. Kiedy zlecasz zbudowanie strony od podstaw agencji, to koniecznie dowiedz się, jaki hosting wybrali i czy wdrożyli certyfikat SSL, gwarantujący mniejsze ryzyko dla osób korzystających z witryny. Na szczęście, kiedy nam zaufasz, nie będziesz musiał lub musiała się tym przejmować, gdyż nasze strony zawsze szybko się ładują, są zaprojektowane zgodnie z nowymi technologiami, a do tego są całkowicie bezpieczne.
| Jak indeksować strony – podsumowanie
Indeksacja witryny w wyszukiwarce to dziś całkowita podstawa, która sprawia, że jesteśmy w stanie więcej zarabiać i ściągać większą liczbę użytkowników. Jednak, aby czerpać te wszystkie korzyści, trzeba najpierw postarać się o jak najszybsze dodanie strony do Google. Wszystkie przedstawione metody są skuteczne, dlatego możesz wybrać tę, która będzie dla ciebie najłatwiejsza i najszybsza. Kiedy już pojawisz się w wynikach wyszukiwania, nie czekaj, tylko od razu zacznij walkę o jak najwyższe pozycje.
Zobacz także Płatności Online
Porozmawiajmy o Twoim pomyśle