Co to jest konwersja i jak mierzyć oraz poprawić jej wskaźniki?

Marketing, google analytics i mierzenie konwersji.

Pewnie nie raz miałeś okazję spotkać się z pojęciem konwersji, nic dziwnego – jest to termin istotny z punktu widzenia działań marketingowych. W tym artykule dowiesz się nie tylko co to jest, ale podpowiemy również jak zwiększyć jej notowania, aby przełożyły się m.in.. na lepsze wyniki sprzedaży.

Konwersja w marketingu (CR, conversion rate) to nic innego, jak wszystkie działania, wykonywane przez klienta, które są pożądane przez właściciela strony internetowej. Inaczej mówiąc, jeśli użytkownik wypełni ważną z naszego punktu widzenia czynność, np. wypełni formularz kontaktowy, to będzie to miało wpływ na wskaźnik konwersji

| Kiedy mamy do czynienia z konwersją?

Istnieje wiele działań, mających realny wpływ na konwersję, do których możemy zaliczyć np.:

  • kliknięcie w baner reklamowy,
  • zapisanie się do newslettera,
  • obejrzenie filmu zamieszczonego na stronie,
  • wypełnienie formularza kontaktowego,
  • zarejestrowanie nowego konta użytkownika,
  • pobranie pliku,
  • czas, spędzony na stronie internetowej,
  • zrobienie zakupów,
  • wysłanie zapytania.

| Wyznacz cel konwersji w marketingu

W zależności od tego, jakie działania prowadzisz w sieci, cel konwersji będzie się różnić. Przykładowo – właściciel sklepu internetowego skupi się przede wszystkim na ilości sprzedanych produktów, jednak zupełnie inne oczekiwania będzie miał bloger, nastawiony na aktywność użytkowników (np. poprzez komentarze). Dlatego w pierwszej kolejności warto zastanowić się, jakie są nasze oczekiwania i na jakich rezultatach zależy nam najbardziej. Oparcie się na danych liczbowych pozwoli trafnie zweryfikować, czy nasze działania na stronie internetowej są skuteczne i jakie elementy wymagają jeszcze poprawy. Wyznaczenie celu konwersji pozwoli również wyeliminować problem tzw. pustego ruchu, czyli niedającego zysku. Wejścia, generowane przez odwiedzających stronę, są zatem bezużyteczne. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ nie nawiązują z nami żadnej interakcji, nie kupują produktów, a w dodatku szybko opuszczają naszą witrynę.

| Wskaźnik lub pomiar konwersji – co to takiego?

Wskaźnik konwersji stanowi wartość, którą uzyskujemy, dzieląc ilość konwersji (czyli pożądanych przez nas działań na stronie internetowej) przez liczbę unikalnych odwiedzin witryny oraz mnożąc całość x100%. Wzór prezentuje się następująco:

Przykład: Jeżeli na 1000 unikalnych wejść 8 osób kliknie w baner reklamowy, to wówczas wskaźnik konwersji wyniesie 0,8%.

Zwróć uwagę, że współczynnik konwersji może wiązać się również z zyskami, stąd też warto monitorować jego wartość. Ilość odwiedzin na naszej witrynie nie zawsze będzie gwarantować oczekiwanych efektów przy niskim (lub całkowitym braku) wskaźniku konwersji.

Jak zwiększyć współczynnik konwersji?

Jeśli zastanawiasz się, w jaki sposób poprawić konwersję na twojej witrynie, warto, byś wpierw dokładnie przeanalizował swoją witrynę.

– Zwróć uwagę na formularze, udostępnione na twojej stronie internetowej – zbyt wiele pól do zaznaczenia czy wymaganych danych do wypełnienia to nienajlepszy pomysł, ponieważ użytkownicy po prostu nie będą chcieli ich wypełnić (najczęściej wystarczą jedynie podstawowe informacje, jak np.: mail, hasło oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych).

Omów z nami swój pomysł

michal-ostrowski-kontakt

Napisz do nas

    –  Zastosuj RWD (responsive web design), czyli stronę dopasowaną do urządzeń mobilnych. Responsywne strony internetowe są wygodniejsze w użytkowaniu, elastyczne, a ich wygląd zmienia się w zależności od urządzenia, na którym użytkownik aktualnie przegląda stronę. Dzięki zastosowaniu RWD, twoja witryna będzie się prezentować dobrze zarówno na laptopie, jak i na tablecie.

