Reklama PPC to sposób na szybką i skuteczną promocję, dzięki której nawet nowe i małe firmy mogą walczyć o pozycję lidera i na równi konkurować z dużymi graczami. Kluczowa staje się przemyślana strategia i reklama PPC wdrożone na odpowiednich kanałach, takich jak Google, LinkedIn czy Facebook. Sprawdź, jak zaprojektować kampanię PPC, gdzie będziesz miał pewność, że każda zainwestowana złotówka z nawiązką się zwróci i pozwoli znacząco zwiększyć Twój zasięg.
- Agnieszka Nowok
- Office Manager. Z branżą marketingową związana od ponad 7 lat. Zafascynowana możliwościami, jakie dają kanały marketingowe, specjalistka od reklam ppc.
- 29 kwietnia, 2021
- 29 kwietnia, 2021
Spis Treści
|PPC – co to?
PPC czyli Pay Per Click – oznacza dokonywanie płatności za każde kliknięcie. Często można spotkać się z określeniem Cost Per Click, które jest tożsamym pojęciem (czy też z nazwą kampanie CPC). Głównym założeniem, wokół których opierają się kampanie PPC jest płacenie za efekty, a nie za samo wyświetlanie czy dodanie reklamy. Zatem koszt takiej reklamy opiera się na systemie aukcyjnym. Podajesz tam maksymalny koszt, jaki chcesz zapłacić za jedno kliknięcie i możesz wziąć udział w licytacji pomiędzy innymi reklamodawcami.
Jednak sama kwota, jaką zaproponujesz, nie jest jedynym determinantem, wpływającym na to, na którym miejscu pojawi się reklama Twojej witryny. Duży wpływ ma także konkurencyjność słów kluczowych w danej branży czy w regionie, autorytet strony, do której kieruje link z reklamy czy dopasowanie fraz kluczowych do treści reklamy oraz tematyki witryny.
Zastanawiasz się, czy warto zdecydować się na reklamy PPC? Oto najczęściej wymieniane zalety, jakie wyróżniają kampanie PPC:
- Szybko zobaczysz rezultat – jeśli odpowiednio zaprojektujesz swoją kampanię PPC, to będziesz w stanie w stosunkowo krótkim czasie zobaczyć pierwsze istotne dla Ciebie efekty. W pierwszej kolejności zaczniesz generować większy ruch na stronę, a z czasem wpłynie to także na wzrost sprzedaży.
- Płacisz za efekty – bardzo ważne jest to, że zawsze płacisz za realny efekt, czyli za kliknięcie i przeniesienie użytkownika na Twoją stronę, a nie za wyświetlenie samej reklamy.
- Możliwość wyszukania dopasowanych fraz – sam ustalasz słowa kluczowe, na które będzie widoczna Twoja reklama i analizujesz, która fraza ma największe szanse na sukces.
- Możliwość analizy – dzięki różnym narzędziom możesz od samego początku śledzić efekty kampanii.
- Kontrola nad wydatkami – sam ustalasz, ile jesteś w stanie zapłacić za kliknięcie czy też możesz wpisać maksymalną kwotę, jaką chcesz wydać za wyświetlanie swojej reklamy.
- Elastyczna reklama – w dowolnej chwili masz możliwość zmieniania fraz kluczowych, budżetu czy grupy docelowej.
| Kampania PPC w Google Ads
Google Ads jest najpopularniejszym rozwiązaniem, opierającym się na zasadzie PPC, a reklamy ppc pojawiają się przed wynikami organicznymi (niepłatnymi). Do reklamy wykorzystywane są tam różne metody, takie jak:
- linki sponsorowane – linki można dostrzec na samej górze wyników wyszukiwania Google, będąc przy tym powyżej organicznych wynikach wyszukiwania; takie formy reklamy zaliczamy do najpopularniejszych
- reklama display – reklamy zostają wtedy wyświetlane na stronach partnerów Google w postaci grafik czy banerów, umiejscowionych w różnych częściach witryny. Strony, na których chcesz, by wyświetlały się Twoje banery, możesz dobrać pod kątem powiązanej tematyki lub słów kluczowych.; większa elastyczność reklamy
- reklamy produktowe – od niedawna Google umożliwiło też skorzystanie z reklamy produktowej, dzięki czemu produkty z Twojego sklepu internetowego mogą być widoczne na samej górze wyników wyszukiwania, ukazywane jest wtedy zdjęcie i cena produktu.
