W działaniach promocyjnych coraz większego znaczenia nabiera marketing internetowy. Dlaczego? Powód jest pozornie prosty: jest to jeden z najskuteczniejszych we współczesnych realiach kanałów komunikacji z audytorium docelowym. Nic zatem dziwnego, że wiele, a może już nawet większość kampanii reklamowych oraz marketingowych w obecnych czasach przeniosło się do sieci.
Praktycznie każda firma ma swoją stronę internetową, większość z nich prowadzi też własne social media, budując relacje z klientami. Samego stworzenia strony www jest za mało, żeby przedsiębiorstwo stało się widoczne w internecie. Chcesz skutecznie działać w sieci? Najpierw musisz zrozumieć, co robić, żeby stać się widocznym oraz bardziej rozpoznawalnym w wybranej branży. Za to między innymi odpowiada wiele działań, składających się na krótką abrewiaturę SEM, na których skupimy się w tym artykule.
- Sebastian Kardyś
- CEO, CMO | Digital Marketing Konsultant Od ponad 10 lat pomagam firmom w rozwoju, z wykorzystaniem możliwości, jakie daje internet. Jestem założycielem trzech marek działających na polskim rynku, a w trakcie swojej kariery miałem okazję pracować i doradzać takim markom jak: Big Activ, Schneider Electric, Alstom, Librus, Politechnika Śląska, TSR Poland, Axell Group, Gerlach, Uber czy Almatur i jeszcze wiele innych :). Jestem aktywnym CMO dlatego dobrze rozumiem nie tylko techniczne aspekty wdrożeń, ale przede wszystkim biznesowe cele, które za nimi stoją. Codziennie odpowiadam za działania marketingowe i pozyskiwanie klientów na rynku globalnym, zarządzając pełnym procesem - od strategii, przez jej operacyjną realizację, aż po rozliczenie budżetu i efektów. Ta podwójna perspektywa daje mi unikalną zdolność do identyfikowania potencjalnych wąskich gardeł już na etapie planowania.
CEO, CMO | Digital Marketing Konsultant
Od ponad 10 lat pomagam firmom w rozwoju, z wykorzystaniem możliwości, jakie daje internet. Jestem założycielem trzech marek działających na polskim rynku, a w trakcie swojej kariery miałem okazję pracować i doradzać takim markom jak: Big Activ, Schneider Electric, Alstom, Librus, Politechnika Śląska, TSR Poland, Axell Group, Gerlach, Uber czy Almatur i jeszcze wiele innych :). Jestem aktywnym CMO dlatego dobrze rozumiem nie tylko techniczne aspekty wdrożeń, ale przede wszystkim biznesowe cele, które za nimi stoją. Codziennie odpowiadam za działania marketingowe i pozyskiwanie klientów na rynku globalnym, zarządzając pełnym procesem - od strategii, przez jej operacyjną realizację, aż po rozliczenie budżetu i efektów. Ta podwójna perspektywa daje mi unikalną zdolność do identyfikowania potencjalnych wąskich gardeł już na etapie planowania.
Spis Treści
| SEM – co kryje się za tymi trzema literami
Każdy współczesny biznes istnieje w sieci, każdy z nich więc ciągle walczy o pierwsze pozycje w rankingu Google. Internauci z reguły skupiają swoją uwagę głównie na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, bardzo rzadko dając szansę stronom, znajdującym się na kolejnych. Ze względu na ogromną konkurencję i tak samo ogromną szansę zgubić się wśród innych witryn, działających w sieci, u specjalistów wyszukiwarki pojawiła się potrzeba ciągłego udoskonalenia własnych algorytmów, lecz u firm — poszukiwania nowych rozwiązań w działaniach promocyjnych. Jak zatem trafić na najwyższe pozycje w rankingu Google? Jest to właśnie zadanie dla SEM!
SEM bardzo często mylony lub nawet utożsamiany jest z pojęciem SEO. Jest to najczęściej spotykany błąd u osób, dopiero rozpoczynających swoją przygodę z promowaniem w sieci. W rzeczywistości Search Engine Marketing jest pojęciem o wiele szerszym, obejmującym zarówno działania SEO, jak i PPC.
SEM — Search Engine Marketing — z angielskiego dosłownie tłumaczy się jako marketing w wyszukiwarkach. Mówiąc językiem prostym, jest to szereg działań promocyjnych, których głównym celem jest zwiększenie widoczności, popularności oraz autorytetu strony internetowej w wynikach wyszukiwania.
| SEM vs SEO – jak nie mylić tych dwóch pojęć
Celem prowadzenia kampanii SEM jest zwiększenie widoczności witryny internetowej w wynikach wyszukiwania, w tym, jak w organicznych (SEO), tak i w płatnych (PPC). Zapamiętaj prostą formułę: SEM = SEO (Search Engine Optimization) + PPC (Pay Per Click).
