Posiadacie już pomysł na swoją stronę? Jesteście po analizie swojej działalności i wyborze usługi hostingu? Przed wami ostatni etap, wybór nazwy strony oraz rejestracja wybranej przez was domeny internetowej. Jak i gdzie zarejestrować domenę? Zapoznajcie się z naszym krótkim przewodnikiem, który poprowadzi was przez cały proces – od wymyślenia nazwy dla strony po fizyczną rejestrację domeny.
| Jak wybrać nazwę strony?
Etap najbardziej oczywisty, ale zdecydowanie najtrudniejszy. Jak wybrać dobrą nazwę dla swojej strony? Przede wszystkim należy wziąć pod uwagę charakter waszej działalności. Domena powinna nie tylko dobrze charakteryzować waszą stronę, ale też dobrze trafiać do grupy docelowej. W dodatku nie powinna być zbyt długa, skomplikowania i zawierać myślników. Przykładowo, jeśli prowadzicie sklep internetowy z kosmetykami naturalnymi, to dobre będą nazwy w stylu: „kosmetyki.pl”, „naturalne.pl”, czy nazwy własne mocno charakteryzujące waszą stronę. Nie zalecamy z kolei nazw w stylu: „kosmetyki-naturalne.pl” „kosmetykinaturalne.pl”, czy „kosmetyki4u.pl”. Są one za długie, zbyt skomplikowane, ciężko je przeczytać i wpisać do paska adresu. Słowem – taka nazwa powinna być intuicyjna, odpowiadać przedmiotowi działalności i składać się z możliwie jak najmniejszej liczby liter.
| Jakie wybrać rozszerzenie domeny?
Jeszcze jedna istotna sprawa. Jakie rozszerzenie domeny wybrać? Wbrew pozorom i wątpliwościom w grę wchodzi tylko rozszerzenie .pl. Jeśli prowadzicie swoją działalność na terenie Polski, jest to jedyny sensowny wybór. Ewentualnie można zastanowić się nad rozszerzeniem .com.pl lub .com. To drugie ma sens, np. w przypadku, kiedy wasza strona ma mieć międzynarodowy lub wielojęzyczny charakter. Szczerze odradzamy zarówno niecieszące się dobrą sławą rozszerzenia .biz, .net, czy .info (niegdyś, w ramach promocji ich rezerwacja była znacznie tańsza niż rezerwacja domen z powszechnie wykorzystywanymi rozszerzeniami), jak i rezerwowanie dziesiątek domen podobnych z nazwy do waszej lub posiadających tę samą nazwę a inne rozszerzenie. Rezerwując je, tracicie znacznie więcej (w grę wchodzić mogą nawet setki złotych) niż dając sobie z tym spokój.
| Jak sprawdzić czy domena jest wolna do rejestracji
W końcu, możesz sprawdzić, czy domena jest dostępna. Jak to zrobić? Najlepiej zajrzeć na stronę Krajowego Rejestru Domen, prowadzonego przez Narodową i Akademicką Sieć Komputerową i skorzystać z wyszukiwarki domen. Znajdziemy ją pod adresem www.dns.pl. W podanej na stronie wyszukiwarce łatwo zweryfikujemy, czy dana domena jest dostępna. Ta metoda ma także dodatkowy plus – NASK nie oferuje usług dla klientów końcowych, więc nie stosuje całkiem prawdopodobnych praktyk polegających na monitorowaniu częstotliwości zapytań dotyczących konkretnych domen od potencjalnych klientów i odpowiedniego kształtowania polityki cenowej! Mówiąc wprost – nie ryzykujemy, że cena rezerwacji danej domeny może niespodziewanie wzrosnąć.
Dlaczego warto sprawdzać dostępność domeny internetowej?
Sprawdzanie dostępności domeny jest kluczowym krokiem w procesie tworzenia strony internetowej lub rozpoczęcia działalności online. Oto kilka powodów, dla których warto poświęcić czas na sprawdzenie dostępności domeny:
- Unikalność i pamięciowość: Wybór unikalnej domeny, która łatwo zapadnie w pamięć użytkowników, może pomóc w budowaniu rozpoznawalności marki i przyciąganiu ruchu na stronę internetową.
- Profesjonalizm: Posiadanie własnej domeny dodaje wiarygodności i profesjonalizmu Twojej działalności online. Dzięki niestandardowemu adresowi internetowemu możesz budować bardziej zaufane relacje z klientami i partnerami biznesowymi.
- SEO: Dobrze dobrana domena może wpłynąć na wyniki w wyszukiwarkach internetowych. Kluczowe słowa zawarte w nazwie domeny mogą pomóc w poprawie pozycji Twojej strony w wynikach wyszukiwania.
- Ochrona marki: Sprawdzając dostępność domeny, możesz uniknąć konfliktów prawnych z innymi firmami lub osobami, które mogłyby już korzystać z podobnej nazwy domeny. Rezerwacja odpowiedniej domeny może pomóc w ochronie Twojej marki i uniknięciu zamieszania w przyszłości.
- Łatwość komunikacji: Posiadanie krótkiej i łatwej do zapamiętania domeny ułatwia komunikację z klientami, partnerami biznesowymi i innymi użytkownikami internetu.
| Alternatywne opcje, gdy nazwa domeny jest zajęta.