Omów z nami swój pomysł
Napisz do nas
Kiedy warto wdrożyć kampanie PPC w Google Ads?
- Do promowania wyprzedaży czy reklamy sezonowej – marketing PPC doskonale sprawdza się w krótkim okresie czasowym. Zatem koniecznie wykorzystaj ją podczas sezonowych wyprzedaży, wydarzeń, które chcesz wypromować czy też różnych świąt np. wybierz produkty, które chętnie kupowane są z okazji jakiegoś konkretnego święta, np. Dnia Babci i Dziadka.
- Kiedy dopiero zaczynasz – nie trać czasu i w trakcie oczekiwania efektów związanych z pozycjonowaniem w wynikach organicznych, koniecznie zainwestuj w płatną kampanię Google Ads. Wtedy będziesz mógł szybko się wybić, np. z główną usługą czy produktem, aby móc zacząć przyciągać do sklepu pierwszego klienta i zacząć rozwijać swoją firmę. Być może nawet w krótkim czasie uda Ci się dotrzeć do klientów zainteresowanych Twoją ofertą. Najważniejsze, to ustalić budżet reklamowy i dobrać odpowiednią jakość reklamy.
- Gdy działasz lokalnie – wybierając frazę lokalną, tj. zawierającą nazwę miasta, ulicy, dzielnicy czy województwa, możesz docierać ze swoją ofertą do potencjalnych klientów. Najważniejsze jest to, że takie frazy kluczowe cechują się mniejszą konkurencyjnością, a to oznacza, że stawka za kliknięcie może być w tym przypadku znacznie niższa, więc koszt pozyskania nowego klienta stanie się niższy. Możesz do tego użyć planera słów kluczowych. Przetestuj czy takie kampanie PPC w wyszukiwarce Google działają w przypadku Twojej branży i regionu, w jakim działasz.
- Do analizy działań SEO – jeśli lubisz analizować, to musisz zdawać sobie sprawę z tego, że działania SEO, ale też kampanie PPC wymagają ciągłych zmian, wdrażania poprawek i właśnie analizowania, aby móc osiągać coraz lepsze wyniki. Bardzo ciekawe jest to, że zarówno w przypadku pozycjonowania, jak i Tworzenia kampanii Google Ads, wybierasz zazwyczaj te same frazy kluczowe. Jednak przez to, że płatna reklama zapewnia szybsze efekty, to może stać się znakomitym obiektem do obserwacji i analizy, czy wybraliśmy wcześniej odpowiednie słowa kluczowe, które faktycznie przyciągają użytkowników na stronę czy do sklepu. Jeśli nie, to nie ma co tracić czasu, a dokonać zamiany i jeszcze raz zoptymalizować stronę o nowe frazy, a także poprawić kampanie PPC.
PPC Marketing z Google Ads w e-sklepie – 3 sposoby
Zastanawiasz się, jak przygotować kampanię Google Ads (dawniej Google AdWords), aby zacząć więcej zarabiać dzięki swojemu sklepowi internetowemu? Zatem już teraz poznaj kilka przydatnych wskazówek, aby mieć pewność, że inwestycja w płatne reklamy Google Ads się zwrócą:
1. Rozpocznij przygotowania z Google Merchant Center
Kiedy prowadzisz sklep online, zdecyduj się na kampanię produktową, a zdjęcia Twoich produktów będą wyświetlane u góry listy wyszukiwania. W tym celu zajmij się:
- stworzeniem Google Merchant Center,
- załadowaniem feedu produktowego,
- dokonaniem połączenia między Twoim kontem Google Ads (AdWords) a Google Merchant Center.
2. Stwórz kampanię PLA
Następnie możesz przejść już do sedna, czyli do stworzenia kampanii PLA (produktowej). Sporą zaletą PLA jest to, że koszt jednego kliknięcia często jest bardzo tani i sięga ok. kilkudziesięciu groszy.
