Budowa strony internetowej. Jakie rozwiązanie wybrać?

Budowa strony internetowej. Jakie rozwiązanie wybrać?

Przygotowujesz się do uruchomienia własnej strony internetowej? Masz już hosting, wykupioną domenę i przygotowane założenia dla swojego serwisu? Pora zastanowić się nad wyborem metody budowy strony. W jaki sposób ją zbudować i jakie rozwiązanie wybrać?

Czasy, w których budowa strony internetowej była skomplikowana i wymagała zaawansowanych umiejętności programistycznych już na szczęście dawno minęła. Zaawansowana znajomość HTML-a, PHP, czy CSS-a nie jest już absolutnie konieczna, żeby zbudować i uruchomić stronę. Dotyczy to nie tylko prostych stron – wizytówek, ale też bardziej skomplikowanych serwisów z dodatkowymi opcjami.
Obecnie na rynku mamy dostępnych wiele rozwiązań, które są odpowiedzią na potrzeby właścicieli stron. Z pewnością spośród nich można wybrać dobrze dopasowaną metodę budowy strony internetowej.

Wybór metody budowy strony

Od czego zacząć budowę strony internetowej? Oczywiście od przeanalizowania potrzeb oraz możliwości. Niebagatelną rolę odgrywają też oczekiwane funkcje budowanego serwisu. Skala działalności może wręcz narzucić wybór metody. Niewielkie serwisy, tzw. one page, nie muszą być oparte na skomplikowanych rozwiązaniach, wymagających zatrudnienia webmasterów przygotowujących kod i spersonalizowany system zarządzania treściami, czy też zaawansowane komponenty, wzmacniające doświadczenia użytkownika strony w kontakcie z firmą. I w drugą stronę – biznes wymagający serwisu o rozbudowanej funkcjonalności na pewno nie może zaistnieć dzięki prostym rozwiązaniom cloudowym i stronom budowanych na ogólnodostępnych modułach.

Rozwiązania dostępne na rynku

Przyjrzyjmy się zatem bliżej rozwiązaniom dostępnym na rynku. Najprościej ujmując, dostępne rozwiązania można podzielić na kilka grup – proste w obsłudze rozwiązania dostępne w chmurze, rozwiązania typu open source oraz rozwiązania dedykowane. Ten podział poprowadzony jest pod kątem dostępności danej metody, warunków oraz zastosowanej platformy. Warto przyjrzeć się nim z bliska, poznać plusy oraz minusy każdego z nich i mieć to na uwadze przy podejmowaniu decyzji.

Rozwiązania cloudowe

Rozwiązania cloudowe do budowy stron WWW najczęściej spotykamy na serwisach hostingowych. Zazwyczaj dostawcy takich usług oferują dostęp do prostych w obsłudze narzędzi, które nie wymagają ani dużych umiejętności do budowy stron, ani mniej lub bardziej skomplikowanej instalacji. Zasadę działania tych rozwiązań możemy najprościej opisać w ten sposób – uruchamiasz kreator w przeglądarce, wybierasz szablon lub komponenty, z których chcesz złożyć własną stronę, a następnie składasz ją i wypełniasz własnymi treściami. Jak widać, zasada działania jest prosta i w rzeczywistości obsługa cloudowych kreatorów stron WWW również nie należy do bardzo skomplikowanych czynności.
Jakie są minusy tych rozwiązań? Sporo ograniczeń dotyczących zarówno wyglądu (kreatory cloudowe działają na istniejących szablonach), jak i rozwiązań technicznych – rozumianych zarówno jako możliwość zaimplementowania bardziej skomplikowanych modułów, wspomagających działanie strony, jak i ułatwień związanych chociażby z pozycjonowaniem stron. Jeśli jednak szukasz prostego i taniego rozwiązania, które pozwoli ci w dość szybki i bezbolesny sposób postawić prostą stronę, to rozwiązania cloudowe w postaci kreatorów stron internetowych wydają się idealnie odpowiadać na twoje potrzeby.
Przykładowe kreatory stron internetowych, działające w chmurze: Wix, Home.pl, WebWave, MyWebzz.