Zarówno SEO, jak i SEM są popularnymi narzędziami do zdobycia ruchu na stronie, promowania jej w sieci oraz osiągania wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Na pierwszym planie w obu przypadkach znajduje się dobranie słów kluczowych. Główna różnica polega na tym, że działania SEO skupiają się na procesie optymalizacji strony, w ten czas jak SEM obejmuje marketing w wyszukiwarkach jako całość.
Jako główne różnice zatem możemy wymienić następujące:
- SEM jest pojęciem o wiele szerszym od SEO;
- SEO jest jednym z narzędzi SEM;
- SEM pozwala na uzyskanie widocznych efektów w krótszym czasie;
- Korzyści z działań SEO widoczne są po dłuższym okresie czasowym.
SEO i PPC jako elementy składowe SEM
Search Engine Optimization skupia się przede wszystkim na optymalizacji strony www pod kątem wyszukiwarki Google. SEO zajmuje się badaniem algorytmów wyszukiwarki oraz dopasowaniem treści w sposób, sprawiający, że witryna będzie jak najwyżej oceniana przez roboty indeksujące. Głównym zadaniem SEO jest zwiększenie widoczności strony internetowej w bezpłatnych, organicznych wynikach wyszukiwania. W grę wchodzą tu przede wszystkim dobór słów kluczowych i nagłówków, trafnie określających tematykę podstrony oraz optymalizacja publikowanych na niej treści.
Działania SEO wymagają poświęcenia czasu i zaangarzowania, czasem na pierwsze efekty można czekacz tygodnie lub nawet miesiące. Chcesz uzyskać niemal natychmiastowy efekt? Rozważ opcję kampanii PPC. W odróżnieniu od SEO walczącego o wyniki organiczne Pay Per Click stawia na wyniki płatne, gwarantujące na określony, opłacony czas miejsce w topie. Takie wyniki pojawiają się w górnej lub w dolnej części wyników wyszukiwania oraz obowiązkowo są zaznaczone jako reklama.
Agencje SEM w swojej ofercie nie skupiają się tylko i wyłącznie na płatnych kampaniach Google Ads czy optymalizacji stron internetowych. Oprócz dwóch już wspomnianych wyróżnia się też inne działania, wśród których link building, media społecznościowe, marketing lokalny, content oraz e-mail marketing, reklamy displayowe.
| Dlaczego warto postawić na SEM
Marketing w sieci jest bardzo ważnym elementem dla promowania każdego przedsiębiorstwa. W dzisiejszym świecie internetu to rankingi Google decydują, czy twoja informacja trafi do audytorium docelowego. SEM nie jest modą, tylko koniecznością. Chcesz, żeby Twoja firma była rozpoznawalna, cieszyła się sporą popularnością, a droga dotarcia do klientów była maksymalnie krótką i skuteczną? Postaw na SEM! Dobrze przygotowana strategia działań może przynieść wiele korzyści na każdym etapie życia marki.
Wśród jego zalet SEM na szczególną uwagę zasługują następujące:
- Targetowanie: większe prawdopodobieństwo, że nasza reklama trafi do osób zainteresowanych, ponieważ odpowiada ona na wpisywane przez odbiorców słowa kluczowe;
- Efektywność: relacja uzyskanych efektów do poniesionych kosztów jest korzystniejsza niż w przypadku mediów tradycyjnych;
- Względnie niskie koszty: SEM jest jedną z najtańszych opcji promowania własnej działalności;
- Możliwość łatwego sterowania intensywności działań marketingowych w celu osiągnięcia założonych efektów;
- Odbiór reklamy w sieci: reklama w wyszukiwarkach jest lepiej oceniana przez użytkowników, o wiele rzadziej wywołuje ona emocje negatywne i jest traktowana jako narzucająca się;
- Możliwość osiągnięcia korzyści w relatywnie krótkim czasie.
Działania SEM możesz zaplanować samodzielnie lub skorzystać z usług agencji. Niezależnie od swojej decyzji pamiętaj, że kluczem do osiągnięcia sukcesu jest precyzyjnie sformułowany cel.
| Search Engine Marketing
Szerokie pojęcie, obejmujące swoim zakresem wszelkie działania, związane z promocją czy marketingiem strony www w wyszukiwarkach.
Porozmawiajmy o Twoim pomyśle