Co ciekawe podczas tworzenia kampanii PLA nie podajesz słów kluczowych, gdyż wszystkie informacje zostają wyciągnięte z feedu, który przesłałeś. Dlatego też warto go dobrze zoptymalizować. Ewentualnie zyskujesz możliwość wpisania listy wykluczających słów kluczowych, które nie są związane z ofertą. Warto poświęcić więcej czasu na to, dzięki czemu zaoszczędzisz pieniądze, a potencjalni klienci nie będą wyświetlali Twojej reklamy, gdy nie spełnia ona kryteriów ich poszukiwań.
3. Zajmij się remarketingiem
Pozostaje jeszcze kwestia remarketingu. Okazuje się, że niewielu klientów od razu kupuje produkt, który pierwszy raz zobaczy w wynikach wyszukiwania. W końcu użytkownicy często dokonują porównań na konkurencyjnych stronach lub wolą przemyśleć czy na pewno ten zakup ma sens. Dlatego tak ważne jest to, aby wykorzystać moc remarketingu i koniecznie przypomnieć o swojej ofercie użytkownikom, którzy już kiedyś odwiedzili dane strony internetowe. W ten sposób zmniejszysz też liczbę porzuconych koszyków.
| Kampanie PPC w LinkedIn Ads
Jednak Google Ads to nie jedyny system reklamowy, który oferuje możliwość przeprowadzenia kampanii Pay Per Click. Kolejnym ciekawym i stale rozwijającym się rozwiązaniem jest LinkedIn Ads.
LinkedIn to portal społecznościowy, który pozwala pozyskać naprawdę ciekawe informacje na temat użytkowników. Dlaczego? Otóż osoby, które się tam zarejestrowały, podają szczegółowe informacje na temat swojego wykształcenia, stanowiska, aktualnego zatrudnienia czy wcześniejszych miejsc pracy, umiejętności itd. Uzyskane dane pozwalają na szczegółowe targetowanie zawodowe. Co to oznacza w praktyce? Będziesz w stanie docierać ze swoją reklamę PPC do osób na różnych stanowiskach, z różnych branż, o określonej płci, wieku, zainteresowaniach czy też konkretnie do firm, z którymi chcesz rozpocząć współpracę. Z drugiej strony kampanie PPC na LinkedIn Ads sprawdzą się nie tylko dla firm B2B, ale też dla rekruterów, pracodawców itd.
Formaty reklam na LinkedIn – czyli jaką reklamę możesz stworzyć?
LinkedIn to ciągle rozwijający się portal społecznościowych, a obecnie można tam wyróżnić 4 podstawowe typy reklam PPC, które możesz wdrożyć, oto one:
- reklamy tekstowe – są widoczne na urządzeniach stacjonarnych i zazwyczaj wyświetlane są w prawej kolumnie czy też w górnej części strony,
- reklamy graficzne – to jedna z najpopularniejszych dostępnych reklam, sporą zaletą jest to, że są one widoczne zarówno dla użytkowników, korzystających z urządzeń mobilnych (smartfonów czy tabletów), jak i stacjonarnych,
- reklamy w wiadomościach – ten format reklam można spotkać także pod inną nazwą, tj. InMail, cechują się tym, że są bezpośrednio wysyłane do skrzynek użytkowników LinkedIn, które są dostępne w obrębie portalu,
- reklamy dynamiczne – tym razem zyskujesz możliwość umieszczenie w kanale informacji reklamy, która przybiera format graficzno-tekstowy, głównym założeniem jest możliwość dopasowania jej treści pod konkretne osoby.
Warto jeszcze na moment zatrzymać się przy reklamach graficznych, gdyż oferują one sporo różnych możliwości. Otóż mogą przybrać formę standardowej statycznej grafiki lub też coraz chętniej wybieranej są karuzele, bądź wideo.
