Jak zostać liderem w swojej branży? Jak być gotowym do działania, aby były efektywne i trafione? Jak dotrzeć do klientów i odpowiednio ich zachęcić? W tym artykule przeanalizujemy sklepy internetowe tak zwanych gigantów na rynku z kilku branż – jubilerska, kosmetyczna, odzieżowa oraz z zabawkami dla dzieci. Zapraszamy do lektury!
- Sebastian Kardyś
- CEO, Digital Marketing Konsultant Od blisko 10 lat pomagam firmom w rozwoju, z wykorzystaniem możliwości, jakie daje internet. Jestem założycielem trzech marek działających na polskim rynku, a w trakcie swojej kariery miałem okazję pracować i doradzać takim markom jak: Big Activ, Schneider Electric, Alstom, Librus, Politechnika Śląska, TSR Poland, Axell Group, Gerlach, Uber czy Almatur i jeszcze wiele innych :). Aktualnie mocno zaangażowany w nowy start up z europejskimi aspiracjami.
- 30 marca, 2022
CEO, Digital Marketing Konsultant
Od blisko 10 lat pomagam firmom w rozwoju, z wykorzystaniem możliwości, jakie daje internet. Jestem założycielem trzech marek działających na polskim rynku, a w trakcie swojej kariery miałem okazję pracować i doradzać takim markom jak: Big Activ, Schneider Electric, Alstom, Librus, Politechnika Śląska, TSR Poland, Axell Group, Gerlach, Uber czy Almatur i jeszcze wiele innych :). Aktualnie mocno zaangażowany w nowy start up z europejskimi aspiracjami.
- 30 marca, 2022
Spis Treści
|Internetowe platformy sprzedażowe – liderzy
Historia e-commerce sięga już daleko. Parę lat temu, niezmieniający się trend sklepów internetowych sprawił, że coraz więcej przedsiębiorców zaczęło skupiać się również na tym kanale sprzedaży. Już nie trzeba mówić, jak potężnym narzędziem stał się Internet, szczególnie w dzisiejszych czasach. Mając tak wiele usług i sklepów do dyspozycji, potencjalni klienci zaczęli wybierać ten najlepszy, bazując na własnych preferencjach.
Dzięki temu, mamy jasny obraz tego, kto i w jakiej branży został wybrany liderem – nie tylko na podstawie opinii wystawionych np. w serwisie Opineo, ale również porównując roczny zarobek sklepów, wytypowaliśmy cztery, dzięki którym będzie łatwiej pokazać, dlaczego osiągnęły tak duży sukces.
|Branża jubilerska – analiza Apart
Apart to polska firma z siedzibą niedaleko Poznania. Powstała już w 1983, także na rynku utrzymuje się już ponad 35 lat, dodatkowo kolejny rok z rzędu cieszy się tytułem lidera. Została założona przez dwóch braci, którzy dzięki swojej pasji i talencie do interesów stworzyli sklep, który dziesięciokrotnie został wyróżniony mianem supermarki na gali Superbrands.
Rozpowszechniając swoje działania, pozyskując kontrahentów oraz poprzez trafioną reklamę trafili na szczyt i to nie tylko w sprzedaży stacjonarnej.
Wchodząc na stronę internetową firmy Apart od razu widzimy duży baner reklamowy, który ma za zadanie od razu skusić użytkownika do przeglądania i kupna produktów dopasowanych do okazji. Rozbudowane menu, dzięki któremu jednym kliknięciem jesteśmy w stanie wybrać interesującą nas biżuterię, surowiec, motyw czy okazje.
Pod względem intuicyjności czy wyglądu Apart stawia na użytkownika i to widać od razu po wejściu na stronę. Brak chamskich reklam zasłaniających ekran, czytelna czcionka oraz odpowiednio rozbudowane menu to właśnie cechy, które sprawiają, że cała strona internetowa Apart jest po prostu przyjemna dla użytkownika. Dodatkowo do wyboru jest kilka możliwości przesyłki oraz płatności: PayU, BLIK, przelew tradycyjny, kredyt 0% czy też płatność przy odbiorze. Co również może skusić do zakupów? Darmowa przesyłka niezależna od kwoty zamówienia na terenie kraju! I właśnie również takie udogodnienie jest dostępne w tym e-sklepie.
Od strony technicznej natomiast mamy wzrost za wzrostem. Już niemała firma poznańska rozwija się nieustannie, zwiększając swoje przychody i grono klientów. Apart dodatkowo ma kilka stron językowych, składający się ze strony w języku angielskim, hiszpańskim i czeskim. Błędy? Brak. Waluty i poprawność językowa stron są zrobione maksymalnie dobrze.
Apart, jako firma jubilerska mierzy się z czynnikiem sezonowości. Jak widać na załączonym wykresie, w okolicach około grudniowych jest widoczne znacznie większe zainteresowanie potencjalnych klientów – to samo tyczy się okresu walentynkowego. Nie blokuje to jednak założycieli przed promowaniem swojej działalności w Internecie, dzięki czemu widoczni są na ponad 116 tysięcy fraz kluczowych, a aż 21 tysięcy z nich znajduje się w TOP3.