    – Wykorzystaj przyciski CTA (call to action), żeby zachęcić użytkownika do podjęcia interakcji. Funkcją przycisków CTA jest skoncentrowanie uwagi użytkownika na wyznaczonych przez nas obszarach witryny, stąd też w łatwy sposób możemy przekierować go do formularza kontaktowego lub innej sekcji. Aby korzystanie z przycisków było komfortowe, powinny wyróżniać się na stronie internetowej poprzez odpowiednio duży rozmiar, kształt czy kolor. Dlatego radzimy, byś umieścił je w widocznym miejscu, co sprawi, że potencjalny klient będzie miał do nich szybki i łatwy dostęp. Dobrą praktyką jest także zastosowanie niektórych wezwań w pierwszej osobie liczby pojedynczej, tj. „wchodzę”, „kupuję”.

    – Udostępnij swoje dane kontaktowe. Jeśli prowadzisz własną firmę, podstawowe dane, takie jak nazwisko, telefon czy mail, to obowiązkowe pozycje, które muszą być zawarte w zakładce „kontakt”. Postaraj się, by dostęp do tej zakładki był błyskawiczny, dlatego też nie ukrywaj swoich podstawowych informacji w głęboko regulaminie czy innych podstronach.

    – Zadbaj o sprawną komunikację. Bądź już od samego początku dostępny w procesie realizowania zakupu przez klienta. Pomóż mu przy wyborze produktu, rozwiej wątpliwości. W tym celu zaimplementuj na swojej witrynie live chat.

    Czytelne menu to kolejny element, który ma wpływ na wskaźniki konwersji. Wiele osób, odwiedzjących naszą witrynę, korzysta wpierw z nawigacji.  Znalezienie wpisu o konkretnej tematyce czy aktualnie interesującego produktu, powinno przebiegać szybko i bezproblemowo, dlatego zadbaj o płynność działania twojego menu oraz jego przejrzystość.

    Ułatw klientowi wyszukiwanie na stronie, poprzez umieszczenie w widocznym miejscu opcji wyszukiwania. Możesz zastosować również opcję podpowiadania wybranych haseł, aby usprawnić użytkownikowi sam proces i maksymalnie skrócić jego czas. Rozsądnym pomysłem będzie również oznaczenie pola wyszukiwania ikoną lupy, dzięki czemu poruszanie się po stronie stanie się sprawniejsze.

    Estetyczna i przyciągająca uwagę grafika, stanowi kolejny, istotny element, wpływający na współczynnik konwersji. Liczy się pierwsze wrażenie, dlatego twoja witryna powinna już od pierwszych sekund zachęcać do jej dalszego przeglądania. Pamiętaj jednak o zachowaniu przejrzystego designu – nie zawsze więcej, znaczy lepiej!

    Popraw szybkość ładowania strony. Prędkość ładowania naszej witryny ma ogromne znaczenie –  jest to jeden z czynników, które Google bierze pod uwagę w przypadku rankingu stron. Każda nadprogramowa sekunda wczytywania strony może kosztować cię jednego klienta mniej. Zdecydowanie warto więc skorzystać z bezpłatnego narzędzia Google Page Insights, umożliwiającego przetestowanie swojej strony internetowej pod kątem szybkości ładowania. Już samo zmniejszenie rozmiaru plików graficznych może znacznie przyspieszyć działanie twojej witryny!

    – Konsumenci, zanim zdecydują się na złożenie zamówienia online, zwracają uwagę na opinie, opublikowane w sieci. Między innymi jest to spowodowane obawą przed oszustami. Jeśli więc prowadzisz swój e-sklep, daj klientom możliwość ocenienia produktu czy zamieszczenia recenzji oraz zwróć uwagę na kwestie dotyczące polityki zwrotów. Dobrym pomysłem będzie opracowanie FAQ, aby klient miał dostęp do najważniejszych zagadnień, związanych z bezpieczeństwem, a także polityką zwrotów. Z pewnością zwiększy to wiarygodność twojej witryny i sprawi, że użytkownicy chętniej będą decydować się na zakupy.