Ponadto należy zwrócić uwagę na to, że tego typu działania należy dopasować do konkretnych celów. Tak, więc kiedy chcesz wypromować swoją stronę firmową, to postaw na reklamę graficzną lub dynamiczną. Jednak, kiedy najważniejsze w tym momencie jest dla Ciebie to, żeby generować większą liczbę leadów, wtedy wybierz reklamę graficzną lub ewentualnie w wiadomościach. Istnieją oczywiście też takie cele, jak zwiększenie ruchu na stronie, gdzie będzie mogła sprawdzić się dosłownie każda forma, kluczowe będzie to, aby została po prostu przemyślanie zaprojektowana.
Omów z nami swój pomysł
Napisz do nas
Ciekawostka – reklamy InMail na LinkedIn
InMail to rozwiązanie, które nadal jest przez niektórych niedoceniane, a jednak cechuje się sporą skutecznością. Polega na wysyłaniu treści reklam w prywatnych wiadomościach. Dzięki temu, że reklama lokuje się pomiędzy innymi wiadomościami, to niemal machinalnie użytkownik ją otwiera i zapoznaje się z jej treścią. Zatem pierwsze zdania i odpowiednie targetowanie będą kluczowe, gdyż sprawią, że użytkownik zainteresuje się ofertą, produktem czy współpracą.
Postaraj się, aby w treści takiej wiadomości zostało zawarte też przemyślane CTA, czyli wezwanie do działania, jakie ma wykonać odbiorca.
Jak stworzyć i prowadzić kampanię PPC na LinkedIn Ads?
- Stwórz profil firmowy na LinkedIn – połącz go z prywatnym kontem. Następnie stwórz Menedżera Kampanii, który będzie powiązany ze stroną firmową. Taką opcję znajdziesz w rubryce “Zarządzanie reklamami”.
- Ustal cel – do wyboru będziesz miał 3 główne cele swojej reklamy, takie jak:
- świadomość marki – to dobra opcja na początku, dzięki której zwiększysz świadomość swojej marki wśród odbiorców,
- zainteresowania – możesz wtedy skutecznie zwiększyć zainteresowanie wobec contentu, który promujesz, np. wideo,
- konwersje – dzięki temu celowi możesz nakłonić użytkowników do określonego działania.
- Targetowanie – w tym przypadku należy określić grupę odbiorców, do której kierujemy swoją reklamę. LinkedIn daje ogromne możliwości pod tym względem, co sprawia, że możesz docierać ze swoją reklamą do osób na konkretnych stanowiskach, pracujących w wybranych firmach, branżach, mających określone doświadczenie czy umiejętności. Im szczegółowiej określisz grupę docelową, tym reklama stanie się efektywniejsza.
- Wybierz format reklamy – kolejnym etapem jest ustalenie, jaką formę ma przybrać reklama PPC na LinkedIn Ads. Kiedy zależy Ci na zwiększeniu świadomości marki, to najlepszym wyborem będzie wybranie single image, z kolei najbardziej angażujące są obecnie formaty wideo. Aby skutecznie pokazać zalety danego produktu koniecznie postaw na karuzelę.
- Określ miejsce docelowe – oprócz publikowania reklam na stronach partnerów LinkedIn, możesz też wykluczyć jakieś witryny czy aplikacje, na których koniecznie nie chcesz, aby pojawiła się Twoja reklama.
- Ustal budżet – musisz zdawać sobie sprawę z tego, że na LinkedIn stosowany jest system second-price-auction, który oznacza, że zwycięzca aukcji, aby przelicytować pozostałych, musi zapłacić odrobinę więcej. Zatem wcześniej wskazywane kwoty odrobinę różnią się od tych rzeczywistych. Kwoty nie są podawane w złotówkach, a w euro.
W LinkedIn płacisz w modelu reklamy PPC, ale też CPV – za wyświetlanie wideo lub też CPM, tj. za 1000 wyświetleń. Sam ustalasz dzienny bądź też całkowity budżet, a następnie możesz na bieżąco śledzić konwersję, aby przekonać się, jaki jest zwrot z inwestycji.
| Kampanie PPC w Facebook Ads
Każdego dnia miliony osób odwiedzają Facebooka dla celów prywatnych, edukacyjnych czy biznesowych. Ta ciągle rosnąca społeczność to bardzo często baza Twoich potencjalnych klientów, do których koniecznie musisz dotrzeć ze swoją ofertą. Przekonaj się, jak wiele możesz zyskać, kiedy poświęcisz czas na prawidłowe skonfigurowanie kampanii PPC na Facebooku.