Omów z nami swój pomysł
Napisz do nas
|Branża odzieżowa – H&M
Rynek e-commerce nieustannie się rozwija. Bardzo dobrym tego przykładem są sklepy odzieżowe, które w trakcie pandemii znacznie umocniły swoją pozycję w branży internetowej, głównie przez panujące obostrzenia, które przez długi okres czasu zabraniały sprzedaży stacjonarnej. Dzięki temu swoją pozycję lidera w branży odzieżowej otrzymał szwedzki sklep H&M.
Aplikacja czy strona internetowa? Często to aplikacja wydaje się być lepszym wyborem, ale w przypadku sklepu H&M nie ma to znaczenia, bo to kolejny sklep, którego poziom estetyki i funkcjonalności jest na naprawdę wysokim poziomie. Biorąc pod uwagę fakt, iż jest to szwedzki sklep, rozpowszechniony światowo, skupimy się tylko na polskiej wersji językowej, która cieszy się sporą popularnością wśród klientów.
Menu podzielone na odpowiednie kategorie, z odpowiednio stworzonymi podkategoriami opierającymi się na najpopularniejszych i ogólnych frazach kluczowych, gdzie po przeczytaniu samej podkategorii będziemy wiedzieć jakie produkty będziemy przeglądać. Nie dostajemy reklamami po twarzy, nic nie wyskakuje i nie przeszkadza w przeglądaniu. Dostajemy z boku strony informację o ciasteczkach, no i to chyba tyle.
Pod względem technicznym strona również jest zrobiona poprawnie, nie ma poważnych błędów. Największym minusem działalności internetowej będzie tutaj jakość linków prowadzących do strony oraz anchory.
Można łatwo zauważyć, że w anchorach zamiast słowa “klik” mogłaby znaleźć się fraza kluczowa. Sama jakość linków również mogłaby ulec zmianie – na ponad 28 tysięcy odnośników prowadzących do strony, aż 97% to linki słabej jakości. Nie znajdziemy tam jednak nadmiernego spamu tego polskiego czy zagranicznego. Warto jednak dbać o swój profil linkowy i o jego zróżnicowanie – tak dla wytycznych Google i samej przezorności.
Pomimo tego, H&M wykonuje kawał dobrej roboty jako e-commerce. Szwedzki lider również oferuje darmową dostawę niezależnie od kwoty zamówienia, które można opłacić za pośrednictwem karty kredytowej, osobiście, korzystając z PayPal’a czy za pomocą Przelewy24.
|Branża kosmetyczna, czyli Kosmetyki AA na miarę obecnych czasów
Marka AA to ceniona polska marka, która pierwszy krem wypuściła na rynek kosmetyczny w 1982 roku. Swoją popularność osiągnęła dzięki produkcji kosmetyków antyalergicznych, dopasowanych i idealnych również dla skóry wrażliwej, lub dla osób, które po prostu cenią sobie naturalną i nieszkodliwą pielęgnację twarzy i ciała.
Kosmetyki na stronie mają dopasowane do produktu opisy i zdjęcia wysokiej jakości. Strona działa szybko i sprawnie. Na stronie znajduje się również blog, który owija się wokół tematu kosmetyków i pielęgnacji, a specjaliści wykorzystują to miejsce, aby dodać odpowiedni link wewnętrzny, prowadzący do kosmetyku, który najlepiej pasuje do opisywanego tematu artykułu. Dzięki temu Kosmetyki AA powiększają swoją widoczność na ważnych dla biznesu słowach kluczowych, a tym samym zwiększają ruch na stronie.
Oczywiście oprócz strony internetowej, firma prężnia rozwija działaność i świadomość marki na portalach społecznościowych, m.in. Instagram, gdzie promując swoje kosmetyki, ma bezpośredni kontakt z klientem oraz linki kierujące do opublikowanego produktu.
Jak widać, strona jest zoptymalizowana poprawnie, uzupełniona piękną grafiką oraz odpowiednimi tekstami. Patrząc na stronę on-site i off-site, nic dziwnego, że Kosmetyki AA znajdują się tak wysoko w wynikach wyszukiwania Google.
|Branża z zabawkami dla dzieci SMYK dla malucha i nie tylko
Kto nie słyszał o tym sklepie dla najmłodszych czy też nie miał okazji wejść np. w galerii i przejrzeć sklepowych półek? Smyk cieszy się swoją popularnością już od 2000 roku. Oferuje odzież, buty oraz akcesoria dla tych najmłodszych i kobiet w ciąży.
Pomimo swojej popularności, w 2016 roku widać bardzo mocny, drastyczny spadek w odsyłających stronach, a to oznacza, że wiele linków kierujących do strony po prostu zostało usuniętych w jakiś bliżej nieokreślony sposób. Nie zmienia to jednak faktu, że ruch generowany na stronie dalej jest bardzo wysoki i strona zbytnio nie ucierpiała na tym “czyszczeniu” z odsyłających stron.