Gdy preferowana domena jest zajęta, warto rozważyć kilka alternatywnych opcji. Można wybrać inne rozszerzenie domeny, np. .net, .org, .biz. Kontakt z obecnym właścicielem w celu negocjacji zakupu jest kolejną opcją. Dodanie prefiksu, sufiksu lub zmiana pisowni może pomóc uzyskać dostępną domenę. Można także wybrać nazwę związana z tematem strony lub biznesu. Konsultacja z ekspertami może być pomocna w trudnych przypadkach. Istotne jest zachowanie elastyczności i kreatywności w poszukiwaniu odpowiedniej nazwy domeny. Warto pamiętać o zachowaniu łatwości zapamiętywania i zgodności z celami biznesowymi. Ostateczny wybór powinien wspierać długoterminowe cele działalności online. Domena powinna być spójna z wizerunkiem marki i wartościami biznesowymi.
Znajdziemy ją pod adresem www.dns.pl. W podanej na stronie wyszukiwarce łatwo zweryfikujemy, czy dana domena jest dostępna. Ta metoda ma także dodatkowy plus – NASK nie oferuje usług dla klientów końcowych, więc nie stosuje całkiem prawdopodobnych praktyk polegających na monitorowaniu częstotliwości zapytań dotyczących konkretnych domen od potencjalnych klientów i odpowiedniego kształtowania polityki cenowej! Mówiąc wprost – nie ryzykujemy, że cena rezerwacji danej domeny może niespodziewanie wzrosnąć.
Omów z nami swój pomysł
Napisz do nas
Omów z nami swój pomysł
Napisz do nas
| Gdzie zarejestrować domenę?
Strona Krajowego Rejestru Domen jest niezwykle przydatna, gdy chcemy sprawdzić czy dana domena jest dostępna. Niestety niewiele więcej możemy na niej zrobić. Chyba, że chcecie dowiedzieć się więcej o działalności NASK. Niegdyś na www.dns.pl można było zarejestrować swoją domenę – opłata wynosiła kilkaset złotych rocznie, a domeny były podobnie jak dziś rokrocznie odnawiane. Obecnie NASK działa jako wydzierżawiający domeny w ramach swojej sieci partnerskiej. Listę partnerów znajdziemy na stronie: https://www.dns.pl/porozumienie/partner.html. Na wspomnianych stronach możemy także zapoznać się z opłatami, jakie muszą wnieść partnerzy za rejestrację pojedynczej domeny.
Dlaczego to takie istotne? Lista partnerów pozwoli nam znaleźć autoryzowany serwis, w którym bezpiecznie zarezerwujemy swoją domenę. Przy okazji umożliwi sprawdzenie, jakie marże naliczają wspomniane serwisy. Dzięki temu możemy porównać oferty różnych partnerów i wybrać tę najkorzystniejszą. Uwaga! Należy pamiętać, że wśród partnerów NASK znajdziemy nie tylko polskie serwisy (jak Az.pl, Home.pl, czy Nazwa.pl), ale również zagraniczne o zasięgu międzynarodowym (np. OVH). Przy porównywaniu ofert warto sprawdzić koszty rezerwacji w ujęciu nie rocznym, ale kilkuletnim (np. w perspektywie 2-3 lat). Zazwyczaj serwisy oferują bezpłatną rezerwację, a dopiero na etapie jej przedłużania naliczają relatywnie wysokie opłaty, które rekompensują ich wydatki ponoszone na rzecz NASK.
| Jak zarejestrować domenę?
Rejestracja domeny wbrew pozorom jest w opisywanym przez nas procesie najłatwiejszym etapem. Nawet kompletny laik jest w stanie dokonać tego w ciągu kilku minut. Należy jednak zawsze uważać w jej trakcie. Serwisy rejestracji domen często są także serwisami hostingowymi (dotyczy to wszystkich najpopularniejszych obecnie w polskim internecie partnerów NASK) i nierzadko ich działalność biznesowa jest oparta w dużej mierze na odsprzedaży produktów w trakcie rejestracji domeny.
Jak taki proces wygląda w praktyce? Wystarczy wpisać wybraną i sprawdzoną wcześniej na stronie NASK nazwę do formularza, który znajdziemy na stronie wybranego serwisu. W odpowiedzi otrzymamy listę wyników – cenę za podaną przez nas nazwę z rozszerzeniem .pl, a także innymi (zarówno rozszerzeniami funkcjonalnymi, jak i regionalnymi). Wybieramy jedynie tę pierwszą opcję i przechodzimy do procesu zakładania konta oraz płatności. Jak już wspomnieliśmy, popularne serwisy na tym etapie proponują zakup usług hostingowych. Jeśli jesteśmy zainteresowani jedynie domeną, sprawdzamy dokładnie, czy automatycznie do naszego zamówienia nie dodano opcji dodatkowych i przechodzimy przez kolejne kroki rejestracji. W przypadku zainteresowania zakupem wspomnianych usług, warto w tym momencie przeanalizować dostępną ofertę.
Rejestracja konta jest wymagana ze względu na to, że musimy uzyskać dostęp do panelu klienta. Po zarejestrowaniu konta możemy dokonać opłaty. Większość serwisów zezwala na opłacenie rezerwacji domeny za pomocą najpopularniejszych obecnie form – szybkim przelewem lub kartą. Po zaksięgowaniu wpłaty dane domeny zostają udostępnione w panelu klienta. Następnie możemy zacząć prace nad publikacją strony pod posiadaną domeną.
Uwaga! Opisane wyżej postępowanie może różnić się w zalezności od wybranego serwisu.
Teraz czas zmierzenie się z wymyśleniem swojej nazwy i rejestracją własnej domeny!
Zobacz także VPS
Porozmawiajmy o Twoim pomyśle