Dlaczego warto inwestować w reklamę na Facebooku?
-
- Błyskawiczne efekty
Skoro tyle osób każdego dnia spędza czas na Facebooku, to wykorzystaj ten fakt i docieraj do nich ze swoimi treściami. W naprawdę prosty sposób możesz stworzyć kampanie PPC, które zwiększą zaangażowanie w obrębie Twojego fanpage’a czy też poszerzą świadomość związaną z Twoją marką.
- Trafiasz do grupy docelowej
Korzystając z Facebook Ads, zyskujesz dostęp do funkcjonalności, która pozwala na niezwykle precyzyjne określenie, do kogo ma trafić Twoja reklama. Sam ustalasz, w jakim wieku mają być osoby, do których chcesz dotrzeć, jakiej są płci, gdzie mieszkają, co lubią itd. Im szczegółowiej określisz swoją grupę docelową, tym zwiększysz szansę na szybki zwrot z inwestycji, notowanie wyższych zysków, ale też po prostu zaoszczędzisz.
- Powiększysz swój zasięg
Musisz pamiętać także o tym, że gdy zaczniesz emitować dowolne formy reklamy swojej firmy przy pomocy Facebook Ads, to będzie ona mogła być widoczna także na Instagramie, na Messengerze czy też Audience Network. Zatem możesz naprawdę skutecznie zwiększyć swój zasięg.
- Wydajesz tyle, ile chcesz
W porównaniu do LinkedIn Ads możesz zapłacić mniej za reklamę. Sam określasz swój budżet dzienny czy też całkowity, więc nie doznasz niespodzianki, kiedy nagle Twoja reklama będzie klikana częściej, niż zakładałeś. Dzięki temu można śmiało powiedzieć, że Facebook Ads to doskonałe rozwiązanie także dla małych czy dopiero otwartych firm, które dysponują mniejszym budżetem. W końcu, kiedy zobaczysz, że reklama przynosi pozytywne rezultaty, to możesz zwiększyć swój budżet, aby jeszcze więcej zyskać.
- Analiza od początku do końca
Kiedy wdrożysz nową kampanię reklamową, to możesz od samego początku śledzić efekty swoich działań. Zyskujesz w końcu dostęp do profesjonalnego narzędzia pomiarowego, gdzie możesz sprawdzić, jak wygląda zainteresowanie Twoją reklamą wśród użytkowników Facebooka i nie tylko. W razie potrzeby możesz na bieżąco reagować i wdrażać poprawki, aby osiągnąć jak najlepsze efekty.
Poza tym dzięki Facebook Ads możesz też wybierać pomiędzy różnymi formatami reklam, aby dopasować tę, która w danej sytuacji zapewni Ci jak największy zysk i pozwoli zrealizować wytyczony cel kampanii.
Rodzaje reklam w Facebook Ads
Facebook Ads daje Ci szeroki wybór różnych typów reklam, pomiędzy którymi możesz wybierać, oto one:
- reklamy obrazowe – to najpopularniejsza opcja, która pozwala promować m.in. posty na fanpage’u, najważniejsze jest to, aby obraz przyciągał spojrzenia i zachęcał do działania, Facebook nie zgadza się, aby znajdowało się na obrazie zbyt wiele treści,
- reklamy wideo – w ostatnich latach ten typ reklam uchodzi za niezwykle angażujący, możesz w tym celu wykorzystać live’y, wgrać napisy do filmów (spora część użytkowników nie włącza dźwięku podczas oglądania materiałów wideo) i zadbać o jak najwyższą jakość obrazu i dźwięku,
- karuzele – doskonała opcja dla sklepów online, gdyż pozwala ukazać zalety i wykorzystanie produktów w pełnej krasie,
- leadowe – polegają na wypełnianiu formularza i generowaniu leadów, ta opcja jest świetnym rozwiązaniem, kiedy zależy Ci na optymalizacji w kierunku urządzeń mobilnych,
- reklamy w Messengerze – warto też docierać do użytkowników, którzy spędzają swój wolny czas typowo w Messengerze. Możesz zdecydować się na to, aby Twoja reklama displayowa była wyświetlana właśnie tam, jeżeli bardzo często właśnie w tym miejscu można spotkać internautów z Twojej grupy docelowej.