Smyk nie tylko przoduje w sprzedaży odzieży czy akcesoriów, przede wszystkim popularnością bazuje na zabawkach, gdzie sama oferta składa się z kilkunastu tysięcy przedmiotów do wyboru, które są podzielone na kategorie wiekowe.
Informacje i kategorie znajdują się bezpośrednio na stronie głównej, przez co jest dość tłoczno i nieczytelnie. Nie ma tutaj tradycyjnego, rozbudowane menu jak w przypadku innych sklepów, jedynie po lewej stronie ekranu znajdziemy “Kategorie”, z których możemy wybrać interesujące nas podkategorie. Korzystanie ze strony może być zatem najmniej intuicyjne i najmniej wygodne. O wiele wygodniejsza okazuje się być wersja mobilna, która działa szybko, o wiele łatwiej zauważyć podział kafelków oraz napis “Kategorie”.
To kolejny sklep, który pod względem technicznym jest prowadzony dobrze i nie ma problemów z widocznością, spamerskimi linkami. Treść jest odpowiednio napisana i zoptymalizowana, grafika mieści się w przyjętych przez Google normach, a całość działań marketingowych i bezpośrednio na stronie po prostu ma sens.
|Liderzy – co ich łączy w działaniach?
Mówiąc krótko – pieniądze, a dokładnie te, które są wydawane na działania marketingowe w Internecie, a więc kampanie reklamowe, teksty na stronie, grafiki oraz działania pozycjonujące, które mają pomóc w poprawieniu widoczności sklepu w SERP’ach.
Trzeba wziąć pod uwagę, że może to być łączny nawet milionowy koszt roczny. Najdrożej oczywiście wychodzi linkowanie oraz utrzymanie pracowników, którzy są za to odpowiedzialni. Średni koszt utrzymania pracownika SEO to ok. 5 tysięcy złotych miesięcznie, a do tak dużego serwisu potrzeba co najmniej kilku do kilkunastu specjalistów.
Działania on-site i off-site są naprawdę obszerne i często wymagają sporego nakładu pracy, dlatego właśnie jedna osoba może nie być wystarczająca na tym stanowisku. Koszt samych linków to kilka, kilkanaście tysięcy złotych dla serwisów z tak wysoką reputacją.
Porozmawiajmy o Twoim pomyśle
Napisz do nas
Jak dobrze zainwestować?
Nie każda firma musi być gotowa na to, aby otwierać swój własny dział SEO. Właśnie dlatego na rynku tak wiele agencji oferuje swoje usługi, bo już ma doświadczenie w tego typu działaniach oraz odpowiednich ludzi na odpowiednim stanowisku. Skorzystanie z usług agencji może okazać się drogie, ale wciąż, w ogólnym rozrachunku tańsze niż własny dział specjalistów w firmie.
Działania, które zostaną podjęte, będą obszerne: to przede wszystkim przystosowanie strony pod wytyczne Google, ale również preferencje użytkowników, zmiany techniczne, do których niezbędna okaże się pomoc web developera lub programisty. Często w przypadku sklepów, potrzebna jest nowa szata graficzna, dlatego należy doliczyć jeszcze koszt projektu i godzin pracy grafika. Później zostaje napisanie lub odświeżenie i odpowiednie zoptymalizowanie tekstów, sprawdzenie strony pod kątem SEO i wprowadzania wszystkich niezbędnych zmian oraz przeróżne działania reklamowe, np. Google Ads i działania link buildingu.
Jak widać sama pula zadań może przerosnąć niejedną osobę, która po prostu z marketingiem internetowym ma niewiele wspólnego. Warto zatem zainwestować w dobrą agencję interaktywną, która pomoże w realizacji określonych planów, a to przełoży się na zysk, zwiększenie ruchu na stronie, większą widoczność w sieci.
Warto przez cały proces pamiętać, że dobry sklep to przede wszystkim taki, który jest dobrze zintegrowany z kilkoma możliwościami płatności i dostawy, posiada na stronie zdjęcia wysokiej jakości, które zachęcają do kupna, a całość jest uzupełniona o konwertujące słowa kluczowe, które po prostu pomagają w widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Sklep internetowy musi przyciągać użytkownika swoim wyglądem, ale również funkcjonalnością.
|Podsumowanie
Nie musimy nikogo oszukiwać, aby stwierdzić, że firmy, które są na rynku dłużej, mogą pod wieloma względami po prostu mieć łatwiej. Nie tylko użytkownicy/klienci podchodzą z większym zaufaniem, ale nawet sam Google, jeśli strona istnieje odpowiednio długo. Natomiast włożone pieniądze, dobra agencja i działania, które są przez agencję proponowane, mają przede wszystkim pomóc w walce o pozycje oraz klientów. To właśnie chęć podniesienia sprzedaży, rozsławienie swoich produktów to główne czynniki, dla których firmy inwestują naprawdę sporo pieniędzy w działania marketingowe, nie tylko skupiając się na Internecie.
Zatem nie czekaj już dłużej. Już przecież wiesz, że to dobra inwestycja, która ma na celu wypromować Ciebie i twój biznes. Zadzwoń do nas już dziś!