Jak usunąć negatywne opinie o firmie w Google Maps – 3 wskazówki i kiedy lepiej tego nie robić!
Gdy pojawiają się negatywne opinie na temat Twojej firmy, pierwszym odruchem będzie chęć usunięcia ich i pozbycia się jakichkolwiek śladów. Wszystko to w obawie o to, że przyszli klienci dotrą do niepochlebnego komentarza i zrezygnują z podjęcia współpracy. Jednak czy zawsze usuwanie negatywnych opinii jest dobrym pomysłem? Poznaj sytuacje, kiedy lepiej tego nie robić, ale też dowiedz się, jak usunąć negatywne opinie o firmie w Google Maps w pozostałych przypadkach.
Nie da się ukryć, że znacznie chętniej siadamy do klawiatury, aby napisać zażalenie na obsługę w restauracji czy na niespełnienie oczekiwań podczas współpracy, niż gdy jesteśmy zadowoleni. Przelewanie negatywnych emocji jest po prostu znacznie łatwiejsze.
Jednak, kiedy zdarzy się to akurat Twojej firmie, czego oczywiście Ci nie życzymy, i ktoś napisze negatywną opinię na jej temat – co z nią zrobisz? Usuniesz? Wbrew pozorom decyzja nie jest taka prosta, gdyż w miejsce jeden usuniętej opinii może pojawić się 10 kolejnych, dlatego w niektórych sytuacjach lepiej odpuść.
| Kiedy nie warto usuwać negatywnych opinii?
Komentarz jest merytoryczny
Kiedy użytkownik doda opinię, w której zawrze nie tylko własne zdanie, odczucia, ale też merytoryczne argumenty, to koniecznie nie usuwaj takiego komentarza. Jednak nie oznacza to, że nie możesz w żaden sposób zareagować na niego. Najlepszym rozwiązaniem będzie wtedy udzielenie odpowiedzi. Nie wchodź w dyskusję, a po prostu przeproś za zaistniałą okazję i zaoferuj jakąś rekompensatę, np. rabat na kolejne zamówienie itp.
To jednorazowa sytuacja
Pojedynczy negatywny komentarz może zdarzyć się każdemu właśnie dlatego, że klient ma pewne oczekiwania i przede wszystkim prawo do mówienia o nich, kiedy nie zostaną spełnione. Dlatego nie załamuj rąk, a co najważniejsze nie decyduj się od razu na usuwanie pierwszego negatywnego komentarza, który pojawi się w Google Maps. W tym przypadku możesz również na niego odpowiedzieć i spróbować przechylić szalę na swoją korzyść.
To troll
Wdawanie się w dyskusje z trollem internetowym, za którym może stać np. Twoja konkurencja, to nie jest dobry pomysł. W takim przypadku nie zawsze warto nawet odpowiadać, gdyż możesz wtedy sprowokować kolejne nieprzychylne opinie. Jak odróżnić trolla od zwykłego niezadowolonego klienta? Troll zapewne będzie miał podejrzany nick czy adres e-mailowy, np. składający się z ciągu liter, cyfr, a do tego może stronić od zasad poprawnej polszczyzny czy też będzie kopiował wiadomość i wstawiał ją u kilku konkurencyjnych firm.
Omów z nami swój pomysł
Napisz do nas
| Jak usunąć negatywne opinie o firmie w Google Maps?
Jednak, kiedy negatywne opinie w Google zawierają przekleństwa, obraźliwe stwierdzenia czy całkowicie bezpodstawne zarzuty, to nie wahaj się i je usuń. Jak tego dokonać? Oto 4 przydatne wskazówki, które warto znać na wszelki wypadek.
Zgłoszenie naruszenia regulaminu Google
Aby usunąć negatywny komentarz, naruszający regulamin, musisz mieć konto firmowe w Google My Business. Następnie wyszukaj swoją firmę i przejdź do zakładki Opinie. Później wystarczy nacisnąć “Zgłoś naruszenie zasad” tuż przy negatywnym komentarzu. Google w ciągu 4 dni oceni, czy faktycznie opinia ma zabroniony charakter i w razie potrzeby ją usunie.
Poproś o weryfikację opinii
Jeśli w ciągu tych 4 dni od zgłoszenia komentarza nie zostanie on usunięty, to nie musisz załamywać rąk, bo na szczęście masz więcej możliwości. Na ten moment dobrym rozwiązaniem będzie skontaktowanie się z działem obsługi klienta Google, a możesz tego dokonać drogą e-mailową lub też telefonicznie. Najlepiej wtedy odnieś się do konkretnych punktów regulaminu i w jak najbardziej merytoryczny sposób przedstaw swoją argumentację, która udowodni, że faktycznie umieszczona przez użytkownika opinia powinna jak najszybciej zostać usunięta.
Postaw na odwołanie
Jeśli po upływie kilku dni nic się nie zmienia w tej sprawie, to możesz zdecydować się na kolejny krok, a mianowicie na napisanie odręcznego odwołania do Google. W tym przypadku jako argumenty podaj nie tylko regulamin Google, ale też przepisy prawa obowiązujące w Twoim kraju. Możesz, np. zwróć uwagę na zniesławienie czy też zwalczanie nieuczciwej konkurencji.
Idź do sądu
Jeśli masz twarde argumenty i bardzo zależy Ci na usunięciu szkodliwego dla Ciebie komentarza, to nie poddawaj się. Masz jeszcze jedno rozwiązanie, na które możesz się zdecydować, czyli drogę sądową. W tym celu będziesz potrzebował przede wszystkim informacji na temat tego, kim jest osoba, która napisała ową opinię. Oczywiście Google nie zdradzi tego bez pisma od prokuratury.
Nie ma sensu zgadzać się na oczernianie i hejtowanie w sieci, gdzie wiele osób twierdzi, że są bezkarni. Jednak konieczne jest też przeanalizowanie na chłodno, jaka strategia przyniesie najwięcej korzyści – usunięcie opinii z Google Maps, zignorowanie jej czy może podjęcie próby załagodzenia sytuacji. Decyzja należy do Ciebie, jednak mamy nadzieję, że zbyt często nie będziesz musiał jej podejmować.
Zobacz także Landing Page
Porozmawiajmy o Twoim pomyśle