Reklama na Facebooku – jak zacząć?
Facebook Ads to opcja, która nadal może przynieść sporo korzyści. Najważniejsze jest to, aby podczas tworzenia kampanii PPC kierować się poniższymi wskazówkami.
- Wybierz metodę płatności – możesz zdecydować, czy chcesz zapłacić za swoją reklamę kartą kredytową, przy pomocy konta PayPa czy też masz do wykorzystania kupony promocyjne Facebooka.
- Ustal cel kampanii – do wyboru masz sporo opcji, jednak wśród 3 podstawowych grup jest:
- świadomość (gdzie możesz zwiększyć rozpoznawalność marki czy jej zasięg),
- branie pod uwagę (tutaj możesz wybrać bardziej szczegółowy cel, czyli np. zwiększenie ruchu na stronie czy notować większą aktywność na swoim profilu),
- konwersja (to doskonała opcja, kiedy prowadzisz sklep internetowy czy też dodatkowo masz sklep stacjonarny, dzięki czemu możesz zachęcić do odwiedzania go).
- Określ grupę docelową – możesz wskazać, kto należy do grupy odbiorców, do której chcesz dotrzeć i wskazać ich wiek, lokalizację, płeć, jakie języki obce zna itd. Ciekawą możliwością jest określenie szczegółowych opcji targetowania, dzięki czemu będziesz w stanie docierać do osób o konkretnym zawodzie, zainteresowaniach czy nawet do osób w związku, czy też do singli. Zyskujesz też możliwość wykluczenia niektórych cech. Warto poświęcić więcej czasu na jak najbardziej precyzyjne określenie grupy odbiorców, u których ma być wyświetlana Twoja reklama.
- Miejsce reklamy – dobrym wyborem jest wskazanie Facebookowi, gdzie ma pojawić się Twoja reklama. Do wyboru jest Facebook, Instagram oraz Audience Network. Zdecydowanie najlepszym wyborem w Polsce obecnie jest Facebook.
- Budżet i czas trwania kampanii reklamowej – zyskujesz możliwość precyzyjnego określenia dziennego lub całkowitego budżetu, którego nie chcesz przekroczyć. Kolejną opcją jest także ustalenie, czy reklama ma być wyświetlana w sposób ciągły, czy też wolisz stwierdzić, kiedy ma się rozpocząć i zakończyć jej emisja (to zdecydowanie rozsądniejsza i bezpieczniejsza opcja). W dalszej kolejności zostaniesz poproszony o wskazanie kwestii związanych z budżetem i tego, czy opłata ma być pobierana na zasadzie PPC.
- Ustal format reklamy – to kolejny bardzo ważny krok, gdyż możesz zdecydować, jaką formę przybierze Twoja reklama. Wykorzystaj w tym celu jakąś pojedynczą grafikę, karuzelę, stwórz slajd, wybierz film czy kolekcję. Dobrym rozwiązaniem może okazać się też promowanie popularnego i wartościowego postu na Twoim fanpage’u.
| PPC System – podsumowanie
Jak widzisz, kampanie PPC mogą zagwarantować Twojej firmie czy marce sporo różnych korzyści. Kluczowe jest jednak to, aby wybrać odpowiedni kanał. Obecnie zdecydowana większość przedsiębiorców tworzy kampanie PPC w Google Ads, Facebook Ads czy też w LinkedIn Ads. Każda z tych opcji ma swoje zalety, dlatego zastanów się, które rozwiązanie sprawdzi się najlepiej u Ciebie. Wytycz cel i zaprojektuj takie kampanie PPC, które znacząco wpłyną na promocję Twojej firmy w sieci. Nie zapominaj, że działania SEO, skupienie się na słowach kluczowych oraz potencjalni klienci to baza, na której należy się skupić, aby reklamy PPC przyniosły wszystkie zalety kampanii.
Porozmawiajmy o Twoim pomyśle