Otwieramy przeglądarkę internetową, wpisujemy interesujący nas adres URL strony. Podczas jej ładowania, z boku wyświetla się reklama, a na powierzchni reklamowej zegarek, który niedawno wyszukiwaliśmy.
| RTB marketing – jak działa?
Proces RTB (real time bidding) składa się z kilku platform i systemów. Dla łatwiejszego zrozumienia, skupmy się na pięciu głównych częściach i zachodzących między nimi relacjach – publikator, platformą podażową (SSP), wymianą reklam, platformą popytową (DSP) oraz reklamodawcą.
RTB bazuje na audience targetingu– czyli sprecyzowaniem grupy docelowej, co daje większą kontrolę nad przebiegiem kampanii. Platformy popytowe (DSP) zbierają informacje na temat konkretnego użytkownika, by móc licytować je w aukcjach RTB, oferujących wyświetlenie reklamy konkretnemu targetowi.
Istnieje kilka sposobów, dzięki którym odwiedzający otrzyma konkretną reklamę. Właściciel witryny może być bezpośrednio związany z reklamodawcą, który określa cenę za wyświetlenie 1000 reklam w określonym miejscu (CPM) lub może wykorzystywać model Real Time Bidding.
| Publikator
Czyli odwiedzana przez użytkowników witryna – zarówno blog, serwis informacyjny, portal społecznościowy itp. Właściciel, chcąc uzyskać przychód za pośrednictwem reklam, udostępnia na swojej witrynie miejsce reklamowe (potencjalny content tzw. inventor).
| Platforma podażowa (SSP)
Pomaga publikatorom sprzedawać miejsca reklamowe na wielu różnych sektorach w sposób zautomatyzowany, bezpieczny i skuteczny.
Omów z nami swój pomysł
Napisz do nas
| Wymiana reklam (Ad Exchange)
To dynamiczne platformy technologiczne, wspomagające proces kupna (reklamodawcy) i sprzedaży (publikatorzy) w czasie rzeczywistym.
| Platforma popytowa (DSP)
Jest odpowiednikiem platformy SSP. Przechowuje reklamy (displaye), które reklamodawcy chcieliby umieścić na stronach internetowych – coś a’la hurtownie danych.
| Reklamodawca
Mogą nim być osoby prywatne, firmy lub agencje reprezentujące inne przedsiębiorstwa.
Proces RTB (real time bidding) rozpoczyna się, gdy użytkownik Internetu łączy się z stroną internetową bądź aplikacją. Następnie dana witryna wysyła wiadomość do platformy SSP, która analizuje informacje o użytkowniku – lokalizacja, historia przeglądarki, wiek, płeć, po czym wysyła je do platformy z reklamami (Ad Exchange). Dane zostają przesłane dalej do platformy popytowej (DSP). Rozpoczyna się transakcja – DSP oblicza, która z reklam jest najbardziej opłacalna (na podstawie parametrów ustalonych przez reklamodawcę). Zwycięska reklama zostaje przesłana do publikatora i wyświetlona użytkownikowi.
Każde ponowne wejście na stronę bądź odświeżenie, powoduje powtórzenie procesu.
| SIMILLAR AUDIENCE – czyli inaczej podobne grono audytorium, które analizują dane aktualnych odbiorców i automatycznie wyszukują nowych, podzielających te same zainteresowania. Tym prostym sposobem jesteśmy w stanie dotrzeć do konkretnego targetu i mieć znacznie większą kontrolę nad procesem.
Zobacz także RTM
Porozmawiajmy o Twoim pomyśle