Rozwiązania opensource

Drugą grupą rozwiązań są systemy CMS oparte na otwartym kodzie źródłowym (tzw. open source). Tego typu systemy, zazwyczaj darmowe, umożliwiają dość szybkie zbudowanie i uruchomienie strony. Czym ten rodzaj rozwiązań różni się od cloudowych kreatorów stron? Przede wszystkim koniecznością instalacji na posiadanym serwerze systemu i jego konfiguracji. Warto dodać, że dzięki mnogości wtyczek oraz możliwościom edycji kodu źródłowego, w tym przypadku możemy bardzo mocno spersonalizować stronę, tak by nie przypominała serwisu stworzonego z darmowego szablonu. Przykładowo, stronę opartą na systemie WordPress możemy oprzeć na wybranym, zaawansowanym motywie i rozwijać ją dzięki dodatkowym wtyczkom. To daje możliwości tworzenia większych i bardziej rozbudowanych serwisów.
Należy jednak pamiętać, że tego typu rozwiązania nie należą do najszybszych, a zarządzanie nimi może być problematyczne (np. możliwość wystąpienia braku kompatybilności między nową wersją systemu, motywu i wtyczek). W dodatku, w przypadku tworzenia serwisu o większej skali – rozwiązania opensource’owe mogą stanowić w dalszej perspektywie ograniczenie dla rozwoju strony.
Przykładowe systemy CMS oparte na open source: WordPress, Joomla!, Drupal.

Rozwiązania dedykowane

Na koniec warto wspomnieć jeszcze o innym rodzaju rozwiązań – serwisów budowanych na zamówienie, w oparciu o tworzony przez webmasterów kod. Takie rozwiązania wymagają zaawansowanych prac programistycznych i projektowych, zarówno po stronie tzw. front endu (czyli tworzenia komponentów odpowiedzialnych za interakcję z użytkownikiem oraz obsługą serwisu, w tym panel CMS), jak i back endu (m.in. bazy danych). Często programiści pracują na ogólnodostępnych fragmentach kodu, który jest adaptowany do potrzeb, lecz w każdym przypadku budowa serwisu w oparciu o dedykowane rozwiązanie wymaga sporo czasu, pieniędzy i pracy.
Komu przyda się takie rozwiązanie? Z pewnością osobom, które zamierzają zbudować zaawansowany serwis z dużą liczbą funkcji. Tego typu metoda budowy sprawdza się (i ma uzasadnienie) zwłaszcza w zaawansowanych serwisach e-commerce, które operują w oparciu o wiele baz danych i powinny posiadać różne, nierzadko mocno spersonalizowane funkcje.
Znasz już rozwiązania dostępne na rynku, pora więc na przeprowadzenie analizy własnych potrzeb i wybranie najbardziej optymalnego rozwiązania. Powodzenia! 🙂

Od blisko 10 lat pomagam firmom w rozwoju, z wykorzystaniem możliwości, jakie daje internet. Jestem założycielem trzech marek działających na polskim rynku, a w trakcie swojej kariery miałem okazję pracować i doradzać takim markom jak: Big Activ, Schneider Electric, Alstom, Librus, Politechnika Śląska, TSR Poland, Axell Group, Gerlach, Uber czy Almatur i jeszcze wiele innych :). Aktualnie mocno zaangażowany w nowy start up z europejskimi aspiracjami.

kontakt6

FORMULARZ KONTAKTOWY
  • Imię*
    0
  • Adres e-mail*
    1
  • Numer telefonu*
    2
  • Jeżeli nie chcesz podawać numeru telefonu, napisz do nas bezpośrednio na adres mailowy [email protected]
    3
  • Usługi*
    Strona internetowa
    Sklep internetowy
    Pozcyjonowanie
    Marketing Internetowy
    Google Kampania AdWords SOLV
    Inne
    4
  • Treść wiadomości*Informacje dodatkowe
    5
  • 6
  • Przepiszlitery
    7
  • 8
  • 9

SOLV™