    Podaruj klientowi prezent. To bardzo dobra pod kątem wizerunkowym praktyka. Co możesz zaoferować potencjalnemu klientowi:

    • udostępnienie e-booka,
    • kod promocyjny z okazji zapisania się do newslettera,
    • podarunek, w przypadku, gdy transakcja zostanie sfinalizowana.

    Zwiększ ilość metod płatności. Im więcej możliwości wyboru, tym wygodniejsze dla klienta będzie sfinalizowanie transakcji. Każdy bowiem korzysta z innych, sprawdzonych przez siebie metod płatności, dlatego warto ułatwić proces dokonywania zakupu. Wiele osób ostatecznie rezygnuje, kiedy witryna nie daje możliwości zapłacenia w sposób, którym dotychczas się płaciło.

    Zachęć darmową dostawą. Wielu klientów rezygnuje z finalizacji transakcji, kiedy dowiaduje się o dodatkowych kosztach. Wprowadzenie darmowej dostawy z pewnością może być jednym z elementów, skłaniających do kupna produktu właśnie w twoim sklepie, a nie u konkurencji. Możesz zdecydować, czy darmowa dostawa będzie obowiązywała niezależnie od ceny zamówienia, czy jednak rozsądniejsze będzie podanie kwoty minimalnej.

    Takie rozwiązanie wiąże się z kilkoma zaletami. Przede wszystkim wzbudzamy w konsumencie pozytywne emocje, które z kolei mogą przerodzić się w pozytywny impuls do podjęcia decyzji zakupowej. Kolejną zaletą jest zwiększenie wartości zamówienia przez klienta – biorąc pod uwagę fakt, że do darmowej dostawy brakuje kilku złotych, klient będzie skłonny nabyć jeszcze jeden produkt.

    Dodaj sekcję z wyprzedażami, aby dotrzeć do klientów, którzy uwielbiają wyprzedaże i głównie wtedy decydują się na zakupy. Umieść ją w widocznym miejscu, wyróżniając przecenione produkty lub zachęć klienta atrakcyjnymi cenami lub promocjami.

    Omów z nami swój pomysł

    michal-ostrowski-kontakt

    Napisz do nas

      – Pokaż klientowi produkty podobne do jego wcześniejszych preferencji zakupowych, aby został na twojej witrynie zdecydowanie dłużej, aniżeli wcześniej zamierzał, a przy okazji powiększył zawartość swojego koszyka. Możesz także zamieścić sekcję, w której widoczne będą produkty, stanowiące uzupełnienie do wcześniejszych zakupów, np. żakiet, dopasowany do zamówionej przez użytkownika spódnicy. W tym celu warto użyć kilka zachęcających zwrotów, takich jak np.:

      • „Może zainteresować cię również…”
      • „Podobne produkty”
      • „Osoby, które wybrały ten produkt, kupiły również…”
      • „Najchętniej kupowane”

      Te proste zabiegi mogą wpłynąć na wzrost prawdopodobieństwa sfinalizowania transakcji w twoim sklepie internetowym.

      | Podsumowanie

      W przypadku działań komercyjnych na naszej witrynie, nieunikniona będzie analiza współczynnika konwersji. Wskaźnik ten jest miernikiem efektywności działań, przeprowadzonych w obrębie strony oraz naszych kampanii marketingowych. Optymalizacja konwersji daje przełożenie na zwiększenie przychodów, dlatego zdecydowanie warto na bieżąco monitorować rezultaty.

      Teraz już wiesz, czym jest konwersja i dlaczego warto już na samym początku wyznaczyć jej cel. Mamy nadzieję, że z pomocą wskazówek, zawartych w powyższym artykule,  dowiedziałeś się jak poprawić współczynniki konwersji, co przełoży się również na twoje wyniki sprzedaży. Trzymamy kciuki!

      Porozmawiajmy o Twoim pomyśle

      Napisz do nas

        Powiązane wpisy

        Masz pytanie zadzwoń lub napisz do nas

        Skontaktuj się z nami